زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۱
» اسلایدر اصلی » وقتی «سیل» به «بهارستان» می‌رسد/ مسئولان و وزرا تاکنون چه کرده‌اند؟
تاریخ انتشار : 2019/04/14 - 15:16
 کد خبر: 47924
 241 بازدید

وقتی «سیل» به «بهارستان» می‌رسد/ مسئولان و وزرا تاکنون چه کرده‌اند؟

موضوع بارندگی و سیل‌های اخیر کشور با حضور مسئولان ذیربط در مجلس شورای اسلامی و وزرای دولت بررسی شد.

وقتی «سیل» به «بهارستان» می‌رسد/ مسئولان و وزرا تاکنون چه کرده‌اند؟

مجلس شورای اسلامی در حالی صبح امروز (شنبه ۲۵ فروردین ماه) آغاز شد که موضوع بارندگی‌ها و سیلاب‌های اخیر کشور با حضور وزرای کشور، جهاد و کشاوری، نیرو، راه و شهرسازی به بحث و بررسی گذاشته شد.

تاجبخش: سیل اخیر ناشی از تغییر اقلیم بود/ از ۷۲ ساعت قبل درباره سیلاب‌ها اطلاعیه صادر کرده بودیم

سحر تاجبخش رئیس سازمان هواشناسی کل کشور در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۲۵ فروردین) مجلس شورای اسلامی در صحن علنی گفت: از ۲۵ الی ۱۳ فروردین ماه ۳ سامانه جوی فعال شده که این امر منجر به سیلاب و رانش زمین شد، سامانه اول در روز‌های ۲۶ تا ۲۹ فروردین خسارات بسیاری را در گلستان ایجاد کرد.

وی افزود: طی سال ۹۷ – ۹۸ مجموع کل بارش ۲۰۴ میلی متر است که ۲۲ درصد افزایش یافته است، اما با توجه به اینکه ۶۵ درصد کشور تحت تأثیر خشکسالی بوده‌اند به نظر می‌رسد که ما همچنان تحت تأثیر خشکسالی هستیم و بارش‌ها ناشی از تغییر اقلیم جهانی است و بر اساس اطلاعات آماری بارش کشور تا پایان فروردین قابل ملاحظه خواهد بود.

رئیس سازمان هواشناسی کل کشور در پاسخ به سوال علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه آیا سازمان هواشناسی پیش از بروز این سیل پیش بینی نیز داشته است، بیان کرد: پیش بینی‌های ما در سه بازه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تقسیم می‌شوند؛ بررسی‌های احتمالی کاملا وجود داشته و پیش بینی‌های بلند مدت نیز بر اساس نرم بین‌المللی بوده است.

وی بیان کرد: اطلاعیه و اخطار‌های سازمان هواشناسی روز‌هایی که شرایط جوی کمی نامساعد است، ۷۲ ساعت قبل صادر و ۴۸ ساعت قبل از نیز اخطار صادر می‌شود و برای سیلاب اخیر نیز ۷۲ ساعت قبل پیش بینی‌های لازم انجام شده بود.

تاجبخش درباره پیش بینی‌های میان مدت، افزود: ما توان پیش بینی ۱۵ – ۱۵ را هم داریم، اما هر چه به زمان رخداد نزدیک می‌شویم می‌توانیم اطلاعات بهتری به مردم ارائه کنیم، لذا این توانایی در حال حاضر در سازمان هواشناسی وجود دارد، اما به حد آن از ۱۵ روز جلوتر قابل اعتماد نیست.

رئیس سازمان هواشناسی کل کشور خاطرنشان کرد: ما معمولا برای بارش‌ها این کار را انجام نمی‌دهیم، چون هوا متغیر است و ترجیح این است که طبق شرایط ۷۲ ساعت قبل اطلاعیه‌ها را صادر و ۴۸ ساعت قبل از وقوع بارش‌ها نیز اخطار صادر کنیم.

وی اظهار کرد: سازمان هواشناسی ۱۵۰ اطلاعیه، ۹۰ اخطاریه به دستگاه‌های اجرایی و ۱۹۵۰ گزارش رادیویی و تلویزیونی در شرایط مخاطره آمیز داشته است.

پیوندی: ۱۳۰ میلیارد تومان از منابع هلال احمر برای رسیدگی به سیل زدگان اختصاص یافت

علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۲۵ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی با اشاره به وقوع سیل در کشور، اظهار کرد: جمعیت هلال احمر بر اساس وظیفه و ذات خود تلاش می‌کند تا در ساعات اولیه حوادث در کنار مردم باشد، لذا بر این اساس از تاریخ ۲۵ اسفند ماه ۹۷ تا ۲۳ فروردین سال جاری در مدتی که ۳۱ استان کشور درگیر سیل بوده‌اند، تلاش کردیم تا در ۵ محور وظیفه خود را انجام دهیم.

وی افزود: ۲ هزار و ۱۴۵ روستا و شهر و بخش تحت تأثیر سیل و سیلاب قرار گرفتند و مهم‌ترین وظیفه و محور فعالیت‌های ما خارج کردن کسانی بود که درگیر حادثه شده‌اند، لذا در مدت مذکور ۴۴۵ هزار نفر را از مهلکه خارج کرده و به مکان‌های امن منتقل کردیم و با توجه به محاصره آب، ۸۰۹ ساعت را به رساندن مواد غذایی به نقاط لازم اختصاص دادیم.

رئیس جمعیت هلال احمر بیان کرد: با توجه به اینکه سیل زدگان باید در مناطق امن اسکان می‌یافتند، حدود ۲۲۷ هزار نفر را اسکان اضطراری دادیم که باید از وزارت آموزش و پرورش و وزارت ورزش که محل‌های مناسب را در اختیار ما قرار دادند تشکر کنیم.

وی افزود: همچنین ۴۰ هزار چادر را به تناسب شرایط در استان‌ها و شهر‌های آسیب دیده توزیع کردیم و هزینه‌هایی که از منابع داخلی هلال احمر برای جبران خسارات سیل جمع آوری شد، بالغ بر ۱۳۰ میلیارد تومان بود.

پیوندی ادامه داد: همچنین ما بسته‌های غذایی را در انواع ۷۲ ساعته و ۱ ماهه با توجه به شرایط به مناطق سیل زده رساندیم و بیش از ۱۳۰ هزار بسته توزیع کردیم.

رئیس جمعیت هلال احمر افزود: با توجه به اینکه سیل و حادثه استرس بسیاری را بر زنان و کودکان وارد می‌کند، ما با اعزام تیم زبده روانشناس و ایجاد شادی تلاش کردیم تا مردم را از شرایط سیل خارج کنیم.

وی تاکید کرد: صد میلیارد تومان کمک نقدی به حساب جمعیت هلال احمر واریز و ۳۰ میلیارد اقلام غیرنقدی از سوی مردم برای کمک به سیل زدگان به جمعیت هلال احمر ارائه شد که این کمک‌های غیرنقدی به مناطق سیل زده ارسال شده است.

پیوندی خاطرنشان کرد: از طریق دستگاه دیپلماتیک از فدراسیون جهانی صلیب سرخ درخواست کمک کرده است، ۱۰ کشور با ارسال اقلام غذایی، قایق نجات و تصفیه آب به ایران کمک کردند، اما به دلیل تحریم‌های آمریکا و بسته بودن حساب‌های ارزی، کمک‌های ایرانیان خارج از کشور، اتحادیه اروپا و صلیب سرخ جهانی به ایران ارسال نشد و تاکنون حتی یک دلار یا یورو به ایران کمک نشده است.

اردکانیان: هواشناسی بهمن شرایط بارندگی در سال جدید را نرمال اعلام کرد

رضا اردکانیان، وزیر نیرو در صحن علنی امروز (یکشنبه ۲۵ فروردین ماه) و در جریان بررسی موضوع خسارت‌های سیل اخیر گفت: شدت بارش، طول بارش و وسعت بارندگی در وقوع سیل بسیار مهم هستند که طی سه هفته گذشته ترکیب این سه عامل موجب بروز شدیدترین، طولانی‌ترین و پهناورترین سیل در کشور شد.

وی با اشاره به اینکه میزان بارندگی در دو هفته اول فروردین سال ۹۷ سه میلی متر بود، افزود: میزان بارندگی در دو هفته اول فروردین ماه امسال ۵۷ میلی متر شد و این یعنی ۱۹ برابر سال گذشته بارندگی در کشور داشتیم.

اردکانیان تأکید کرد: اگر برخی نظریه‌ها درباره تغییر اقلیم تأیید شود امکان دارد ما خشکسالی‌های شدید و ترسالی‌های شدیدی در کشور داشته باشیم لذا باید با ایجاد آمادگی حداکثر استفاده را از دوران ترسالی داشته باشیم هرچند خسارت‌های مصیبت‌بار جانی، مالی و روحی وارد شده، اما نباید فراموش کرد در این مدت ۴۰ تالاب کشور از ۴۰ تا ۱۰۰ درصد سیراب شده و ۱۰۰ سد کشور هم از نظر آبی تأمین شده است.

وزیر نیرو افزود: حتی مشکل ریزگرد‌ها که کانون آن در داخل کشور بود و موضوع تولید برق هم به موجب این بارش حل شده است به هر تقدیر ما باید هر مقدار امکانات و تجهیزات مورد نیاز را فراهم کنیم تا پیش بینی‌ها دقیق‌تر شده و میان پیش بینی و هشدار تفکیکی ایجاد کنیم یعنی سازمان هواشناسی باید تجهیز شود.

وی با بیان اینکه پیش بینی‌ها توسط سازمان هواشناسی هر سه ماه انجام می‌شود، گفت: بر اساس آخرین پیش بینی که در روز ۲۹ بهمن ماه سال ۹۷ انجام و در شورای عالی آب مطرح شد در سه ماهه اسفند، فروردین و اردیبهشت شرایط از لحاظ بارشی نرمال بوده و حتی تنها در زمان هشدار احتمال وقوع سیل مطرح می‌شود که ما در دو روز مدت زمان میان فرصت هشدار تا وقوع سیل اقدامات سریع را انجام دادیم.

اردکانیان اظهار کرد: رئیس جمهور بعد از وقوع این سیل دستور تشکیل هیئت ویژه بررسی و تدوین گزارش ملی سیلاب را ارائه کرد که ما بعد از رد شدن از بحران کنونی به این موضوع سریعا خواهیم پرداخت تا مدیریت زیرساخت‌ها، شهرسازی، جنبه محیط زیست، اقتصاد سیل و… را بررسی کنیم.

وزیر نیرو با تأکید بر اینکه ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت به تأسیسات آبی کشور وارد شده است، گفت: از ۲ هزار و ۳۵۲ روستایی که قطع برق داشتند، اکنون تنها ۳۵ روستا برق ندارد که در حال اقدام است و ۳ هزار و ۷۸۸ روستا هم که با قطعی آب مواجه شده‌اند توانسته‌ایم مشکلات را حل کرده و اکنون تنها ۱.۵ درصد این روستا‌ها دارای مشکل هستند.

وی اظهار کرد: تا سال ۱۴۰۰ باید تمام ۷۵ هزار کیلومتر رودخانه مهم کشور را از نظر حریم و بستر و لایروبی مورد بررسی و اقدام قرار دهیم.

اردکانیان در ادامه در پاسخ به سوال لاریجانی درباره اینکه بر اساس پیش بینی بهمن ماه درباره بارندگی‌ها شما چه تصمیماتی اتخاذ کردید، گفت: شرایط توسط هواشناسی نرمال اعلام شد، اما بر اساس بارش‌های ایجاد شده ما مدیریت مخازن را آغاز کردیم.

لاریجانی: وزیر نیرو برنامه مشخصی درباره لایروبی بستر رودخانه‌ها به مجلس ارائه دهد

لاریجانی رئیس مجلس بعد از اظهارات اردکانیان وزیر نیرو خطاب به وی تأکید کرد: با توجه به ادامه ترسالی شما باید یک برنامه مشخص درباره لایروبی بستر رودخانه‌ها تدوین و به مجلس ارائه کنید تا بتوانیم راه‌های اساسی را برای حل مشکل پیدا کنیم.

اسلامی: بیش از ۱۴ هزار کیلومتر از راه‌های اصلی کشور آسیب دید/ تخریب ۱۰۸ کیلومتر از جاده اصلی پلدختر

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی امروز (یکشنبه ۲۵ فروردین ماه) در جریان بررسی موضوع سیل اخیر در کشور، گفت: وزارت راه و شهرسازی با توجه به مسئولیت خود در ایام نوروز ستاد سفر‌های نوروزی را تشکیل داد و در این ایام فعال‌ترین دوره خدمت رسانی را داشته است.

وی تصریح کرد: وقوع سیلاب موجب شد تا همکاران ما با تلاش مضاعفی نقش خود را ایفا کنند که از ۲۶ اسفند ماه تا ۱۷ فروردین در ۲۴ استان، ۲۱۳ شهرستان و ۲۰۹ شهر با موضوع سیلاب مواجه شدیم تلاش‌هایی را انجام و ستاد بحران وزارت راه به صورت شبانه روزی اقدام می‌کرد.

اسلامی تأکید کرد: تا امروز بیش از ۱۴ هزار کیلومتر از راه‌های اصلی، فرعی و روستایی کشور در بیش از ۶ هزار و ۸۰۰ نقطه دچار آسیب شده و بیش از ۱۰ هزار و ۹۰۰ ابنیه فنی مانند آبنما آسیب دیده است، البته چشمه‌هایی هم که سال‌ها خشک شده بود خروشان شده و این موضوع آسیب بیشتری به جاده‌ها زده است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: حجم آب روان شده در مسیر رودخانه‌ها در این سیل به ویژه در استان‌های گلستان و لرستان بیش از سه برابر طول زمان بلندمدت بود لذا حجم سنگینی از آب از روی پل‌ها هم رد شد که این نشان می‌دهد در زمان ساخت این پل‌ها دبی آب کمتر بوده است.

وی با اشاره به تخریب بخشی از جاده اصلی پلدختر به خرم آباد تصریح کرد: کرد: از ۱۰۸ کیلومتر جاده ۴۰ کیلومتر آسیب جدی دیده که ۲۸ کیلومتر آن قابلیت بازسازی دارد البته خطوط ریلی هم آسیب دیده است.

اسلامی با اشاره به برآورد خسارت‌ها در این سیل در کشور بیان کرد: سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت جاده‌ای و ریلی ایجاد شده که البته پیمانکاران بخش خصوصی و نیرو‌های مسلح در این شرایط به ما بسیار کمک کردند و ما از همان لحظه‌ای که سیلاب فروکش کرد کار بازسازی را آ‌غاز کردیم که امیدواریم منابع آن هرچه سریع‌تر تأمین و در اختیار وزارت راه قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: جانمایی شهر، روستا و حریم رودخانه‌ها مهمترین موضوعی است که باید در شورای شهرسازی بررسی شود، زیرا اکنون این جانمایی‌ها با دبی جدید از رودخانه‌ها انطباق ندارند و باید در این مسائل بازنگری شده و حریم و مسیر رودخانه‌ها باز بماند.

حجتی در صحن علنی: ۱۳ هزار میلیارد به بخش کشاورزی خسارت وارد شده است/ بررسی چگونگی تأمین خسارات مناطق غیر شمال در جلسه امروز هیئت دولت

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در جلسه علنی امروز یکشنبه ۲۵ فروردین در صحن علنی اظهار کرد: خدا را شاکریم که نعمت باران را بر ما نازل کرد اگر چه بسیاری از هموطنان ما متحمل آسیب‌های جدی‌ای شده‌اند، اما تلاش می‌کنیم تا مشکلات مالی آن‌ها را با کمک دولت و مجلس حل کنیم.

وی افزود: اگر بخواهیم این حادثه را ریشه‌یابی کنیم می‌بینیم که برای آن آمادگی نداشته‌ایم، لذا راهکار مدیریت این امر در آینده این است که مسائل مربوط به آبخیز داری را در حوزه‌های بالادست انجام دهیم و ما باید در گرگان طرح ۲۱۸ هزار هکتاری زهکشی دشت را انجام دهیم.

حجتی ادامه داد: دولت در چند روز گذشته میزان خسارات را برآورد کرده و به صورت میدانی از مناطق آسیب دیده بازدید به عمل آورده است لذا آسیب به بخش کشاورزی حدود ۲ هزار میلیارد تومان است که تا امروز حدود ۱۳ هزار میلیارد تنها به تولیدکنندگان محصولات کشاورزی خسارت وارد شده است.

وی بیان کرد: ما مصوباتی در خصوص خدمات بلاعوض به سیل‌زدگان داشته‌ایم که ابلاغ شده و دستورالعمل‌های آن در حال اجراست.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: حدود ۶۵ میلیارد تومان تاکنون پرداخت شده و حدود ۷۵۰ میلیارد تومان نیز در دست پرداخت است لازم به ذکر است که بیشتر خسارت در حوزه زراعت، دام، باغبانی و زنبور عسل بوده است به نحوی که حدود ۶۰۰ هزار واحد مرغداری آسیب دیده‌اند.

حجتی ادامه داد: در استان‌های دیگر نیز به جز گلستان و مازندران نیز برآورد خسارات انجام شده و امیدواریم که بتوانیم در جلسه امروز دولت مصوبه چگونگی تأمین آن‌ها را صادر کنیم.

وی گفت: همچنین ما در حوزه امداد و نجات به فعالیت‌هایی پرداختیم که از جمله آن می‌توان به کار دامپزشکی به منظور دفن کردن لاشه‌های دام‌های از بین رفته و جلوگیری از شیوع بیماری‌ها اشاره کرد.

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: یکی از کار‌هایی که در دستور کار ما قرار دارد، خارج کردن ماند آب‌هایی است که در مزارع وجود دارد تا کشاورزان بتوانند کشت بهاره خود را انجام دهند، امیدواریم باتوجه به مصوبات بتوانیم بخشی از آلام مردم را کاهش دهیم.

لاریجانی: وزیر کشاورزی موضوع بیمه کشاورزی را در اولویت خود قرار دهد

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به صحبت‌های وزیر جهاد کشاورزی گفت: اگر موضوع بیمه کشاورزی حل شود بسیاری از چنین مشکلاتی مرتفع خواهد شد، لذا به این موضوع اهتمام داشته باشید.

بنایی: هشدار مسئولان هواشناسی درباره نداشتن رادار‌های هواشناسی از سال ۸۹/ چرا در این سال‌ها این نیاز تامین نشده؟

حمید بنایی، نماینده مردم گناباد و بجستان در صحن علنی امروز (یکشنبه ۲۵ فروردین ماه) و در جریان بررسی موضوع خسارت‌های سیل اخیر گفت: کمیسیون عمران در روز‌های اخیر از مناطق سیل‌زده بازدیدی داشت که همه اعم از سپاه، ارتش، نیرو‌های مردمی و دولتی، بنیاد مسکن و هلال احمر کمک کردند.

وی ادامه داد: با این وجود بی‌مدیریتی و ولنگاری در حوزه مدیریت محرز بود که امیدواریم با درایت وزیر کشور، یکصدا و یکپارچه مشکلات مردم احصاء و رفع شود، از سال ۸۹ مسئولان هواشناسی نسبت به نداشتن رادار‌های هواشناسی اعلام وضعیت کرده بودند که اکنون در کشور ۹ مورد تنها وجود دارد در صورتی که نیاز ما به ۲۴ عدد است.

بنایی تاکید کرد: این سوال وجود دارد که چرا در طول این سال‌ها نیاز سازمان هواشناسی تامین نشده و چرا رئیس این سازمان برای ارائه گزارش و طرح درخواست خود به کمیسیون‌های تخصصی مجلس نیامده است، سازمان هواشناسی و برنامه و بودجه نسبت به حضور نیرو‌های متخصص و کافی، داشتن رایانه خاص تحلیل گر و نیز فقدان ارتباط بین‌المللی و منطقه‌ای در امور هواشناسی جدیت لازم را داشته باشند.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس با اشاره به اینکه در حوزه نظارت و علم مهندسی و زیرساخت‌ها کم گذاشته‌ایم، تصریح کرد: چرا باید ابنیه و پل‌هایی که چند سال از افتتاح آن نمی‌گذرد، تخریب شود؛ چرا حاشیه سازی رودخانه‌ها انجام شده و این امر نیاز به پیگیری و ورود حوزه قضایی دارد.

وی ضمن انتقاد از عدم نظارت در حوزه صدور مجوز ساخت در حریم رودخانه‌ها بیان کرد: از سال ۷۴- ۷۵ در کشور خشکسالی وجود دارد؛ چرا توجه نشده که چه کسی این مجوز‌ها را داده است. چرا لایروبی‌ها کم شده و تخلیه رسوبات رودخانه‌ها و بند‌های خاکی متوقف شده بود؟

بنایی خطاب به حجتی و کلانتری گفت: در این سال‌ها ۱.۶ میلیون هکتار از جنگل‌های بلوط لرستان و حدود ۱ میلیون هکتار از جنگل‌های شمال نابود شد که همین امر باعث تشدید روان آب و سیلاب می‌شود، تخریب بی‌رویه منابع طبیعی تشدیدکننده بروز سیل است و اکنون ۲۸ استان، ۲۶۹ شهر و ۵ هزار و ۱۴۸ روستا در جریان سیل اخیر دچار آسیب جدی شده که برآورد خسارت آن ۵۰ هزار میلیارد تومان است.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس با بیان اینکه جبران این خسارت خارج از توان دولت بوده و مردم و نهاد‌های بین‌الملی باید همراهی کنند، گفت: بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان خسارت به شهر‌های استان گلستان در جریان سیل اخیر وارد شده لذا قول‌ها و وعده‌های مسئولان به مردم باید عملیاتی شود.

کاظمی: بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان خسارت به پلدختر وارد شده/ برخی از جاده‌ها هنوز باز نشده است

سیدحمیدرضا کاظمی، نماینده مردم پلدختر در صحن علنی امروز (یکشنبه ۲۵ فروردین ماه) و در جریان بررسی موضوع خسارت‌های سیل اخیر ضمن تقدیر از مقام معظم رهبری درباره صدور دستور برای حضور نیرو‌های مسلح، سپاه و ارتش و نیرو‌های جهادی در مناطق سیل زده گفت: مردم گلایه دارند که چرا با وجود آنکه بیش از سه هزار نفر حدود ۲۰ ساعت در سیل محاصره بوده و بر پشت بام منازل، هر لحظه غرق شدن خود را ملاحظه می‌کردند و انتظار داشتند که بالگردی برای نجات آن‌ها بیاید، این اتفاق رخ نداد.

وی افزود: ۱۴ هزار واحد مسکونی در این منطقه تخریب شده؛ ۱۰ روستا باید جا به جا شود؛ ارتباط ۴۰ روستا قطع شده؛ حدود ۱۵ هزار واحد مسکونی و خانواده بدون اسباب و اثاثیه هستند؛ ۱۵۰۰ واحد تجاری نیز تخریب و یا دچار خسارت شده‌اند.

نماینده مردم پلدختر در مجلس با اشاره به خسارت به زیرساخت ها، راه ها، پل ها، تاکید کرد: برخی از جاده‌ها هنوز باز نشده است راه‌های روستایی، پل‌های ارتباطی و بیش از ۱۵ پل در مسیر اصلی تخریب شده است.

کاظمی گفت‌: کلیه زیر ساخت‌ها مثل شبکه‌های آب، برق، گاز و تلفن قطع شده است که با کمک مسئولان فعلا وصل است، اما زیر ساخت‌ها از بین رفته است و بیش از ۳۵ روستا تاکنون قطع ارتباط هستند.

وی با بیان این که در بخش کشاورزی نیز زمین‌ها و باغات و مزارع و جاده‌های بین مزارع از بین رفته است، اظهار کرد: بالغ بر ۵هزار میلیارد تومان خسارت به پلدختر وارد شده است.

نماینده مردم پلدختر با بیان اینکه دغدغه مردم اسباب و اثاثیه شان بوده که از دولت اطمینان می‌خواهند، بیان کرد: ساخت سریع زیر ساخت‌ها، لایروبی رودخانه ها، اجرای طرح‌های آبخیزداری، اسکان موقت مردم و سیل زدگان، وصل ارتباط جاده ها، استمهال وام‌ها، اختصاص سهمیه برای کنکوری‌ها و و رایگان شدن آب و برق و گاز تا ثبات زندگی مردم از جمله درخواست‌های مردم این منطقه است.

بدری: کمیسیون عمران این هفته از گلستان بازدید می‌کند/ عدم لایروبی رودخانه عامل تشدید تخریب‌ها در آق‌قلا شد

صدیف بدری، سخنگوی کمیسیون عمران در جلسه علنی (یکشنبه ۲۵ فروردین) با اشاره به وقوع سیل اظهار کرد: عدم برنامه‌ریزی مناسب نعمت بارش‌ها را به نعمت تبدیل کرد و در حال حاضر مجلس بدون تسامح و با قاطعیت هر آنچه در رخداد‌ها بوده را احصاء و با مقصرین برخورد خواهد نمود تا زمینه تکرار این حوادث حذف شود.

وی افزود: این کمیسیون در هفته اخیر از مناطق سیل زده استان‌های لرستان، ایلام و خوزستان بازدید و جلسات مستمری را با مسئولان در منطقه برگزار کرد؛ در هفته جاری نیز با حضور در استان گلستان بررسی‌های تکمیلی را انجام خواهد داد.

بدری تصریح کرد: سال آبی ۹۷ و ۹۸ پربارش‌ترین سال‌های ثبتی و از نظر گستردگی مکانی بی‌سابقه است. میزان بارش‌ها در سال جاری نسبت به سال گذشته ۱۸۱ درصد افزایش و نسبت به ۵۰ سال قبل ۴۸ درصد افزایش خواهد داشت.

سخنگوی کمیسیون عمران تصریح کرد: پیش‌بینی‌های دقیق می‌توانست از توسعه خسارات سیل جلوگیری کند، با توجه به ریشه‌یابی‌های انجام گرفته متوجه شدیم که سوء برنامه در دوره‌های قبل نیز موثر بوده است، در باب پیش‌بینی سیل نیز وزارت راه و شهرسازی، نیرو، کشور و سازمان هواشناسی به عنوان مسئول متولی شناخته شده‌اند که اگر سازمان هواشناسی پیش‌بینی دقیق و الگوی بارشی را تولید می‌کرد، وزارت نیرو این پیش‌بینی‌ها را رصد و نسبت به کنترل سیلاب اقدام می‌کرد و وزارت کشور با مدیریت بحران از بروز خسارات جلوگیری می‌کرد شاهد این حوادث نبودیم.

بدری ادامه داد: از جمله عوامل موثر در سیل‌های اخیر در کنار خصوصیات فیزیوگرافی باید به وضعیت زیست محیطی، پوشش‌های گیاهی و الگو‌های بارشی نیز توجه کرد. در استان خوزستان تجمع آب‌های بالادستی منجر به سیلاب و در شهر شیراز تغییر کاربری و عدم جایگزینی مسیر آب عامل اصلی سیلاب شناخته شده است.

وی افزود: عدم لایروبی رودخانه عامل تشدید تخریب‌ها در آق‌قلای گلستان و کاهش ظرفیت دبی رودخانه موجب افزایش سطح آب و سیلاب شد؛ همچنین عدم جمع‌آوری آب‌های سطحی و انجام وظایف مجموعه وزارت کشور و ایمن سازی مسیر‌های عبوری از سکونتگاه‌ها نیز از دیگر عوامل افزایش خسارات شناخته شده است.

سخنگوی کمیسیون عمران گفت: وقوع خشکسالی و کم آبی‌های پی در پی نیز موجب کم اهمیت شدن بستر و حریم رودخانه‌ها و افزایش ساخت و ساز در حاشیه رود شده لذا با وقوع سیلاب امکان مدیریت ضعیف شده است؛ در هر حال کمیسیون عمران این گزارش را بعد از سفر گلستان تکمیل و به هیأت رئیسه مجلس تقدیم می‌کند.

پیشنهاد رئیس کمیسیون شورا‌ها برای تشکیل کمیسیون مشترک درباره سیل اخیر

محمدجواد کولیوند رئیس کمیسیون شورا و امور داخلی در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۲۵ فروردین) مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: اعلام شده که لایحه مدیریت اجرای آزمایشی قانون سازمان مدیریت بحران کشور ۲ سال در مجلس معطل مانده است در حالی که در ۲۵ اسفند سال ۹۴ درخواست تمدید دو ساله لایحه مذکور به مجلس ارسال شد، اما مجلس در سال ۹۵ با این تمدید مخالفت کرد که دولت در تیرماه سال ۹۵ لایحه جدید در این خصوص را ارائه کرد.

وی، افزود: پس از بررسی‌ها این قانون به صحن علنی مجلس ارسال شد که با مکاتبات دستگاه‌های اجرایی دوباره در شرح وظایف دستگاه‌ها بازنگری‌هایی صورت گرفت که در نهایت در ۱۶ اسفند سال ۹۷ تصویب و به شورای نگهبان ارجاع شد که شورای نگهبان ۱۰ ایران به این لایحه گرفته که این ایرادات برطرف شده و پس از بازگشت از شورای نگهبان ابلاغ می‌شود.

وی ادامه داد: تهیه و اجرای کاهش خطرپذیری سیل در تمام دستگاه ها، ایجاد سامانه‌های هشدار سریع که در لایحه دولت پیش بینی نشده بود، اما کمیسیون آن را مصوب کرد، تخصصی بودن مدیریت بحران و ضرورت برنامه ریزی تخصصی در بحران، راهبرد ملی و برنامه ریزی خطرپذیری در سطح ملی، استانی و شهرستانی از جمله موارد مصوب شده در این لایحه است.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های تاکید کرد: سازمان مدیریت بحران در این لایحه تقویت شده است.

وی افزود: باید از اسکان اضطراری جلوگیری شده و توسط بنیاد مسکن برای منازل و ساختمان‌های تخریب شده در شهر‌ها و روستا‌ها جانمایی مناسبی در نظر گرفته شود و برای زمین‌هایی که در بستر و مسیر رودخانه‌ها قرار گرفته، جانمایی دیگری صورت گیرد.

کولیوند ادامه داد: باید دیوار‌های حفاظتی شهر‌ها و روستا‌های حاشیه رودخانه‌ها با پیگیری دستگاه‌ها و کمیسیون‌های عمران و امور داخلی کشور و شورا‌های کشور ساخته شود.

وی از پیشنهاد کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها برای استمهال تسهیلات مناطق سیل زده خبر داد و گفت: اگر مجلس موافقت کند کمیسیون مشترکی بین کمیسیون‌های عمران، امور داخلی کشور و شوراها، کشاورزی، آب و منابع طبیعی و محیط زیست و برنامه، بودجه و محاسبات کشور تشکیل شود تا گام به گام مسائل را رصد کرده و التیامی بر زخم‌های مردم باشد.

یوسفی: مشکلات مدیریتی حاصل تعدد مراکز تصمیم‌گیری در کشور است

همایون یوسفی نماینده مردم اهواز و باوی در صحن علنی امروز (یکشنبه ۲۵ فروردین ماه) و در جریان بررسی موضوع خسارت‌های سیل اخیر گفت: تغییر اقلیم مهمترین موضوع در کشور است و ایران آینده مرطوب‌تری نخواهد داشت و حداقل تا سال ۲۰۵۰ با پدیده خشکسالی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: گفتمان آب سازه‌ای و مهندسی است، اما به نظر مشکلات آب، خشکسالی و سیلاب را حل نمی‌کند، متأسفانه سیاسیون بر موضوع آب سوار شده‌اند و عدم اشراف علمی و ساده سازی مسائل موضوع آب مورد غفلت واقع شده است.

نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس تصریح کرد: عامل سیل، بارش است، اما عامل تخریب، مدیریت‌های قبل و زمان حال است. سیلاب اخیر نباید سبب شود تا موضوعات مهمی همچون انتقال آب تحت تأثیر قرار گیرد، زیرا استان‌های درگیر سیلاب ممکن است سال بعد درگیر خشکسالی باشند.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان بیان کرد: عدم ذخیره‌سازی آب در برخی سد‌ها باید مورد توجه قرار گیرد؛ متأسفانه در حادثه اخیر سفر‌های متوالی مسئولان به مناطق سیل زده نشان از تعدد مراکز تصمیم‌گیری و عدم رفاقت بین نهادی است که باعث شده تصمیمات بر اساس رقابت سیاسی اتخاذ شود.

یوسفی اظهار کرد: مشکلات مدیریتی حاصل کمبود امکانات نیست بلکه به دلیل تعدد مراکز تصمیم‌گیری در کشور است که منجر به فرسایش سرمایه‌های اجتماعی می‌شود به ویژه در استان‌هایی مانند خوزستان این موضوع نمود بیشتر و آثار شدیدتری دارد.

نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس گفت: لایروبی رود کارون طبق برنامه توسعه ششم مورد توجه قرار گرفته، اما فاضلاب خوزستان به دلیل سوء مدیریت‌ها به ویژه در اهواز مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی اظهار کرد: در نهایت مشکلات اردوگاه اسکان اضطراری، تأمین ماشین‌آلات مورد نیاز، جبران خسارات، معافیت مالیاتی برای فعالین اقتصادی، اصلاح فاضلاب اهواز و تکمیل لایروبی کارون باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

حسنوند: مقامات امنیتی هفته اول بهمن ۹۷ به رئیس‌جمهور درباره وقوع سیل نامه نوشتند

فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی مجلس در صحن علنی امروز (یکشنبه ۲۵ فروردین ماه) و در جریان بررسی موضوع خسارت‌های سیل اخیر، گفت: در تاریخ ۱۷ بهمن ۹۷ یعنی دو ماه قبل از وقوع سیلاب، مسئولان وزارت نیرو اعم از اردکانیان وزیر نیرو، حاج رسولی‌ها معاون مجلس و سایر دست اندرکاران در جریان این کار قرار گرفتند.

وی ادامه داد: در تاریخ ۱۷ بهمن گزارشی به آقای وزیر نیرو داده شد، بنده اعلام کردم طبق گزارش‌های ظرفیت سد کرخه در شرایط خطرناکی قرار گرفته است و اگر تدبیری اندیشیده نشود احتمال بروز یک فاجعه ملی و منطقه‌ای متصور است. ورودی و خروجی آبگیری در تراز جدید در این سد مهم باید در اسرع وقت توسط مدیران ارشد وزارت نیرو، استانداری خوزستان و سازمان آب و برق مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته و اقدامات لازم و پیشگیرانه اتخاذ و عملیاتی شود.

حسنوند تاکید کرد: در همان گزارش به وزیر نیرو و معاونانش اعلام شد که وضعیت سد کرخه در تراز ۲۱۵، در ورودی ۶۸۰ و در خروجی ۴۲۸ است، به وزیر اعلام شد که ادامه این روند حتی با بارش‌های معمولی به تراز ۲۲۰ خواهد رسید، این موضوع مکتوب اعلام شد که از تاریخ ۲۴ بهمن ۹۷ به بعد بارش باران شدید در راه است یعنی آبگیری سریع سد کرخه برای اولین بار با ریسک بسیار بالا خواهد بود و تراز بیش از ۲۱۵ هنوز تست نشده است و کارشناسان و متخصصان به شدت نگران افزایش تراز هستند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: ضمناً آستانه رودخانه پایین دست برای خروجی آب ۴۵۰ مترمکعب بر ثانیه است و همچنین در ادامه یک نکته امنیتی را ذکر کردم که در اینجا قرائت نمی‌کنم، پس از آن مهمترین نکته را به استحضار وزیر رساندم و نوشتم که اگر ظرفیت خروجی کرخه برای حداقل ۱۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه مهیا نشود، ممکن است با شرایط بسیار ناگواری مواجه شویم. حدود دو ماه قبل به وزارت نیرو اعلام خطر شد، ورودی و خروجی سد اعلام و پیش بینی شد تا ۱۵۰۰ مترمکعب در یک مسیر آرام و روان بدون خسارت خواهد بود. وزیر اعلام کرد که هفته بعد جلسه‌ای در این خصوص برگزار می‌شود؛ بعد از جلسه مذکور کوچکترین اقدامی صورت نگرفت.

وی خطاب به اردکانیان وزیر نیرو گفت: مقامات امنیتی کشور در هفته اول بهمن ماه ۹۷ به رئیس جمهور نامه‌ای بر مبنای وقوع سیل و اتفاقات ناگوار احتمالی آن نوشتند. رئیس جمهور نیز به وزیر نیرو ارجاع داده و اردکانیان نوشت که ملاحظه شد! اما هیچ اقدامی نکردند! اگر این‌ها صحت دارد؛ متهم ردیف اول وزیر نیرو و زیرمجموعه ایشان است.

این نماینده مردم در مجلس اظهار کرد: مقصر خسارت‌های استان‌های گلستان، خوزستان و لرستان را باید به ملت و دستگاه قضایی معرفی کنیم. نمی‌شود با تعارف و مماشات از این همه خسارت گذشت. در حضور رئیس جمهور گفتیم؛ آقای رئیس جمهور اگر تدبیری نباشد زیر سیلاب و بارش‌ها تسلیم خواهیم شد. امروز متاسفانه این اتفاق افتاد. چند موضوع و اتفاق باید رخ می‌داد؟ مسئولیت مستقیم با وزارت نیرو بود، ولی هیچ اقدامی انجام نداد!

حسنوند تصریح کرد: سد سیمره در لرستان ظرفیت یک میلیارد مترمکعب را داشت، چرا آقای چیت چیان نگذاشت این پروژه انجام شود؟ یک میلیارد مترمکعب آب به سد کرخه و دشت‌ها روان و لرستان و خوزستان نابود شد و خانه‌ها دو متر به زیر آب رفت. چرا پروژه ارتفاع سد دز انجام نشد که یک میلیارد مترمکعب به ظرفیت آن اضافه شود؟ چرا سد بختیاری تعطیل شد؟ همه این پروژه‌ها دارای ردیف ملی، مصوبه مجلس و دولت و شورای اقتصاد است. مسئولیت عدم اجرای آن برعهده کیست؟ ملت بدانید مقصر مشخص است، عزمی برای محاکمه و استیضاح می‌خواهد.

هزار جریبی: مدیران استان گلستان بیشتر بحران ساز بوده‌اند/ انتقاد از عملکرد ضعیف ستاد مدیریت بحران

نبی هزارجریبی، نماینده مردم گرگان و آق قلا در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۲۵ فروردین) مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: خواسته ما از دعوت وزرای جهاد کشاورزی، نیرو، راه و شهرسازی و کشور شناسایی مقصرین و برخورد با آن‌ها است.

وی ادامه داد: کوتاهی و ضعف مدیریت آب منطقه‌ای گلستان باعث تشدید مشکلات شد و زمانی که اعلام شد سیل در حال رخ دادن است، ستاد مدیریت بحران عملکرد ضعیفی داشت.

نماینده مردم گرگان و آق قلا تصریح کرد: ۳۰۰ هکتار از اراضی استان گلستان بر اثر سیل زیر آب رفته است و دریچه سد خراب بود و بعد از سال‌ها باز نمی‌شد که این موضوع نیز نشان از ضعف مدیریت مسئولین این حوزه دارد.

وی ادامه داد: راه آهن اینچه برون در شهر آق قلا احداث شده، اما برای آن گذرگاه آب تعبیه نشده بود و قبل از دریافت مجوز تخریب راه‌آهن، آب وارد شهر شد که با انفجار راه‌آهن ۹۰ درصد شهر نجات یافت.

نماینده آق قلا گفت: باید سد‌های بالادست زودتر احداث شوند تا سیلاب‌ها را مهار کنیم، همچنین باید برای همیشه پرورش ماهی در سد‌ها ممنوع شود، و در سال جاری باید استفاده از آب سد‌ها برای کشاورزان گلستانی رایگان و مجوز کشت برنج با توجه به فراوانی آب داده شود، اما متاسفانه مدیران استان گلستان بیشتر بحران ساز بوده‌اند.

کیخا: مشکل اصلی گرفتاری‌های کشور، سازمان برنامه و بودجه است

احمدعلی کیخا رئیس کمیسیون کشاورزی در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۲۵ فروردین) مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در اینکه حجم بارش‌ها زیاد بوده و علت آن هم تغییر اقلیم است، شکی نیست، اما اینکه چرا حجم خسارت زیاد بود موضوعی است که باید به آن پاسخ داده شود.

وی افزود: اطلاعیه‌هایی که از سوی سازمان هواشناسی صادر می‌شود هرگز به صورت کمی نمی‌گوید که چه حجمی از سیلاب در روز‌های پیش رو بوجود خواهد آمد. رئیس سازمان هواشناسی پیش از این درخواست خرید تجهیزات را با توجه به تحریم‌ها داشت که مجلس به آن توجه نکرد در حالی که پیش‌بینی‌ها باعث می‌شود میزان خسارات به میزان محسوسی کاهش پیدا کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: وزیر راه بگوید دلیل این همه خسارات در بخش راه چیست و چرا جاده سازی بدون توجه به احتمال آبگرفتگی انجام می‌شود؟ مردم می‌خواهند بدانند مجوز ساخت و ساز در حریم آب‌ها را چه کسانی می‌دهند و چه کسانی باعث تخریب جنگل‌ها و مراتع هستند.

کیخا بیان کرد: عدم توانمندی برخی دستگاه‌های تخصصی در انجام وظیفه باعث شد اتفاقات تشدید شود و فقدان مدیریت توانمند در بحران نیز مشهود بود، این بحران قابل مدیریت بود، اما متأسفانه مدیریت نشد.

وی ادامه داد: مشکل اصلی توسعه‌نیافتگی و گرفتاری‌های کشور، سازمان برنامه و بودجه است، پخش بودجه در این سازمان غالب شده و این سازمان به جای اینکه برنامه‌ریزی کند فقط تقسیم پول می‌کند، طرح‌های استان‌ها نیز متناسب با نیازهایشان نیست.

کیخا در پایان خاطرنشان کرد: ما نباید در لحظه تصمیم بگیریم، متأسفانه برنامه‌های توسعه کشور صرفاً مقطعی دیده می‌شود؛ تا دیروز خشکسالی بوده و برنامه‌ها بر این اساس بوده، الان هم سیل است و دیگر بحث خشکسالی فراموش شده است که امیدواریم این رویه تغییر کند.

ساعدی: ادعای عدم اطلاع از آورده احتمالی سد کرخه واهی است/ لزوم تشکیل کمیته حقیقت یاب و تحقیق و تفحص از سیلاب‌های اخیر

قاسم ساعدی، نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس در صحن علنی امروز (یکشنبه ۲۵ فروردین ماه) و در جریان بررسی موضوع خسارت‌های سیل اخیر گفت: خوزستان این روز‌ها برای زندگی کردن مبارزه می‌کند در حالی که خوزستان به کشور زندگی می‌بخشد امروز برای زنده ماندن خون گریه می‌کند، بی شک تاریخ این ایستادگی‌ها را فراموش نخواهد کرد و خواهد نوشت که فرزندان کرخه با تشکیل سپر انسانی برای مقابله با سیلاب افسانه‌ای حقیقی ساختند.

وی با تاکید بر اینکه بحران سیلاب خوزستان بیش از اینکه طبیعی و ناشی از طغیان رودخانه‌ها باشد نتیجه تصمیمات غلط، پیش بینی‌های نادرست و سوءمدیریت در ۲ مرحله آبگیری و رهاسازی به موقع سد‌های کرخه و دز است، ادامه داد: عدم لایروبی بستر رودخانه، عدم حفاظت از مسیر‌های طبیعی، ساخت و ساز غیرمجاز در مسیر آن ها، عدم تامین حق‌آبه تالاب‌ها و مسیر تنفسی رودخانه‌ها و تخریب محیط زیست عامل اصلی وقوع سیلاب اخیر در کشور است که همه این موارد به نوعی مرتبط با وظایف ذاتی دولت به استناد سیاست‌های کلی، قوانین بالادستی و مصوبات مجلس است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه براساس رهاورد‌ها و داده‌های علمی هواشناسی زمان و میزان تقریبی میزان بارش در فصول مختلف قابل پیش بینی است، اظهار کرد: بنابراین ادعای عدم اطلاع از آورده احتمالی حوزه سد کرخه واهی و غیر علمی است و آگاهی و اطلاع متولیان از میزان ورودی و ذخایر سدها، ظرفیت رودخانه و حوزه آبخیزداری محرز و مسلم است.

ساعدی با اشاره به اینکه عدم اقدام به موقع در رهاسازی آب ذخیره شده از دلایل قصور دولت به ویژه وزارت نیرو است، افزود: با استناد به قانون مجازات اسلامی ضروری است مقصران تحت تعقیب قرار گیرند و دولت به جبران خسارت وارده به دلیل بی مبالاتی و عدم رعایت ضوابط ملزم شود.

نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس بیان کرد: علوم مربوط به هواشناسی امروز تغییرات آب و هوایی را ۴ ماه پیش بینی می‌کند و ۴۵ روز قبل هشدار می‌دهد که در تغییرات اخیر و وقوع سیل هواشناسی این حوادث را پیش بینی کرده بود، براین اساس وزارت نیرو باید ذخیره‌های پشت سد را به ترتیب رها می‌کرد تا سیلاب‌های جدید را پشت سد‌ها نگه دارد.

وی با طرح این سوال که چرا وزارت نیرو این اقدامات را انجام نداد و سرمایه‌های ملی را از بین برد، تصریح کرد: وزارت کشور باید به استان‌ها اطلاع رسانی لازم را انجام می‌داد، اما با این توجیه که اطلاع رسانی موجب نگرانی مردم می‌شود، اقدام نکرد و حتی اعلام شد که اطلاع رسانی سبب کاهش سفر‌های نوروزی و ضرر به هتلداران می‌شود، میزان آمادگی در مقابله با این حوادث نشان داد که برون سپاری‌های دولت صحیح نبوده است لذا انتظار این است که کمیته حقیقت یاب تحقیق و تفحصی در مجلس درباره سیلاب‌های اخیر، رهاسازی بی برنامه آب و بی برنامه بودن وزارت نیرو تشکیل شود.

حجت‌الاسلام سلیمی: مشکلات جدی در مدیریت بحران داریم/ برخی از نیرو‌های حاضر در مناطق سیل زده موازی کاری می‌کنند

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۲۵ فروردین) مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: دولت توضیح دهد چرا با تشکیل وزارت آب و محیط زیست که پیشنهاد مجلس بود مخالفت کرد، در حال حاضر در این بخش فاقد راهبرد هستیم که مشکلات جدی از آن نشأت می‌گیرد.

وی افزود: مشکلات جدی در مدیریت بحران داریم و برخی از نیرو‌های حاضر در مناطق سیل زده موازی کاری می‌کنند، مسئولان باید مدیریت واحد و منسجم داشته باشند.

نماینده محلات تصریح کرد: امدادرسانی‌ها موضوع جدی است، مردم در حال حاضر غذا ندارند و نباید آن‌ها را فراموش کنیم.

وی خاطرنشان کرد: وزرا مسئولیت اجرایی دارند، وزرای حاضر در این نشست مسائلی را مطرح می‌کردند که باید اجرایی شود، چه کسی باید این اقدامات را انجام دهد؟

پزشکیان: مشارکت مردمی برای سیل‌زدگان باید مدیریت شود

مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس در جلسه علنی امروز پس از ارائه گزارش وزرای دولت از سیل اخیر کشور گفت: بارندگی نعمت خدا بود و بسیاری از مشکلات آبی کشور را حل کرد، اما سیلاب و تخریب‌ها هزینه‌هایی را برای مردم و کشور ایجاد کرد.

وی افزود: قانون جدید ساختار بحران در مجلس مصوب و به شورای نگهبان ارجاع شده است، در این قانون بر تشکیل شورای عالی مدیریت بحران با ریاست رئیس جمهور تاکید شده، بنابراین می‌توان مشکلات ساختاری اخیر را از طریق قانون حل کرد.

نائب رئیس مجلس تصریح کرد: وزرای مختلف در گزارش‌های خود به این موضوع اشاره کردند، در رابطه با حوزه وزارت جهاد کشاورزی، برنامه برای صیانت از جنگل، آبخیزداری، حفظ مراتع و دامداری ضروری است، در حوزه وزارت نیرو نیز برنامه ریزی برای لایروبی، زهکشی و جلوگیری از ساخت و ساز در معابر و تکمیل سد‌ها الزامی است.

وی با بیان اینکه سازمان هواشناسی باید تجهیز و برنامه‌های مدونی داشته باشد، تاکید کرد: همچنین اسکان دائم سیل زدگان و جبران خسارت وارده به مردم و رفع مشکلات کشاورزان نیز به پول و هزینه نیاز دارد، بنابراین در شرایط اورژانسی کنونی، مرکز پژوهش‌های مجلس، دولت و کمیسیون تخصصی مجلس باید محل تامین منابع را مشخص کنند.

پزشکیان ادامه داد: مشارکت مردم و حرکت جهادی و بسیجی در این شرایط ضروری است، وزارت کشور باید از ظرفیت نهادها، NGO‌ها و سمن‌ها استفاده کند و با بسیج آن‌ها تکلیف هر گروه را طبق منطقه‌های مختلف مشخص کند، در واقع مشارکت مردمی باید سازماندهی و مدیریت شود؛ در حال حاضر گفته شده تمام کمک‌های نقدی به حساب جمعیت هلال احمر و یا کمیته امداد امام (ره) واریز شود، اما نباید مانع ورود مردم و کمک‌های مردمی شویم. در واقع مردم را از حضور در صحنه محروم نکنیم، زیرا تنها راه پاسخگویی مشارکت مردم است.

نایب رئیس مجلس خاطرنشان کرد: بارندگی‌ها در استان هایی، چون خراسان جنوبی و رضوی، کرمان و سیستان و بلوچستان ادامه دارد، بنابراین معتقدم مردم می‌توانند در برابر سیل قدرتمندانه بایستند، لذا از همه سازمان‌ها و مردم در صحنه قدردانی می‌کنم و می‌خواهم برای حل مشکلات تا آخر در صحنه حضور داشته باشندو امیدواریم این وضعیت و تهدید با همدلی و مدیریت به فرصت تبدیل شود.

رحمانی فضلی: خسارت ۳۵ هزار میلیارد تومانی ناشی از وقوع سیل به کشور/ قدردانی از صدا و سیما به دلیل اطلاع رسانی به مردم

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۲۵ فروردین) مجلس شورای اسلامی در خصوص اقدامات وزارت کشور در جریان سیل اخیر، گفت: ۲۵ استان درگیر سیلی بودند که در نوع خود بی‌نظیر بود و موجب شد ما در هر یک از این استان‌ها با شدت و حدت متفاوت درگیر مسائل و مشکلات زیادی از جمله آب گرفتگی، تخریب منازل، مساکن، واحد‌های تولیدی، مزارع، پل‌ها، جاده‌ها و راه‌ها باشیم.

وی افزود: اقدامات در حوزه پیشگیری متناسب با گزارش‌های واصل شده به گونه‌ای بود که توانستیم با توجه به هدفگذاری، خسارت‌های جانی را به عنوان اولین هدف خود منظور کنیم؛ خسارت جانی به حداقل رسید در حالی که این سیل با این عظمت می‌توانست خسارت انسانی بسیار بالاتری داشته باشد.

وزیر کشور تصریح کرد: حجم سیلاب‌ها بسیار شدید و خارج از ظرفیت بود، مثلاً در گرگان‌رود ظرفیت ۱۲۰ مترمکعب وجود داشت در حالی که آب ورودی به آن ۸۰۰ مترمکعب بود، یا در پلدختر ۲۴۰۰ مترمکعب ظرفیت داشت در حالی که ورودی به آن ۵ هزار مترمکعب بود که علاوه بر این حجم خارج از ظرفیت، در بسیاری موارد رودخانه‌ها به دلیل رسوب‌گیری دچار کاهش حجم شده بودند و همین امر ناگزیر به سرریز شدن سیل به منازل مسکونی انجامید.

وی ادامه داد: ۲۵ استان و بیش از ۴ هزار و ۴۰۰ روستا درگیر باران و سیل بودند، ولی قدرت هماهنگی و بسیج شوندگی و تأمین امکانات و منابع و ماشین‌آلات به ویژه در ایام نوروز که همگی به دنبال کار و زندگی خود هستند، به خوبی انجام شد. افزایش باران، لایروبی، کنترل سیلاب، دست درازی به منابع طبیعی از عوامل این سیل بود.

وزیر کشور استان خوزستان را دارای بالاترین و بیشترین حجم خسارت از سیلاب اخیر توصیف کرد و افزود: سیل‌بر‌هایی در حوزه کارون و دز که می‌توانستند بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ مترمکعب بر ثانیه را از خود عبور دهند، در طی این سال‌ها به دلیل تصرف بستر رودخانه و عدم لایروبی محدود شده بودند و در این شرایط با وجود انفجار‌های عظیم در برخی کانال‌ها و استفاده از ماشین‌آلات سنگین، توانستیم از ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم.

رحمانی فضلی بیان کرد: درس عبرت سیل اخیر آن است که همه بتوانیم با انسجام و همکاری و همراهی مردم و نهاد‌های عمومی غیردولتی و دستگاه‌های اجرایی و نهاد‌های نظامی، بحران به وجود آمده را مدیریت کنیم، زیرا هنوز در مرحله مقابله هستیم و پس از این نیز باید آمادگی لازم برای بارندگی‌های احتمالی و نیز ذوب برف‌ها در اردیبهشت ماه وجود داشته باشد.

رحمانی فضلی اظهار کرد: میزان سیلاب به صورت دقیق قابل پیش‌بینی نیست، ضعف تحلیل از داده‌ها و ضعف تجهیزات از جمله عواملی است که کشور را با شرایط غیرپیش‌بینی شده در جریان سیل اخیر مواجه کرد.

وزیر کشور گفت: خواهش من این است که همه عزیزان تا آخر اردیبهشت این جدیت را در پیشگیری داشته باشند. رهبری هم اشاره کردند که بازسازی، نوسازی و تامین خسارات دغدغه مردم است. در حال حاضر هوا در خوزستان و لرستان رو به گرما است و همین باعث می‌شود که شرایط زندگی مردم زیر چادر سخت شود؛ لذا باید هر چه سریع‌تر اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهیم.

وزیر کشور اضافه کرد: باید با هماهنگی بتوانیم هر چه سریعتر شرایط زندگی را برای مردم تسهیل کنیم و دولت مسئول این موضوع را وزارت کشور قرار داده و سایر دستگاه‌ها اعم از غیردولتی و نظامی را موظف کرده که این موضوع را زیر نظر این وزارتخانه انجام دهد.

وی اظهار کرد: اولین جلسه هماهنگی روز گذشته و با تشکیل کمیته‌های مختلف اعم از کمیته فرهنگی و اجتماعی و کمیته نوسازی و بازسازی مساکن برگزار شده است، در این مرحله برای پیشبرد کار به کمک مجلس نیاز داریم، زیرا بحث سیلاب‌ها در شرایط کنونی باید ما را در انجام امور پیش‌بینی و پیشگیری فعال‌تر کند.

رحمانی فضلی تاکید کرد: سازمان هواشناسی علیرغم داشتن نیرو‌های ورزیده و متخصص باید تجهیز شود، زیرا در گزارش ستاد مدیریت بحران نیز تأکید شده بود که باید این سازمان را با امکانات و تجهیزات خوب و به روز مجهز کرد، زیرا اگر چنین اتفاقی نیفتد، خسارت صد برابری نسبت به تأمین هزینه پیش‌بینی به کشور تحمیل خواهد شد.

وزیر کشور تصریح کرد: طی سال‌های طولانی ساخت و ساز‌های زیادی در مسیل‌ها صورت گرفته که تخریب آن از عهده دستگاه‌های اجرایی برنمی‌آید؛ مثلا در تهران درست بالای مسیل‌ها، برج‌های زیادی ساخته شده که حتی اگر تخریب نمی‌شود، باید پیش‌بینی لازم برای ایمنی آن‌ها انجام شود.

رحمانی فضلی با بیان اینکه به اینکه ۲۰۰ موکب اربعین در این ایام فعال و مشغول خدمت‌رسانی به مردم شد، گفت: از صدا و سیما که در این مدت همراهی ویژه داشت و موجب افزایش مشارکت مردم و بسیج آن‌ها شد، تشکر می‌کنم ضمن آن که اصحاب رسانه نیز در این خدمت‌رسانی همراه ما بودند؛ ما در یک شرایط منطقی و منسجم توانستیم سیل را مدیریت کنیم، همه اقدامات انجام شده، تنها ۳۰ درصد کار است و ۷۰ درصد مابقی از اکنون شروع می‌شود لذا همه باید اراده کنیم تا دوره بازسازی و نوسازی کوتاه شود.

وزیر کشور در پاسخ به سوال مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس که ریاست بخش پایانی جلسه را بر عهده داشت در خصوص برآورد خسارت سیل گفت: اگرچه خسارات در حال افزایش است، اما تاکنون رقم ۳۰ تا ۳۵ هزار میلیارد تومانی برای آن پیش‌بینی شده است.

رنجبرزاده: بارش‌های اخیر ۳ هزار و ۲۹۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به استان همدان خسارت وارد کرد

اکبر رنجبرزاده نماینده مردم اسدآباد در صحن علنی امروز (یکشنبه ۲۵ فروردین) مجلس شورای اسلامی درخصوص حوادث سیلاب‌های اخیر در کشور گفت: پیش بینی‌های لازم در جهت پیشگیری انجام نشد چرا که تمام دستگاه‌ها متوجه مدیریت خشکسالی بودند و از وقوع بارش‌ها در کشور غافل شدند که بارش‌های اخیر خسارات فراوانی به کشاورزان و روستاییان وارد کرد.

وی افزود: استان همدان، سومین استان پربارش کشور بود، به علت تلاش دستگاه‌های اجرایی، بخش خصوصی و مردم، کمترین آسیب در این بارش‌ها به مردم وارد شد، اما خسارت به علت بارش‌های سنگین بسیار زیاد است که این خسارات مورد تایید وزارت کشور قرار گرفته و به استان نیز ابلاغ شده است.

نماینده اسدآباد تصریح کرد: بیش از ۳ هزار و ۲۹۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان خسارت هزینه‌ای در سیل اخیر به استان همدان وارد شده است، حدود ۸۰ میلیارد تومان خسارت به ابنیه و راه‌های مواصلاتی وارد شده، ۱۵۰۰ رأس دام در سیل اخیر تلف شده و ۵ نفر نیز جان خود را از دست داده اند و بنای تاریخی یخچال میرفتاح ملایر نیز تخریب شده است.

رنجبرزاده گفت: ۸ هزار واحد مسکونی در حادثه بارش‌های اخیر در استان همدان تخریب و دچار آسیب جدی شده است، این تخریب‌ها نه به دلیل سیل بلکه به دلیل بارش‌های فراوان صورت گرفته است که در این راستا باید مقاوم سازی و آزادسازی حریم رودخانه‌ها اجرایی شده و دستگاه‌های اجرایی و دولت با سرعت نسبت به اسکان مردم و بازسازی منازل مسکونی آن‌ها اقدام و خسارت زمین‌های کشاورزی نیز پرداخت شود.

ملکشاهی راد: وزارت نیرو باید تمامی خسارات ناشی از سیل را به مردم پرداخت کند

محمدرضا ملکشاهی راد نماینده خرم آباد درجلسه علنی امروز (یکشنبه ۲۵ فروردین) مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: همواره انسان در طول حیات بشر با بلایای طبیعی مواجه بوده و امروز بیش از هر زمانی تجربه، امکانات و تکنولوژی در اختیار دارد و نباید در این زمان سیل آنقدر ویرانگر باشد.

وی افزود: قطعاً نتیجه سوء مدیریت در حوزه‌های مختلف و بی‌توجهی کارشناسان در حوزه مدیریت آب و توزیع عادلانه تخصیص آن از عوامل اصلی است. مخازن آب کشور حدود ۵۱ میلیارد مترمکعب است، لرستان تنها حدود ۲۰۶ میلیون مترمکعب از این مخازن را دارا است، چگونه لرستان با این وضعیت می‌توانست با سیل ویرانگر مقابله کند؟

وی در ادامه تصریح کرد: وزیر نیرو شب گذشته در برنامه تلویزیونی نگاه یک بیان کرد اگر در لرستان سد‌های متعدد ساخته می‌شد این خسارت بر مردم وارد نمی‌شد؛ از این اظهارنظر وزیر تشکر می‌کنم، اما جناب وزیر مراقب کارشناسان جاسوس باشید.

ملکشاهی راد بیان کرد: اقدامات ویرانگر کارشناسان نفوذی چه بر سر سد‌های لرستان که در دولت‌های مختلف مصوب شده آورده‌اند. سد معشوره با تخصیص یک میلیارد مترمکعب و سد بختیاری با مخزن ۱۰ میلیارد مترمکعب متوقف شدند. این سد‌ها در این مدت می‌توانستند از تخریب لرستان جلوگیری کنند. سد‌های مخمل کوه، سراب تلخ، زیبامحمد، پهلوان، خسروآباد توسط همین کارشناسان وزارت نیرو متوقف شدند.

وی افزود: وزارت نیرو برخلاف وظیفه قانونی خود، اجازه ساخت و ساز غیرمجاز به متجاوزین به حریم رودخانه را داده است، این موضوع موجب افزایش خسارت‌های ناشی از سیل شده است. قطعاً تمامی مسئولانی که در این حوزه وظیفه داشته‌اند برای خیانت‌های خود باید به مراجع ذیصلاح و دادگستری معرفی شوند.

نماینده مردم خرم آباد گفت: وزارت نیرو باید تمامی خسارات ناشی از سیل را به مردم پرداخت کند و دولت محترم نیز هر چه سریعتر برای اسکان مردم و حل مشکلات آنان اقدام کندچرا که کل استان لرستان درگیر سیل هستندو تعداد ۳۵ هزار منزل مسکونی تخریب شده و ۴۵۰ روستا به صورت مستقیم درگیر سیل بودند، در کوهدشت بیش از ۱۱ روستا به زیر آب رفته و در الیگودرز بیش از ۳۵۰ کیلومتر جاده تخریب شده است.

وی در پایان متذکر شد: در خرم آباد نیز خسارت‌های زیادی بر منازل مسکونی و تجاری وارد شده است.

عزیزی: ضرورت اختصاص بودجه به وزارت نیرو و راه برای لایروبی رودخانه‌ها و بازسازی راه‌های روستایی

عبدالرضا عزیزی در نشست علنی امروز (یکشنبه ۲۵ فروردین) مجلس شورای اسلامی در خصوص حوادث سیلاب‌های اخیر در کشور گفت: استاندار خراسان شمالی در جریان سیل این منطقه با مدیریت خوب به فرمانداران تفویض اختیار کرد و نمایندگان استان نیز مسئولان استانی را شهر به شهر و روستا به روستا همراهی کردند.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه خسارات زیادی به استان خراسان شمالی در جریان سیل اخیر وارد شده به ۴ مورد فوت شده در این حادثه اشاره کرد و افزود: تخریب راه‌های روستایی، پل، آب‌نما، برخی روستاها، دامداری، مزارع، شبکه توزیع آب، برق و گاز در مجموع ۶۰۰ میلیارد تومان خسارت به خراسان شمالی وارد کرد.

وی با اشاره به بازدید خود از عشایر گلستان به همراه رئیس سازمان امور عشایر توضیح داد: نکته مهم در این بازدید آن بود که آن دسته از عشایری که سرپناه‌های بتنی داشتند، آسیبی ندیده بودند، ولی گروهی که دارای سرپناه‌های گلی بودند، به کلی تخریب شده بود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره دلیل این امر گفت: گزارش شد که سازمان منابع طبیعی اجازه نمی‌دهد که این دسته از عشایر سرپناه‌های بتنی برای خود بسازند لذا ما طرحی را آماده کرده‌ایم تا به عشایر اجازه ساخت سرپناه‌های محکم و بتنی که در برابر سیل و باران مقاومت داشته باشد، بدهند.

این نماینده مردم در مجلس دهم همچنین خواستار در اختیار گذاشتن بودجه به وزارت نیرو و راه و شهرسازی برای لایروبی رودخانه‌ها و بازسازی راه‌های روستایی شد.


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اسلایدر اصلی , تله تایپ , خبر داغ , سیاسی
ارسال دیدگاه