زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۱۰
» اسلایدر اصلی » روحانی: تحریم های آمریکا دلار را گران کرد
تاریخ انتشار : 2019/04/07 - 13:06
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 46792
 205 بازدید

روحانی: تحریم های آمریکا دلار را گران کرد

رئیس جمهور گفت: آنچه در تهران ساخته می‌شود برای کل کشور سودمند است؛ چرا که تهران پایتخت این کشور است و حومه بزرگی دارد و نیز بسیاری از مردم کشور برای انجام اموری در طول سال قطعاً به این شهر سفر می‌کنند، پس عوائد ساخت هر چیزی در تهران شامل کل کشور می‌شود.

روحانی: تحریم های آمریکا دلار را گران کرد

حسن روحانی در مراسم بهره‌برداری همزمان از سه طرح عمرانی در استان تهران با تبریک ایام اعیاد شعبانیه و ابراز خرسندی از افتتاح این سه طرح در تهران، اظهار کرد: خوشحالم که امروز سه پروژه‌ای را افتتاح می‌کنیم که دو مورد آن در وهله نخست مربوط به محیط زیست هستند.

وی با اشاره به تاریخچه طرح ایجاد مترو برای شهر تهران اظهار کرد: این طرح در آغاز انقلاب از جمله مباحثی بود که شاید مردم باور نکنند در مورد انجام شدن یا انجام نشدنش اختلافاتی وجود داشت به این شکل که عده‌ای می‌گفتند این طرح از پیش از انقلاب مطرح شده و چون مربوط به شهر تهران است و همه کشور را دربرنمی‌گیرد نباید از بودجه عمومی برای انجام آن استفاده کرد. عده‌ای دیگر هم می‌گفتند این طرح لوکس است و ما باید به جای آن برای مردم وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس را فراهم کنیم. بخش دیگری می‌گفتند اجرای این طرح ما را به سمت وابستگی می‌برد و با خودکفایی و استقلال ما منافات دارد.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه افرادی این مسائل را مطرح می‌کردند که معروف به روشنفکری و تحصیل‌کردگی بودند، اظهار کرد: الان فرصت و زمان آن نیست که بگویم چه کسانی با این طرح مخالف بودند، اما این افراد خود را روشنفکر و تحصیل‌کرده می‌دانستند و این طور نبود که بگوییم از این مسائل اطلاعی نداشتند و به همین دلیل در سال‌های نخست پیروزی انقلاب و در مجلس اول موضوع آغاز ساخت مترو تهران با همین حرف‌ها گذشت و حتی مرحوم هاشمی رفسنجانی که بسیار علاقه‌مند بود این پروژه انجام شود نتوانست در مجلس اول این طرح را به نتیجه برساند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه با آغاز فعالیت مجلس دوم و در اوایل آن در سال ۶۳ نمایندگان شهر تهران با طرح ساخت مترو موافقت کردند، اظهار کرد: در آن زمان نمایندگان تهران هفته‌ای یک بار برای شهر تهران جلسه داشتند که ریاست آن با مرحوم هاشمی رفسنجانی بود که در آن جلسات بحث مترو تهران نیز مطرح شد و بعد از یکی، دو جلسه به تصویب رسید که ساخت مترو انجام شود و پس از آن بنده و آقای دری نجف‌آبادی به عنوان مسئول نظارت بر ساخت مترو تهران از طرف نمایندگان این شهر انتخاب شدیم و بازرسی‌های خود را انجام می‌دادیم، بر امور نظارت داشتیم، با مهندسان صحبت می‌کردیم و گزارش اقدامات را به نمایندگان تهران می‌رساندیم.

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه امروز ما شاهد یک تحول بسیار مثبت برای محیط زیست تهران و حمل و نقل سریع، امن و سلامت هستیم، اظهار کرد: این طرح موجب کاهش مصرف انرژی که از آغاز ساخت مترو تهران به آن رسیده بودیم، شده است و امروز با افتتاح خط ۶ مترو در نهایت با توسعه آن به سمت جنوب این شهر یک طرح توسعه ۳۸ کیلومتری برای شبکه حمل ونقل زیرزمینی عملی می‌شود که یکی از طولانی‌ترین خطوط مترو تهران و به قول دوستان طولانی‌ترین خط مترو منطقه می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از افتخارات جمهوری اسلامی انجام طرح‌های توسعه‌ای در کشور است، تأکید کرد: ما امروز شاهدیم و می‌بینیم که بعد از بارش‌های اخیر که هم رحمت خداوند بود و هم با سیلابی شدنش رنج بندگان خدا را موجب شد به این نکته رسیدیم که طرح‌های توسعه‌ای که در مناطق مختلف کشور انجام شده‌اند، جان هزاران نفر را نجات داد.

وی افزود: اگر سدهای خوزستان نبودند که برای وجود آن‌ها نیز مرهون تلاش‌ها و اقدامات مرحوم آیت‌الله هاشمی هستیم که به امر توسعه کشور بعد از جنگ و به ویژه سدسازی توجه زیادی داشت، آن وقت وضعیت خوزستان امروز چگونه بود؟ اگر سد کرخه، گتوند، کارون‌ها و سد شهید عباس‌پور نبود امروز استان خوزستان چه وضعی پیدا می‌کرد؟

رئیس جمهور افزود: در بارش‌های ۱۲ فروردین گزارشی به دستم رسید که نشان می‌داد سیلاب‌های پر شدتی وارد کرخه می‌شوند و حال اگر کرخه نبود و این آب به زمین خوزستان می‌رسید اوضاع این شهر و شهرستان‌های اطرافش چگونه می‌شد؟

روحانی با تاکید بر اینکه بسیاری از طرح‌ها هست که وقتی راجع به آن قضاوتی انجام می‌دهیم باید دیدگاهی بلندمدت‌تر به نتایجش داشته باشیم، اظهار کرد: سیل امسال یک تحول اساسی برای رفتارهای ماست تا شرایط را برای آزادسازی مسیل رودخانه‌ها انجام دهیم؛ چرا که سیل در هر جایی روان نمی‌شود بلکه در مسیل خود حرکت می‌کند، حال اگر ما مسیل را غصب می‌کنیم و خانه رود را می‌گیریم آن وقت رود هم با سیل خانه ما را می‌گیرد. پس وقت آن است که به حقوق طبیعت احترام بگذاریم.

وی با اشاره به پروژه جنگل‌کاری در اطراف تهران اظهار کرد: این طرح عاملی بزرگ بر ای تثبیت خاک است و جلوی توسعه بی‌رویه آن را هم می‌گیرد؛ چرا که تهران باید با توسعه جنگل‌ها در اطرافش محاصره شود تا هم توسعه بی‌رویه متوقف شود و هم در مواقع بارندگی شدید، جنگل‌ها و مراتع مانع از سیلاب‌های مخرب شود که می‌تواند جان مردم را به مخاطره بیاندازد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه گزارش‌هایی به من رسیده که نشان می‌دهد چندین واحد مسکونی در اطراف تهران وسط مسیر رودخانه ساخته شده است، اظهار کرد: انسان وقتی این گزارش‌ها را می‌شنود تعجب می‌کند که چه کسی با چه قانونی بر طبق چه منطقی به این ساخت و سازها مجوز داده است؟ چقدر برای آن پول گرفته است؟ اگر آن دستگاه فاسد هر چقدر هم پول گرفته باشد با جان مردم تهران بازی کرده است. اینجا صحبت از مبادله جان مردم تهران با پول‌های کثیف است. امیدوارم امسال شهرداران و استانداران مخصوصاً شهردار تهران سالی برای آزادسازی طبیعت و محیط اطرافش در شهرهای بزرگ را پیش‌رو داشته باشد.

روحانی با تاکید بر اینکه سیل فروردین صدای رسای طبیعت بود، اظهار کرد: طبیعت با صدای رسا فریاد زد دست از ظلم کردن به من بردارید که ظلم خواهید دید. ما گاهی می‌بینیم که وقتی می‌خواهیم یک پل بسازیم چون به دنبال ارزان تمام کردن آن هستیم دهانه پل را چندان عریض نمی‌گیریم؛ چرا که در بسیاری از مناطق کشور ممکن است در ۱۰ ماه سال هوا خشک باشد و بارانی نبارد، اما این یک نگاه نزدیک‌بینانه است؛ چرا که اگر ناگهان بارش فراوان شود و به دنبال آن سیل هم جاری شود اگر دهانه آن پل‌ها عریض نباشد خراب خواهند شد و آن وقت زندگی مردم نیز خراب می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه همه ما باید بیشتر به مترو و توسعه آن کمک کنیم، اظهار کرد: سرمایه‌گذاری عظیم در زمینه مترو انجام شده است که البته بیشتر کمی است و باید کیفی شود. مثلاً ما در نقاط بسیاری تونل زده‌ایم و شاید در برخی نقاط ریل‌گذاری هم انجام شده اما مابقی امور به طور همزمان رخ نداده است؛ حال اینکه این اتفاق درست است یا نه بحث دیگری است چون معمولاً دستگاه‌های اجرایی همین طور کاری را تحمیل می‌کنند. به شکلی که اگر انجامش ندهیم یک جور حرف و حدیث به دنبال دارد و نیز باعث تلف شدن سرمایه‌های اولیه در آن طرح می‌شود و اگر بخواهیم انجامش دهیم چون معمولاً بودجه‌ای نیست با سختی مواجه است.

روحانی با تاکید بر اینکه به ازای استفاده هر شهروند تهرانی از مترو نیم لیتر بنزین صرفه‌جویی می‌شود، اظهار کرد: اگر این نسبت که آن را در گزارشی می‌خواندم درست باشد یک صرفه‌جویی مفید برای سوخت فسیلی که ارزشمند است و متأسفانه فعلاً تقریباً مجانی در اختیار قرار گرفته است را به دنبال دارد که هم جلوی آلوده شدن محیط زیست را می‌گیرد و هم سبب می‌شود یک سرمایه عظیم و ارزشمند ملی انقدر راحت از دست نرود و در نهایت نیز تفاوت قیمت آن با کشورهای حاشیه موجب قاچاق این ماده را فراهم نکند.

رئیس جمهور افزود: چند وقت پیش گفتند که پایین بودن قیمت بنزین سبب قاچاق آن می‌شود و عده‌ای پاسخ دادند علت قاچاق بالا رفتن قیمت ارز بوده است در حالی که زمانی که دلار ارزان‌تر بود هم قاچاق انجام می‌شد. مثلاً اگر شرایط ما در حال حاضر عادی بود و تحریم نبودیم به طور طبیعی قیمت دلار به جای ۸۰۰۰ تومان باید حدود ۶۰۰۰ تومان می‌بود اما با چنین قیمتی باز هم قاچاق انجام می‌شود. پس ما می‌توانیم برای جلوگیری از قاچاق بنزین و کاهش مصرف انرژی، آن را صادر کنیم تا سود آن شامل همه مردم شود.

وی با تاکید بر اینکه توسعه مترو می‌تواند هم در کاهش مصرف انرژی و هم رفاه و سلامت محیط زیست سودمند باشد، اظهار کرد: متأسفانه راجع به انقلاب و اقدامات انجام شده در طول آن ظلم‌های بزرگی انجام می‌شود و حرف‌های ناروایی بر زبان‌ها رانده می‌شود. مثلاً همین موضوع جنگل‌کاری اگر انقلاب نمی‌شد آیا به همین شکل صورت می‌گرفت؟ یا مثلاً سدهای امروز را با سدهای پیش از انقلاب مقایسه کنید یا توان یا نیروی برق را با گذشته بسنجید. همین مترو تهران ۴۰ سال پیش در بسیاری از کشورهای توسعه یافته وجود داشت ولی در ایران اثری از آن دیده نمی‌شد ولی امروز ما شاهد ساخت ۷ خط مترو در شهری بزرگ هستیم که بسیاری از کمبودهای آن را جبران کرده است که البته این مسیری است که باید برای رفاه حال مردم ادامه پیدا کند.

روحانی با بیان اینکه در مورد موضوع مسکن بازسازی بافت‌های فرسوده برای ما ضرورت دارد، اظهار کرد: سیل اخیر یکی از پیام‌هایش این بود که بافت‌های فرسوده باید نوسازی شود. تهران جایی است که ما حتماً باید آن را در برابر زلزله، سیل و طوفان‌های احتمالی مصون نگاه داریم چرا که این موضوع به حفظ جان مردم و تأمین رفاه آنان باز می‌گردد.

رئیس جمهور تاکید کرد: ما اگر یک بافت فرسوده را زنده کنیم و به بازسازی و نوسازی آن مشغول شویم هم ثروت مردم افزایش پیدا می‌کند، هم زمین آن محله ارزش پیدا می‌کند و هم زندگی کسانی که در آن محله زندگی می‌کنند راحت‌تر می‌شود؛ چرا که ممکن است با این بازسازی‌ها به متراژ خانه مردم نیز افزوده شود.

روحانی با بیان اینکه من در آغاز کار آقای حناچی به وی تأکید کردم که بافت فرسوده یکی از اولویت‌های ما در دولت است، اظهار کرد: نوسازی بافت‌های فرسوده و کمک به انجام آن با تمام توان از سوی دولت پشتیبانی می‌شود و در این زمینه مایلم بگویم که هر جا دولت زمینی دارد دستگاه‌ها بیایند و بگویند تا آن زمین با کمک شهرداری و یک توسعه‌گر ساخته شود آن هم در شرایطی که به توسعه‌گر وام پرداخت کنیم و به کسانی که می‌خواهند در آن ساکن شوند نیز وام ارزان قیمت ۶ درصدی اختصاص دهیم تا به عنوان خانه‌اولی در آن ساکن شوند.

وی با بیان اینکه مترو، فضای سبز و مسکن امید به عنوان سه طرح اساسی باید استمرار پیدا کند، اظهار کرد: در هر سه این طرح‌ها دولت آماده است که با کمک شورای شهر و شهرداری تهرانی آبادتر و محیط زیستی بهتر فراهم کند.

رئیس جمهور در پایان اظهار امیدواری کرد که مردم دلسوز تهران که معمولاً بیشترشان در شرایط سختی زندگی می‌کنند بتوانند با این طرح‌ها زندگی بهتری داشته باشند و بدانیم آنچه در تهران ساخته می‌شود برای کل کشور تأثیرگذار خواهد بود و مفید و سودمند به شمار خواهد آمد؛ چرا که هم خود این شهر حومه بزرگ و پهناوری دارد و هم جمعیت زیادی در آن زندگی می‌کنند و هم سایر مردم کشور معمولاً در سال یک بار را برای انجام اموری به آن مسافرت خواهند داشت، پس انجام طرح‌ها در این شهر به حال همه مردم کشور سودمند خواهد بود.


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اسلایدر اصلی , تله تایپ , حمل و نقل , خبر داغ , سیاسی
ارسال دیدگاه