زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۱۰
» اسلایدر دوم » چگونه فرزند خود را به مدرسه علاقه‌مند کنیم؟
تاریخ انتشار : 2019/09/23 - 14:02
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 74759
 417 بازدید

چگونه فرزند خود را به مدرسه علاقه‌مند کنیم؟

با تمام شدن تابستان و شروع مدارس، ترس و استرس بسیاری از کودکان برای رفتن به مدرسه نیز آغاز شده است. اما با چند راهکار می‌توانید استرس و اضطراب فرزند خود را تا حد زیادی کاهش دهید.

چگونه فرزند خود را به مدرسه علاقه‌مند کنیم؟

با تمام شدن تابستان و شروع مدارس، ترس و استرس بسیاری از کودکان برای رفتن به مدرسه نیز آغاز شده است. اما با چند راهکار می‌توانید استرس و اضطراب فرزند خود را تا حد زیادی کاهش دهید. اینکه آیا اولین بار است که فرزند شما به مدرسه می‌رود یا چند سال از تحصیل او می‌گذرد، فرقی ندارد. با روش‌های ما، می‌توانید هر کودکی را به مدرسه علاقه‌مند کنید.

در پیدا کردن دوست به او کمک کنید

بچه‌ها با دیدن دوستان خود، بیشتر از محیط لذت خواهند برد. آن‌ها معمولا برای دیدن دوستان شان لحظه شماری می‌کنند و به این طریق، با آغوش باز به سوی مدرسسه خواهند رفت. اگر فرزند شما در مدرسه دوستی ندارد، با هماهنگی والدین تعدادی از همکلاسی‌های او، آن‌ها را برای بازی به منزل خود دعوت کرده یا به یک پارک یا شهربازی ببرید.

بگذارید در فعالیت‌های مختلف شرکت کند

ببینید در مدرسه فرزند شما چه فعالیت‌هایی وجود دارد؛ برای مثال آیا تیم ورزشی خاصی دارند یا فعالیت‌های خاصی مثل اجرای سرود‌های گروهی انجام می‌دهند؟ اگر چنین فعالیت‌های شاد و مفرح و هیجانی در مدرسه کودک شما وجود دارد، او را به پیوستن در این گروه‌ها تشویق کنید. فقط توجه داشته باشید که این فعالیت‌ها را با توجه به علایق او انتخاب کنید تا باعث ایجاد انگیزه‌ای برایش شود.

وقت شناس باشید

اگر کودک خود را دیرتر از زمان مشخص به مدرسه بروید ممکن است احساس ناخوشایندی به او دست دهد. چراکه احتمالا اینگونه نخواهد توانست به کودکانی که قبل از شروع کلاس در حال بازی کردن هستند، بپیوندد و در نهایت، احساس تنهایی خواهد کرد. به خصوص برای کودکانی که خجالتی و مضطرب هستند، سعی کنید همیشه و خصوصا در روز‌های اولی سال تحصیلی، زودتر و به موقع به مدرسه برسند. اگر صبح‌ها نمی‌توانید به موقع از خواب بیدار شوید، یا چاره‌ای برای خواب خود بیاندیشید و یا او را با سرویس به مدرسه بفرستید.

خودتان را شریک کنید

به صورت داوطلبانه در جلسات مدرسه یا هر چیز دیگری که به شما مربوط می‌شود شرکت کنید. اگر می‌توانید به انجمن اولیا پیوسته و به این طریق، بیشتر در مدرسه رفت و آمد کنید تا اعتماد به نفس فرزند شما تا حدودی افزایش پیدا کند. همچنین در انجام تکالیف کارگاهی فرزندتان، مثل درست کردن کاردستی و روزنامه دیواری با او مشارکت کنید و به او روحیه دهید.

در مورد مدرسه از او سوال کنید

با سوال کردن در مورد مدرسه فرزندتان و نشان دادن شوق و اشتیاق خود برای شنیدن حرف‌های او، می‌توانید فرزند خود را به مدرسه علاقه‌مند کنید. ممکن است اگر از فرزند خود سال کنید “امروز مدرسه چطور بود؟ ” پاسخ دهد “خوب بود”. در این صورت باید سعی کنید از او سوال‌های ریزتری بپرسید. مثلا بگویید “امروز زنگ تفریح چه کار کردی؟ ” یا “امروز اتفاق خنده داری افتاد؟ ” به این طریق، صحبت را با او آغاز خواهید کرد.

به فرزند خود گوش دهید

اگر فرزند شما از اتفاق یا مشکلی در مدرسه ناراحت است، به او گوش دهید. حتی اگر فکر می‌کنید مشکل او بسیار کوچک یا بچه گانه است باز هم به او گوش دهید و به تجربیات اولیه او از مدرسه احترام بگذارید. اگر احساس کردید ناراحتی و مشکلی در مدرسه دارد، حتما با او صحبت کنید و به آن‌ها بگویید که همیشه از او پشتیبانی می‌کنید. مثلا به او بگویید “من به تازگی حس می‌کنم در مدرسه مشکلی داری. چه شده؟ ”

یک نگرش مثبت در مورد مدرسه برای او ایجاد کنید

اگر در مورد مسائل مربوط به مدرسه مثل ریاضی، نوشتن انشاء یا هر چیز دیگری از خودتان عکس العمل منفی نشان دهید، کودک شما هم از شما تقلید خواهد کرد. در عوض سعی کنید حتی به صورت غیر مستقیم از مزایای مدرسه و سواد آموزی صحبت کنید و نگرش مثبتی در او ایجاد کنید. از خاطرات خوب و مثبت دوران مدرسه خود تعریف کنید و رفتن به مدرسه را برای او یک امتیاز نشان دهید. اگر هنوز سواد ندارد، برای او کتاب‌های جذاب بخوانید و به او وعده دهید که با رفتن به مدرسه او نیز خواهد توانست از این کتاب‌ها بخواند.

با کودکان زورگو برخورد کنید

اگر فرزند شما توسط دانش آموز زورگو یا قلدری در مدرسه اذیت و آزار می‌شود، حتما به این مسئله رسیدگی کنید. این موضوع می‌تواند تاثیرات منفی در روح و روان فرزند شما بگذارد. در این باره با معلم، معاون یا حتی والدین آن کودک صحبت کنید و به هیچ عنوان اجازه ندهید به فرزند شما زور بگویند و اعتماد به نفس او را زیر سوال ببرند. از طرف دیگر سعی کنید با فرزند خود همدلی کنید و به آن‌ها قول دهید که پشتیبان او خواهید بود.

مشکلات یادگیری او را برطرف کنید

اگر فرزند شما درک سختی در فهم مفاهیم دارد یا مشکل تمرکزی خاصی دارد، ممکن است لازم باشد تا این مشکلات را برطرف کنید. با معلم فرزند خود، در مورد مشکلاتی که حس می‌کنید دارد صحبت کنید و از آن‌ها بپرسید که آیا در مدرسه هم این مشکلات را دارد یا خیر. اگر این موضوع ادامه پیدا کرد، از یک مشاور کمک بگیرید. عدم درک کامل مفاهیم درسی باعث می‌شود تا او هرچه بیشتر از درس و مدرسه بیزار شود.

فضای مناسبی برای درس خواندن فراهم کنید

هنگامی که فرزند شما در حال انجام تکالیف مدرسه است، برای او محیطی آرام با انرژی مثبت فراهم کنید. سعی کنید تلویزیون را خاموش کنید تا هیچ چیز نتواند حواس او را از موضوع اصلی دور کند. برای مثال، اگر فرزند شما در هنگام انجام تکالیف مدرسه صدای تلویزیون را بشنود که دارد برنامه مورد علاقه او را پخش می‌کند، بدون هیچ تمرکزی تکالیفش را انجام خواهد داد و فقط به دنبال تمام شدن آن خواهد بود. با ادامه این سیکل، فرزند شما از مدرسه وکار‌های مربوط به آن زده خواهد شد.

سخن آخر

سعی کنید محیط مدرسه را برای فرزند خود آرام کنید و به او نگرشی دهید که به مدرسه به شکل تفریح نگاه کند. در پیدا کردن دوست او را یاری کنید و از خاطرات شیرین دوران مدرسه خود برایش تعریف کنید. در نهایت سعی کنید فشار زیادی روی او وارد نکرده و با او دوست و همقدم و همدل باشید. سعی کنید همیشه حس کند که پشتیبان خوبی مثل شما دارد.


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اسلایدر دوم , خبر داغ , مطالب خواندنی
ارسال دیدگاه