زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۳۱
» اسلایدر دوم » پرواز همای: در ایران، مافیای موسیقی وجود ندارد!
تاریخ انتشار : 2019/08/10 - 13:07
 کد خبر: 68388
 345 بازدید

پرواز همای: در ایران، مافیای موسیقی وجود ندارد!

پرواز همای گفت: من وجود مافیای موسیقی را قبول ندارم، این حرف یک عده از خواننده‌هایی است که موفق نمی‌شوند. صدایشان به گوش مردم خوش نیست و مردم علاقه‌ای به اینها ندارند، بنابراین اینها هم فکر می‌کنند حق‌شان خورده شده است.

پرواز همای: در ایران، مافیای موسیقی وجود ندارد!

اپرای «حلاج» اثر «پرواز همای» این شب‌ها در کاخ نیاوران اجرا می‌شود و مورد استقبال مخاطبان و به‌طور خاص نسل جوان قرار گرفته است. در ادامه قسمتی از گفتگوی با او درباره این اپرا و وضعیت کنونی موسیقی را می خوانید:

کنسرتی که اخیرا برگزار می‌کنید، خیلی مورد توجه قرار گرفته است و بخش عمده‌ای از کسانی که آنجا بودند، جوانانی بودند که برخی اعتقاد دارند سلیقه‌شان تغییر کرده است. نظر شما در این خصوص چیست؟ این جوان‌هایی که آمدند و مخاطب کنسرت شما بودند، جنس‌شان متفاوت است یا بحث عرضه و تقاضا در موسیقی مهم است و اگر کار خوبی باشد قطعا آنها هم حمایت می‌کنند؟

همه کارها خوب هستند؛ چه کار پاپ، چه کار فاخر، چه کار کلاسیک، هرکدام از اینها مخاطبان خودشان را دارند. اگر کاری ارائه شود و کیفیت آن خوب باشد، مخاطبانش حضور پیدا کرده و حمایت می‌کنند و لذت می‌برند. بنابراین اگر می‌بینیم که کاری مخاطب دارد، دلیل‌بر اینکه سطح سلیقه‌ مردم پایین آمده باشد یا نیامده باشد، نیست. هر کاری مخاطبان خودش را دارد، اگر ارائه شود، مردم حضور پیدا می‌کنند و می‌بینند.

یک سلسله گفت‌وگو با خواننده‌ها و آهنگسازان مختلف و متفاوت در ژانرهای مختلف داشتم، همه‌شان اعتقاد دارند دست‌های پشت‌پرده و مافیا وجود دارد و مانع از آن است که کار خوب به گوش مردم برسد یا نگران درآمدهایش است، یا بحث مالی برایش مهم‌تر از هنر است، آیا شما به‌طور کلی بحث مافیای موسیقی را قبول دارید؟

نه، این هم حرف یک عده از خواننده‌هایی است که موفق نمی‌شوند. صدایشان به گوش مردم خوش نیست و مردم علاقه‌ای به اینها ندارند، بنابراین اینها هم فکر می‌کنند حق‌شان خورده شده است. اینها یک سری آدم‌های متوهم هستند که فکر می‌کنند حق‌شان خورده شده است و مافیا اصلا در ایران وجود ندارد. این بیزینسی نیست که مافیا در آن اثر داشته باشد. دو تا سه کنسرت‌گذار هستند که حالا بیشتر از بقیه، خواننده‌ها را می‌آورند و از آنها در‌آمد کسب می‌کنند.

هم پول به خواننده‌ها می‌رسانند و هم ایجاد شغل می‌کنند. در هر کنسرت بالای 100 نفر آدم هستند که فعالیت می‌کنند، اینکه نمی‌تواند مافیا باشد. این‌هم باز صحبت یک سری خواننده‌های متوهم است که نمی‌توانند کاری را ارائه دهند تا مردم خوش‌شان بیاید و فروش‌شان بالا برود. آن خواننده‌ها فکر می‌کنند یک سری کنسرت‌گذارها آمده‌اند و حق اینها را خورده‌اند. هر‌کسی که کارش خوب باشد، فروش می‌کند. هرکسی هم که کارش خوب نباشد، شخصیتش خوب نباشد، نه.

اصلا این موارد مهم نیست. موفقیت آدم‌ها به اقبالی است که خداوند به آنها می‌دهد. این ربطی نه به مافیا دارد نه به مورد دیگری. اینها همه چرت و پرت است، تا خدا نخواهد، کسی به شهرت یا موفقیت نمی‌رسد. اقبال هدیه‌ای است که هستی به انسان می‌دهد و اینها همه صحبت است.

اگر بخواهید وضعیت فعلی موسیقی را ارزیابی کنید یا یک جمله درباره آن بگویید به‌صورت کلی نگاه‌تان مثبت است یا منفی؟

موسیقی ایران زنده است. موسیقی ایران شکوفا شده است. همه بخش‌های موسیقی ایران به بهترین شکل فعالیت می‌کنند. به همه بخش موسیقی باید رسیدگی می‌شد که شد و الان فضا و بستر ایجاد شده که موسیقی‌ پاپ و دیگر موسیقی‌ها دارند فعالیت می‌کنند. موسیقی‌های سنتی با استقبال بسیار بالایی روبه‌رو هستند. موسیقی‌های نمایشی وارد شده است. نمایش‌های موزیکال فعالیت می‌کند. اپرا را ما اضافه کردیم که دارد فعالیت می‌کند. موسیقی پاپ به شکل خیلی خوب دارد فعالیت می‌کند، کم‌کم دارند رشد می‌کنند. دانشکده‌های موسیقی پر از دانشجویان موسیقی است. نوازنده‌های سازهای ایرانی در تمام آموزشگاه‌های ایران دارند آموزش می‌بینند و تعداد شاگردهای سازهای ایرانی فوق‌العاده است. سازهای کلاسیک دارند کار می‌کنند. عده‌ای در توهم هستند که موسیقی دارد آسیب می‌بیند، یک سری شو و نمایش برای خبرسازی است. همه‌چیز خوب است. همه‌چیز آرام است و هیچ جای نگرانی نیست.


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اسلایدر دوم , جذاب ترین ها , خبر داغ , گفتگو
ارسال دیدگاه