زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۲۸
» اجتماعی » تلاش برای افزودن ۲ واکسن جدید به برنامه واکسیناسیون ملی
تاریخ انتشار : 2019/02/06 - 13:12
 کد خبر: 39957
 196 بازدید

معاون وزیر بهداشت خبر داد

تلاش برای افزودن ۲ واکسن جدید به برنامه واکسیناسیون ملی

معاون بهداشت وزیر بهداشت ضمن تشریح دستاوردهای انقلاب در حوزه بهداشت بویژه در زمینه واکسیناسیون، در عین حال از اقدامات انجام شده برای افزودن ۲ واکسن جدید به برنامه واکسیناسیون ملی خبر داد.

تلاش برای افزودن ۲ واکسن جدید به برنامه واکسیناسیون ملی
دکتر علیرضا رئیسی در نشست خبری دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب در حوزه بهداشت، گفت: در حوزه سلامت ما در رسیدن به اهداف بسیار موفق بودیم، البته این به معنای آن نیست که اشکالاتی نداریم، اما در سطح یک خدمات اهدافی که از قبل تعیین شده بود و سازمان بهداشت جهانی و یونیسف اهدافی برای منطقه ما یعنی منطقه مدیترانه شرقی در نظر گرفته بودند، بسیار موفق بودیم.
وی ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی در منطقه امرو یا مدیترانه شرقی که ایران در آن قرار دارد، شاخص‌های سلامت را در ابتدا نسبت به منطقه و پس از آن نسبت به جهان می‌سنجد.
محرومیت بیش از ۱۹ میلیون کودک در دنیا از واکسن
وی با بیان اینکه در سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۹ میلیون کودک در دنیا از واکسیناسیون محروم هستند، گفت: این درحالیست که در ایران به پوشش ۹۸ درصدی واکسیناسیون رسیده‌ایم. باید توجه کرد که سیر و رفتار بیماری‌ها در قرن گذشته بیشتر در حوزه بیماری‌های واگیردار بود. پیش از انقلاب بیش از هزار کودک سالیانه به فلج اطفال مبتلا می‌شدند و در شرق و جنوب کشور ۵۰ سال پیش در هر خانواده یک کودک به فلج اطفال مبتلا بود و این آمار وحشتناکی محسوب می‌شد.
وی افزود: بیماری عفونت چشمی و بیماری تراخم سالانه هزاران نفر را در ایران نابینا می‌کرد. همچنین سالانه بیش از ۱۰۰ هزار نفر در کشور به مالاریا مبتلا می‌شدند و هزاران نوزاد به دلیل ابتلاء به کزار از بین می‌رفتند؛ به طوری که به ازای هر هزار نفر، پنج نفر جان خود را به دلیل کزار از دست می‌دادند و یک دهه قبل آن، ۲۱ نوزاد به دلیل کزاز سالیانه فوت می‌شدند.
دستاوردهای برنامه واکسیناسیون ملی در ایران
رئیسی بااشاره به واکسیناسیون در ایران گفت: از دهه ۴۰ در کشور واکسیناسیون شروع شد و در آغاز انقلاب، پوشش واکسیناسیون کشور ۳۰ درصد بود و دسترسی به واکسیناسیون نامناسب بود؛ چرا که شبکه بهداشتی وجود نداشت و در تأمین واکسن دچار مشکل بودیم.
معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: از سال ۶۳ بسیج همگانی برای واکسیناسیون فعال ایجاد شد و بهورزهای ما در گرما و سرما خانه به خانه به دورترین روستاها می‌رفتند و واکسیناسیون را انجام می‌دادند و در نهایت پوشش واکسیناسیون به ۹۰ درصد رسید و کزاز نوزادی حذف شد.
وی با بیان اینکه پیش از انقلاب، بیش از ۱۰۰ هزار نفر مبتلا به مالاریا داشتیم، افزود: اما با وجود اینکه ما در همسایگی افغانستان که کانون مالاریاست، قرار داریم، در سال گذشته تنها ۲۰ نفر در کشورمان به مالاریا مبتلا شدند. در عین حال سال ۷۲ واکسن هپاتیت بی، سال ۸۳ سرخک، سرخچه و اوریون را اضافه کردیم و سال ۹۳ واکسن پنتاوالان به واکسیناسیون کشوری اضافه شد.
وی با بیان اینکه ۱۸ سال است هیچ موردی از فلج اطفال در کشور گزارش نشده است و امیدواریم در آینده به حذف و ریشه‌کنی فلج اطفال برسیم، گفت: واکسن فلج اطفال خوراکی در گذشته سه ظرفیتی بود و از سال ۹۵ که سازمان بهداشت جهانی به این نتیجه رسید که نوع دوم ویروس فلج اطفال در دنیا ریشه کن شده است، اعلام کرد که واکسن سه ظرفیتی به واکسن دو ظرفیتی تبدیل شود. این اتفاق در کشور رخ داد. حال از آنجایی که ایران در مرحله ریشه کنی قرار دارد و به دلیل اینکه ویروس فلج اطفال وحشی است و برای پیشگیری از ورود آن به ایران از افغانستان و پاکستان، در سن ۴ ماهگی هم واکسن فلج اطفال تزریقی زده می‌شود. این برنامه‌ای جهانی است اما از آنجا که واکسن فلج اطفال از سه ظرفیتی به ۲ ظرفیتی تبدیل شد، متولدین سال ۹۴ که واکسن فلج اطفال به آنها تزریق نشده‌اند فراخوان شدند و واکسن فلج اطفال تزریقی به آنها تزریق می‌شود.
تلاش برای افزودن دو واکسن جدید به برنامه واکسیناسیون ملی
وی با اشاره به واکسن‌های جدیدی که قرار است وارد برنامه واکسیناسیون ملی شود، گفت: دو واکسن پنوموکوک که بیشتر برای بیماری‌هایی مثل ذات‌الریه و تنفسی است و واکسن روتاویروس قرار است به برنامه واکسیناسیون کشوری اضافه شود. روتاویروس می‌تواند از بستری هزاران کودک مبتلا به اسهال در بیمارستان‌ها جلوگیری کند. در این زمینه به دنبال عقد قرارداد با کمپانی‌ها هستیم و شرط ما این است که پس از خرید واکسن، فناوری آن به کشور منتقل شود و ما آن را تولید کنیم. در شرایط تحریم نیز کمپانی‌ها محدودیت دارند و انستیتوپاستور به دنبال آن است که فناوری تولید واکسن را به ایران منتقل کند.
ادامه دارد

برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , خبر داغ
ارسال دیدگاه