زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۷
» انتخاب سردبیر » هنر دولت‌های بغداد و تهران در استفاده از ظرفیت‌های موجود بین ایران و عراق
تاریخ انتشار : 2019/04/08 - 10:03
 کد خبر: 47068
 360 بازدید

یک کارشناس مسائل خاورمیانه تشریح کرد

هنر دولت‌های بغداد و تهران در استفاده از ظرفیت‌های موجود بین ایران و عراق

یک کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان این‌که ایران و عراق دارای روابط تاریخی و قدیمی هستند، اظهار کرد: تراکم جمعیتی در مرزهای دو کشور و قرابت‌های فرهنگی، مذهبی و تاریخی دو ملت ایران و عراق، مزیت‌هایی هستند که دو دولت باید برای توسعه روابط به آن توجه جدی داشته باشند و از آن به صورت مناسب بهره‌برداری کنند.

هنر دولت‌های بغداد و تهران در استفاده از ظرفیت‌های موجود بین ایران و عراق

صباح زنگنه با اشاره به میزان ترددی که اکنون بین دو ملت ایران و عراق وجود دارد چنانکه سالانه میلیون‌ها نفر از مردم دو کشور به عراق و ایران سفر می‌کنند، خاطرنشان کرد: این موضوع و آنچه که در بالا اشاره شد ویژگی‌های ممتازی است که روابط ایران با عراق را از روابط با دیگر کشورهای همسایه متمایز می‌کند و اگر دولت‌های مدبر در دو کشور مستقر باشند، بهترین استفاده را می‌توانند از این شرایط داشته باشند.

وی در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر این‌که در ایران و عراق ظرفیت‌های مکمل اقتصادی دو کشور وجود دارد و این نیز یک مزیت نسبی در روابط دو کشور است، تاکید کرد: باید مدیریت لازم انجام شود تا از این مزیت نسبی به نحو مناسب‌تری استفاده شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به صادرات گاز و برق ایران به عراق و نیازمندی‌های دولت بغداد به این دو مقوله اساسی، گفت: طبق برآوردها حدود پنج تا ۱۰ سال طول می‌کشد تا عراق در این زمینه به خودکفایی برسد و ما با توجه به مزیت‌هایی که در کشورمان وجود دارد می‌توانیم از این نیاز استفاده کنیم.

زنگنه همچنین با اشاره به حوزه‌های آبی مشترک بین دو کشور و اهمیت استفاده از آن، افزود: متأسفانه چند دهه پیش به دلیل جنگی که به ایران و عراق تحمیل شد دو کشور از استفاده از این ظرفیت محروم شدند و همین موضوع باعث شد که بخشی از سرزمین ایران و عراق از استفاده از این آب‌های مشترک محروم شوند و حتی تبدیل به صحرا شود و این خود باعث ایجاد ریزگردها و مشکلات زیست محیطی در برخی از نقاط دو کشور شد، ولی اکنون ایران و عراق تصمیم گرفتند که از این ظرفیت به نحو مناسب استفاده کنند و توافق بر این شده که در آینده نزدیک لایروبی شط العرب انجام شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با تاکید بر این‌که با توجه به مزیت‌های نسبی که در عرصه اقتصاد در دو کشور وجود دارد این مزیت‌ها می‌تواند فرصت‌های شغلی مناسبی برای مردم دو کشور ایجاد کند، ادامه داد: اکنون شاهد سفر گسترده شهروندان عراقی به ایران در قالب توریسم مذهبی و سلامت هستیم و این فرصت خوبی است که باید با سرمایه‌گذاری مناسب‌تر به بهترین نحو از آن استفاده کرد و ظرفیت‌های بخش خصوصی را نیز در این چارچوب به کار برد.

زنگنه به سفر اخیر حسن روحانی به عراق و همچنین سفر نخست وزیر این کشور همسایه به تهران اشاره کرد و گفت: این سفرها می‌تواند زمینه‌های حقوقی و قانونی لازم را برای توسعه هرچه بیشتر روابط بین دو کشور ایجاد کند و موانعی که در راه گسترش این همکاری‌ها وجود دارد را برطرف کند.

وی تاکید کرد: هنر دو دولت ایران و عراق می‌تواند این باشد که این زمینه را فراهم کند که دو ملت از ظرفیت‌های نسبی که در دو کشور وجود دارد به خوبی استفاده کنند و موانعی را که در این ارتباط وجود دارد را برطرف کنند.

منبع: ایسنا


برچسب ها : , ,
دسته بندی : انتخاب سردبیر , تله تایپ , خبر داغ , سیاسی
ارسال دیدگاه