زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۹
» خبر داغ » قول و قرارهای تازه ایران و عراق
تاریخ انتشار : 2019/02/12 - 9:09
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 40481
 205 بازدید

قول و قرارهای تازه ایران و عراق

وزیر فرهنگ و گردشگری عراق با یک بسته پیشنهادی به ایران آمده است. او از ایران می‌خواهد کمیته‌ای را با محوریت تهران برای استرداد آثار باستانی سرقت شده، تشکیل دهند.

قول و قرارهای تازه ایران و عراق
ایران و عراق پس از خروج تقریبی نیروهای داعش، تفاهم نامه‌ای را امضا کردند که بر آن اساس قرار بود ضمن گسترش تعاملات گردشگری بین دو کشور، ایران در تهیه پرونده ثبت جهانی طاق کسری یا ایوان مدائن و قبرستان وادی السلام به عراق کمک کند. همچنین در موضوع مرمت و استرداد آثار باستانی نیز از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای همکاری اعلام آمادگی شده بود. وزیر فرهنگ و گردشگری عراق که برای شرکت در مراسم افتتاح نمایشگاه بین المللی گردشگری به تهران سفر کرده است حالا می‌خواهد بخش‌هایی از آن تفاهم نامه را به سرانجام برساند.
سفر عبدالامیر الحمدانی به ایران یک روزه است، او شامگاه دوشنبه (۲۲ بهمن ماه) در هتل اسپیناس پالاس با علی اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دیدار کوتاهی داشت و پیشنهادهایی را برای توسعه همکاری‌های دو کشور در بخش گردشگری و میراث فرهنگی ارائه کرد.
وزیر فرهنگ و گردشگری عراق با تبریک چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی، بیان کرد: این انقلاب احساسات مردم جهان به ویژه خاورمیانه را برانگیخت و باعث تغییراتی در این منطقه شد، انقلابی که برای آزادی خواهان جهان مهم بود.
او با بیان اینکه با انگیزه تقویت، استمرار و استحکام روابط دو کشور به ایران سفر کرده است، به روابط چند هزار ساله ایران و عراق در بُعد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی اشاره کرد و گفت: فراموش نمی‌کنیم ایران در کنار عراق ایستاد و در جنگ با گروه گمراه ما را کمک کرد. اینک در رأس هیأتی به ایران آمده‌ایم تا برای گسترش روابط دو کشور و ایجاد افق‌های جدید، گام‌هایی برداریم. عراق مایل است در زمینه گردشگری، آثار باستانی، سینما و فرهنگ با ایران تعامل بیشتری داشته باشد.
علی اصغر مونسان با اعلام آمادگی برای گسترش همکاری‌های دو کشور در زمینه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی، گفت: می‌دانیم تروریست‌ها به آثار تاریخی عراق خسارات زیادی وارد کرده‌اند، ایران در زمینه مرمت آثار باستانی تجربه خوبی دارد و می‌تواند آن را در اختیار عراق قرار دهد. با توجه به ۳۰۰ رشته فعال صنایع دستی نیز امکان همکاری و تبادل تجربه در این بخش نیز وجود دارد.
او همچنین هزینه‌های پایین درمان و تجهیزات بیمارستانی را عاملی جذاب برای سفر گردشگران عراقی به ایران ذکر کرد.
وزیر فرهنگ و گردشگری عراق در ادامه با بیان اینکه عراق ۵۰۰ هزار اثر ملی دارد که ممکن است در آینده این تعداد بیشتر شود، چرا که منطقه غرب کشور هنوز اکتشاف نشده است، به ۱۱ اثر جهانی این کشور اشاره کرد که شامل هفت اثر تاریخی و ۴ اثر طبیعی می‌شود، افزود: درحال حاضر گروه‌هایی از اروپا و آمریکا در حال کاوش آثار باستانی عراق هستند. سعی می‌کنیم آثار بیشتری را در یونسکو ثبت کنیم، از جمله قبرستان وادی السلام و یا بخش‌های مرکزی بغداد و یا بابل.
عراق برای نجات «ایوان مدائن» از ایران کمک می‌خواهد
او نگهداری آثار باستانی را مهمترین چالش این کشور دانست و از ایران درخواست کرد که در این زمینه با توجه به مفاد آخرین تفاهم نامه دو کشور به عراق کمک کند و در ادامه گفت: طاق کسری (ایوان مدائن) از جمله آثار باستانی عراق است که به خاطر اقدامات مرمتی گذشته و از طرفی کهنسالی به نگهداری و ترمیم نیاز دارد.
الحمدانی به دیگر مفاد تفاهم نامه دو کشور که آموزش در حوزه مرمت و نگهداری آثار باستانی از آن جمله بود، اشاره کرد که مونسان برای همکاری در این زمینه و همچنین مرمت کاخ کسری اعلام آمادگی کرد و در ادامه گفت: می‌دانیم پرونده‌های مشترک در یونسکو خارج از نوبت، پیگیری می‌شوند با توجه به اشتراکات دو کشور، آمادگی داریم ثبت‌های مشترکی با عراق داشته باشیم، علاقمندیم اربعین را به ثبت برسانیم و برای ثبت جهانی وادی السلام و همچنین آموزش‌های مرمتی و کاوش در عراق نیز آمادگی داریم.
وزیر فرهنگ و گردشگری عراق در ادامه بدون آنکه به پیشنهاد رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران درباره ثبت مشترک اربعین در یونسکو واکنشی نشان دهد، به فعالیت یک گروه کاوش ایرانی آلمانی در مرز ایران و عراق اشاره کرد و درباره اقدامات این کشور برای استرداد برخی از آثار سرقتی از سال ۲۰۱۳، گفت: تمام جهان در کنار عراق ایستاده، همه کشورها برای استرداد آثار به سرقت رفته از این کشور آماده همکاری هستند. با اقدامات انجام شده در هفته گذشته ۲۳۰۰ قطعه شیء تاریخی به سرقت رفته از اردن تحویل گرفته شد.
وی سپس تشکیل کمیته یا اتحادیه‌ای را برای استرداد آثار تاریخی و باستانی مسروقه با ساختاری شبیه اوپک را پیشنهاد کرد و افزود: کشورهای اصیل همچون هند، ایران، چین، عراق، ایتالیا و مکزیک که تمدن آنها برخاسته از سرزمینشان است و به جغرافیای دیگری تعلق ندارند، می‌توانند این کمیته را با محوریت تهران تشکیل دهند. ما می‌توانیم از یکدیگر حمایت کنیم تا آثار به سرقت رفته را استرداد کنیم و یا در یونسکو به نفع یکدیگر رأی دهیم.
مرز خسروی را باز کنید
مونسان با استقبال از این پیشنهاد، در مقابل از دولت عراق درخواست کرد: مرز خسروی را باز کند.
او گفت: هر سال میلیون‌ها ایرانی به عراق سفر می‌کنند، به ویژه در اربعین که هر روز هزاران نفر از دو یا سه مرزها محدود عبور می‌کنند، درحالی که در گذشته مرز خسروی هم وجود داشته که جمعیت زیادی از طریق آن بین دو کشور تردد می‌کردند. عاملی که باعث سرمایه گذاری هتلداران در این منطقه مرزی شد، اما چند سال است که این مرز به دلیل ناامنی بسته شده است، تصمیمی که هم باعث ازدحام در سایر مرزها شده و هم سرمایه‌ها را معطل کرده است. کمک کنید مرز خسروی به خاطر گردشگران دو کشور باز شود.
وزیر در پاسخ گفت: این دروازه بیش از سه هزار سال بین دو کشور وجود داشته، این مشکل را با اداره مرزبانی مطرح می‌کنیم، چون دوست نداریم دولت ایران آسیب ببیند.
مونسان همچنین از وزیر فرهنگ و گردشگری عراق خواست که برای حل این مشکل اطمینان خاطر دهد تا وی نیز به سرمایه گذاران در مرز خسروی قول مساعد بدهد، اما الحمدانی گفت که دادن وعده بهتر از قول دادن است. وزیر فرهنگ و گردشگری عراق اما قول داد برای حل این مشکل کمک کند.
گران شدن بی سر و صدای ویزای عراق
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه به ابطال مصوبه شورای شهر مشهد درباره دریافت ۱۰ دلار عوارض ورودی از گردشگران خارجی اشاره کرد و خطاب به وزیر فرهنگ و گردشگری عراق، گفت: سفارت عراق به تازگی ۱۰ دلار به نرخ ویزا اضافه کرده است که با توجه به نرخ دلار در ایران، مشکلاتی را برای زائران ایرانی ایجاد خواهد کرد. همانطور که ما مانع اجرای مصوبه مشهد شدیم، شما هم اجازه ندهید قیمت ویزای عراق افزایش یابد.
الحمدانی در مقابل از اجرای طرح ویزای الکترونیک در آینده خبر داد و با اشاره به برگزاری همایشی با این محور در استان کربلا، اظهار کرد: برخی هتل‌های شهر کربلا در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند، بعضی از آنها نمی‌توانند هزینه‌هایشان را تأمین کنند، چون وقتی برادران ایرانی به عراق و مخصوصاً شهر کربلا سفر می‌کنند، مردم عراق قبل از باز شدن درها، قلب‌هایشان را به روی مردم ایران می‌گشایند. ما این زیان را پذیرفته‌ایم تا زیارت ایرانی‌ها ادامه داشته باشد. همانطور که ایران می‌خواهد به سرمایه گذاران خود مثلاً در مرز خسروی کمک کند، ما هم مایلیم به هتلداران در نجف، کربلا و سامرا کمک کنیم.
بهتر است رؤسای جمهور ایران و عراق برای لغو ویزا تصمیم بگیرند
مونسان ادامه داد: البته دو کشور باید به سمت لغو ویزا بروند تا گردشگران ایران و عراق بیشتر شود. وزیر فرهنگ و گردشگری نیز این پیشنهاد ایران را مهم خواند و اجازه خواست این مطالبه در بین مقامات بالاتر در سطح رؤسای جمهور دو کشور مطرح شود.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یادآور شد که ایران با ترکیه و عمان رژیم لغو روادید را به اجرا گذاشته است که به افزایش گردشگر بین دو کشور کمک زیادی خواهد کرد و باعث سرمایه گذاری‌های بیشتر به ویژه در بخش هتل می‌شود.
این مقام دولت عراق نیز به ورود بدون هزینه مردم کشورش از طریق بصره و مرز آبادان اشاره کرد و افزود: امیدواریم در آینده نزدیک این اتفاق در دیگر مرزهای دو کشور رخ دهد.
مونسان توضیح داد: این امتیاز به مناطق محدودی از ایران برای تردد آسان، داده شده است.
وزیر فرهنگ و گردشگری عراق که برای حضور در مراسم افتتاح دوازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری به تهران سفر کرده است تا سه شنبه در ایران خواهد بود. رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از وی دعوت کرد در زمان دیگری به کشور برادر خود سفر کند که الحمدانی این سفر را آغازی برای تعاملات بیشتر و سفرهای دیگر دانست.

برچسب ها : , , ,
دسته بندی : خبر داغ , سیاسی
ارسال دیدگاه