زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۷
» بین الملل » اسرائیل و سفر آبه به تهران
تاریخ انتشار : 2019/06/12 - 14:30
 کد خبر: 57902
 373 بازدید

اسرائیل و سفر آبه به تهران

اهمیت سفر نخست وزیر ژاپن به روابط تهران – توکیو محدود نشده بلکه بسیار فراتر از آن ارزیابی می شود.

اسرائیل و سفر آبه به تهران

ایران به دلیل سیاستهای یکجانبه گرایانه دولت دونالد ترامپ در معرض تحریمها و تهدیدهای بی سابقه ای قرار گرفته که اقتصاد و امنیت کشور را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. ژاپن، بعنوان یک قدرت بزرگ اقتصادی، صاحب روابطی حسنه با ایران و آمریکا است. جهان امیدوار است جایگاه مزبور به این کشور اجازه دهد نقش سازنده ای در حل و فصل بحران جاری ایفا نماید.

ابعاد سازنده و امیدوار کننده دیدار آبه موجب شده این سفر در ایران مورد استقبال قرار گیرد. استقبال از این سفر به ایران محدود نشده و کشورهای بسیاری، به ویژه در منطقه و اروپا، را در برگرفته است. حتی ترامپ نیز موضع مثبتی در برابر این سفر اتخاذ نموده است.

تنها رژیمی که رسما و علنا علیه این سفر موضع گیری کرد اسرائیل بود: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل برای این منظور تماس تلفنی نیم ساعته ای با شینزو آبه داشت و طی آن صریحا خواهان تداوم فشارها بر ایران شد.

اسرائیل به خوبی آگاه است تداوم فشارها بر ایران به منزله تشدید فقر برای اقشار وسیعی در ایران است، زمینه ساز کمبودها و نارسایی های بسیاری است، موجب نرسیدن دارو به بیمارانی است که جان آنها در خطر است، موجب کاهش درآمد اقشار آسیب پذیر و شکسته شدن کمر آنها در برابر امواج گرانی و تورم است.

اسرائیل، همچنان که تاریخ آن نشان می دهد، اهمیتی برای رنج و درد ملت‌ها و نژادهای دیگر قائل نیست. اهداف ایدئولوژیکی اسرائیل اولویت تغییرناپذیر این رژیم نژادپرست است. در این راه اسرائیل به جان جوانان آمریکایی نیز رحم نمی کند و در فرستادن آنها به کشتارگاه عراق درنگ نمی‌کند. جان و سلامت جوانان ایرانی که جای خود دارد.

اسرائیل البته می داند پیگیری چنین سیاست بی رحمانه ای ملتها را از این رژیم متنفر و منزجز می کند و این برای امنیت و آینده این رژیم بسیار خطرناک است. از اینرو فریبکاری در پیش گرفته و به دروغ و نیرنگ رو می آورد تا اقدامات ضدانسانی خود را موجه جلوه داده و حتی دوستانه و خیرخواهانه قلمداد کند. این فریبکاری در موضوع خواسته ضدانسانی نتانیاهو از نخست وزیر ژاپن نیز مورد استفاده قرار گرفته است. سایت فارسی نخست وزیر اسرائیل و همچنین وزارت خارجه این کشور در متن خبر این تماس دستکاری کرده و کلمه رژیم را به آن افزوده به گونه ای که خواسته نتانیاهو تداوم فشار بر رژیم ایران عنوان شود. مشخص است اسرائیل تلاش می کند وانمود کند طرفدار تداوم فشار بر ایران و ملت ایران نیست و تنها هدف آن فشار بر حکومت ایران است اما مراجعه به متن اصلی خبر (مندرج در توئیت نتانیاهو) نشان می دهد کلمه رژیم در متن اصلی وجود ندارد و این کلمه تنها برای فریب مخاطبان ایرانی به ترجمه فارسی اضافه شده است.

رژیم اسرائیل تلاش می کند خود را دوست ملت ایران و حامی فرهنگ و تمدن ایرانی و فارسی معرفی کرده و ایران و اسرائیل را دو قربانی «توحش و تجاوز» عربی و دوست یکدیگر معرفی کند. مخالفت اسرائیل با ابتکار ژاپنی حل و فصل بحران جاری کشور (که مردم عادی از آن رنج می برند) و حمایت آن از تداوم فشارها بر ایران گویای میزان صداقت اسرائیل در این ادعاهاست. این صداقت همچنین در مقایسه دو متن اصلی توئیت نتانیاهو و ترجمه فارسی آن، به خوبی دیده می شود.

* استاد دانشگاه تهران و کارشناس مسائل بین‌الملل


برچسب ها : ,
دسته بندی : بین الملل , خبر داغ , یادداشت
ارسال دیدگاه