زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۹
» اجتماعی » ابتکار: در مدرسه حداد عادل دختران باید به محض ورود مقنعه‌شان را بردارند
تاریخ انتشار : 2019/07/15 - 18:56
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 63889
 227 بازدید

ابتکار: در مدرسه حداد عادل دختران باید به محض ورود مقنعه‌شان را بردارند

معصومه ابتکار معاون زنان و امور خانواده رئیس جمهوری در گفت‌وگویی تفصیلی پیرامون بحث عفاف و حجاب و فعالیت‌های دولت در این بخش به لزوم پرداختن به سبک زندگی ایرانی – اسلامی پرداخت.

ابتکار: در مدرسه حداد عادل دختران باید به محض ورود مقنعه‌شان را بردارند

به گزارش تدبیر تازه نیوز به نقل از سرویس جامعه زنان خبرگزاری بسیج:معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به منسبت هفته عفاف و حجاب ، فعایت های دولت در این بخش را تشریح کرده و گفت: ما قوانین خیلی خوبی بعد از انقلاب وضع کردیم خیلی هایش بهبود پیدا کرده است. اما گاهی اوقات هنوز در اجرا هم سلیقه‌ای بخورد می شود و هم اشکالات و موضوعاتی وجود دارد. متن کامل این گفتگوی تفصیلی بدین شرح است:

* به مناسبت هفته عفاف و حجاب که در روزهای پایانی آن قرار داریم، خدمت شما رسیده ایم. به عنوان اولین سؤال از حضور شما: « عملکرد معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، در موضوع عفاف و حجاب در حوزه های ترویج و تعمیق آن در این چند سال چه و چگونه بوده است.»

– ابتکار: ما به طور مشخص در چند زمینه کار کرده ایم؛ یکی از مهم ترین کارهای ما حمایت از لباس های ایرانی – اسلامی است. حمایت از طراحی، تولید و عرضه این لباس ها با همکاری وزارت ارشاد و ستادی که به همین منظور در آنجا تشکیل شده است.

همینطور همکاری و حمایت از بخش خصوصی و فعالینی که در عرصه ی عرضه ی لباس با هویت ایرانی – اسلامی کار می کنند، از دیگر اقدامات ما است. حمایت از نمایشگاه های لباس و حتی نمایشگاه های مجازی از دیگر اقدامات ما است. همچنین تفاهم نامه با وزارت ارشاد در حمایت از لباس ایرانی، لباس های سنتی و قومی امضاء کرده ایم.

حجاب یکی از محورهای گفت وگوی بین نسلی ماست

از نظر ما حمایت از فعالین حوزه لباس های ایرانی، یکی از مهم ترین موضوعات عفاف وحجاب است. زیرا از اشتغال تا تولید و رونق ملی را در بر می گیرد و اکثریت فعالین این حوزه از طراحان تا دوزندگان و تولیدکنندگان را بانوان تشکیل می دهند.

از زاویه دیگر: یکی از محورهای گفت وگوی بین نسلی ما بحث “حجاب” است. ما برنامه ای را در سطح ملی، تحت عنوان « اول گفت وگوی ملی خانواده » و بعد « گفت وگوی بین نسلی » داریم که موضوع مهارت های زندگی و مهارت های ارتباطی از محورهای مهم این گفت و گوهاست که با هدف تحکیم بنیان خانواده و تقویت روابط درون خانواده و درون جامعه از جمله روابط بین نسلی انجام می شود.

در نشست های گفت و گوی بین نسلی که با آقای بطحایی وزیر وقت آموزش و پرورش برگزار کردیم، یکی از موضوعاتی که جوانان خودشان مطرح می کردند، مسئله حجاب بود. « اعتقاد داریم برای تبیین موضوع حجاب و درون سازی این ارزش، لاجرم باید درهای گفت وگو را باز کنیم و اجازه دهیم نسل جوان، سوالاتش را مطرح و پرسشگری کند و طبعاً در یک گفت وشنود منطقی و سازنده، موضوع حجاب مطرح شود.»

عفاف و حجاب در مدارس

*این گفت وگوها در سطح مدارس با موضوع عفاف وحجاب شکل می گیرد؟

-ابتکار: یکی از موضوعات این گفت وگو ها “حجاب” است. جوانان موضوعات متعدد و مختلفی را مطرح می کنند. یکی از موضوعاتی که به عنوان موضوع مورد علاقه شان مطرح کردند “حجاب” بود. ما هم در برنامه ریزی که انجام دادیم هم با همکاری وزارت آموزش عالی “سفیران گفت وگو در قالب تشکل های دانشجویی” و هم با همکاری آموزش و پرورش در قالب” نشست های گفت وگوی بین نسلی”، موضوع “حجاب” یکی از مباحثی است که برایمان بسیار مهم بوده است.

در بُعد نظری، حمایت از پژوهش ها و مطالعاتی که در موضوع پوشش و لباس ایرانی (هم جنبه هویت ایرانی و هم حجاب را دارد) بوده در دستور کارمان داریم. آن هم با این هدف که در سیاست گزاری ها تأثیرگذار باشیم.

یکی از موضوعاتی که به نظر ما در بحث عفاف و حجاب، اهمیت بسیاری دارد و خیلی هم در این زمینه تلاش کرده ایم، بحث « تعمیق باورهای دینی» است. در این مسیر از مباحثی که کمک کند تا جوانان، شناخت درستی از مفاهیم دینی، مباحث اخلاقی – رفتاری و سبک زندگی ایرانی – اسلامی کسب کنند، حمایت می کنیم.

همچنین در کارگروه « اصلاح الگوی مصرف» یکی از محورهایی که به آن می پردازیم «سبک زندگی ایرانی – اسلامی» که یکی از موضوعات آن بحث « پوشش و نوع لباس» است که می تواند در برگیرند حجاب و حمایت از تولید ملی باشد.

از سوی دیگر ما اعتقاد داریم در بحث حجاب باید ایجابی کار کنیم. اگر اعتقاد به حجاب داریم باید حداکثر فضاهایی که دختران می توانند در آنجا حجابشان را بردارند، فراهم سازیم.

در بحث حجاب باید ایجابی کار کنیم

مثلا مدرسه! اگر مدرسه ای دخترانه است باید سعی کنیم، اشراف نداشته باشد و در آنجا بچه ها آزاد باشند. کما اینکه من دیروز با آقای حداد عادل در این موضوع صحبت می کردم و ایشان می گفتند که مدرسه دخترانه ای که زیر نظر مجموعه ایشان است، سال هاست که اشراف ندارد و دختران مکلف هستند که با ورود به مدرسه مقنعه را بردارند. ما هم در این زمینه کاری را با آموزش و پرورزش آغاز کرده ایم که با مطالعه کامل مدارس و تقسیم بندی آنها در 4 تا 5 طبقه ، بررسی ها ادامه دارد. گزارش اولیه نیز تهیه شده است. ما با وزارت اموزش و پرورش و سازمان برنامه در رفت و آمد بودیم که ابتدا مدرسه بزرگ را برای این منظور، مهیا و مناسب سازی کنیم .

به نظر می رسد که کشور ما در این طور مباحث باید بیشتر کار کند، یعنی جاهایی که می توانیم فضا را سالم سازی و مناسب سازی کنیم تا دختران حجاب شان را برداند؛ بیشتر مهیا کنیم. جاهایی مثل پارک های بانوان. یکی از سیاست های ما حمایت از پارک های بانوان است و در این زمینه گرفتن اعتبار برای استان ها بخشی از اقدمات ماست.

طراحی های زیبا در حوزه لباس به جامعه ارائه دهیم

* گفتید که یکی از مهم ترین کارهایی که در بحث حجاب و عفاف انجام دادید، حمایت از طراحی، تولید و عرضه این لباس ها با همکاری وزارت ارشاد است اما چیزی که ما در بازار پوشاک می بینیم، مانتوها و لباس هایی است که مناسب فرهنگ و خواست اکثریت جامعه بانوان ما نیست!

این تفاهم نامه ها و حمایت هایی که شما از آن ها نام بردید آیا هنوز عملیاتی نشده اند یا در مسیر عملیاتی شدن مشکلاتی وجود دارد؟

-ابتکار: آقای دکتر قبادی، مسئولیت کارگروه مد و لباس را برعهده دارند و برای این موضوع؛ بنیاد و ستادی تشکیل داده اند، آنها مسئولیت این کار را از نظر اجرایی به صورت مستقیم دارند. کارگروه مد و لباس، محلی برای سیاست گزاری و نظارت است. ما در این دو عرصه مسئولیتی به صورت مستقیم نداریم و فقط جاهایی که فکر می کنیم، می توانیم در ترویج سبک زندگی خوب در بحث انتخاب پوشش کمک کنیم، به صورت حمایتی وارد عمل می شویم.

اعتقادمان بر این است که اگر ما طراحی های قشنگ در حوزه لباس به جامعه ارائه دهیم، جوانان ما نیز می تواند انتخاب های خوب داشته باشند. انتخاب هایی که هم پوشش شان را در بربگیرد و هم چهارچوب های عفاف و حجاب را رعایت کند. انتخاب هایی که هم جذاب باشد و هم ایرانی. یعنی؛ از نظر رنگ، طرح و نوع کار متعلق به ایران و دارای هویت ایرانی باشد.

بسیاری از تولیدات داخل با مارک های خارجی به بازار عرضه می شوند!

* شما در یکی معنای کلی می گویید « حمایت از البسه ایرانی » بفرمایید، این حمایت ها در چه قالبی صورت می گیرند؟

-ابتکار: حمایت ما در قالب، حمایت مالی از نمایشگاه های پوشاک و لباس ایرانی – اسلامی است. نمایشگاه هایی که گاها مشترک با دولت یا بخش خصوصی برگزار می شود. همینطور تأمین اعتبارات نمایشگاه های دانشجویی با جهت گیری توجه به لباس دختران ایرانی، حمایت از دانشجویان رشته طراحی که در کنار درس مشغول به این کار مهم هستند نیز از دیگر کارهای ما است که امسال در سه دانشگاه صورت گرفت.

در راستای حمایت از تولید پوشاک ایرانی که کیف، زیورالات و لباس بانوان ما را نیز در بر می گیرد، امسال روز دختر کارزاری تحت عنوان « تار و پود زندگی » برگزاری کردیم که در آن دست بندهای سوزن دوزی شده دختران و زنان سیستان و بلوچستان عرضه شده بود. این نوع صنایع دستی هم کار ایرانی است هم هویت ایرانی دارد و هم دختران ایرانی آن را دوست دارند. چرا ما باید تبلیغ این دست صنایع را که حس خوب فرهنگ خومان را دارد ؛ نداشته باشیم؟ و منتظر این باشیم که سایرین در کلیپ ها و فیلم های شان زیورآلاتی را تبلیغ کرده و مد کنند!

اما در بحث تولید داخل این نکته را در نظر باید داشت که بخاطر بحث ارز، عرضه پوشاک خارجی کمتر از گذشته شده است و تمرکز بر البسه ایرانی است. اگر چه بر اساس گزارشات خیلی از تولیدات داخل با مارک های خارجی به بازار عرضه می شوند!.

* قاچاق بزرگترین ضربه به اقتصاد ماست و در بحث پوشش نیز شاهد قاچاق انواع لباس ها و لوازمی هستیم که مورد استفاده بانوان و دختران قرار می گیرد و هیچ تناسبی هم با فرهنگ ما ندارد، از طرح روی لباس ها گرفته تا طرح کیف و لوازم التحریر دانش آموزان، آیا معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری در این زمینه رایزنی ها و مطالباتی را با وزارت صمت داشته است؟

– ابتکار: در این موضوع یک سمت، قاچاق کالاست که مقابله با آن وظیفه دستگاه های نظارتی است. متأسفانه قاچاق فقط مخصوص پوشاک و لوازم تحریر نیست و در خیلی از زمینه ها شاهد این موضوع هستیم در حالیکه مبارزه با آن هم بسیار مشکل است. هر چند همانطور که گفتم با توجه به قیمت ارز و گران بودن این کالاها امروز، کمتر شاهد این موضوع هستیم و استفاده از این دست لوازم وارداتی از حالت عمومیت خارج شده است!.

سمت دیگر کار، تبلیغ برندهای ایرانی است. در این زمینه ما هم رقابت فرهنگی داریم و هم جنگ اقتصادی.در جنگ اقتصادی طرفین به دنبال گرفتن بازار هستند، پس ما هم باید در مقابل قاچاق و تبلیغ کالاهای وارداتی به تبلیغ و حمایت از کالاها و برندهای ایرانی بپردازیم که ما هم در این زمینه تلاش ها و کارهایی انجام داده ایم.

لزوم برخورداری از سعه صدر در موضوع حجاب

* برای فرهنگ ایرانی اسلامی خودمان جاذبه ایجاد کنیم

-ابتکار: یک زمانی ما می توانیم ایجابی کار کنیم، تشویق و حمایت داشته باشیم و یک موقع نیز دستگاه های نظارتی باید وارد شوند. اما ما باید این هنر را داشته باشیم که برای فرهنگ ایرانی اسلامی خودمان جاذبه ایجاد کنیم.

البته باید این نکته را مد نظر داشته باشیم که موضوع حجاب از جنس نرم است و نیاز به کار، استدلال و سعه صدر دارد. گفت و گوی بین نسلی که اشاره کردم، اساسش این است که برای شنیدن صحبت های جوانان، سعه صدر داشته باشیم هر چند حرف های شان تند یاشد ، هر چند در چیزهایی شک کنند یا چیزهایی را انکار نمایند! اگر ما اجازه ندهیم سوالات خوشان را در قالب یک فضای فرهنگی خوب، مطرح کنند، این مسائل حل نخواهد شد.

مشکلات تهیه لباس و مانتو در کشور

* پای درد و دل خیلی از جوانان که می نشینیم حتی بانوانی که پوشش مانتو دارند، معترض وضع موجود بازار لباس مخصوصا مانتو هستند . همه به این نکته اشاره می کنند که تهیه لباس و مانتو مناسب دچار مشکل هستند و مدل ها و طرح های مد نظرشان یا نیست یا به سختی می توانند تهیه کنند؟

– ابتکار: چر!!؟ شما الان به بازار بروید همه جور لباس پیدا می شود. بله ممکن است لباس هایی هم باشد که خیلی از خانم ها بگویند این ها با شئونات ما اصلاً سازگاری ندارد ولی لباس های وجود دارد که هم ایرانی اند، هم زیبا هستند و هم الزامات حجاب را در بر می گیرند. این دست لباس ها این روزها خیلی بیشتر از گذشته پیدا می شوند. ولی این را نباید فراموش کرد که بازار به مخاطب نگاه می کند! اینکه مخاطب به دنبال چه می گردد و بعد تولیدات خود را عرضه می کند.

از این رو ما باید بر روی مخاطب خود از بُعد فرهنگی کار کنیم. این بُعد فرهنگی زیبا جلوه دادن هنر و فرهنگ ایرانی است. زیبایی خود تولید جاذبه می کند و جاذبه زمینه ی انتخاب را فراهم خواهد کرد. اگر مدل و طرح قشنگ، توأم با چهارچوب های حجاب باشد شما به صورت ناخودآگاه زمینه را برای انتخاب خوب، برای خریدار فراهم کرده اید در حالی که عزت نفس فرد حفظ شده و بدون آنکه حس کند محدودیتی برایش قائل شده اند به سلیقه خودش انتخاب زیبایی انجام داده است.

* فرض را بر انجام شدن این گفت وگو ها قرار می دهیم، اگر درصدی از افراد پذیرش نداشتند چه باید کرد؟

– ابتکار: این مسئله یک قانون است، قانون را باید رعایت کرد و کسی در این مورد بحثی ندارد و همه قبول داریم. در حوزه حجاب هم اینگونه است. قبل انقلاب عده ای حجاب نداشتند و خیلی از بانوان بی حجاب بعد از انقلاب وقتی دیدند فضا برای انتخاب خوب فراهم شده، وقتی گفته شد که این هویت ایرانی است، وقتی گفته شد که این هویت زنی است که می خواهد زیبایی هایش را محافظت کند و زیبایی فکر و اندیشه اش را عرضه کند، حجاب را انتخاب کردند و با جان و دل پای مسئله حجاب آمدند.

حالا بیاد ببینیم چرا اینطور شد؟ چون اعتقادی به آن رسیدند، « ما اعتقاد داریم اگر خوب بشینیم گفت وگو کنیم، خوب هم یعنی اینکه مفاهیم قرآنی را جامع ببینیم؛ قرآن یک سری مفاهیم پایه و کلیدی دارد و یک سری متشابهات دارد . در یکی از مفاهیم پایه خداوند می فرماید: « لقد کرمنا بنی آدم » ؛ یعنی ما انسان را با کرامت آفریدیم. خود نسل شما حق دارید به درکی که نسل ما از انقلاب رسید، برسید.

* خانم دکتر خیلی ها به این درک رسیده اند! و واقعا به آن اعتقاد دارند.

– ابتکار: بله خیلی ها رسیده اند و خیلی ها هم نرسیده اند! قبول کنید خیلی ها حتی زمان انقلاب نرسیدند! انقلاب آزاد بود این نبود که همه باید در تظاهرات می آمدند و .. ولی عامه مردم آمدند چون برحق بود. این اتفاق الان هم باید بیفتد.

نه هویت غربی به کار ما می آید و نه بازگشت صرف به نگاه سنتی

* ما همیشه شما را با حجاب چادر دیده ایم. آیا از حضور محجبه خودتان با چادر در مجامع عمومی خارج از کشور و در عرصه تعاملات بین المللی به عنوان معاون رئیس جمهور؛ خاطره ای دارید برای خوانندگان ما تعریف کنید. اینکه حجاب شما چه تأثیری بر مخاطبین یا مهمانان و میزیانان خارجی شما داشته است؟

– ابتکار: در دوران نوجوانی حجاب من تونیک و روسری بود، حتی زمانی که در مدارس بین المللی تحصیل می کردم. به صورت استدلالی به این حجاب رسیده بودم. وقتی انقلاب شد 18 ساله بودم. در جریان انقلاب اسلامی باز هم مباحث فکری و اعتقادی، زمینه بروز این مطالبه هویت ملی و ایرانی را فراهم کرد. مخصوصا مباحثی که دکتر شریعتی مطرح می کرد اینکه از کجا آمده ایم و به کجا می رویم؛ اینکه نه هویت غربی به کار ما می آید و نه بازگشت صرف به نگاه سنتی که کارایی برای زندگی امروز ندارد؛ اینکه ما باید به دنبال نگاه دینی بروز و پویای انقلابی باشیم تا برای زندگی ما کارکرد مثبتی داشته باشد.

برای زندگی زن مسلمان، موضوع مهم، مسئله پوشش و حجاب است. برای من این حجاب در مقطعی ” مانتو” بود و در مقطعی هم چادر را انتخاب کردم. مخصوص زمانی که دو فرزند کوچک داشتم درست نگه داشتن و حفظ چادر برایم سخت بود. اما بعد از قبول مسئولیت های رسمی از سال 76 تا کنون به طور کامل چادر دارم که لباس رسمی جمهوری اسلامی ایران است و خیلی هم با افتخار آن را استفاده می کنم.

اما اعتقاد دارم که باید تنوع پوشش را با حفظ الزامات و چهارچوب پوشش در نظر بگیریم . بانویی که پزشک است یا استاد دانشگاه است نمی تواند با چادر در آزمایشگاه حاضر شود. مثلا من استاد تمام دانشگاه هستم و نمی توانم در آزمایشگاه با چادر حاضر شوم اما در فرم رسمی در اجلاس های بین المللی و شکل رسمی کار به عنوان مسئول بحث چادر، مفهوم مهمی پیدا می کند و یک نماد است. اما خانم ها این حق را دارند که انتخاب های دیگر داشته باشند و حق انتخاب تنوع حجاب با رعایت الزامات پوشش اسلامی بسیاری مهم است چرا که کمک می کند بانوان ما انتخاب خوب را انجام دهند.

فضای مجازی و حجاب

* فضای مجازی اکنون یکی از دغدغه های اصلی خانواده ها و دغدغه مندان مسائل اجتماعی –فرهنگی کشور شده است. اینکه بیشترین آسیب ها در این فضا بر زنان و دختران و استحکام بنیان خانواده وارد می شود شما به عنوان متولی امور زنان و خانواده در دولت چه تمهیداتی برای ایمن سازی بانوان و خانواده ها و چه اقداماتی در تقابل با این تهاجمات فرهنگی داشته اید؟

– ابتکار: درست است در اینجا هم رقابت فرهنگی وجود دارد. آنها به دنبال برتری فرهنگی و تحمیل سبک زندگی خود و پیدا کردن بازار برای محصولات شان هستند. در برخورد با این موضوع ، اولین راه حل آن است که ما هم جاذبه های خود را داشته باشیم و سبک زندگی خوب ایرانی – اسلامی خود را معرفی و ترویج کنیم از پوشش و لباس ایرانی گرفته تا شیوه ها و روش هایی که می توانیم استحکام خانواده ها را بیشتر کنیم.

یکی از آسیب های جدی خانواده در بحث فضای مجازی، اختلال ارتباطات است. یعنی فضای مجازی، ارتباطات داخل خانواده را مختل کرده است و این فقط مختص ایران نیست!. در این مورد « آموزش نحوه صحیح استفاده از فضای مجازی از اقدماتی است که ما با همکاری وزارت ارتباطات و آموزش و پرورش در حال انجام هستیم.»

در این زمینه بطور اخص با آموزش و پرورش قرارداد مشخصی داریم که طراح اصلی و نظریه پرداز کار آقای دکتر گلزاری در بحث مهارت های زندگی و تربیتی است. اینکه ما چطور می توانیم مهارت های خوب زندگی از جمله مهارت های ارتباطی را در بین خانواده ها و دانش آموزان ترویج کنیم تا هم دانش آموزان بتوانند در مقابل این آسیب ها مصونیت داشته باشند و هم در خانواده ها روابط بهتری را برقرار کنند.

* شما مؤکدا در مورد اهمیت هویت برای جوانان صحبت می کنید که باعث مصونیت جوانان در برابر تهاجمات فرهنگی می شود، برای ایجاد و حفظ این هویت چه اقداماتی را انجام داده اید؟

– ابتکار: 9 یا 10 محور طرح درس مهارت های زندگی را مشترکا با آموزش و پروزش داریم. عناوینی که بچه ها در بحث زندگی به آن احتیاج دارند را در این طرح درست آورده ایم. عناوین حقوقی، بحث نشاط، مهارت های ارتباطی، مبانی درست فکر کردن، مبانی ارتباط گرفتن با خدا، ارتباط گرفتن فرد با خودش و اعضای خانواده و جامعه … ما این بحث را در آموزش و پروش کم داشتیم اما مدتی است که نظام آموزش و پرورش به آن ها می پردازد و ما از شرکای اصلی این طرح هستیم.

مهمترین نیاز فرهنگی بانوان

* یکی از کارکردهای فضای مجازی، نیازسازی برای مخاطبان خود است. نیازسازی هایی که با واقعیت نیازهای اساسی بانوان تا حد زیادی فاصله دارد، با توجه به اشرافی که به حوزه زنان دارید مهم ترین نیاز فرهنگی بانوان را چه می دانید و برای تحقق آن چه قولی می توانید به زنان جامعه بدهید؟

– ابتکار: دختران ما خیلی به مسئله آموزش علاقمند هستند و خدا را شکر می توانیم بگوییم: « تقریبا عدالت آموزشی در بحث عدالت جنسیتی در کشور ما وجود دارد. می توانیم بگوییم « در آموزش تقریبا فضای خیلی خوبی برای دختران مان در مدارس ابتدایی و متوسطه و دانشگاه وجود دارد. ولی جاهایی مخصوصا در مناطق مرزی ما هنوز برای دختران، محدودیت هایی وجود داردا به دلایلی دختران از تحصیل باز می مانند. این دختران مطالبه دارند که در محل زندگی شان خوابگاه.. فراهم شود تا بتوانند ادامه تحصیل بدهند. این یکی از مسائل مهم فرهنگی ماست که قبل از انقلاب 38درصد دختران ایرانی دست رسی به آموزش نداشتند و الان به 4درصد رسیده است . ولی به نظر ما 4 درصد هم زیاد است باید به صفر برسد.

در اجرای قانون سلیقه ای برخورد می شود

* یعنی فراهم کردن بستر آموزش همه دختران ایرانی، اولویت اول شماست؟

– ابتکار: این یکی از موضوعات مهم است. بحث بعدی قوانین و مقررات است. ما قوانین خیلی خوبی بعد از انقلاب وضع کردیم خیلی هایش بهبود پیدا کرده است. اما گاهی اوقات هنوز در اجرا هم سلیقه ای بخورد می شود و هم اشکالات و موضوعاتی وجود دارد.

مثلا همین حکم وحدت رویه دیوان عالی که برای دیه زن و مرد بود – حالا به بحث دیه که به چه کسی می رسد، نمی خواهیم وارد شویم – ولی حسش، حس تبعیض بود و خیلی ها روی این موضوع بحث نمی کردند که مفهوم دیه، مفهوم بخش اقتصادی است.

30 درصد ارزش تولید ناخالص ملی ما کار خانگی زنان است

ما 2 مطالعه در سال های 85 و 95 کردیم و این مطالعان نشان می دهد که نزدیک 30 درصد ارزش تولید ناخالص ملی ما کار خانگی زنان است. کارهایی که خانم ها اکثرا بی مزد و منت و عاشقانه برای خانواده خود انجام می دهند. نقش های اقتصادی زنان رو به افزایش است و ما باید اینها را ببینیم این مضاعف در کنار کار خانه، بانوان در بیرون هم کار می کنند و چطور می توانیم بگوییم دیه اش نصف!

وقتی این تصمیم را دیوان عدالت عالی مطرح کرد، حس رفع تبعیض و تحقق عدالت را در جامعه دیدیم. این نوع اقدامات، اتفاقات خوبی است. این نوع تصمیمات در چهارچوب شرع مقدس اسلام نشان می دهد که تعالیم اسلامی ما ارزشمندترین تعالیم برای زندگی بشر و تعالی انسان است.

ولی خیلی از مباحث و مبانی شرعی ما نص صریح قرآن نیست از جمله همین دیه، قرآن صراحتی در مورد نصف بودن دیه زن و مرد ندارد چنانچه برای ارث وجود دارد و آنچه دیوان عالی تصمیم گرفته خلاف شرع نیست و قابلیت اجرا دارد.

اگر دختران حس می کنند از چیزی محروم شده اند یا گفته می شود که کاری را نمی توانند ، بکنند یا جایی نمی توانند، بروند، در پسش باید دلیل وجود داشته باشد نه اینکه تصور کنند چون زن هستند، نمی توانند آن کار را انجام دهند یا از رفتن به جایی منع شده اند. حال به قول شما چه این مباحث برای شان مسئله سازی شده باشد و چه واقعا مسئله شان باشد؛ ما تلاش می کنیم رفع سوء تفاهم کنیم.

از طرف دیگر برای دختران و خانم ها ما هم خانواده از اهمیت بالایی برخوردار و هم نقش اقتصادی زنان در خانه و برقراری تعادل بین کار و خانه اهمیت بسیاری دارد. ما الگوی غربی را از آن جهت که یکی را به نفع دیگری زن، الزما باید قربانی کند، قبول نداریم.

ما فکر می کنیم باید کمک کنیم – هم دولت و هم قوانین و هم خانواده – برای اینکه زنان هم نقش خانوادگی و مادری که نقش کلیدی برای زنان است حفظ شود و هم جایی که زن دوست دارد و شرایطش مهیا است بروند تحصیل و کار کند یا حتی در خیریه ای فعالیت اجتماعی داشته باشد.

لزوم حمایت از پوشاک ایرانی – اسلامی

* در هفته عفاف و حجاب هستیم، خانم ابتکار به عنوان معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، چه قول عملیاتی در زمینه برنامه های عفاف و جاب به بانوان جامعه می دهد؟

-ابتکار: در چهار محوری که اعلام کردیم تلاش می کنیم و قول می دهیم تلاش های مان را دامه دهیم. « گفت وگوی بین نسلی برای ما بسیار مهم است و حتما یکی از محورهای گفت وگوی بین نسلی مان مسئله حجاب است. » در حمایت از تولید کنندگان داخلی، حمایت از پوشاک ایرانی و حمایت از رونق تولید ملی در بحث پوشش ایرانی – اسلامی کارهایی انجام خواهیم داد. البته اقدامات ما در این زمینه حمایتی خواهد بود کار اصلی با ما نیست . در کارهای مشترک با آموزش و پرورش در توسعه فضاهای مناسب دختران که توانند راحت در مدارس ورزش کنند و نشاط داشته باشند نیز حتما تلاش خواهیم کرد.

با دستگاه هایی که در بحث پارک های بانوان و فضاهای ورزشی بانوان مسئولیت دارند مثل وزارت ورزش و وزارت کشور، همکاری خواهیم کرد با این هدف که این فضاها توسعه پیدا کند.

* با توجه به اینکه تأکید شما برروی کارهای ایجابی و فرهنگی است از شما قول بگیریم با تعامل و تفاهم با وزرات ارتباطات در فضای مجازی بستری را برای ترویج و نشر و گسترش الگوها و مدل های ایرانی اسلامی و همینطور بحث هویت سازی جوان ایجاد کنید.

-ابتکار: بله! تمام تلاش ما این است که روش های ایجابی و فرهنگی را غلبه بدهیم چرا که اعتقاد داریم در این مسئله روش های خشن و برخوردها جز اینکه شکاف ها را بیشتر کرده و جوانان را از کانون هایی که باید جاذبه باشند نه دافعه، دور می کند.

زمینه انتخاب خوب را برای جوانان فراهم کنیم

اصل کار این است که بچه ها در فضای فرهنگی خوبی، هم حرف های شان را بزنند و هم با ما درد و دل کنند. اگر بچه ها با ما درد و دل نکنند با چه کسی درد و دل کنند؟ اگر ما باب گفت و گو با آنها را باز نکنیم، عهده دیگری در فضای مجازی باب گفت وگو را باز خواهند کرد و آنجاست که روح و جان فرزندان ما بیگانگان در بر می گیرند.

این بحث مهمی است و امیدوارم همه دستگاه های فرهنگی، نظارتی و انتظامی به این موضوع با همین نگاه فرهنگی توجه کنند و فقط با همان بُعدِ عمدی که از بیرون خط می گیرند ، برخورد کنند. زیرا عامه جوانان ما اینگونه نیستند و آنها مثل هر نسل جوان دیگری پرسشگر و جستجوگر هستند و ما وظیفه داریم، زمینه انتخاب خوب را برای شان فراهم کنیم.


برچسب ها : ,
دسته بندی : اجتماعی , تله تایپ , خبر داغ
ارسال دیدگاه