زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۷
» اجتماعی » مردم نسبت به وکلا اشتباه فکر می‌کنند
تاریخ انتشار : 2019/02/26 - 13:22
 کد خبر: 42656
 487 بازدید

یک وکیل پایه یک دادگستری:

مردم نسبت به وکلا اشتباه فکر می‌کنند

هفتم اسفند ماه روز بزرگداشت وکیل و استقلال کانون وکلا است که در سال 1331 با پافشاری دکتر مصدق این مصوبه تصویب شد و کانون وکلا از آن زمان به طور مستقل فعالیت خود را شروع کرد.

مردم نسبت به وکلا اشتباه فکر می‌کنند

با گذشت زمان و پیشرفت روز افزون زندگی انسان‌ها همواره مشکلات زیادی در پی این پیشرفت به وجود خواهد آمد و ممکن است که آنها برای رفع مشکل خود هر راهی را انتخاب کنند، گاهی راه درست و گاهی راه غلط و اشتباه.

مردم نیز هنگام سختی و مشکلات و در دنیای قانونی که شاید قاعده آن را ندانند و اطلاعی از آن نداشته باشند، وکیل یار و همراه او خواهد بود و در کنارش نخواهد گذاشت که ظلمی واقع شود.

وکلا وظیفه مقدس خود را فراموش نکنند

یک وکیل پایه یک دادگستری معتقد است که یک دانشجوی حقوق با هدف وکالت باید از همان ابتدا وظیفه خود را به خوبی یاد بگیرد و وظیفه یک وکیل دفاع از حق مظلوم و پاسداری از حق است.

مصطفی زیرکی اظهار کرد: وکالت همانند دیگر رشته‌هایی چون پزشکی بسیار سخت است و این دشواری نه تنها در گذراندن دوره تحصیلی بلکه در دوران اشتغال نیز همواره همراه فرد خواهد بود.

وی ادامه داد: رسالت یک وکیل دفاع از حق موکل است و این وظیفه باید در راستای بازپس‌گیری حق مسلم و یا پاسداری و جلوگیری از ضایع شدن حق موکل باشد و اما اینکه اگر وکیلی ظلم را با حربه‌های مختلف به حق تبدیل کند و در دعوی حقوقی حق به حقدار نرسد، این یک نوع خیانت است نه رسالت.

زیرکی بیان کرد: متاسفانه برخی از افراد از این شغل مقدس سوءاستفاده کرده و به علت طمع و بدست آوردن منفعت بیشتر، دست به هر اقدامی می‌زنند و این موضوع می‌تواند ذهنیت اذهان عمومی را نسبت به شغل وکالت منحرف و مخدوش کند؛ به‌طوری که بسیاری از افراد شغل وکالت را حرفه‌ای آسان و پردرآمد می‌دانند که شاید یک وکیل سرمایه‌ زندگیش از راه حق و درستی بدست نیاورده باشد.

وکالت شغلی حساس و دشوار است

این وکیل دادگستری با بیان اینکه برخلاف گفته‌های مردم وکالت شغلی بسیار حساس و نیازمند صبر و تلاش است، علاقه را مهم‌ترین علت ماندگاری و موفقیت در این حرفه دانست.

وی اضافه کرد: استرس و انتظار در صدور رای توسط دادگاه، اخذ حکم جلب متهم و انجام آن، دفاع از حق موکل در جلسه دفاعیه، عدم امنیت وکیل در برخی از پرونده‌ها، سفرهای طولانی و دوری از خانواده از مواردی است که یک وکیل در طول روز با آن مواجه است و هر یک از این حساسیت‌ها می‌تواند موجی از استرس و تنش را به وکیل پرونده وارد کند.

زیرکی با اشاره به تصور مردم مبنی بر پردرآمد بودن شغل وکالت افزود: هنگامی که از رشته حقوق و وکالت سخن به میان می‌آید اولین حرف در جمع پردرآمد بودن آن است در صورتیکه با توجه به وضعیت اقتصادی و اشباع شدن شغل وکالت، بازار دفاع از حق موکل مانند گذشته دیگر داغ نیست.

وی ادامه داد: بخشی از دستمزد وکیل صرف هزینه روزانه رسیدگی به پرونده در دادسرا و دادگاه‌ها می‌شود و عدم توان مالی افراد علتی بر کساد شدن بازار وکلا است.

زیرکی با تأکید بر اینکه وکیل فقط وظیفه دفاع و بررسی پرونده مربوطه به خود را دارد بیان کرد: بسیاری از موکل ها با تصور بر اینکه چون وکیل دارند می‌توانند در تمام مشکلات زندگی با او همراه باشند در بسیاری از اوقاتی چون وقت استراحت، شب هنگام، مسافرت و یا میهمانی و یا در هر زمانی که با مشکل مواجه شده باشند رسیدگی و راهنمایی به مشکل را وظیفه وکیل می‌دانند.

وی ادامه داد: وکیل هم مانند دیگر افراد حق زندگی دارد و نمی‌تواند تمام وقت و تمرکز خود را برای مشکلاتی که هیچ اطلاع و وظیفه‌ای در قبال آن ندارد هزینه کند و به همین علت در صورت ممانعت وکیل از درخواست موکل، مردم او را به عنوان یک وکیل بی مسئولیت و بی اهمیت تلقی می‌کنند.

این وکیل دادگستری در پایان گفت:وکیل در پاسداری و صیانت از حق موکل نباید کوتاهی کند چرا که اولین و مهم‌ترین وظیفه یک وکیل دفاع از حق مسلم موکل است.


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : اجتماعی , خبر داغ , مطالب خواندنی
ارسال دیدگاه