زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۹
» حمل و نقل » جای خالی آموزش فرهنگ ترافیک در رسانه ملی
تاریخ انتشار : 2019/08/05 - 14:20
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 67293
 369 بازدید

جای خالی آموزش فرهنگ ترافیک در رسانه ملی

به یاد داریم که با اوج‌گیری هرم سنی و افزایش شرکت کنندگان در آزمون ورود به تحصیلات عالی، حجم عظیمی […]

جای خالی آموزش فرهنگ ترافیک در رسانه ملی

به یاد داریم که با اوج‌گیری هرم سنی و افزایش شرکت کنندگان در آزمون ورود به تحصیلات عالی، حجم عظیمی از نیازهای آموزشی در بین شرکت کنندگان شکل گرفته و در پاسخ به این نیاز انواع و اقسام متدهای آموزشی (مکاتبه ای، حضوری، مولتی مدیا، کتاب های طبقه بندی شده و …) توسط سازمان سنجش، مؤسسات خصوصی، دولتی و مدارس ارائه و مخاطبین بنا به نیاز خود از آنها بهره مند گردیدند. مسئولین وقت رسانه‌ها و به خصوص رسانه ملی با درک به موقع و صحیح نیاز مخاطبان اقدام به تولید و پخش برنامه های متعدد تلویزیونی در این ارتباط نمودند تا مخاطبین با سهولت و رایگان به این نیاز دسترسی پیدا کنند.

این حجم از برنامه‌سازی صرفاً یک میلیون نفر از جمعیت کشور که متقاضی ورود به تحصیلات تکمیلی بودند را در برمی گرفت و اهمیت آن در جهت گیری دانش آموزان برای ادامه تحصیل بوده است.

با نیم نگاهی به این جریان، جمعیت ۸۲ میلیونی کشور را در نظر بگیرید که هر یک از آنان به عنوان راننده خودرو، عابر پیاده، موتورسوار و … به نوعی کاربر ترافیک تلقی می گردند که هیچ یک از نهادهای مسئول در حوزۀ آموزشی، برنامه ثابت و مدونی برای تربیت نسلی با سواد ترافیکی کافی نداشته و ندارند. چنانچه در این شرایط رسانه نیز به رسالت خود عمل ننماید نتیجه اش می‌شود نسلی کم سواد از لحاظ ترافیکی که به واسطۀ ناآگاهی از قوانین ،اختلاف در حق تقدم های عبور یا مناقشه بر سر جای پارک و… جان همدیگر را می‌گیرند.

سالیانه تعداد قابل توجهی از هموطنان به واسطۀ سوانح ترافیکی جان خود را از دست داده و یا تعداد بیشتری مادام‌العمر با مصدومیت و جراحات ناشی از آن، گذران زندگی می‌کنند.

زندگی با شرایط طاقت فرسایی که فرد مصدوم و اطرافیان متوفی و مصدوم را به سر حدّ از هم گسیختگی روانی، اقتصادی و اجتماعی می رساند.

سوانحی که به واسطۀ تکرار زیاد در اذهان خواص و عموم به موضوعی عادی و تکراری تبدیل شده و گویا همه پذیرفته‌اند که باید سالانه سهمی از جمعیت کشور در سوانح ترافیکی از دست برود.

بلعیدن ۷ درصد از تولید ناخالص ملی، بی سرپرست شدن خانواده‌ها و تبعات اجتماعی آن، افزایش زنان سرپرست خانوار، تحمیل هزینه های سر سام آور به خانواده مصدومین و … تنها نمایش قله کوه یخی تصادفات است که بخش اعظمی از آن در لایه‌های پنهان جامعه جاری شده است.

به واسطه تلاش سازمانهای مسول در سوانح ترافیکی به خصوص رسانه ها و در راس آن رسانه ملی تعداد کشته شدگان ناشی ازتصادفات از ۲۷۷۶۰ نفر در سال ۸۴ به ۱۷۱۸۳ نفر در سال ۹۷ کاهش یافته که قطع به یقین بخش قابل توجهی از آن مرهون برنامه های اطلاع رسانی و فرهنگ سازی پخش شده از طریق شبکه های مختلف سیما در سالیان گذشته بوده است.

با عنایت به افزایش هزینه ها در بخش های مختلف اعم از تولید و بالاخص پخش و عدم امکان تامین هزینه‌های پخش از سوی پلیس در حال حاضر جای خالی این برنامه‌ها در رسانه ملی به شدت احساس می گردد.

حال سؤال اینجاست که موضوع تصادفات و خسارات ناشی از آن که گریبان ۸۲ میلیون جمعیت کشور را گرفته برای جامعه رسانه‌ای کشور به چه اندازه اهمیت دارد؟

رصد هوشمندانه عوامل بحران ساز، آموزش پیشگیرانه، فرهنگ ساز و اثربخش، هدایت افکار عمومی به سمت رعایت قوانین و مقررات، اطلاع‌رسانی دقیق و برنامه‌ریزی شده و صحیح، ایجاد همبستگی عمومی در حل معضل تصادفات رانندگی، از جمله مواردی هستند که رسانه های کشور و به خصوص رسانه ملی در صورت اهتمام به آنها نقش موثری در حوزۀ تصادفات را ایفا نموده، هر چند که جایگزینی کاملی برای نقص آموزش های پایه‌ای و اصولی از طریق آموزش و پرورش، بهزیستی و … نخواهد بود.

تصادفات و سوانح ترافیکی موضوع فراگیری است که هر یک از افراد و سازمان‌ها در صورت درک صحیح از موقعیت و نقش خود در آن می توانند جامعه را تبدیل به اجتماع قانون‌مندی ‌نمایند که در آن زندگی و بالندگی شهروندان ارزشمند بوده و در اقدامات و تصمیم‌سازی‌ها حفظ جان انسان‌ها بر ابعاد دیگر زندگی مقدم شمرده می‌شود. در حالی که در حوادث ترافیکی متأثر از رفتارهای غلط، جان و مال و شغل و خانواده و بیمارستان و احیاناً تیمارستان و بیمه و پلیس و … تحت‌الشعاع قرار می‌گیرند که قطعاً خوانندگان محترم عمق گرفتاری‌ها و مشکلات حاصله از حوادث رانندگی را شنیده یا دیده‌اند.

از ابتدای سال ۹۸ تاکنون علی‌رغم اهتمام پلیس به اقدامات اعمال قانون و اجرای مقررات توأم با ارائه آموزش‌های همگانی در حوزه‌های مختلف به مردم، متأسفانه ۴۱۵۹ نفر از هموطنان جان خود را از دست داده و ۸۸ هزار نفر در سوانح ترافیکی دچار مصدومیت شده‌اند که تنها خانواده آنان عمق این فاجعه را درک می‌نمایند هر چند که بخش اعظم مسئولیت این سوانح به کاربران ترافیک بر می‌گردد لیکن در این میان اقدامات سازمان‌ها در پیشگیری از کشته شدن تقریباً ۱۳ هزار نفر دیگر از هموطنان تا پایان سال در گرو تصمیم مسئولینی است که امروز نقش تعیین کننده‌ای در زنده ماندن یا کشته شدن این ۱۳ هزار نفر و مجروحیت شدید ۰۰۰/۳۶۷ نفر باقی مانده از سهم کشته شدگان و مصدومین سال ۹۸ دارد.

پلیس امیدوار است مسئولین تصمیم‌ساز در هر بخشی به خصوص رسانه ملی به دور از فرآیندهای اداری و مشکلات فرارو با اقدام جهادی اقدام و مؤثری در نجات جان هموطنان نمایند. چرا که ممکن است قربانیان این حوادث خود ما یا عزیزان ما باشد. پس تا فرصت باقی است تلاش نمائیم مسبب مرگ، مصدومیت و خسارت به هموطنان نباشیم.

* معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی کل کشور


برچسب ها : ,
دسته بندی : حمل و نقل , خبر داغ , یادداشت
ارسال دیدگاه