زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۱
» اجتماعی » از اجساد شناور بر دجله تا توهین به مرجعیت
تاریخ انتشار : 2019/03/24 - 21:21
 کد خبر: 45395
 214 بازدید

از اجساد شناور بر دجله تا توهین به مرجعیت

واژگونی کشتی تفریحی در رود دجله جنجال سیاسی در عراق به پا کرد، در پی آن اهمال کاران مجازات شدند.

از اجساد شناور بر دجله تا توهین به مرجعیت

زهره نوروزپور: نوروز عراقی ها با غم از دست دادن عزیزان آنها آغاز شد. مردمانی که برای ساعاتی تفریح به رود دجله رفتند و دیگر بازنگشتند، گویی مردم این کشور با مصیبت زاده شده اند. موصل، شهری که اولین پایتخت خلافت داعشی ها اعلام شد بار دیگر رنگ سیاه غم را به خود گرفت. مردم این شهر که به تازگی از زیر یوغ وحشیانه این گروه تروریستی نفسی به در می برند در اولین روز بهاری خود و همزمان با تعطیلات نوروز عزادار شدند. 120 قربانی و ده ها مفقودی و مجروح از یک حادثه ای که سهل انگاری مدیران این منطقه سیاحتی در آن موج می زند. این حادثه خشم عراقی را بار دیگر از بی کفایتی و ناکارآمدی استانداران و مسولان شهری برانگیخته است و خواستار مجازات مسببین این حادثه تلخ شده اند. نخست وزیر این کشور سه روز عزای عمومی اعلام کرد، 19 نفر بازداشت شدند و متعاقب آن با درخواست نماینده مرجعیت عالی دینی عراق مبنی بر ضرورت استعفای همه عوامل مسئول در حادثه غرق شدن قایق گردشگری در موصل در اواخر هفته گذشته نمایندگان پارلمان عراق در جلسه امروز خود «نوفل العاکوب» استاندار نینوا و معاونانش را به دلیل قصور در حادثه غرق شدن کشتی در موصل، برکنار کردند. همچنین شورای استان نینوا نام پارک سیاحتی موصل را پس از این حادثه به پارک ‘شهدا’ تغییر داد.

این در حالی است که این حادثه تنها به تنش سیاسی منتهی نشد بلکه به توهین مرجعیت نیز ختم شد، برخی از رسانه های خبری عراق معتقدند که برکناری العاکوب به دلیل توهین او به آیت الله سیستانی بوده است چراکه او از محبوبیت بسزایی در میان اهل سنت و اهل شیعیان در عراق برخوردار است و شهروندان عراقی خواستار پاسخی جدی به توهین او علیه مرجعیت عراق شده اند.

گزارشی از این حادثه را از نظر می گذرانید:

روز پنجشبه 1 فرودین

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین بر اثر واژگونی یک کشتی تفریحی در رود دجله در نزدیکی موصل ۱۲۰ نفر کشته شدند.

بر اثر واژگونی این قایق در پارک سیاحتی شهر موصل معروف به «جزیره سیاحتی» دهها تن جان باختند که اغلب آنان زنان و کودکان بودند. یک منبع امنیتی عراق به السومریه نیوز گفت که «تعداد غرق شدگان، به ۱۲۰ کشته افزایش پیدا کرد».

«احمد الجبوری» معاون استاندار نینوی دراینباره روز جمعه گفت که کشتی واژگون شده در رود دجله ۲۸۷ سرنشین داشت که بیشتر آنها زن و کودک بودند.

وی اظهار داشت که «دوربین‌های نصب شده در جزیره گردشگری نشان می‌دهد که این کشتی حامل ۱۰۳ زن، ۹۸ کودک و ۸۶ مرد بود».

به گزارش السومریه نیوز، «احمد الجبوری» افزود: تاکنون اجساد ۸۹ نفر از آب بیرون کشیده است، اما ۱۱۸ نفر همچنان مفقود هستند.

این در حالی است که ظرفیت کشتی مزبور که به دلیل اضافه بار واژگون شد، حدود ۵۰ نفر است.

اهمال کاران سیاسی؛ مرجعیت عراق وارد عمل شد

پس از این واقعه ، انتشار تصاویری از شناور شدن اجساد این کشتی تفریحی بر سطح آب رود دجله، فضای مجازی را به شدت ملتهب کرد، تصاویری تکان دهنده از زنان و کودکانی که روی آب شناور شده بودند. و آنهایی که مفقود شده بودند و خانواده های آن ها کنار رود دجله در انتظار نشسته بودند.

بر همین اساس روز گذشته مرجعیت دینی عراق روز جمعه خواستار تحقیقات جدی و دقیق درباره حادثه موصل و برکناری مسئولان خاطی شد.

سید احمد الصافی نماینده مرجعیت دینی عراق در خطبه های نماز جمعه شهر کربلای معلی تاکید کرد : این حادثه دردناک بیانگر وجود نقص بزرگی در سیستم اداری کشور است.

وی افزود : به عزیزان و خانواده های خودمان در شهر موصل تسلیت می گوییم. ما با خانواده های قربانیان این حادثه ابراز همدردی می کنیم. در همین حال خواستار تحقیقات لازم برای مشخص شدن جزئیات حادثه و پاسخگویی مسئولان درباره این حادثه تاسف بار هستیم.

سید احمد الصافی همچنین خواستار برکنار کردن مسئولان مقصر در این حادثه و محاکمه آنان شد.

خطیب جمعه کربلای معلی افزود : باید کسانی که این حادثه در دایره اختیارات مدیریتی یا وزارتی آنان رخ داده است پاسخگو باشند ؛ باید خود استعفا دهند سپس خود را تسلیم کمیته حقیقت یاب کنند تا همه جوانب پوشیده این حادثه مشخص شود و باید نتایج هرگونه تقصیر یا اهمال را بپذیرند.

پس از ورود مرجعیت به این حادثه غم بار «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق نیز در پیامی به رئیس پارلمان این کشور، خواستار برکناری استاندار نینوی و دو معاونش در پی حادثه واژگونی کشتی تفریحی در رود دجله شد.

در متن نامه درخواست عبدالمهدی که در پی حادثه غرق شدن بیش از 120 نفر از شهروندان عراقی تقدیم ریاست پارلمان شده، آمده است: «هدر دادن اموال عمومی و سوء استفاده از موقعیت شغلی و اهمال کاری و کوتاهی در مسئولیت پذیری (در خصوص این حادثه) بر همگان روشن است، لذا طبق ماده‌ هفتم و سی و هشتم قانون اساسی کشور، پیشنهاد می کنم که استاندار نینوی و دو معاونش برکنار شوند».

همزمان عضو شورای استان نینوا اعلام کرد که این شورا جلسه ای فوری برگزار کرده و طی آن از استاندار خواسته قبل از برکناری توسط پارلمان عراق، استعفای خود را ارائه کند.

«محمد ابراهیم» به خبرگزاری «المعلومه» عراق افزوده که این شورا تحقیقات را از نوفل العاکوب در خصوص حادثه غرق شدن قایق گردشگری که بیش از یکصد کشته برجای گذاشت، آغاز کرده است.

درخواست ها برای استعفای استاندار نینوا و دیگر مسئولان مرتبط با این حادثه بدنبال درخواست روز گذشته (جمعه) «سید احمد الصافی» امام جمعه و نماینده آیت الله سیستانی در کربلا در همین ارتباط شدت گرفته است.

از سوی دیگر اظهارات استاندار نینوا نسبت به درخواست نماینده مرجعیت عالی دینی عراق که برخی آن را در حق آیت الله سیستانی توهین آمیز خوانده اند، از دیگر اموری بوده که برکناری العاکوب را تسریع کرده است.

به رغم اینکه العاکوب امروز طی بیانیه ای، از اظهارات خود علیه مرجعیت عالی دینی عراق عذرخواهی کرد و گفته که سخنانش ناشی فشار حادثه واژگونی قایق و مرگ دهها نفر در رودخانه دجله بود و قصد اهانت به مرجعیت عالی دینی عراق نداشته اما برخی جریان های سیاسی استاندار نینوا را به اهانت به مقام مرجعیت دینی عراق متهم کرده اند.

وی پیشتر در اظهاراتی به یکی از رسانه های بومی عراق گفته بود که او یک شهروند سنی مذهب است و از مرجعیت عالی دینی عراق در نجف اشرف تبعیت نمی کند و مرجعیت دینی در نجف اشرف فقط مختص شیعیان جنوب عراق است.

این اظهارات استاندار نینوا بیش از پیش او را در معرض فشار قرار داد و افکار عمومی آن را نوعی اهانت به مقام مرجعیت عالی دینی عراق دانستند.

جریان های سیاسی عراق می گویند که موجودیت موصل و استان نینوا مدیون مرجعیت عالی دینی در عراق و در راس آن آیت الله سیستانی است که به فتوای او، استان نینوا و شهر موصل از تصرف گروه تروریستی داعش بازستانده شد و اکنون این استان شاهد امنیت و آرامش است.

العاکوب در بیانیه امروز خود ضمن عذرخواهی از اظهارات سابق خود، تصریح کرده که استعفای او زیر دست مرجعیت عالی دینی عراق است و هر زمان که دستور بدهند آماده است که از مسئولیت های محوله کناره گیری کند.

این درحالیست که فراکسیون «صادقون» وابسته به «عصائب اهل الحق» امروز اعلام کرده است که به خاطر اظهارات توهین آمیز نوفل العاکوب علیه مرجعیت عالی دینی عراق، علیه وی اقامه شکایت قضایی می کند.

برخی کاربران در شبکه های اجتماعی از دولت و پارلمان عراق خواسته اند که افتخار استعفای داوطلبانه را از استاندار نینوا بگیرند و قبل از اینکه العاکوب استعفا کند، او را از این سمت برکنار کنند.

عراق به مناسبت قربانیان حادثه واژگونی قایق گردشگری در موصل سه روز عزای عمومی اعلام کرده است.

وزارت خارجه کشورمان نیز این حادثه غم بار را به دولت و ملت عراق تسلیت گفت. (اینجا)

همچنین تعدادی از سفارتخانه های کشورهای خارجی و جمهوری اسلامی در بغداد و دیگر استان ها و شهر های این کشور نیز در بیانیه هایی به بستگان قربانیان این حادثه تسلیت گفته اند.
با توجه به اینکه این حادثه همزمان با اولین روز تعطیلات نوروزی در عراق رخ داده است در شبکه های اجتماعی عراق بازتاب گسترده ای داشته و افکار عمومی این کشور خواهان مجازات عاملان این حادثه شده اند.
دولت عراق روز پنجشنبه را به مناسبت نوروز در سراسر کشور تعطیلی رسمی اعلام کرده است. عید نوروز یکی از مناسبت های مهم نزد عراقی ها خصوصا اهالی شمال عراق به ویژه کردها است.
مردم عراق در این ایام علاوه بر زیارت عتبات عالیات و رفتن بر سر قبور بستگان خود، با خانواده ها به پارک ها و اماکن سیاحتی می روند و بسیاری در این ایام به مناطق کردستان در شمال عراق سفر می کنند.


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , اسلایدر اصلی , تله تایپ , خبر داغ
ارسال دیدگاه