زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۹
» خبر داغ » جلسات روحانی با سیاسیون؛ مفید یا بی‌نتیجه؟
تاریخ انتشار : 2019/05/15 - 15:00
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 52760
 229 بازدید

جلسات روحانی با سیاسیون؛ مفید یا بی‌نتیجه؟

این ششمین جلسه روحانی با برخی از فعالان سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب بود. جلساتی که بیشتر به بهانه افطاری و در ماه رمضان برگزار می‌شود تا رئیس‌جمهور در جریان دغدغه‌ها و نظرات سیاسیون چپ و راست کشور قرار گیرد. اما آیا این جلسات نتایج مورد نظر را به بار آورده‌اند یا تنها در آنها دیدارها تازه شده است؟

جلسات روحانی با سیاسیون؛ مفید یا بی‌نتیجه؟

رئیس جمهوری اسلامی ایران امسال هم در شامگاه ۲۱ اردیبهشت در یک ضیافت افطاری میزبانی جمعی از فعالان سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب بود. جلسه‌ای که از حضور همزمان و دست در دست بهزاد نبوی اصلاح‌طلب و احمد توکلی اصولگرا به عنوان دو رقیب سیاسی قدیمی گرفته تا غیبت محمدرضا عارف و حرف و حدیث‌های پس از آن، به خبرساز شدنش بیشتر کمک کرد.

در این نشست از میان اصولگرایان چهره‌هایی مثل غلامعلی حدادعادل، غلامرضا مصباحی‌مقدم، احمد توکلی و حسین مظفر از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیدرضا تقوی قائم‌مقام جامعه روحانیت مبارز، محمدرضا باهنر رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری و دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین، اسدالله بادامچیان دبیرکل و حسن غفوری‌فرد عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، عبدالحسین روح‌الامینی رئیس خانه احزاب، شهاب‌الدین صدر رئیس جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت و امیر محبیان فعال و تحلیل‌گر سیاسی و از میان اصلاح‌طلبان، بهزاد نبوی، علی ربیعی، علی یونسی، قدرت‌الله علیخانی، رسول منتجب‌نیا، فیض‌الله عرب‌سرخی و فیاض زاهد از فعالان سیاسی، علیرضا جلایی‌پور و محمد سلامتی عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، محسن هاشمی رئیس شورای مرکزی، حسین مرعشی سخنگو، محمد عطریانفر و محمد قوچانی عضو حزب کارگزاران سازندگی، مرتضی بانک، غلامعلی دهقان و رمضانعلی سبحانی‌فر از اعضای حزب اعتدال و توسعه، محمدعلی ابطحی رئیس دفتر رئیس دولت اصلاحات، الیاس حضرتی قائم‌مقام حزب اعتماد ملی، علی شکوری‌راد دبیرکل و آذر منصوری عضو حزب اتحاد ملت، ابراهیم اصغرزاده دبیرکل انجمن اسلامی مهندسین، اعظم طالقانی دبیرکل جامعه زنان، زهرا ساعی عضو فراکسیون امید، جواد امام مدیرعامل بنیاد باران، بهروز نعمتی دبیرکل حزب رفاه ملت ایران، زهرا نژاد بهرام از انجمن روزنامه‌نگاران زن و علی جنتی در آن حضور داشتند.

تعدادی از فعالان سیاسی حاضر در این نشست پیش از صحبت‌های رئیس‌جمهور به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود در رابطه با مسائل و مشکلات کشور پرداخته و پیشنهادهای خود را برای مقابله با مشکلات و بحران اقتصادی بیان کردند. ضرورت اتحاد، همدلی و وفاق و استفاده از همه ظرفیت‌های نظام برای حل مشکلات کشور، ضرورت کاهش وابستگی به نفت در اقتصاد، تقویت اصول انقلاب و استفاده از ظرفیت همدلی مردم برای حل مشکلات کشور، رعایت ارزش‌های دینی، تقویت ارتباط دولت با احزاب و گروه‌های سیاسی، انعکاس خدمات دولت به جامعه با تقویت حوزه رسانه‌ای دولت، مهار نقدینگی به عنوان مشکل اصلی اقتصاد کشور، اصلاح نظام بانکی، ضرورت اصلاح قیمت‌های انرژی، تقویت رابطه مجلس و دولت، مهار تورم و بهبود وضعیت معیشت مردم از جمله محورهای مورد اشاره از سوی فعالان سیاسی در این جلسه بود.

رئیس‌جمهور هم در این جلسه در بخشی از سخنان خود خطاب به فعالان سیاسی حاضر با ارائه یک گزارش آماری از وضعیت جاری در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اظهار کرد: شما که شخصیت‌های سیاسی هستید و در مجلس و پست‌های دیگر بوده و با مسائل سیاسی کشور آشنایید، باید واقعیت‌های امروز را بدانید و برای رسیدن به بهترین و کم‌هزینه‌ترین راه‌حل‌ها هم‌فکری کنید.

روحانی همچنین یادآور شد: در جنگ تحمیلی تقریباً مردم اتفاق نظر داشتند که دولت مقصر مشکلات نیست، بلکه صدام به کشور تجاوز و جنگ را آغاز کرده بود و چون مردم در این زمینه اتفاق نظر داشتند، شرایط نه ایده‌آل بلکه نسبتاً خوب بود و مردم برای حل مشکلات کمک می‌کردند. امروز هم باید با همان اتفاق نظر و ایجاد همدلی و وفاق شرایط را اداره کنیم و تسلیم نشویم.

وی در ادامه تصریح کرد: تسلیم شدن با فرهنگ و دین ما سازگار نیست و مردم آن را نمی‌پذیرند، لذا نباید تسلیم بشویم و باید راه‌حل‌ها را پیدا کنیم و در این زمینه البته مهم است که چه مقدار از راه‌حل‌ها در اختیار دولت قرار دارد. وقتی از دولت سوال و مطالبه‌ای می‌شود باید از طرف دیگر بررسی شود که دولت چه مقدار در حوزه‌های مورد سوال دارای اختیار بوده است به طور مثال اگر در خصوص سیاست خارجی، فرهنگ و یا فضای مجازی از دولت سوال و مطالبه‌ای می‌شود، باید ببینیم که دولت چقدر در این حوزه‌ها اختیار دارد. باید در حد توان و در حوزه اختیارات رئیس‌جمهور از دولت مطالبه داشت.

رئیس‌جمهور با اشاره به سخن یکی از فعالان سیاسی که مشکل مردم را صرفاً اقتصادی توصیف کرده بود، گفت: مردم مشکل اقتصادی هم دارند، اما تنها مشکل آنها اقتصادی نیست؛ لذا همه جوانب را باید مورد توجه قرار دهیم.

وی همچنین خاطر نشان کرد: در جلساتی که بین احزاب و گروه‌های مختلف تشکیل می‌شود، مهم این است که بتوان به تصمیمی رسید که مردم از شنیدن آن خوشحال شوند و احساس کنند که در این جلسه یک گام مهم به پیش برداشته شده است. اگر مردم احساس کنند که گروه‌ها و دستگاه‌های مختلف به هم نزدیک شده و با هم همدلی و هم‌افزایی دارند، خوشحال و امیدوارتر خواهند بود اما زمانی که می‌بینند به طور مثال دولت برای اصلاح قیمت حامل‌های انرژی اقدامی انجام داده و مجلس آن را رد می‌کند، بی‌تردید مردم دچار نگرانی می‌شوند. مردم از اینکه بین دستگاه‌ها و قوای مختلف فاصله وجود داشته باشد به هیچ عنوان خوشحال نمی‌شوند.

روحانی تصریح کرد: امروز در شرایط سختی قرار داریم، اما در عین حال ناامید نیستم و به آینده بسیار امیدوارم و معتقدم می‌توانیم از این شرایط سخت عبور کنیم به شرط آنکه با هم باشیم و دست در دست یکدیگر بگذاریم. انتخاباتی که در پایان امسال برگزار خواهد شد می‌تواند نماد وحدت و اتحاد باشد، اگر چنانچه با هم مهربان بوده و با همدلی و روحیه برادری در کنار یکدیگر گام برداریم و چنانچه یک دستگاه و اتاق برای انتخابات تصمیم نگیرد، می‌توانیم شرایط خوبی را داشته باشیم. اگر در کنار هم بودیم و به این موضوع رسیدیم که هیچ تفکر و جناحی را نمی‌توان حذف کرد، می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم.

رئیس‌جمهور همچنین نسبت به تداوم برگزاری چنین نشست‌هایی در آینده، اظهار امیدواری کرد. موضوعی که در پنج جلسه قبلی هم نسبت به آن تاکید شده بود ولی جز همین جلسات روتین سالانه دیگر خبری از چنین جلساتی نبوده است.

محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی غایب بزرگ این جلسه بود که البته با رد حواشی منتشره درباره غیبتش گفت که به دلیل داشتن برنامه‌ای از پیش تنظیم شده در این نشست حضور نیافته است و افزود: دوستان دولت لطف داشتند و ما را دعوت کردند؛ اگر دعوت نکنند هم اتفاقی نمی‌افتد.

وی در پاسخ به این سوال که برخی عدم حضور شما در این نشست را قهر تلقی کردند، گفت: من اهل قهر نیستم. وقتی برنامه‌ای از قبل تنظیم می‌کنم و میزبان هستم باید عذرخواهی کنم. مرامم نیز همین است. از آقای واعظی خواستم از رئیس‌جمهور عذرخواهی کند که ان‌شاء‌الله ایشان عذر مرا پذیرفته باشند.

جلسه امسال ششمین نشست رئیس‌جمهور با فعالان سیاسی در طول شش سال گذشته بود. در سال ۹۳ رئیس‌جمهور در اولین سال ریاست جمهوری خود در دو ضیافت جداگانه با فعالان سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب دیدار و گفت‌وگو کرد. روحانی ابتدا پنج‌شنبه ۱۲ تیر ۹۳ در دیدار با جمعی از شخصیت‌های اصولگرا با تاکید بر اینکه برای حل و فصل مشکلاتی که کشور و نظام را در معرض آسیب قرار می‌دهد همه باید دست به دست هم دهیم، گفت: همه گروه‌ها، جناح‌ها و همه ملت از مذاهب و اقوام گوناگون باید زیر چتر واحد در حل مشکلات و رویارویی با مخاطرات و معضلات در کنار هم قرار گیرند.

پیش از سخنان رئیس‌جمهور در این جلسه غلامعلی حداد عادل، سید محمد حسن ابوترابی‌فرد، لاله افتخاری، محمد نبی حبیبی، مهندس حسین فدایی و حسن سبحانی‌نیا ضمن ابراز خرسندی از برگزاری چنین نشست‌هایی صمیمی، دیدگاه‌های خود درباره مسائل روز کشور را بیان کردند.

افطاری رئیس‌جمهور با اصلاح‌طلبان هم عصر چهارشنبه ۱۸ تیر ۹۳ برگزار شد که روحانی در این جلسه تأکید کرد: موفقیت‌های دولت در عرصه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی تنها با حمایت همه فعالان سیاسی اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب میسر شده و باید همه ما با وحدت، اتحاد و یگانگی گام‌های بلندی برای حل مشکلات کشور برداریم. رقابت اصلاح‌طلب و اصولگرا به عنوان دو جناح سیاسی کشور باید برای قدرت ملی مشارکت‌آفرین و نشاط‌آور باشد.

پیش از سخنان رئیس‌جمهور در این جلسه، عبدالواحد موسوی لاری، جواد اطاعت، حسین مرعشی، هادی خانیکی و سمیه توحیدلو دیدگاه‌های خود را در مورد مسائل گوناگون مطرح کردند.

در سال ۹۴، رئیس‌جمهور شامگاه چهارشنبه ۳ تیر در ضیافت افطاری که این بار دیگر جداگانه نبود و با حضور جمعی از فعالین سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا برگزار شد، با بیان اینکه امیدوارم این جلسه مقدمه‌ای برای برگزاری چنین جلساتی در آینده باشد تا بتوانیم از نظرات و تجربه‌های فعالان سیاسی بهره‌مند شویم، گفت: امروز کشور در شرایط خاصی است و باید با یکپارچگی تأمین منافع ملی در این شرایط را در نظر داشته باشیم.

در ابتدای این نشست غلامعلی حداد عادل، غلامحسین کرباسچی، کاظم جلالی، قدرت‌الله علیخانی، اسدالله بادامچیان و الهه کولایی دقایقی به ایراد سخن پرداختند که ضمن تشکر از رئیس جمهوری برای فراهم آوردن فرصتی برای گرد هم آمدن فعالان سیاسی دو جناح مطرح کشور، بر لزوم تداوم این گونه جلسات برای رسیدن به حل مشکلات کشور و حصول تفاهم و انسجام ملی تأکید کردند.

غلامحسین کرباسچی در این دیدار پیشنهاد داد که یک مرکز گفت‌وگوی ملی با حضور خبرگان سیاسی داخلی تشکیل شود تا منشور منافع ملی کشور را تدوین کند. پیشنهادی که هنوز جامه عمل نپوشیده است و چندان مؤثر نبودن چنین جلساتی را نشان می‌دهد.

رئیس‌جمهور در ماه رمضان سال ۹۵ و در شامگاه ۳۱ خرداد در ضیافت افطار با فعالان سیاسی کشور همه جناح‌ها و تشکل‌های سیاسی کشور را برای رسیدن به اهداف ملی و انقلابی و رفع مسائل اساسی کشور، به اتحاد و وحدت فرا خواند و به جناح‌ها و تشکل‌های سیاسی پیشنهاد داد که نمایندگان آنان ماهیانه نشستی را برگزار و در آن به بررسی و ارائه راهکار درباره مسائل و معضلات اصلی کشور بپردازند که همگان روی آن اشتراک نظر دارند. این پیشنهاد رئیس‌جمهور هم هنوز به صورت عملی میسر نشده تا مشخص شود نه تنها روحانی چندان به صحبت‌های مطرح شده در این جلسات را جدی نمی‌گیرد بلکه فعالان سیاسی شرکت‌کننده هم پیشنهادات رئیس‌جمهور را پشت گوش می‌اندازند.

در ابتدای این مراسم هم سید عبدالواحد موسوی‌لاری، سید محمد حسن ابوترابی‌فرد، علی نوبخت، زهرا ساعی و هادی خانیکی به نمایندگی از جناح‌ها و فعالان سیاسی کشور به طرح دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.

رئیس‌جمهور طبق معمول سال‌های گذشته در سال‌های ۹۶ و ۹۷ در ماه رمضان با فعالان سیاسی جلسه نداشت اما در این دو سال در جلسات جداگانه‌ای با بعضی از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در سال ۹۶ روحانی روز دوشنبه ۲۴ مهر با اعضای یک تشکل روحانی و قدیمی اصولگرا که خود او زمانی عضو آن بود یعنی نمایندگان جامعه روحانیت مبارز دیدار و ضمن تشکر از حضور و ارتباط خوب اعضای این تشکل با مجموعه دولت گفت: دولت و دستگاه‌های اجرایی به استمرار رابطه صمیمانه و همکاری علما و روحانیت دلسوز، اهتمام ویژه دارد.

روحانی در این جلسه با تشریح شرایط اقتصادی کشور و ابعاد درآمدی و هزینه‌ای آن، باز هم مثل گذشته لزوم همدلی و همراهی قوا، ارکان نظام و نهادها برای تأمین امنیت سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، حمایت واقعی از بخش خصوصی و ساماندهی به مشکلات باقیمانده اقتصادی را مورد تاکید قرار داد.

در این جلسه، نمایندگان جامعه روحانیت مبارز در اظهارات خود بر ضرورت همدلی و همراهی دستگاه‌های اجرایی و علما و روحانیت در سراسر کشور تاکید کردند.

همچنین در سال ۹۷ و روز چهارشنبه ۱۱ مهر، رئیس‌جمهور در دیدار جمعی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه بحث ما فراتر از دولت، اصلاح‌طلبی، اصول‌گرایی و مباحث مشابه است، تصریح کرد: امروز در مقطع بسیار حساسی قرار داریم؛ دولت یازدهم و دوازدهم در کنار دستاوردهای بزرگی که داشته، ضعف‌ها و نقص‌هایی هم دارد و حتماً به کمک و همراهی همگانی نخبگان کشور نیاز دارد. فلسفه برگزاری نشست امروز همین است که دست به دست هم دهیم و از نظرات شما دوستان برای تحقق هدف بلند و بزرگ اعتلای ایران که هدف همه ماست، بهره بگیریم.

در این نشست تعدادی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب حاضر در جلسه به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند که بخشی از عمده‌ترین محورهای این نظرات، ضرورت تلاش و توجه بیش از پیش دولت و دلسوزان کشور به حفظ و ارتقای امید و اعتماد عمومی به عنوان مهم‌ترین سرمایه کشور و نظام، لزوم تقویت ارتباط دولت با بدنه جامعه، بهره‌گیری دولت از نظرات فعالان سیاسی و احزاب و گروه‌ها به عنوان واسطه ارتباط دولت و مردم و تقویت اطلاع‌رسانی دولت و تبیین دقیق‌تر دستاوردها برای افکار عمومی بود.

حاضران در این نشست با اشاره به ضرورت ارائه اطلاعات و توضیحات به موقع و کافی به مردم تاکید کردند که تمام بخش‌های دولت به ویژه بدنه دولت در سراسر کشور، باید ارتباط صمیمی و نزدیک خود با مردم را تقویت کرده و تنگناها و مشکلات را تا حد امکان برای مردم تشریح کنند. این سخنان و تأکیدات در حالی مطرح شد که در آن مقطع نزدیک به دو ماه بود که دولت سخنگو نداشت و همچنان بی سخنگو بودن دولت به ۱۰ ماه رسیده و از طرفی از آخرین گفت‌وگوی تلویزیونی روحانی با مردم مدت‌هاست که گذشته ولی مثل سایر بیشتر سخنان مطرح شده در این جلسات، این اظهارات هم چندان جدی گرفته نشده است.

همانطور که اشاره شد جلسه امسال (۱۳۹۸) رئیس‌جمهور با فعالان سیاسی کشور هم ۲۱ اردیبشهت برگزار شد. پس از برگزاری این نشست مثل سال‌های گذشته برخی از فعالان سیاسی و حاضران در این جلسه روایت‌ها و برداشت‌های خود را از آن عنوان کردند. علی ربیعی وزیر پیشین کار که گفته شده از عوامل اصلی برگزاری و هماهنگی این نشست بوده، در صفحه توئیتر خود با انتشار تصویری از دیدار رئیس‌جمهور با جمعی از فعالان سیاسی نوشته است: بیش از چهار دهه اخیر، همواره با فراز و نشیب‌های ایران عزیز همراه بوده‌ام. حقیقتاً مسائل پیش روی ایران امروز از دوران جنگ تحمیلی نیز پیچیده‌تر و دشوارتر است. برای عبور از این دوران و حمایت و حفاظت از مردم، به انسجام ملی نیاز داریم. در عدم وفاق و تنازع مسئولان، این جامعه است که لطمه می‌خورد. ما نیاز به تفاهم بر روی حل مسائل اساسی داریم. جلسه امشب (شنبه شب) رئیس‌جمهور با بیش از ۵۰ نفر از افراد با گرایشات سیاسی مختلف گامی مثبت در این جهت است. حضور همه مؤثرین سیاسی در این جلسات اقدامی ضروری و نیاز جامعه امروز ماست.

همچنین حمیدرضا جلائی‌پور در یادداشتی شش نکته از سخنان رئیس‌جمهور را برجسته کرده و می‌نویسد: در مراسم افطار رئیس‌جمهور نکات مهمی را در پاسخ به اصول‌گرایانی که مساله کشور را فقط معیشت مردم می‌دانستند و مسئول آن‌را دولت قلمداد می‌کردند، در میان گذاشت.

۱- روحانی گفت من در زمان جنگ تحمیلی هم مسؤلیت داشتم ولی مشکلات کنونی کشور با آن زمان قابل مقایسه نیست. زیرا در زمان جنگ تحمیلی ما مشکل مراودات بانکی با جهان نداشتیم و با مشکلی در فروش نفت به دنیا روبرو نبودیم. ولی الان هر دو مشکل دست‌وپای اقتصاد کشور را بسته است. او گفت ما در شرایط یک جنگ تمام عیار هستیم.

۲- در چنین شرایطی بودجه قانونی کشور بر مبنای فروش یک و نیم بشکه نفت تصویب شده ولی الان فروش نفت با مشکلات اساسی روبرو است. در فروش محصولات پتروشیمی و فلزات و حتی مواد غذایی هم مشکل داریم. حواسمان باشد که ما حداقل ۳۱۰ هزار میلیارد تومان فقط باید حقوق بدهیم با چاپ اسکناس که نمی‌شود با مشکلات روبرو شد. همه باید به این واقعیت‌ها توجه کنیم و دنبال راه‌حل باشیم و فقط شعار ندهیم.

۳- مهم این است که توجه داشتیم که راه‌حل مشکلات چیست و دولت چقدر اختیار دارد؟ دولت در سیاست خارجی چقدر اختیار دارد؟ اوباما رئیس‌جمهور آمریکا ۱۹ بار از من تقاضای ملاقات کرد؟ ولی دولت اختیار پاسخش را نداشت. درباره مؤسسات مالی و اعتباری مشهد که پرداخت ۳۰ هزار میلیارد تومان به دولت تحمیل شد این خسارت عظیم که کار دولت نبود بلکه کار یک قاضی بود.

۴- روحانی گفت شما از مشکلات فرهنگی می‌گوئید. مگر سازمان صدا و سیما و انبوه سازمان‌های دیگر فرهنگی اختیارش با دولت است؟ فقط مخارجش با دولت است! آن وقت یک قاضی در گوشه‌ای از کشور حکم به فیلتر میلیون‌ها شبکه اجتماعی می‌دهد.

۵- روحانی گفت در غیاب مردم ما نمی‌توانیم از پس مشکلات بر بیاییم. و با همراهی مردم می‌توانیم بر هر مشکلی فائق شویم. علامت توجه به مردم هم روشن است، انتخابات مجلس را در پیش داریم، آن نهاد اطلاعاتی که فعالان مدنی و سیاسی را احضار می‌کند اگر در فرایند انتخابات دخالت نکند، خودش یک علامت مثبت به جامعه است.

۶- منظور روحانی از این سخنان این نبود که ناامید باشیم یا در برابر دشمن تسلیم شویم بلکه حرفش این بود که واقع‌بین باشیم، مثل زمان جنگ نیروها همدیگر را تخطئه نکنند، برابر اختیارات دولت از دولت انتظار داشته باشیم، به دنبال راه‌حل مشکلات باشیم، مشکلاتی که راه‌حلش فقط در اختیار قوه مجریه نیست.

جواد امام دبیرکل حزب مجمع ایثارگران هم درباره این جلسه اظهار می‌کند: به لحاظ کیفی جلسه خوبی بود. در این جلسه گفت‌وگوی رودررویی بین دعوت‌شدگان و رئیس‌جمهور انجام شد و هم اصلاح‌طلبان و هم اصولگرایان مطالب خود را بیان کردند. اصلاح‌طلبان درباره فاصله گرفتن مردم از حکومت، مشکلات جاری کشور، ایجاد سیستم‌های موازی دولت، مشکلات احزاب، ناکارآمدی برخی دستگاه‌های اجرایی و وزرا، سخنگو نداشتن دولت و لزوم توجه دولت به حامیان خود و افکار عمومی صحبت کردند.

وی با بیان اینکه در این جلسه فرصت برای صحبت کردن به من هم نرسید، گفت: کنار هم نشستن گروه‌های سیاسی که به نظام پایبند هستند، می‌تواند به حل مشکلات کشور کمک کند. امام خمینی (ره) فرمودند که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. این جمله امام (ره) ناظر به وضعیت داخلی ما بود، زیرا در آن مقطع انسجام و وحدت ملی و همراهی مردم و مسئولان وجود داشت و این گونه نبود که امام از جایگاه اقتصادی و نظامی آمریکا بی‌اطلاع باشد اما چون در کشور انسجام و وحدت وجود داشت آمریکا هیچ غلطی نتوانست بکند.

وحدت و همدلی کلیدواژه‌ای است که در تمام این جلسات از سوی رئیس‌جمهور و فعالان سیاسی مورد تاکید قرار گرفته است. موضوعی که گویا تنها به تعارفی در این جلسات بدل شده و بعد از نشست به بوته فراموشی سپرده می‌شود.

در همین زمینه آذر منصوری قائم‌مقام حزب اتحاد ملت تصریح می‌کند: صورت مسئله کاملاً روشن است و باید دید الزامات همبستگی ملی در ایران امروز چیست؛ چرا همه از آن حرف می‌زنند و از بلندگوها شعار وحدت سر داده می‌شود، اما در صحنه عمل اتفاقاتی می‌افتد که این شکاف و دوقطبی را تشدید می‌کند؟

البته منصوری برگزاری چنین جلساتی را مفید دانست و اضافه می‌کند: ناگفته پیداست که این روند بیشترین آثار مخرب خود را بر اعتماد و امید مردم به جا خواهد گذاشت و ادامه این روند همانی است که مخالفین ایران می‌خواهند. اولین قدم برای خاتمه دادن به این وضعیت برداشتن گام‌های عملی برای گفت‌وگوست. در همین راستا گام مهمی که در این جلسه دولت برداشت و جناح‌های سیاسی را سر یک میز نشاند تا هر آنچه دل تنگشان می‌خواهد بگویند قابل توجه است. هر چند زمان کم بود و بسیاری از حاضرین از جمله خودم مجالی برای صحبت کردن پیدا نکردیم، اما این نشست در شرایط کنونی ایران می‌تواند و باید به عنوان یک نقطه عطف مد نظر قرار گیرد.

همچنین محمدجواد کولیوند رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با تاکید بر این‌که امروز با حرکت در مسیر وحدت و همدلی می‌توان نقشه‌های دشمن را از میان برد، عنوان می‌کند: وحدت صرفاً با حرف زدن محقق نمی‌شود، بلکه در عمل خود را نشان می‌دهد. امروز باید با حرکت در مسیر وحدت از ظرفیت‌های کشور استفاده کرد. دیدار رئیس‌جمهور با فعالان سیاسی نیز اگر در مسیر وحدت باشد می‌تواند اثرات خوبی به دنبال داشته باشد.

غلامعلی دهقان عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه هم بیان می‌کند: رقابت‌های سیاسی با در نظر گرفتن منافع ملی هیچ مشکلی ندارد؛ اما در شرایطی که کشور از سوی دشمنانی مورد تهدید قرار می‌گیرد دیگر وقت مچ‌گیری‌های سیاسی و به روی هم پرخاش کردن نیست، بلکه اتحاد ملی، وحدت ملت و انسجام مسئولین بیش از گذشته مهم می‌شود. دست در دست بودن بهزاد نبوی و احمد توکلی که در دهه ۶۰ به نوعی آغازگر رقابت‌های سیاسی بودند نشان از آن دارد که در شرایط حساس باید وحدت حفظ شود.

اینکه نتیجه عملی چنین جلساتی چیست، از سوالاتی است که هر سال پس از برگزاری آن مطرح شده است.

اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی درباره این موضوع می‌گوید: هر چه جلسه مسئولان با گروه‌های گوناگون بیشتر باشد، مفیدتر خواهد بود البته من معتقدم که در این جلسات باید راهکاری برای حل مشکلات ارائه شود. برگزاری این نوع جلسات خیلی خوب است و هر چه جلسه مسئولان با گروه‌های گوناگون بیشتر باشد، مفیدتر خواهد بود اما نکته مهم این است که این جلسات به نتیجه برسد.

بادامچیان با بیان اینکه مردم باید ببینند از این جلسات برای رفع مشکلات آنها چه نتیجه‌ای به دست می‌آید، تاکید می‌کند: تحریم‌ها بخشی از دلایل مشکلات اقتصادی و تورم است، ولی ناکارآمدی‌ها و برخی سیاست‌های غلط دلیل بیشتر مشکلات است که البته دولت هم مجبور شده است آنها را تغییر دهد. من معتقدم که در این جلسات باید راهکاری برای حل مشکلات ارائه شود. رئیس‌جمهور باید در خلال این جلسات ببیند که کدام تشکل‌ها حرف داشته و اهل کار هستند و کدام تشکل با دولت همراه است و می‌تواند کار کند؛ چون دولت با برخی از تشکل‌ها نمی‌تواند کار کند و آنها نیز نمی‌توانند با دولت کار کنند. دولت باید در این جلسات سیاستگذاری کند تا حاصل این جلسات خوب و مفید، بیش از گذشته کارآمد باشد.

بی‌تعارف‌ترین نظر درباره این جلسات را محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین می‌گوید. رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره برگزاری این جلسات با بیان اینکه این جلسه بد نبود، اما نمی‌توانست مفید هم محسوب شود، تصریح می‌کند: برگزاری مراسم افطاری رئیس‌جمهوری بدل به یک کار سنتی شده است که هر سال در یک روز از ماه رمضان افطاری دهند و چهره‌ها و فعالان سیاسی نیم ساعتی با هم گفت‌وگو کنند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور در این جلسه تاکید می‌کند: آقای روحانی هم در این نشست از همه احزاب خواستند که بیایند و فعال شوند، اما باید بگویم اینکه تصور کنیم مسیر و ساختار مشخصی وجود دارد یا قرار است شکل گیرد تا جلسات مستمر مشابهی انجام شود، نخیر. چنین چیزی نبود و این نشست را بیشتر می‌توان یک صله رحم در نظر گرفت، به خصوص که ما هدف روشنی از این جلسه نیافتیم.

تعبیر باهنر از صله رحم بودن این نشست‌ها و نداشتن هدف روشن شاید خلاصه‌ای از جلسات این سال‌ها میان رئیس‌جمهور و فعالان سیاسی باشد. جلساتی که در آن یا مباحث کلی مطرح می‌شود و یا پیشنهادات مفید و سازنده مطرح شده در آن پس از پایان جلسه تا سال بعد به بوته فراموشی سپرده می‌شود. نشست‌هایی که از هیاهوی پیش و پس از آن نتیجه چندانی حاصل نمی‌شود.


برچسب ها : , ,
دسته بندی : خبر داغ , سیاسی , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه