زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۲۸
» بین الملل » عفو بین‌الملل: تهدیدات طالبان بی‌توجهی به زندگی انسان‌هاست
تاریخ انتشار : 2019/08/07 - 9:38
 کد خبر: 67772
 151 بازدید

عفو بین‌الملل: تهدیدات طالبان بی‌توجهی به زندگی انسان‌هاست

سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به هشدار گروه طالبان مبنی بر تهدید گردهمایی‌های انتخاباتی، اعلام کرد، تهدید طالبان نشان‌دهنده «بی‌توجهی هراس‌انگیز این گروه به زندگی انسان‌ها» است.

عفو بین‌الملل: تهدیدات طالبان بی‌توجهی به زندگی انسان‌هاست

گروه طالبان پیش‌تر با انتشار بیانیه‌ای، انتخابات ریاست‌جمهوری آینده افغانستان را «یک فرآیند جعلی» خوانده و اعلام کرده است که این گروه برای جلوگیری از آن «با جدیت» تلاش خواهد کرد.

زمان سلطانی، پژوهشگر آسیای جنوبی در عفو بین‌الملل در واکنش به هشدار گروه طالبان گفته است: مقام‌های افغانستان مسئولیت دارند تا از غیرنظامیان در طول روند کمپین‌های انتخاباتی محافظت کنند. مردم افغانستان باید از حقوق خود برای آزادی اجتماعات صلح‌آمیز، آزادی اجتماع و آزادی بیان برخوردار باشند و مورد احترام و حمایت قرار بگیرند.

گروه طالبان همچنین تاکید کرده‌ که مانع گردهمایی‌های انتخاباتی خواهد شد و از مردم خواسته‌ تا برای حفظ جان‌ خود در برنامه‌های کمپینی شرکت نکنند.

این در حالی است که مجلس نمایندگان افغانستان بودجه برگزاری انتخابات را تصویب کرد.

برگزاری این انتخابات حدود ۱۴۹ میلیون دلار هزینه خواهد داشت که به گفته این کمیسیون حدود ۹۰ میلیون دلار آن توسط دولت افغانستان و حدود ۵۹ میلیون آن توسط نهادهای بین‌المللی تأمین می‌شود.

ریاست‌جمهوری افغانستان در واکنش به بیانیه طالبان، خطاب به این گروه گفت که صلح‌خواهی را در عمل نشان دهد و از تهدید مردم افغانستان خودداری کند.

قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان در ششم مهر سال جاری برگزار شود. حدود ۱۰ روز از آغاز کارزاهای انتخاباتی می‌گذرد. این روند تا ۴۸ ساعت قبل از شروع روز انتخابات ادامه خواهد یافت.

به گزارش بی‌بی‌سی، همزمان دور هشتم مذاکرات میان نمایندگان آمریکا و گروه طالبان در دوحه پایتخت قطر جریان دارد و زلمای خلیلزاد، نماینده آمریکا در امور صلح افغانستان قبل از سفرش به دهلی‌نو از «پیشرفت عالی» در این دور گفت‌وگوها خبر داده است.

همچنین یک منبع در دوحه به بی‌بی‌سی گفته است که اختلافات میان دو طرف حل شده و ادامه بحث متمرکز بر ایجاد یک مکانیسم برای تطبیق توافقنامه نهایی است.

در همین حال کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی از جامعه جهانی خواسته تا موضعش را در قبال صلح و انتخابات مشخص کند. دین محمد عظیمی، عضو کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی در یک نشست خبری گفت که اولویت دادن یک روند بر روند دیگر، ذهنیت عموم را مختل کرده است.


برچسب ها : ,
دسته بندی : بین الملل , خبر داغ
ارسال دیدگاه