زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۹
» اجتماعی » لاکچری یا اشرافیت مذهبی!
تاریخ انتشار : 2019/09/02 - 13:43
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 72200
 359 بازدید

لاکچری یا اشرافیت مذهبی!

این روز‌ها که فشار اقتصادی کمر مردم را خم کرده و تبدیل به بحران لاینحل سیاسی-اجتماعی شده، جامعه مذهبی ایران نسلی از اشرافیت را تجربه می‌کند که زیر لوای دین قرارگرفته است.

لاکچری یا اشرافیت مذهبی!

مراسم‌های لاکچری ماه محرم، مداح‌های که برای چند ساعت روضه میلیون‌ها تومان به جیپ می‌زنند، گوش دادن به روضه در ماشین آخرین‌مدل نمونه‌های از اشرافیت مذهبی است.

نمونه آن که طی سال های اخیر رواج یافته است وجود پورشه‌ سوارانی که با نوشته‌های مذهبی روی ماشین‌ خود منجر به خلق پدیده ای به نام طبقه‌ای جدید تحت عنوان «اشرافیت مذهبی» شده اند!

علامت طلاکوب 200 میلیونی

ناصرخسرو در روزهای محرم تبدیل به به بازار موقت لوازم عزادارای می‌شود اما امسال گرانی‌ها قدرت خرید عزاداران را کاهش داده و مشتریان این کالاهای مذهبی نسبت سال گذشته نصف شده است. همزمان با افزایش قیمت لوازم عزاداری محرم پای لوازم عزاداری لاکچری هم به این بازار باز شده به طوری که فروشندگان ناصرخسرو می گویند: ساکنان شمال تهران اجناس خود را تلفنی سفارش می دهند، از زنجیر 150 هزار تومانی تا پرچم‌های 600 هزار تومانی که قیمت خوردند!

به ابن فهرست اقلام لاکچری طبل 900 هزار تومانی که حالا به بیش از یک میلیون و پانصد هزار تومان هم رسیده است اضافه کنید. قیمت علامت‌های طلاکوب و فولادکوب بستگی به میزان طلایی دارد که در آن استفاده می‌شود هم از این فهرست جدا نیست به طور مثال یک علم 23 تیغه طالکوب بیش از 200 میلیون تومان قیمت دارد.

عرضه پیراهن مشکی یک میلیون تومانی!

نرخ پیراهن مشکی ترک حتی به 800 هزار تا یک میلیون تومان هم می‌رسد و البته پارچه‌های چینی که بیشتر الیاف نایلونی دارند و به گفته فروشندگان باعث تعریق زیاد بدن می‌شوند، قیمت کمتری دارند و نرخ هر دست پیراهن مردانه مشکی برای ماه محرم به 100 تا 250 هزار تومان هم رسیده است!

اشرافیت مذهبی که از تجمیع دو پدیده متعارض -که معمولاً باید در مقابل هم قد علم کنند- شکل‌گرفته، یکی از آفت‌های جدیدی است که اگرچه پیشینه تاریخی دارد اما آثار مخرب و تخریب‌کننده‌ای در جامعه خواهد گذاشت که کمترین آن می‌تواند کمرنگ شدن اعتقادات دینی و بدبینی در امور دینی باشد.


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اجتماعی , تله تایپ , خبر داغ , شهری , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه