زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۳۱
» اجتماعی » افزایش ۴۰ درصدی پایگاه‌های هلال احمر در عراق / تفاهم درباره توریسم سلامت؛ بزودی
تاریخ انتشار : 2019/10/16 - 14:28
 کد خبر: 78254
 290 بازدید

رییس جمعیت هلال احمر خبر داد

افزایش ۴۰ درصدی پایگاه‌های هلال احمر در عراق / تفاهم درباره توریسم سلامت؛ بزودی

رییس جمعیت هلال احمر کشورمان از افزایش ۴۰ درصدی پایگاه‌های امدادی و خدماتی این سازمان در عراق خبر داد.

افزایش ۴۰ درصدی پایگاه‌های هلال احمر در عراق / تفاهم درباره توریسم سلامت؛ بزودی

دکتر علی اصغر پیوندی با اشاره به اقدامات جمعیت هلال احمر کشورمان در راهپیمایی اربعین گفت: امسال باتوجه به برداشته شدن ویزای بین دو کشور ایران و عراق و نیز دلایل دیگر جمعیتی بالغ بر ۳ تا ۳.۵ برابر سال گذشته به کشور عراق سفر کرده‌اند، که این مسئله روی ارائه خدمت هلال احمر در قسمت‌های مختلف تاثیرگذار است. با این وجود جمعیت هلال احمر این شرایط را پیش‌بینی کرده و در همین راستا امکانات لجستیک، نفرات، تجهیزات دارویی و پزشکی خود در کشور عراق را افزایش داد.

وی با بیان اینکه در مجموع پایگاه‌ها و مراکز درمانی هلال احمر در کشور حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است، گفت:‌ سعی کردیم خدمت رسانی بهتر و با سهولت بیشتری برای زائران امام حسین (ع) صورت گیرد، اما به هر حال افزایش جمعیت زائران در خدمت رسانی ما تاثیرگذار است و امیدواریم که بتوانیم رضایت زائران را جلب کنیم.

پیوندی در مورد اقدامات هلال احمر در حوزه توریسم سلامت نیز گفت:‌ با رییس جمعیت هلال احمر کشور عراق رابطه صمیمی و نزدیکی داریم و قرار است در حوزه توریسم سلامت فعالیت مشترک داشته باشیم. در همین راستا نیز به زودی تفاهم نامه رسمی و قراردادی با حضور وزیر بهداشت عراق، رییس جمعیت هلال احمر عراق و ایران به امضا خواهد رسید. در حوزه توریسم سلامت با توجه به علاقه‌مندی عزیزان عراقی به استفاده از توانمندی و تجربه پزشکی ایران و با توجه به سابقه دیرینه‌ای که داشتند و برای منسجم شدن این موارد، تصمیم گرفتیم که توریسم سلامت را با محوریت جمعیت هلال احمر عراق و جمعیت هلال احمر ایران دنبال کنیم که امیدواریم بتوانیم با کاهش هزینه‌ها یک روند مشخص و درست‌تری برای ارائه خدمت خیلی بهتر و موثرتر بوجود آید.

به گفته رییس جمعیت هلال احمر کشورمان، در این تفاهم نامه مسئله دارو برای رجیستری و ثبت نام داروها و همچنین تولید داروهای مشترک با توجه به پتانسیلی که عراق دارد و توانمندی بالای ایران در این عرصه مورد توجه قرار گرفته است.

پیوندی مسئله ارتباطات بهداشتی و درمانی را سومین موردی دانست که در این تفاهم نامه مورد توجه قرار گرفته و گفت: طبیعی است در مراسم‌های بسیار بزرگ مانند همین راهپیمایی اربعین، مسئله بهداشت و درمان بسیار حایز اهمیت است که در این خصوص ما با کشور عراق تعامل داشتیم و اکنون این تعاملات باید بیشتر و جدی‌تر شود تا بتوانیم از پتانسیل دو طرف در خدمت به زائران اباعبدالله الحسین (ع) چه عراقی، چه ایرانی و دیگر ملل استفاده کنیم که یک فضای بسیار مثبت و خوبی ایجاد شود و همه بتوانند از برکات معنوی آن استفاده کنند.

وی با بیان اینکه امسال برای اولین بار اعضای سازمان جوانان و داوطلبان دو طرح همیاران زائر و بازپیوند را در راهپیمایی اربعین اجرا کرده‌اند، گفت: امسال دو موضوع با هدف رسیدگی بهتر به وضعیت زائران اضافه کردیم. یکی طرح بازپیوند است؛ بالاخره بعضی افراد ممکن است سرپرست نداشته باشند یا وضعیت خاص روحی و روانی پیدا کنند و احتیاج داشته باشند که ما حمایت‌شان کنیم. همچنین گمشدگانی هستند که از خانواده خود جدا شده‌اند که در همین راستا یک مرکز بازپیوند با مشارکت اعضای داوطلبان در نجف و یک مرکز هم در کربلا راه‌اندازی کرده‌ایم که با هماهنگی کنسولگری بتوانیم به این افراد کمک کنیم و خوشبختانه تا به حال ۲۲۰ نفر از زائران در این فضا مدیریت شده و به داخل ایران انتقال یافته‌اند.

رییس جمعیت هلال احمر کشورمان اضافه کرد: طرح بعدی استفاده از پتانسیل جوانان است، ما برای اولین بار ۴۰ عضو در قالب تیم دونفره و سه نفره را مدیریت کردیم. شاید برای سال اول تجربه خیلی زیادی نداشتند؛ ولی باید از این پتانسیل استفاده کرد و وقتی زائران دچار مشکل می‌شوند یا صدمات جسمی می‌بینند و احتیاج به کمک، راهنمایی و همراهی دارند اعضای جوانان به آنان کمک می کنند. همچنین این تیم ها در موکب های مختلف و در مراکز درمانی حضور دارند و امیدواریم که بتوانیم هم بحث بازپیوند خانواده ها و هم بحث استفاده از پتانسیل جوانان را در سال‌های آینده افزایش دهیم تا بالاخره فضای بهتری ایجاد شود.

پیوندی درباره وضعیت درمانگاه‌ها در کشور عراق نیز گفت: همانطور که می‌دانید برخلاف مراسم حج که خدمات ما تنها به زائران ایرانی ارائه می‌شود، در اربعین محدودیتی در ارائه خدمات وجود ندارد و به همین دلیل میزان مراجعات ما نیز بسیار زیاد است. در برخی از درمانگاه‌ها شلوغی جمعیت و همچنین کوچک بودن محل جزو مشکلاتی است که وجود دارد و امیدوارم که زائران ما را ببخشند. البته شرایط خاصی در کشور عراق هست ولی ما مراکز درمانی در کشور عراق می سازیم و در کربلا یک ساختمان ۱۰ طبقه داریم که چند سال است ساخت و تکمیل این ساختمان به تعویق افتاده و امیدواریم که در سال آینده این درمانگاه مجهز و راه‌اندازی شود و یک مرکز درمانی استاندارد ایجاد شود.

وی در مورد زمان حضور تیم‌های هلال احمر در کشور عراق نیز گفـت: از ۱۳ مهرماه درمانگاه‌های هلال احمر در کشور عراق راه اندازی شده و تا دو – سه روز بعد از اربعین حدودا تا اول آبان این درمانگاه‌ها هم در کشور عراق و هم در مرزهای ایران فعال هستند. البته اربعین روز شنبه ۲۷ مهرماه است ولی بالاخره بعضی افراد ممکن است بعد از این تاریخ هنوز زائر امام حسین باشند و ما موظفیم همراه زائران باشیم و مشکلاتی که دیده می شود را برطرف کنیم و امیدواریم بتوانیم به وظیفه خودمان به خوبی عمل کنیم.


برچسب ها : ,
دسته بندی : اجتماعی , انتخاب سردبیر , تله تایپ , خبر داغ , شهری
ارسال دیدگاه