زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۱
» خبر داغ » افشاردوست: لیاقت ایران در جام‌جهانی بیشتر از مقام هشتمی بود
تاریخ انتشار : 2019/10/16 - 16:51
 کد خبر: 78289
 170 بازدید

افشاردوست: لیاقت ایران در جام‌جهانی بیشتر از مقام هشتمی بود

دبیر سابق فدراسیون والیبال ایران با بیان اینکه لیاقت تیم ملی ایران در رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۱۹ ژاپن بیشتر از مقام هشتمی بود، اظهار کرد: نبود و تعطیلی تیم ملی امید به ایران ضربه زد.

افشاردوست: لیاقت ایران در جام‌جهانی بیشتر از مقام هشتمی بود

فصل ۲۰۱۹ مسابقات والیبال در عرصه ملی با برگزاری رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۱۹ ژاپن به پایان مسیر خود رسید که تیم ملی ایران نیز با کسب عنوان پنجمی در لیگ ملت‌ها، دو برد و یک باخت در مسابقات انتخابی المپیک روسیه، قهرمانی در جام ملت‌های آسیا و هشتمی در جام‌جهانی، به کار خود در این فصل سخت پایان داد.

با این حال برخی کارشناسان و هواداران والیبال، این عملکرد ملی‌پوشان ایران را در سطح قابل قبولی نمی‌دانند و انتقاداتی را از نحوه سیاست گذاری‌ها در تیم ملی داشته‌اند. به همین منظور مصاحبه‌ای را با محمود افشار دوست دبیر و ملی‌پوش سابق والیبال داشته‌ایم که در ادامه آن را می‌خوانید.

*هدفگذاری درستی در لیگ ملت‌ها داشتیم

او در مورد عملکرد تیم ملی والیبال ایران از آغاز تا انتهای مسابقات فصل ۲۰۱۹ گفت: اگر بخواهیم عملکرد تیم ملی ایران را ارزیابی کنیم، این موضوع باید از چند جهت بررسی شود. موضوع اول مسئله آماده سازی و تدارکات تیم ملی والیبال به جز بازی‌های تدارکاتی است که به شکل کامل صورت گرفت، همه امکاناتی که می‌شد فراهم کرد در اختیار تیم قرار گرفت. برخی بازیکنان ما در لیگ‌های خارج از ایران بودند که به مرور وارد تیم شدند و کادرفنی هم از ابتدا در کنار ملی‌پوشان بود و تمرینات پیگیری شد.

کارشناس والیبال ایران ادامه داد: شروع کار بازیکنان ما مسابقات VNL یا لیگ ملت‌ها شد که با توجه به چیدمان بازیکنان ایران از سوی کادرفنی، می‌توان این برداشت را داشت که هدف کادرفنی قرار گرفتن در جمع ۶ تیم و حتی کسب مدال بود. برای نقد هر عملکردی باید هدفگذاری را در نظر داشت، اگر منطقی به شرایط نگاه کنیم، با توجه به اسامی بازیکنان تیم‌های دیگر در لیگ ملت‌ها، کسب جایگاه اول تا چهارم و حتی مدال که هدف ایران بود، انصافا هدفگذاری بدی نبود. حتی آن نوساناتی که سال‌های گذشته در لیگ ملت‌ها داشتیم نیز تکرار نشد و مقتدرانه به جمع ۶ تیم رسیدیم، هرچند که در برخی بازی‌ها می‌توانستیم از جوانان خود بیشتر استفاه کنیم. هدفگذاری بدی برای لیگ ملت‌ها نداشتیم، اما با اندکی دقت بیشتر و سیاست بهتر می‌شد شانس کسب جایگاه چهارم و حتی مدال را از دست ندهیم.

او در مورد مسابقات انتخابی المپیک روسیه گفت: پس از لیگ ملت‌ها وارد مسابقات انتخابی المپیک در روسیه شدیم که به نظرم کاملا منطقی بود در آن رقابت‌ها شانس زیادی برای صعود به المپیک نداشته باشیم. روسیه با همه توان خود وارد مسابقات می‌شد تا صعودش به المپیک را قطعی کند. پس از آن نیز در رقابت‌های قهرمانی آسیا حاضر شدیم که با توجه به همگروهی ایران با قطر و استرالیا، کادرفنی ریسک نکرد و برای صعود به جمع ۸ تیم و کسب جواز حضور در انتخابی المپیک قاره‌ای، از نفرات اصلی خود استفاده کرد که تصمیم درستی بود.

* می‌شد بیشتر از جوانان استفاده کرد

کارشناس والیبال ایران با تاکید بر اینکه بهتر بود از جوانان استفاده بیشتری شود، توضیح داد: در دور نخست رقابت‌های قهرمانی آسیا خوب عمل کردیم، اما در مرحله دوم می‌شد بسیاری از بازی‌ها را با ترکیب دوم حاضر شویم، به نظرم این اتفاق با توجه به میزبان بودن ایران رخ نداد. برای استفاده از جوانان باید ریسک مدال نگرفتن را کرد، شاید اگر فدراسیون در رقابت‌های قهرمانی آسیا با جوانان حاضر می‌شد، همان نفرات در ژاپن بیشتر به کمک تیم ملی ایران می‌آمدند. ما در آسیا طلا گرفتیم، اما بعد از این رقابت‌ها با وجود خستگی و مصدومیت بازیکنان اصلی، امکان استفاه از جوانان دیگرمان را به دلیل برخی قوانین فدراسیون جهانی نداشتیم.

او افزود: طبق قانون فدراسیون جهانی، یک بازیکن نمی‌تواند در یک سال برای کشورش در سه رده سنی آن‌ هم در رقابت‌های جهانی بازی کند. به همین منظور ما مجبور شدیم برای مسابقات ژاپن، از برخی جوانان خود چشم پوشی کنیم. دلیل این اتفاق نداشتن و تعطیل کردن تیم ملی امید است که به ایران ضربه زد. می‌توانستیم تیم امید خود را در اردوها داشته و از آن‌ها برای جام‌جهانی استفاده کنیم.

*سیاست‌گذاری فدراسیون بهتر بود، موفق می‌شدیم

افشاردوست در پاسخ به این سوال که چه کسی مسئول این اتفاق است؟ اظهار کرد: نداشتن تیم امید به فلسفه مدیریتی فدراسیون بر می‌گردد. اگر تیم امیدی داشتیم که از آن‌ها استفاده کنیم، در جام‌جهانی به سود تیم ایران بود. یا باید در بحث اداره تیم‌های ملی برنامه دقیقی داشت، یا اینکه مانند تیم برزیل به قدری حرفه‌ای بود که وقتی بازیکنان از لحاظ روحی و جسمی خسته هستند، به قدری حرفه‌ای عمل کنند که برای تورنمنت بعد آماده شوند. آماده سازی برای تورنمنت‌هایی که ۳ تا ۴ ماه باهم فاصله دارند، با تورنمنت‌هایی که پشت سر هم هستند متفاوت است.

پیشکسوت والیبال ایران ادامه داد: جوانان خوبی داشتیم که می‌شد از آن‌ها در رقابت‌های جام‌جهانی استفاده کنیم، اما این اتفاق به دلیل بی‌برنامگی در این بخش رخ نداد و تیم با ترکیب اصلی عازم ژاپن شد. با توجه به ترکیب ایران در این رقابت‌ها نیز اینگونه به نظر می‌رسید که کادرفنی نیم نگاهی هم به کسب مدال در این رقابت‌ها دارد، اما بخاطر کمبود بازیکنان و خستگی موجود، این اتفاق رخ نداد. اگر می‌شد بازیکنان بیشتری ببریم قطعا به نتیجه بهتری می‌رسیدیم. نهایتا ما جایگاه هشتم را به خود اختصاص دادیم که به نظرم لیاقت ایران بیشتر از این‌ها بود. اگر فدراسیون اندکی بیشتر در این مورد دقت می‌کرد، ما توانایی حضور در رتبه‌هایی مثل چهارم و حتی سوم را داشتیم.

او گفت: ما مقابل همه تیم‌هایی چون استرالیا، ژاپن، مصر، تونس، کانادا و حتی ایتالیا لیاقت برد داشتیم. با توجه به برد و باخت‌هایی هم که میان این تیم‌ها ثبت شد، شانس کسب مدال داشتیم که این فرصت را از دست دادیم. این بازیکنان می‌توانستند با کمی برنامه‌ریزی بهتر جاودانه شوند چون لیاقت این اتفاق را داشتند. پتانسیل این بازیکنان بالا است و با کمی سیاست گذاری بهتر می‌شد نتیجه خوبی در این مسابقات به دست آورد، اما فرصت سوزی کردیم.

دبیر سابق فدراسیون والیبال با اشاره به مسابقات انتخابی المپیک دی ماه در چین، گفت: اکنون مهم‌ترین مسابقه والیبال ایران انتخابی المپیک در چین است. باید سیاستگذاری خود را بهتر کنیم. شرایط می‌طلبد که بهترین اقدامات را در باشگاه‌ها و تیم ملی انجام دهیم. فدراسیون، باشگاه‌ها، سرمربیان تیم‌ها، کادرفنی تیم ملی و حتی خود ملی‌پوشان نیز باید کاملا حرفه‌ای برخورد کنند تا برای انتخابی المپیک دی ماه آماده شویم. صعود مجدد به المپیک توسعه والیبال ایران را تضمیمن می‌کند و باید به این مهم توجه کنیم.

*اوج کار تیم ملی والیبال کجا بود؟

او در پاسخ به این سوال که چه کسی عامل اصلی نتایج ضعیف تیم ملی والیبال است؟ اظهار کرد: برای نتیجه گیری تیم ملی، سه عامل برنامه‌های فدراسیون، کادرفنی و بازیکنان تاثیرگذار هستند. بحث اول که فدراسیون آن‌ها را انجام می‌دهد موضوع تدارکات تیم است که انصافا در این مورد مشکلی وجود نداشت و تیم به خوبی تمریناتش را پیش برد. در مورد بحث مدیریتی اما به نظر می‌رسد که مشکلاتی وجود داشت. شاید اگر سیاست گذاری بهتری صورت می‌گرفت، شانس‌های کسب مدال در این فصل را از دست نمی‌دادیم. در مورد نفرات تیم نیز باید بگویم که تک تک بازیکنان ما در دنیا از بهترین‌ها هستند و در این موضوع هیچ شکی وجود ندارد، اما آن‌ها در قبال خودشان موظف هستند.

نامزد انتخابات ریاست فدراسیون والیبال ادامه داد: ملی‌پوشان باید در کنار تمرینات جسمانی از نظر انگیزشی نیز روی خود کار کنند، همان عملی که بازیکنان تیمی مثل برزیل انجام می‌دهند. البته تاکید می‌کنم که سر فصل‌های انگیزشی را باید فدراسیون و کادرفنی به آن‌ها ارائه کنند. کادرفنی نیز باید برنامه‌های خود را ارائه کند تا فدراسیون با استفاده از افراد متخصص آن‌ها را بررسی کند. به عنوان مثال، در این فصل باید می‌دانستیم که اوج کار تیم ملی ایران کجا است؟ لیگ ملت‌ها بود یا قهرمانی آسیا و جام‌جهانی؟ آقای کولاکوویچ در صحبت‌های خود بعد از قهرمانی آسیا در صحبت‌های خود اعلام کرد که برای مسابقات جام‌جهانی آماده نیستیم، با این صحبت‌ها آیا اوج کار تیم ملی ایران لیگ ملت‌ها بود؟

*دلیل به تعویق افتادن دوباره انتخابات را نمی‌دانم

او در پاسخ به این سول که مقصر اصلی این نتایج چه کسی است؟ اظهار کرد: نمی‌توان یک فرد خاص را مقصر اصلی این نتایج دانست چون یک کار گروهی است. فدراسیون باید کارشناسان و متخصصان خود را جمع کرده و برنامه تیم ملی را روی میز بگذارد تا همه در مورد آن نظر بدهند. یزدانی‌خرم و داورزنی برای این والیبال ۳۰ سال زحمت کشیده‌اند تا به جایگاه فعلی برسد. همه باید الآن در کنار هم حمایت کنند تا والیبال به شرایط ایده‌آل رسیده و راهی المپیک شود. صعود به المپیک برای پیشرفت والیبال ایران نقش بسیار مهمی دارد. مجمع برگزار می‌شود و همه باید کنار یکدیگر اقداماتی را پیش بگیرند که والیبال ایران دوباره المپیکی شود. به گونه‌ای نباشد که صحبت‌ها و انتقادها باعث بی‌انگیزگی شود.

افشاردوست ادامه داد: با این حال وزارت ورزش و جوانان به عنوان راس ورزش کشور، اولین فرد تاثیرگذار در انتخابات فدراسیون است. چندین بار انتخابات والیبال به تاخیر افتاد که بار اول با آن کاملا موافق بودم. بار اول پیش از لیگ ملت‌ها بود که انصافا بهترین تصمیم در آن مقطع بود. افشین داوری چندین ماه برای میزبانی ایران از لیگ ملت‌ها در دو شهر ارومیه و اردبیل رایزنی کرده بود و کار سخت می‌شد اگر رئیس عوض می‌شد، اما دلیل به تعویق افتادن انتخابات برای بار دوم را نمی‌دانم. از طریق مطبوعات مطلع شدم که دلیل این اتفاق رقابت‌های قهرمانی آسیا و جهانی جوانان مطرح شده است!

*سرفصل‌ها را مشخص کنیم

کارشناس والیبال ایران درمورد تاثیر بی‌ثباتی فدراسیون والیبال روی نتایج تیم ملی نیز گفت: باید ببینیم بی‌ثباتی را در چه چیزی معنی می‌کنیم. اگر درباره تدارکات تیم ملی باشد، خیر هیچ تاثیری نداشت چون شاهد بودیم که برنامه‌های تیم ملی به خوبی پیش می‌رفت و تنها مانند سال‌های گذشته در بازی‌های تدارکاتی اندکی مشکل وجود داشت. با این حال من معتقدم که در بخش سیاستگذاری و هدفگذاری می‌توانستیم بهتر عمکل کنیم تا بهتر از این نتایج را کسب کنیم. باید در انتخاب سر فصل‌های خود دقت بیشتری می‌کردیم تا این اتفاق رخ نداد.

او در پایان گفت: به نظرم هدفگذاری امسال فدراسیون برای لیگ ملت‌ها درست بود، اما می‌شد برای رقابت‌های دیگر اندکی بهتر عمل کرد تا نتایج قابل قبول‌تری کسب شود. متاسفانه فرصت سوزی‌هایی صورت گرفت که از کسب مدال در این فصل باز ماندیم.


برچسب ها : , ,
دسته بندی : خبر داغ , ورزشی
ارسال دیدگاه