زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۳۰
» بانک و بیمه » کاهش تورم و افزایش رشد اقتصادی؛ هدف اصلی سال ۹۸
تاریخ انتشار : 2019/03/02 - 11:10
 کد خبر: 43107
 102 بازدید

رئیس جمهور مطرح کرد:

کاهش تورم و افزایش رشد اقتصادی؛ هدف اصلی سال ۹۸

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در پنجاه و هشتمین مجمع بانک مرکزی. مسائل مربوط به اذغام بانک ها، لوايح چهارگانه، نرخ تورم و ... را مورد بررسي قرار داد.

کاهش تورم و افزایش رشد اقتصادی؛ هدف اصلی سال ۹۸

به گزارش روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهر ایران به نقل از ایبنا، رئیس جمهور در پنجاه و هشتمين مجمع بانک مرکزي گفت: آمريکا همه توان خود را در مسئله تحريم عليه سيستم بانكي، فروش نفت و ساير زمينه هاي اقتصادي كشور گذاشته است.
وی تصریح کرد: امروز خط مقدم ما برابر آمریکا محمدجواد ظریف وزير امور خارجه، عبدالناصر همتي رييس کل بانک مركزي و بيژن زنگنه وزير نفت هستند، البته ساير وزراي اقتصادي هم در خط دوم هستند اما خط اول مربوط به اين سه نفر است.
حجه الاسلام و المسلمین حسن روحانی با قدردانی از سه نفر یاد شده به خاطر ايستادگي و توانمندي شان اظهار داشت: البته ساير دستگاه ها مانند سازمان برنامه و وزارت اقتصاد نير زير فشار هستند، اما عمده فشار متوجه اين سه نهاد است.
رئیس جمهور با بیان اینکه با وجود تحمل سختی ها، اما موفقيت هاي بسيار خوبي هم داشتيم و بايد اين دو را در کنار هم قرار دهيم، تصريح کرد: ما هم سختي داريم و هم مردم توقعات درستي دارند، اما پيشرفت هاي خوبي هم داشته ايم و مردم بايد آنها را بدانند.
وی ادامه داد: این پیشرفت ها متعلق به مردم است. اگر وزارت خارجه یا بانک مرکزي کاري مي کنند متعلق به مردم است. همه اين تلاش ها، متعلق به ملت ايران است اما هر كسي در حد مسئوليت خود بار سنگيني را بر دوش دارد.
روحانی با اشاره به رشد اقتصادی در شرایط فشار اقتصادی گفت: در شرايط تحريم قاعدتا بايد شرايط کشور ما مطلوب نباشد، اما تراز تجاري ما در ۱۱ ماه اخير مثبت است و بر اساس آمارها ۴۰ ميليارد دلار صادرات غير نفتي داريم و ۳۸ ميليارد دلار واردات داريم و بر همين اساس تراز ما مثبت ۱.۵ است که نشانه خوبي است.
رئیس جمهور ادامه داد: واردات در بخش‌هایی مثل کالاهای اساسي بيشتر شده و در برخي زمينه ها واردات کاهش پيدا کرده و منابع ارزي ما براي تامين نيازهاي وارداتي مشکلي ندارد. روحاني درباره موفقيت‌هاي حقوقي بانك مركزي و دولت گفت: يكي از مهم ترين دستاوردها و موفقيت‌هاي حقوقي ايران در برابر آمريكا بوده و ما توانستيم سه بار موفق شويم و آمريكا شكست بخورد؛ يك بار دادگاه صلاحيت خود را در زمينه محكوم سازي تحريم‌ آمريكا و خروج از برجام تاييد كرد و بعد از آن از دادگاه خواستيم تا قرار موقت صادر كند و به نفع ايران راي صادر شد.
وی افزود: ما در دادگاه بین المللی موفق شدیم و در سومين بار دادگاه به نفع ايران براي ۲ ميليارد پول ضبط شده بانک مرکزي و مردم ايران راي صادر کرد که موفقيتي بزرگ بوده است. همچنين دو بار در دو دادگاه مهم اروپايي ما موفق شديم و ۱.۶ ميليارد پول ضبط شده بانك مركزي از توقيف خارج شد.
روحانی با اشاره به همکاری همه نهادها در حوزه اقتصاد خاطر نشان کرد: ما در صحنه سیاسی و بين المللي موفق هستيم؛ ما در منطقه کار بزرگي انجام داده‌ايم و اين کار توسط همه نيروهاي مخلص انجام شده كه بخشي از آن توسط سپاه، وزارت امور خارجه و فعالين اقتصاد كشور بوده است.
رئیس جمهور همچنین درباره مدعیان افزایش نقدينگي اظهار داشت: برخي مدعي هستند که نقدينگي افزايش بسيار زيادي داشته اما ما امروز در آمار و ارقام ديديم که رشد نقدينگي تا اول دولت يازدهم از سال ۸۲ تا ۹۱ بالغ بر ۲۷ درصد بوده، اما از ابتداي دولت يازدهم رشد نقدينگي تا به امروز ۲۳.۸ درصد رشد داشته است.
وی تاکید کرد: دولت یازدهم و دوازدهم توانست نقدینگي را کنترل کند كه در پايه پولي ما حرف مهمي دارد؛ قبل از اين دولت پايه پولي بر اساس ميزان استقراض دولت يا همان طلب كاري بانك مركزي از دولت بوده و با توجه به خطر بسيار زياد افزايش پايه پولي براي كشور، در حال حاضر در صورتي كه پايه پولي بالا مي‌رود به خاطر استقراض بانك‌ها از بانك مركزي است و بانك‌ها بايد تلاش كنند تا از پايه پولي به منظور عدم فشار به اقتصاد و بانك مركزي استفاده كنند.
حجه الاسلام و المسلمین روحانی تاکید کرد: مطالبات بانک ها از بانک مركزی در ماه‌هاي اخير كاهشي بوده كه مسئله بسيار مهمي بوده است.
وی ادامه داد: بانک‌ها در زمینه عدم استفاده از منابع بانک مرکزی تلاش کردند؛ وضع بانك‌های دولتي بهتر از بانك‌هاي خصوصي و سياست‌هاي اصل ۴۴ است.
رئیس جمهور در ادامه افزود: اضافه برداشت را باید بانک ها و بانک مرکزی کنترل كنند كه نهایتا به پايه پولي برمي گردد. موفقيت بانك مركزي در مسئله موسسات اعتباري غير مجاز اتفاق بزرگي بود كه توانست يك بلاي بزرگ براي مردم را برطرف كند.
روحانی اذعان داشت: رییس کل قبلی بانک مرکزي فشارهاي زيادي را تحمل کرد تا بتواند تكليف موسسات مالي را حل و فصل كند. در آن زمان شاهد بوديم كه نامه هايي با بيش از ۱۰۰ امضا براي فشار به سمت بانك مركزي هدايت مي شد. اين كار بزرگ انجام شده و در حال حاضر نيز برنامه هاي تكميلي را در دست اجرا داريم.
وی ادامه داد: هرچند موسسات مالی، پایه پولی را بالا بردند، اما با سياست هاي اجرا شده توانستيم همه چيز را حل و فصل کنيم و به تعادل برسانيم. البته اين معضل مربوط به اين دولت نبود و شکل گيري اين موسسات به سال ۸۲ بر مي گردد و بار آن به دوش دولت فعلي افتاد. در جلساتي که با شوراي سران سه قوه برگزار کرديم مصوب كرديم كه مشكلات جاري را حل و فصل كنيم و در اين زمينه مصوبه هايي نيز داشتيم.
روحانی افزود: بانک مرکزی باید نظارت بر بانک ها را افزایش دهد و تصميمات نيز بر اساس چارچوب هاي تعيين شده اجرا شود. مردم بايد بدانند که همزمان با فشارهاي اقتصادي دشمن، اصلاح بانك ها را نيز انجام داديم كه دستاورد بزرگي را در جهت سالم سازي فضاي فعلي شكل داده است.
رییس جمهور تاکید کرد: بزودی چند بانک نيروهاي مسلح با هم ادغام مي شوند و در نظر داريم اين مسئله تا پايان سال انجام شود و مصوبات آن انجام شده و در اختيار بانک مركزي قرار گرفته كه بايد نهايي و عملياتي شود.
وی گفت: بانک مرکزی بار مسئولیت سنگیني دارد که با کمك دولت بايد فشارهاي فعلي را مديريت و اصلاح كنيم. اگر عده اي بخواهند دور كشور را ديوار بكشند كار دولت را سخت مي كنند به همين خاطر از همه خواهش مي كنيم كه با هر ايده و عقيده اي دور دولت ديوار نكشيد و بگذاريد دولت كار خودش را انجام دهد و بايد اين ديوارها حذف شود.

بدون ارتباط بانکی نمی‌توان تجارت کرد
رئیس جمهور با طرح این سوال که چرا در مجامع پولی و بانکی در دنيا شرکت مي کنيم؟ پاسخ داد: ما مي خواهيم تحولات بانك ها و سيستم بانكي را ببينيم و با آنها رابطه برقرار كنيم. مگر بدون ارتباط مالي و بانكي با دنيا مي توانيد نفت بفروشيد يا كالايي را وارد كنيد؟ نمي توانيم با چمدان تجارت كنيم. نمي شود ده ها ميليون تُن نهاده هاي دامي را چمداني وارد كرد.
روحانی با تاکید بر اینکه اگر رابطه ایران با گروه ويژه اقدام مالي (FATF) قطع شود، فعاليت بانکي کشور در سطح دنيا با مشكل مواجه مي شود، اظهار داشت: اگر اين لوايح چهارگانه كه ۲ لايحه آن تصويب شده، تصويب نشود، هيچ تاثيري در رابطه بانك هاي ما با دنيا نخواهد داشت.

رهبری هیچ مخالفتی با لوایح ۴ گانه FATF ندارند
روحانی با بیان اینکه در کشور تصمیم گير اصلي دولت، مجلس يا رهبري هستند، تصريح کرد: رهبر معظم انقلاب چندين بار به من گفتند که مخالفتي با لوايح ۴ گانه FATF ندارند. پس چه كسي مخالف است؟ دولت لايحه داده و مجلس تصويب كرده است.
وی خطاب به مدیران عامل بانک ها و مدیران نظام بانکی گفت: همه شما بايد صحبت کنيد و مصاحبه کنيد. يك تحريم آمريكا درست كرده و يك تحريم هم سليقه برخي مي خواهد درست كند. اين به نفع كشور و مردم نيست و بگذاريم مسائل حل شود تا جلو برويم.
رییس جمهور ادامه داد: اگر خودمان در داخل کشور خودمان را تحریم نکنیم و احترام همديگر را نگاه داريم، از فشار اقتصادي و تحريم عبور خواهيم کرد. روحاني بار ديگر از مديران عامل بانک ها و مديران نظام بانكي خواست تا حرف حق و واقعيت ها را درباره لوايح FATF به مردم بگويند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره نقش بانک ها و بانک مرکزی در توليد و اشتغال اظهار داشت: حتما اگر فعاليت بانک ها نباشد، توليد كاهش پيدا مي كند. رييس جمهور با بيان اينكه وزير صنعت به طور دائم به دنبال تامين سرمايه در گردش بنگاه هاي و كارخانه هاي صنعتي است، گفت: اعلام كرديم كه هر بنگاهي بتواند ظرف يك سال و با فروش محصولات، تسهيلات را بازگرداند مي تواند براي تامين سرمايه در گردش خود تسهيلات بگيرد و براي اين موضوع ۴۰ هزار ميليارد تومان اعتبار در نظر گرفتيم.
روحانی ادامه داد: در سایه تولید، اشتغال در صنعت، کشاورزی و خدمات به وجود مي آيد. موضوع ديگر توليد مسکن است که ما روي آن تاکيد داريم و مي خواهيم تحولي در اين موضوع به وجود بياورد تا هم قيمت را مهار و هم اشتغال ايجاد كند و هم مشكل مردم را حل كرده و آنها را خانه دار كند.
وی افزود: با تلاش بانک ها و بانک مرکزی، به دنبال رونق تولید و افزایش صادرات هستيم. در شرايط ارزي کشور ۴۰ ميليارد دلار صادرات غيرنفتي داشته ايم و بايد راه هايي را پيدا كنيم تا صادركنندگان بتوانند ارز حاصل از صادرات خود را وارد كشور كنند.
روحانی تاکید کرد: دولت از فعالیت بانک مرکزی و بخش اقتصاد در شرايط كنوني و با مشكلات فعلي راضي است. رييس جمهور تصريح كرد: كار اصلي بانك مركزي حفظ ارزش پول ملت ايران مهار تورم و ايجاد شرايط لازم براي رشد است. تمامي اين مسائل در چند ماه گذشته بهتر شده و تورم توليدكننده و مصرف كننده كاهشي بوده است.
روحانی با بیان اینکه افتخار دولت یازدهم و دوازدهم اين بود که سال ۹۵ تورم کشور بعد از ۲۶ سال تک رقمي شد، افزود: تورم امسال ۲۳ درصد شده و امسال آن امتياز تك رقمي را از دست داده ايم. رييس جمهور تصريح كرد: سال آينده، سال مهار تورم است. بايد رشد تورم را كنترل كرده و كاهش دهيم. با آنچه در اين چند ماه ديديم اين موضوع كاملا امكان پذير است.
روحانی گفت: هدف اصلی سال ۹۸ کاهش تورم و افزایش رشد اقتصادی است؛ هر چند بر اساس آمارها رشد در ۲ سال گذشه خوب بوده است. رييس جمهور افزود: بايد براي سال آينده نيز بايد هزينه رشد را کنترل کنيم.
رییس جمهور در ادامه اظهار داشت: در زمینه ارزی نيز تعادل قيمت ارز مهم است و کار بانک مرکزي براي شکل گيري اين متعادل سازي بشدت سخت و دشوار است كه در اين زمينه با تلاش هاي صورت گرفته شاهد هستيم كه بازار به سمت تعادل قيمت ارز در حركت است و براي اين هدف بايد همه بانك ها، صادركننده ها، سياست خارجي و همه كمك كنند تا اين روند ادامه پيدا كند تا قيمت ارز منطقي، متعادل و قابل قبول شود.


برچسب ها : ,
دسته بندی : بانک و بیمه
ارسال دیدگاه