زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۴
» خبر داغ » فرعونی که قدرتمندترین امپراتوری مصر را تأسیس کرد
تاریخ انتشار : 2019/08/27 - 17:30
 کد خبر: 71205
 468 بازدید

فرعونی که قدرتمندترین امپراتوری مصر را تأسیس کرد

فرعونی که هیچ‌کس تصورش را هم نمی‌کرد، توانست قدرتمندترین امپراتوری مصر را تأسیس کند و پایه‌گذار دوران پادشاهی نوین مصر باشد.

فرعونی که قدرتمندترین امپراتوری مصر را تأسیس کرد

احمس یکم (Ahmose I)، پس از به قتل‌رسیدن پدرش و زیر حملاتی که به امپراتوری او شده بود، به پادشاهی رسید و آخرین دوران پرشکوه مصر را رقم زد. مردم مصر دو فرعونی که باعث اتحاد کشورشان شدند را بسیار مورد تکریم قرار می‌دهند: فرعون نارمر، پادشاه دودمان نخست مصر باستان که بین سال‌های ۳۱۵۰–۳۰۵۰ پیش از میلاد و احمس یکم که بین سال‌های ۱۵۵۰ تا ۱۵۲۵ پیش از میلاد فرمانروایی می‌کردند. احمس یکم در حدود ۱۵۵۰ پیش از میلاد، اتحاد را به مصر پراکنده برگرداند و پادشاهی نوین مصر را بنیان نهاد.

زمانی که احمس یکم بر تخت قدرت نشست، مصر با آشوب و آشفتگی زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کرد. متجاوزگران معروف به هیکسوس (به‌معنای حاکمان سرزمین‌های خارجی) کنترل دلتای نیل را در اختیار داشتند. آن‌ها فرعون تائو دوم و پدر احمس را به‌طرز وحشیانه‌ای به قتل رساندند و ارتش مصر را به خاک و خون کشیدند؛ در ادامه از حاکمان مصر علیا در تبس درخواست باج کردند و شاهزادگان آن‌ها را به همسری برگزیدند. وحشیگری قوم هیکسوس‌ را مورخ معروف مصری، مان‌تو به رشته‌ی تحریر درآورده بود: «آن‌ها شهرهای ما را با قساوت و سنگدلی سوزاندند، معابد خدایان ما را با خاک یکسان کردند و با همه‌ی مردم مصر رفتار بی‌رحمانه‌ای داشتند.»

سرانجام احمس یکم، همه‌ی نیروهای جنگی مورد نیاز را جمع‌آوری کرد و از فناوری‌ای که قوم هیکسوس به آنجا آورده بود، نهایت استفاده را برد. آن‌ها که مسلح به ارابه‌های جنگی و سلاح‌های برنز بودند، این قوم وحشی را از دلتای نیل بیرون کردند و به این ترتیب مصر علیا و سفلی بار دیگر با هم متحد شدند. این پیروزی، نقطه‌ی آغاز پادشاهی نوین مصر بود، دوره‌ای ۵۰۰ ساله که مصر در اوج قدرت و سعادت باقی ماند. احمس یکم، تبس را به‌عنوان پایتخت کل مصر دوباره احیا کرد و فرماندهانی که با وفاداری به پادشاه خدمت کرده بودند را به منصب‌های بالایی نظیر مقام‌‌ها یا فرمانداران سلطنتی ارتقای درجه داد.

احمس یکم کنترل رقیب جنوبی خود، منطقه‌ی نوبه را به دست گرفت و در ادامه ذخایر طلای آن‌ها را غارت کرد. او همچنین با فعالیت مجدد معادن و گسترش تجارت، ثروت مصر را افزایش داد. زمانی که احمس یکم از دنیا رفت، مردم مصر او را به‌عنوان خدای خود ستایش می‌کردند.

احمس یکم، نه‌تنها مصری موفق و سربلند را تأسیس کرد، بلکه عصر جدیدی در فرهنگ مصر به راه انداخت و راه را برای فراعنه‌ی قدرتمند پادشاهی نوین باز کرد؛ کسانی که این امپراتوری را وسعت بخشیدند و میراث معماری حیرت‌انگیزی را در کارنامه‌ی خود به‌ جای گذاشتند.


برچسب ها :
دسته بندی : خبر داغ , مطالب خواندنی
ارسال دیدگاه