زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۳۱
» اسلایدر اصلی » وزیر کشور: حقیقت‌یابی، مهمترین وظیفه رسانه‌هاست
تاریخ انتشار : 2019/08/10 - 19:03
 کد خبر: 68543
 258 بازدید

وزیر کشور: حقیقت‌یابی، مهمترین وظیفه رسانه‌هاست

وزیر کشور مهمترین وظیفه رسانه ها را حقیقت‌یابی بیان کرد.

وزیر کشور: حقیقت‌یابی، مهمترین وظیفه رسانه‌هاست

رحمانی فضلی در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار که بعدازظهر امروز در محل وزارت کشور با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: ۱۰سالی به طور مستقیم و دو سالی غیر مستقیم در حوزه رسانه و اطلاع رسانی بودم و شاید بتوانم خودم را به عنوان کسی که الفبای کار خبر ، پیچیدگی‌ها، حساسیت‌ها و ظرفیت‌هایش را می‌داند، بدانم.

وی ادامه داد: انسان روزانه صدها انتخاب انجام می‌دهد که مبنای آن‌ها اگاهی و اطلاع است. انتخاب یکی از ویژگی‌های انسان است و رابطه مستقیمی با معرفت، آگاهی و علم دارد. در حوزه خبر کار ما اطلاع‌رسانی، آگاهی‌رسانی و تامین مقدمات تحلیل و تصمیم است و هرچه میزان مسئولیت و فعالیت بالا می‌رود، نوع و سطح انتخاب و تصمیم متفاوت می‌شود.

به گفته وی، امروز نقش و کارکرد رسانه‌ها در حجم، کیفیت و نحوه اطلاع‌رسانی اهمیت بسیار زیادی دارند و در هر لحظه با کارشان در زندگی مردم حضور دارند، حضوری از نوع انتخاب و تصمیم. همچنین رسانه ها در روابط، دولت‌ها، حاکمیت و چگونگی ساخت فضای حیاتی جامعه ها نیز نقش دارند و به دلیل این اثرگذاری‌ها و تعاملات و ارتباطات، هر روز نقش آنها قوی می شود.

رحمانی فضلی تصریح کرد : اگر از من بپرسند مهمترین وظیفه رسانه ها چیست پاسخ خواهم داد حقیقت یابی. همچنین اگر کمک کنیم که افراد براساس حقایق و واقعیات تصمیم بگیرند، تصمیمات به ثواب نزدیکتر خواهد بود.

رحمانی فضلی خطاب به خبرنگاران گفت با بیان اینکه شما با ابزاری که دارید می توانید در چگونگی شناسایی و کشف حقیقت برای مردم موثر باشید گفت: انسان به صورت فطری به دنبال زیبایی، خیر و حقایق هستند و حقیقت بهترین زیبایی است بنابراین اگر در حوزه رسانه کارتان کشف حقیقت باشد در اصل خلق زیبایی می کنید. این موارد می تواند به زندگی شور و نشاط و انگیزه دهد.

وی اضافه کرد: شرایط کنونی انقلاب ما، کشور ما و مردم ما دچار سختی های زیادی است و شما خبرنگاران می‌توانید در جامعه آرامش، انگیزه، امید، وحدت و انسجام ایجاد کنید. همچنین اگر به صورت حقیقی و واقعی در جهت خدمت به مردم نباشیم همه کارهای ما می‌تواند ضعف، دلسردی، نگرانی و افتراق ایجاد کند که در نشاط اثر گذار خواهد بود.
وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت‌هایش به حوادث زلزله کرمانشاه و سیل سال جاری نیز اشاره کرد و گفت: وقتی از زلزله کرمانشاه خبر دار شدم ابتدا گفتند که زلزله تنها در عراق آمده و در ایران حادثه‌ای رخ نداده است اما بعد از ۱۰ دقیقه پیگیری اخبار متوجه شدم که در کرمانشاه هم حادثه اتفاق افتاده و بلافاصله ستاد بحران را تشکیل دادیم.

وی با بیان اینکه اولین کار ما هدایت جریان اطلاع رسانی و خبربود تا آرامش برقرار شود، گفت: زلزله کرمانشاه با قدرتی بود که آب ،برق و ارتباطات جاده‌ای و تلفن قطع شد و حتی احتمال انفجار و شکستن سدها نیز می رفت. ما به سختی توانستیم در دقایق اولیه از آنجا اطلاعات به دست بیاوریم اما به محض آگاهی از شرایط توانستیم امکانات مورد نیاز را به آن مناطق فرستاده و خود من نیز صبح به سمت کرمانشاه حرکت کردم. در حقیقت خبرنگاران و اهالی رسانه با پوشش مناسب خبری در عین حال که می بایست بسیج عمومی در کشور ایجاد می کردند، مردم را نیز آرام نگه می‌داشتند.

رحمانی فضلی در ادامه گفت: رسانه‌ها باید چندین موضوع اجتماعی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی را در نظر داشته باشند و تحلیل کنند که اگر خبری پخش شود چه تاثیری بر شرایط خواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه در اوایل زلزله کرمانشاه ناهماهنگی‌های وجود داشت که این ناهماهنگی‌ها کنترل شد اظهار کرد: در حادثه سیل اما از همان لحظات اول تا کنون نمره رسانه‌ها قابل قبول است و باعث شد که انسجام بسیاری صورت گیرد و مردم نیز کمک کنند. در حقیقت ۲۴ استان کشور سیل آمده بود و تمام انرژی ما درگیر سیل بود و هر بی احتیاطی و عدم توجه می توانست نگرانی‌های بزرگی را در سطح کشور به وجود آورد و موجبات ناآرامی را فراهم کند.

وزیر کشور در پایان با اشاره به نقش رسانه‌ها در حوادث اخیر کشور گفت: جامعه رسانه‌ای ما باید تجربیاتش را از این حوادث مستند کند.


برچسب ها : ,
دسته بندی : اسلایدر اصلی , تله تایپ , خبر داغ , سیاسی
ارسال دیدگاه