زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۱۰
» خبر داغ » تا کنون برنامه‌ای برای سفر مکرون به تهران اعلام نشده است
تاریخ انتشار : 2019/07/15 - 13:17
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 63838
 161 بازدید

تا کنون برنامه‌ای برای سفر مکرون به تهران اعلام نشده است

در پی انتشار اخباری مبنی بر سفر قریب‌الوقوع امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه به تهران، خبرنگار ایسنا مطلع شد که با وجود اینکه مکرون گفت‌وگوهای پیوسته‌ای در مورد برجام با حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان داشته و علاقه‌مند به یافتن راهی برای کاهش تنش‌ها و حفظ برجام است، اما تا کنون برنامه‌ای برای سفر او مورد بحث نبوده و برنامه‌ریزی در این زمینه انجام نشده است.

تا کنون برنامه‌ای برای سفر مکرون به تهران اعلام نشده است

خبر سفر قریب‌الوقوع رئیس جمهوری فرانسه به تهران در شرایطی منتشر شده است که مکرون طی ماه‌های اخیر با تغییر رویکرد خود در قبال برجام، در تلاش است تا بعد از گذشت بیش از یک سال از خروج ایالات متحده آمریکا از برجام، مانع از فروپاشی برجام شود؛ این درحالی است که طی ۱۴ ماه گذشته، فرانسه، انگلیس و آلمان به عنوان اعضای اروپایی برجام برای جبران خروج آمریکا از برجام و جلوگیری از اقدام متقابل ایران، متعهد به انجام ۱۱ تعهد از جمله فراهم کردن شرایط برای فروش نفت ایران، بازگشت پول نفت ایران، سرمایه گذاری در ایران شدند، اما بنا به گفته وزیر امور خارجه کشورمان تا کنون هیچکدام از این تعهدات اجرایی نشده است.

به دنبال افزایش فشارها و تحریم‌های اعمالی از سوی آمریکا علیه ایران و عدم اجرای تعهدات کشورهای اروپایی عضو برجام، اردیبهشت ماه سال جاری جمهوری اسلامی ایران با کاهش یکی از تعهدات برجامی خود، مهلت ۶۰ روزه‌ای به کشورهای اروپایی عضو برجام داد تا بر اجرای تعهدات خود تسریع بخشند. با پایان یافتن مهلت ۶۰ روزه ایران به کشورهای اروپایی، ایران گام دوم کاهش تعهدات برجامی خود را اجرایی کرد. بر این اساس، ایران در گام نخست از عدم اجرای تعهد خود در برجام مبنی بر رعایت سقف تولید ۳۰۰ کیلو گرم اورانیوم با غنای ۳.۶۷ درصد را آغاز و در گام دوم اعلام کرد که تا زمان دست‌یابی به خواسته های برجامی‌اش، دیگر خود را ملزم به رعایت تولید اورانیوم با غنای ۳.۶۷ درصد نمی‌داند و با هر میزان غلظتی که نیاز داشته باشد، اقدام به تولید اورانیوم خواهد کرد.

بعد از آغاز گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران، مقامات کشورمان با تعیین مهلت ۶۰ روزه دیگری برای کشورهای فرانسه، انگلیس و آلمان، اعلام کردند که «ما خواهان ادامه برجام هستیم، ولی خواسته‌های ما باید از این سند برآورده شود؛ اگر کشورهای اروپایی نتوانند خواسته‌های ما را برآورده کنند، روند کاهش تعهدات ادامه می یابد».

در جریان سفر هفته قبل نماینده ویژه رئیس جمهوری فرانسه به تهران، پیشنهادی از سوی مکرون به تهران ارائه شد که در محافل سیاسی از آن به عنوان «آتش بس» یا «انجماد در برابر انجماد» یاد می‌شود؛ بر اساس این طرح، فرانسه پیشنهاد داده که آمریکا در ازای توقف اقدامات بیشتر از سوی ایران برای کاستن از تعهدات برجامی خود، اعمال تحریم‌های بیشتر را به منظور آغاز گفت‌وگوها متوقف کند. طرح این پیشنهاد از سوی فرانسوی‌ها در شرایطی انجام شده که نظرات ایران نیز درباره برجام کاملاً روشن است و بارها از سوی مقامات عالی‌رتبه کشورمان از جمله رئیس جمهوری در محافل گوناگون و دیدارهای خصوصی با مقامات سایر کشورها مطرح شده و رئیس جمهوری فرانسه نیز از آن اگاهی کامل دارد.

حسن روحانی هفته گذشته در ملاقات با مشاور دیپلماتیک مکرون با تاکید بر اینکه ایران کاملاً راه دیپلماسی و مذاکره را باز نگه‌داشته است، گفته بود که هدف اصلی جمهوری اسلامی ایران این است که تعهدات قید شده در برجام از سوی طرفین آن به طور کامل اجرا شود و چنانچه طرفین به تعهدات خود عمل کنند، ایران هم گام های جدیدی در تکمیل تعهدات خود بر خواهد داشت.


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : خبر داغ , سیاسی , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه