زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۱۰
» اقتصادی » چینی‌ها عملا در طرح توسعه فاز ۱۱ حضور ندارند
تاریخ انتشار : 2019/09/14 - 16:04
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 73601
 269 بازدید

وزیر نفت در جمع خبرنگاران:

چینی‌ها عملا در طرح توسعه فاز ۱۱ حضور ندارند

وزیر نفت گفت: تاکنون چین به طور رسمی اعلام نکرده است که از قرارداد فاز ۱۱ خارج شده، اما عملا این کار را انجام می‌دهد البته در حال مذاکره با شرکت‌های چینی هستیم تا این موضوع به صورت مسالمت‌آمیز حل شود.

چینی‌ها عملا در طرح توسعه فاز ۱۱ حضور ندارند

بیژن زنگنه امروز در حاشیه مراسم امضای قرارداد توسعه میدان گازی بلال در جمع خبرنگاران با تاکید بر این مساله که هنوز توسعه فاز ۱۱ از تحریم‌ها معاف نشده است، تصریح کرد: در صورت بهبود شرایط سیاست وزارت نفت در زمینه‌ی تولید حداکثر تولید خواهد بود.

وی در واکنش به طرح پیشنهاد کاهش بیشتر تولید نفت از سوی برخی وزیران نفت و انرژی سازمان کشورهای صادرکننده نفت در نشست کمیته وزارتی نظارت بر تولید اوپک و غیراوپک، اظهار کرد: اگر قصد دارند تولید را کاهش دهند می‌توانند این کار را پیش ببرند و آنهایی که بازار را خراب کرده‌اند خودشان نیز باید این بازار را اصلاح کنند.

وزیر نفت درباره این مساله که آیا بازارهای جهانی نفت خام با کاهش تولید روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه درست می‌شوند، گفت: باید بازار را امتحان و واکنش آن را بررسی کرد.

زنگنه در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص کاهش احتمالی تحریم‌ها و خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری اروپا اظهار کرد: این مساله به معنای کاهش تحریم‌ها نیست، چرا که اساس صنعت نفت این بوده که تحریم‌های نفتی برداشته شود تا بتوانیم نفت خود را به فروش برسانیم در غیر این صورت در آینده بدهکار خواهیم شد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره کارت سوخت، ادامه داد: یک اشتباه برداشت صورت گرفته چرا که عده‌ای گمان می‌کنند که سهمیه دریافت بنزین کاهش یافته است اما در واقع اینگونه نیست و هر کسی که از کارت سوخت خودش استفاده کند می‌تواند تا هر میزانی سوخت‌گیری کند.

وزیر نفت با تاکید بر این‌ مساله که قرار نیست که ۹۵ درصد افراد از کارت سوخت جایگاه‌داران استفاده کنند، اظهار کرد: سیاست استفاده از کارت سوخت به ما ابلاغ شده به همین دلیل با کاهش ظرفیت کارت سوخت جایگاه‌داران قصد ترویج استفاده از کارت سوخت شخصی افراد را داشتیم و باید بگویم که تا یکی دو روز دیگر کارت سوخت در ۹ کلانشهر برای همه خودروها صادر خواهد شد. البته تعداد کمی از افراد هنوز کارت سوخت ندارند اما تا قبل از پایان مهرماه همه کارت‌های سوخت صادر خواهد شد با این وجود این در حالی است که حدود یک میلیون کارت سوخت همچنان در باجه‌های معطله پست قرار دارد.

زنگنه در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره آخرین وضعیت فرزاد بی، گفت: اگر هندی‌ها در زمان مشخص حاضر شوند، در یک فرصت چندماهه آماده‌ایم تا کار را با آن‌ها انجام دهیم در غیر این صورت خودمان باید به صورت مستقل عمل کنیم.

وی همچنین با اشاره به انتخاب عبدالعزیز ابن سلمان به عنوان وزیر نفت عربستان سعودی، گفت: این مساله یک موضوع داخلی برای این کشور است.

وزیر نفت با اشاره به اساسنامه شرکت ملی گاز که در مجلس شورای اسلامی مطرح شده، تصریح کرد: طرحی در مجلس مطرح شده که براساس آن شرکت گاز می‌تواند با تصمیم دولت در بخش بالادست فعال شود و این به معنای تفکیک کامل بخش بالادست گاز از شرکت نفت نیست.

زنگنه درباره آخرین وضعیت سیراف گفت: با دستور رییس جمهور پیگیری این طرح انجام شد و در حال حاضر در آخرین مراحل هماهنگی برای تامین مالی هستیم و قرار شده که از طریق بازار سرمایه تامین مالی این طرح انجام شود.

وی با بیان این‌که در حال حاضر بخش زیادی از هماهنگی‌ها با بورس انجام شده است، اظهار کرد: گمان می‌کنم که این هفته بتوانیم این طرح را نهایی و سرمایه آن را نیز از بورس تامین کنیم.

به گفته وزیر نفت تضامین بانکی نقشی که بانک‌ها و صندوق توسعه باید داشته باشد را تعریف کرده‌ایم و جلسات متعددی را نیز برای این طرح برگزار کرده‌ایم و امیدواریم که این هفته با بانک مرکزی به طور کامل هماهنگ شویم.

زنگنه با بیان این‌که سرمایه‌ گذاران پالایشگاه‌های سیراف قوی هستند، ادامه داد: برخی از این افراد به دنبال این هستند که از نفتای تولید شده از این طرح در پایین دست پتروشیمی احداث کند.

وی در خصوص آخرین وضعیت فاز ۴ پالایشگاه ستاره خلیج فارس، اظهار کرد: این فاز به صورت مجازی و با هزینه ۱۰۰ میلیون دلار اجرا شده که ظرفیت آن نیز ۴۵۰ هزار بشکه است.

وزیر نفت با بیان این‌که ظرفیت این پالایشگاه تا پایان سال به ۴۸۰ هزار بشکه می‌رسد، ادامه داد: به اعتقاد من نیازی به احداث یک فاز فیزیکی جدید آن هم با هزینه یک میلیارد دلار نیست.

بیژن زنگنه امروز در جمع خبرنگاران در واکنش به طرح پیشنهاد کاهش بیشتر تولید نفت ازسوی برخی وزیران نفت و انرژی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در شانزدهمین نشست کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک (JMMC) در ابوظبی، اظهار کرد: کاهش دهند، آنهایی که بازار را خراب کردند، خودشان هم آن را درست کنند.

وی درباره اینکه آیا بازارهای جهانی نفت خام با کاهش تولید روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه‌ای درست می‌شود، اظهار کرد: باید بازار را امتحان و واکنش آن را بررسی کرد.


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اقتصادی , انرژی , تله تایپ , خبر داغ , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه