زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۹
» اقتصادی » خودروسازان ترکیه در راه ایران هستند؟
تاریخ انتشار : 2019/09/27 - 11:19
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 75369
 499 بازدید

خودروسازان ترکیه در راه ایران هستند؟

ایمان ربیعی- رنو و پژو از پس تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران، ماندن را بر رفتن ترجیح دادند و این چنین بود که به گفته محمدرضا نجفی منش با چشم گریان ایران را ترک کردند و همین حالا هم با چمدان های پر از دلار منتظر بازگشت هستند.

خودروسازان ترکیه در راه ایران هستند؟

این اما همه داستان صنعت خودروسازی ایران نیست، صنعت خودروسازی ایران حالا در شرایطی تازه قرار دارد، شرایطی که از پس گفته ها و شنیده ها می توان تا حدی چند و چون آن را دریافت. نگاه صنعت خودروسازی ایران گویا به شرق است، به کشورهایی که فضای مساعدتری برای همکاری با ایران دارند.

زمزمه هایی در خصوص همکاری خودرویی ایران و روسیه مدتی است در فضای رسانه ای به گوش می‌رسد، هر چند هنوز خبری تایید شده از حضور روس‌ها در بازار ایران به گوش نرسیده اما مذاکرات ایران و ترکیه در حوزه خودروسازی به مراحل پایانی نزدیک می شود؛ ایران و ترکیه برنامه افزایش سطح مبادلات و همکاری های اقتصادی را در دستور کار قرار داده اند.

هر چند ایرانی ها آشنایی چندانی با صنعت خودروی ترکیه ندارند اما بررسی‌ها نشان می دهد ترکیه در این سال‌ها به یکی از بزرگترین صادر کنندگان قطعه و خودرو تبدیل شده است.

صنعت خودروی ترکیه صنعتی مبتنی بر مونتاژ است اما پیشرفت قطعه سازی‌ها در سال های گذشته سبب شده است صادرات این صنعت قابل توجه باشد. خبرگزاری آناتولی پیش از این در گزارشی اعلام کرده است در سال ۲۰۱۸ صادرات محصولات صنایع خودروسازی ترکیه به ۳۱.۶ میلیارد دلار رسیده است و در این میان کشورهای اتحادیه اروپا با ۷۸ درصد بیشترین سهم را در صادرات ترکیه داشتند.

ترکیه در سال ۲۰۱۸ به ۸ کشور عضو اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا به طور جداگانه بیش از یک میلیارد دلار صادرات خودرو را به ثبت رساند.

ترک‌ها مشتاق همکاری خودرویی با ایران هستند

محمدرضا نجفی منش رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی و کارشناس حوزه خودرو در پاسخ به این سئوال که آیا همکاری ترکیه و ایران در زمینه صنعت خودرو محتمل است یا خیر؟ گفت: ما مذاکرات متعددی با فعالان صنعت خودروسازی در ترکیه داشتیم و اتفاقا ترک ها نیز از همکاری با ایران استقبال می‌کنند.

نجفی منش با اشاره به اشتراکات منطقه‌ای و سیاسی گفت: ما حتی فراتر از این به موضوع همکاری منطقه‌ای نگاه می کنیم، به عنوان مثال پیشنهادی در خصوص همکاری ایران، ترکیه و روسیه در صنعت خودروسازی را ارائه کردیم و در صورت انعقاد پنین قراردادی می توان خودرویی برای بازاری با جمعیتی نزدیک به ۸۰۰ میلیون نفر تولید کرد.

نجفی منش

وی در توضیح این مطلب افزود: در حقیقت خودروسازان ایرانی، ترکیه ای و روسی هر کدام قابلیت‌ها و پتانسیل‌هایی دارند که در این همکاری مشترک این قابلیت ها متبلور می‌شود و با تولید قطعه در همین سه کشور، می توان خودرویی با استاندارد بالا برای بازار جهانی ارائه داد.

وی گفت: هم ایران و هم ترکیه به نوعی با تحریم‌های آمریکا روبرو هستیم و همسایگی دو کشور خود عامل مهمی برای نزدیکی‌های اقتصادی است، در عین حال که در این زمینه روسیه نیز با همین سیاست تحریمی آمریکا روبروست.

وی با تاکید بر اینکه همکاری های مشترک خصوصا در عرصه خودروسازی میان ایران و ترکیه امکان اجرایی شدن دارد، در پاسخ به این سئوال که آیا مذاکرات مستقیمی با روسیه برای همکاری مشترک صورت گرفته است یا خیر؟ گفت: مذاکره مستقیمی نداشته ایم اما پتانسیل‌ها در این حوزه بررسی شده است.

وی با اشاره به اینکه خودروسازان ترکیه مونتاژ کار هستند، گفت: البته ترکیه در حوزه قطعه سازی حرف فراوانی دارد در عین حال که این کشور در صدد است به زودی برند ملی خود را به بازار ارائه دهد.

یک همکاری ثمر بخش

در عین حال فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو نیز در گفتگو با خبرآنلاین در پاسخ به این سئوال که همکاری ایران و ترکیه در حوزه خودرو چه اتفاقاتی را در عرصه خودروسازی در منطقه رقم خواهد زد؟ گفت: با توجه به حضور اغلب برندهای معتبر خودروسازی جهان در ترکیه، همکاری خودرویی دو کشور اتفاق مهمی برای این صنعت در منطقه خواهد بود.

فربد زاوه

وی با اشاره به اینکه تویوتا، فیات، فورد، رنو و دیگر شرکت‌های معتبر در ترکیه حضور دارند، اضافه کرد: پرفروش‌ترین خودروی ترکیه فولکس واگن است و اتفاقا این شرکت تصمیم دارد سرمایه گذاری دو میلیارد دلاری برای تولید خودرو در این کشور انجام دهد، با این حال صنعت خودروی ترکیه در حال آماده سازی فضا برای معرفی برند ملی خود به بازارهای جهانی است و احتمالا موضوع همکاری ایران و ترکیه به این پروژه نیز ارتباط می‌یابد.

وی گفت: ترکیه هر چند صادرات بسیار گسترده ای در حوزه خودرو به بازارهای جهانی دارد اما هنوز برندی به بازارهای جهانی معرفی نکرده است از این رو در این مرحله همکاری خودرویی ایران و ترکیه اتفاق مهمی برای این صنعت در ایران و منطقه محسوب خواهد شد.


برچسب ها : ,
دسته بندی : اقتصادی , تله تایپ , خبر داغ , خودرو , گزارش
ارسال دیدگاه