زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۹
» بین الملل » معاون سفیر آلمان: تمام تلاش خود برای راه‌اندازی اینستکس انجام می‌دهیم
تاریخ انتشار : 2019/10/08 - 18:28
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 77168
 215 بازدید

معاون سفیر آلمان: تمام تلاش خود برای راه‌اندازی اینستکس انجام می‌دهیم

معاون سفیر آلمان در ایران با بیان این‌که سیاست آمریکا در قبال ایران را مناسب نمی‌دانیم، از تلاش آلمان برای حفظ برجام و پیگیری آغاز مبادلات در اینستکس سخن گفت.

معاون سفیر آلمان: تمام تلاش خود برای راه‌اندازی اینستکس انجام می‌دهیم

الیور اشتاین برگ امروز در نشست اتاق بازرگانی مشترک ایران و آلمان اظهار کرد: رابطه اقتصادی دو کشور سابقه‌ای طولانی و عمیق دارد. ما یک تاریخ مشترک چند صد ساله داریم که با وجود طوفان‌های سخت اقتصادی امروز امیدواریم ادامه پیدا کند.

به گفته وی تفاهم و همکاری‌های اقتصادی میان شرکت‌های ایرانی و آلمانی اهمیت زیادی دارد و با وجود این اهمیت این تحریم‌های آمریکا بوده است که مانع گسترش روابط تجاری میان دو کشور است.

معاون سفیر آلمان در ایران با بیان این‌که تجارت میان ایران و آلمان به نصف کاهش پیدا کرده است، ادامه داد: برای شرکت‌ها و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی آلمان بازار آمریکا اهمیت زیادی دارد و با توجه به تهدید تحریم از سوی آمریکا بسیاری از این شرکت‌ها ریسک ورود به ایران را انجام نمی‌دهند که این قطعا برای ما خرسندکننده نیست ولی با وجود حمایت‌های دولت، ما نمی‌توانیم این شرکت‌ها را از تهدیدهای آمریکا حفاظت کنیم و همین مساله باعث کاهش تجارت مشترک شده است.

اشتاین برگ اظهار کرد: هرچند مشخص نیست که تحریم‌ها چه زمانی کاهش پیدا کند اما ما به آینده خوش‌بینیم و معتقدیم بازار ایران به خصوص برای بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط آلمان اهمیت جدی دارد. ایران یک بازار فوق‌العاده برای ماشین‌آلات آلمانی است که می‌تواند نقش خود را حفظ کند.

وی با تاکید بر این‌که آلمان به انجام تعهدات خود به ایران پایبند است، توضیح داد: اینستکس مهم‌ترین تلاش ما برای حفظ برجام است که آلمان و هشت عضو اتحادیه اروپا و همچنین نروژ علاقه خود را برای حضور در آن اعلام کردند اما باید توجه داشت که اینستکس برای حفاظت از تحریم‌های آمریکا ساختار پیچیده‌ای نیاز دارد و همین مساله فرآیند آغاز کار را طولانی کرده است.

معاون سفیر آلمان در ایران ادامه داد: آمریکا در اقتصاد جهان قدرت نفوذ بالایی دارد و از این رو باید اینستکس طوری طراحی شود که بتواند در مقابل تحریم‌های آمریکا کارآیی داشته باشد و قابل تهاجم نباشد. از این‌رو انتقادهایی که از کند پیش‌رفتن اینستکس مطرح می‌شود چندان به جا نیست و ما تاکید می‌کنیم که تمام تلاش خود را برای حفظ برجام و آغاز به کار اینستکس خواهیم داشت.

اشتاین برگ با بیان این‌که برجام پیش از آنکه یک معاهده اقتصادی باشد سندی است که امنیت را تضمین می‌کند، گفت: شاید ما در برخی مسائل سیاسی با ایران هم‌نظر نباشیم اما در برجام با ایران هم‌نظر بوده‌ایم و معقتدیم که سیاست آمریکا در این رابطه علیه ایران درست نیست. از این‌رو تلاش می‌کنیم که اثر تحریم و چالش‌های آن را کمرنگ کنیم. آلمان در رابطه با حل مسائل هسته‌ای معتقد است که باید این مسائل در میز مذاکره حل شود و از این‌رو از تلاش‌های مکرون رییس جمهوری فرانسه حمایت می‌کنیم.

وی گفت: صدراعظم آلمان در سفر اخیر به نیویورک با رییس جمهور ایران دیدار کرد و ما بار دیگر این پیام را رساندیم که ایران باید به تعهدات برجامی خود به طور کامل عمل کند و بحث خروج از این توافق را کنار بگذارد. از سوی دیگر اروپا نیز تلاش می‌کند با اینستکس و مذاکرات چندجانبه فشار تحریم‌ها را کاهش دهد.


برچسب ها : ,
دسته بندی : بین الملل , تله تایپ , خبر داغ , سیاسی
ارسال دیدگاه