زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۹
» اجتماعی » من مادرم حتی اگر مادر نباشم
تاریخ انتشار : 2019/02/26 - 13:19
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 42653
 492 بازدید

من مادرم حتی اگر مادر نباشم

مادر همه بچه‌های فامیل است، همه دوستش دارند، مادری است که به‌ جز لفظ مامان، القاب مختلفی دارد، خاله، عمه، زن‌دایی و زن‌عمو، مادر است اما مادر صدایش نمی‌کنند.

من مادرم حتی اگر مادر نباشم

خیلی تلاش کرد تا مادر شود، بعضی از برهه‌ها این امکان بود ولی توان مالی آن را نداشت تا به آرزویش برسد. مادر شدن برایش رویای دوری است، اما خودش را نباخته. همیشه می‌گوید، نباید که فقط خودم بچه به دنیا بیاورم. مامان صدرای برادرزاده‌ام که می‌توانم باشم. حتی می‌توانم مامان مبینای خواهرزاده شوهرم هم باشم. مهم این است که محبت کنم به کودکانی که دور و برم هستند. شاید دری هم برای مادری من باز شود.

خیلی از زن‌هایی هستند که مطب‌ها و کلینیک‌های بارداری را زیرپا گذاشته‌اند تا کسی بالاخره روز مادر را به‌ آن‌ها تبریک بگوید. جانانه و مادرانه. راه‌های مختلف پیشنهاد می‌شود، بعضی از راه‌ها به مقصد می‌رسد و برخی نه.

زهرا از آن دست مادرانی است که مادر نشده است. پزشکان دلایل مختلفی را برای ناباروی وی و یا همسرش اعلام کرده‌اند ولی زهرا معتقد است که اینکه چه کسی مشکل دارد برایش مهم نیست. مهم این است که زندگی دو نفره نیز می‌تواند ادامه داشته باشد.

او از نگاه‌های ترحم‌آمیز عده‌ای می‌گوید و اینکه به این نگاه‌ها عادت کرده است و می‌گوید: همه زن‌ها از بدو تولد حس مادری دارند. در سن پایین مادر عروسک‌ها می‌شوند و در ادامه مادر فرزندان‌شان ولی عده‌ای نیز در این چرخه قرار نمی‌گیرند ولی همان حس در وجودشان است اما بعضی افراد و نزدیکان بعد از اینکه متوجه نازایی افرادی همچون من می‌شوند، نگاه‌شان تغیییر کرده و ترحم‌آمیز می‌شوند.

زهرا می‌گوید: من در هر شرایطی مادر هستم. مهم نیست که بچه‌ای از ژن خود و همسرم داشته باشم یا نه. همین که در خیابان کودکی را می‌بینم که دست مادر خود را رها کرده و به سمت خیابان می‌رود و یهو دل من فرو می‌ریزد که نکند بلایی سر این کودک بیاید، یعنی من هم مادر هستم و آن حس را دارم.

زهرا در ادامه با اشاره به اینکه سعی کرده است این مشکل خود را برای خود و همسرش بغرنج نکند و زندگی را در روال عادی خود ادامه دهد، می‌افزاید: وقتی نوجوانی را می‌بینم که سیگار می‌کشد، حس و حالم حس مادری می‌شود که این فرزند را به دنیا آورده و نگران آینده‌اش است. من این حس‌ها را دوست دارم و سعی نمی‌کنم به خاطر اینکه فرزندی ندارم، آن‌را سرکوب کنم.

این مادر جوان با بیان اینکه مادری کردن فقط مختص افرادی که به صورت فیزیولوژیک فرزندی را به دنیا آورده نیست، با خنده می‌گوید: روز مادر فقط برای این افراد نیست. روز مادر برای همه زنانی است که حس مادر بودن را دارند و باید به همه آن‌ها تبریک گفت و بعد عنوان می‌کند که با افزایش اعتماد به نفس و برنامه‌ریزی می‌توان از افکار ناراحت‌کننده‌ای از جمله اینکه چرا من مادر نشدم، رها شد و باید این باور را داشته باشیم که زندگی تحت هر شرایطی ادامه دارد.

وی با بیان اینکه تحمل نداشتن فرزند و ماندن در کنار همسر برای بسیاری از همسران کابوس است، اظهار می‌کند: اما خیلی‌ها از این واقعه برای خود فرصت ساخته‌اند. مشکلات روان‌شناختی مانند اضطراب، افسردگی و فشار روانی مهم‌ترین و بیشترین مشکلاتی است که خانواده‌های نابارور با آن روبه‌رو هستند.

زهرا با تاکید بر اینکه باید قبول کنیم این مشکل را فعلا داریم و باید بیشتر با هم بخندیم و تفریح کنیم، تصریح می‌کند: نازایی ممکن است یاس و ناامیدی را به همراه بیاورد، این در حالی است که تفریح و با هم بودن و در کنار خانواده بودن و حس مادری را زنده نگه داشتن می‌تواند فشار روانی را بکاهد.

وی تاکید می‌کند: من و همسرم تصمیم گرفتیم سراغ علاقه و هدف‌های‌مان برویم، یادتان باشد که همه راه‌ها به فرزند ختم نمی‌شود و ما صاحب آرمان‌ها و ایده‌های بزرگی هستیم که پیش از ازدواج در حسرت آن‌ها بودیم. اینکه من عاشق مادر شدن هستم قابل کتمان نیست ولی من مادر همه بچه‌ها می‌توانم باشم تا زمانی که فرزند خودم را در آغوش بگیرم.

مریم نوری


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اجتماعی , خبر داغ , شهری , مطالب خواندنی
ارسال دیدگاه