زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۱۰
» خبر داغ » منتظر اعلام رسمی اروپا برای آغاز به‌کارSPV می‌مانیم/مثل دیگران برای مردم ونزوئلا نسخه نمی‌پیچیم
تاریخ انتشار : 2019/01/28 - 13:43
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 37977
 164 بازدید

منتظر اعلام رسمی اروپا برای آغاز به‌کارSPV می‌مانیم/مثل دیگران برای مردم ونزوئلا نسخه نمی‌پیچیم

سخنگوی وزارت خارجه گفت: منتظر می‌مانیم تا موضوع آغاز به کار ساز و کار ویژه مالی اروپا با ایران (spv)، رسما توسط اروپا اعلام شود.

منتظر اعلام رسمی اروپا برای آغاز به‌کارSPV می‌مانیم/مثل دیگران برای مردم ونزوئلا نسخه نمی‌پیچیم
 بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با اعلام برخی از رسانه‌های خارجی مبنی بر اینکه امروز اس پی وی ارائه خواهد شد ، اظهار کرد: قول‌های زیادی در مورد SPV در ماه‌های پیش شنیده‌ایم و روزهای اخیر نیز این مسائل را شنیده‌ایم. اکنون نیز منتظر می‌مانیم تا رسماً توسط اروپا این موضوع اعلام شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص صحبت‌های اخیر ماجدی، سفیر پیشین ایران در آلمان گفت: این صحبت‌ها اظهار نظر شخصی وی بوده است و او اکنون بازنشسته است.
قاسمی با بیان اینکه آقای ماجدی یکی از دیپلمات‌های ورزیده و پرتلاش جمهوری اسلامی ایران است که بازنشسته شده‌اند و قطعاً نظرات ایشان، نظرات فردی او در دوران بازنشستگی است، گفت: نظرات ایشان الزاماً نظرات وزارت امور خارجه نیست و قطعاً در این مورد نیز، این اظهارات، نظر وزارت خارجه نیست.
سخنگوی وزارت امور خارجه صبح روز دوشنبه در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی در رابطه با اظهارات اخیر رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه روسیه در زمان حمله اسرائیل به سوریه پدافندهای هوایی S300 خود را از کار انداخته بود و در واقع حمله اسرائیل به سوریه را می‌توان به نوعی با هماهنگی روسیه دانست و آیا موضع وزارت امور خارجه ایران چنین چیزی است، گفت‌: با تمام احترامی که برای آقای فلاحت پیشه قائل هستم باید بگویم که موضع ایشان موضع رسمی ایران نیست. موضع وزارت امور خارجه موضع روشنی است و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی نظراتشان را بر اساس دیدگاه‌های خود بیان می‌کنند.
وی با اشاره به روابط ایران و روسیه، خاطر نشان کرد: روابط ایران با روسیه با تمام ابعاد در جریان است. دو کشور درباره مسائل دو جانبه و منطقه‌ای با یکدیگر همکاری و رایزنی دارند. این همکاری‌ها ادامه می‌یابد و ممکن است طی هفته‌های آینده هیأت‌های زیادی بین دو کشور در حوزه‌های مختلف تبادل شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه رایزنی‌ها و همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه‌های مختلف ادامه پیدا می‌کند، در این باره توضیح داد: در مورد منشأ این سخن و یا درستی و یا نادرستی آن بهتر است شما از آقای فلاحت پیشه توضیح بخواهید و این می‌تواند یک توضیح اطلاعاتی و امنیتی باشد و نیازی نیست که من به آن پاسخی دهم.
وی در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه دادگاه عالی بحرین برای دبیر کل حزب الوفاق بحرین حکم ابد صادر کرده و نظر ایران در رابطه با این حکم چیست؟ خاطر نشان کرد: این اقدام، اقدام محکومی است. البته ما در مسائل داخلی بحرین دخالتی نمی‌کنیم ولی همواره توصیه داشته‌ایم که مقامات بحرین برای تضمین حکومت خود باید حقوق تمام مردم بحرین را به رسمیت بشناسند و در این ارتباط اقدام و رفتار دوگانه‌ای انجام ندهند. امیدواریم که مقامات بحرین واقعیت‌های درونی کشور خود را پذیرا باشند و با آن کنار آیند و از انجام اقداماتی که ممکن است منجر به بی‌ثباتی در این کشور شود، خودداری کنند.
این دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه و محکومیت این موضوع از سوی دولت دمشق، تصریح کرد: طبیعی است که دولت سوریه از کیان خود دفاع کند و همه کشورهای دیگر نیز بر اساس یک اصل مشخص موظف هستند که این اصول را رعایت کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: با رایزنی‌هایی که با دیگر شرکای خود در روند آستانه داشته ایم برداشت ما بر این است که دولت ترکیه تمامیت ارضی سوریه را به رسمیت می‌شناسد و علاقه‌ای ندارد که این تمامیت ارضی را مخدوش کند. ترکیه نگرانی‌ها را در مورد شمال سوریه دارد که باید در این خصوص با رایزنی‌ها و تماس تلاش شود که این نوع نگرانی‌ها بر طرف شود. چنان که ما شاهد یک فضای بهتری در منطقه باشیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در واکنش به پرسش دیگری در مورد تحریم هواپیمایی “ماهان” از سوی دولت آلمان با اشاره به موضعی که پیش از این وزارت امور خارجه در رابطه با آن اتخاذ کرده بود، گفت‌: اقدام دولت آلمان، اقدامی نا به جا و مخالف روح حاکم بر روابط فیمابین است. امیدواریم آنها هر چه زودتر این اقدام اشتباه را جبران کنند و این وضعیت را به وضعیت قبلی بازگردانند. چنین انتظاری از دولت آلمان وجود دارد.
وی با اشاره به تفاسیر و نگاه‌های مختلفی که در مورد این اقدام دولت آلمان مطرح شده است، ادامه داد: در ایران اعتراضات لازم به سفیر این کشور در ارتباط با این موضوع انجام شده است و تا آن جایی که اطلاع دارم شرکت ماهان نیز از طریق ساز و کارهای حقوقی در اروپا این کار را دنبال می‌کند و پیگیر این مساله است.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در مورد آخرین تحولات ونزوئلا و نگاه و راهکار ایران برای حل مناقشه به وجود آمده در این کشور، تاکید کرد: همان طور که پیش از این نیز گفته‌ایم مسائل داخلی ونزوئلا به داخل این کشور باز می‌گردد. آمریکا حق ندارد که در ادامه سیاست‌های زیاده خواهانه خود در مسائل داخلی این کشور دخالت کند و باید توجه داشته باشد که دوران این نوع دخالت‌ها به پایان رسیده است. تصمیم‌گیر نهایی در رابطه با آینده ونزوئلا مردم این کشور هستند. ما حمایت خود را از دولت قانونی و مردم ونزوئلا اعلام کرده‌ایم و خواهان این هستیم که دیگر کشورها در امور داخلی ونزوئلا دخالت نکنند و اگر موضوعی در داخل جامعه ونزوئلا وجود دارد این موضوع می‌تواند با رایزنی و گفت‌وگو برطرف شود و مردم این کشور هستند که تصمیم‌گیری کنند. دخالت دیگران ممکن است فجایع سنگینی را به بار آورد و این گونه دخالت‌ها نه به نفع مردم ونزوئلا و نه به نفع دیگران است.
این دیپلمات ارشد با اشاره به نوع نگاه ایران به مسائل به وجود آمده در ونزوئلا و رایزنی‌هایی که وزیر امور خارجه با همتایان خود در این ارتباط داشته است، گفت‌: ما سیر تحولات در ونزوئلا را با دقت دنبال می‌کنیم و امیدواریم که هر چه زودتر شاهد حل و فصل مسائل و ایجاد ثبات در این کشور باشیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه ایران از پیشنهاد برگزاری انتخابات زودرس در ونزوئلا حمایت می‌کند و نگاهش در ارتباط با این موضوع چیست، در این باره گفت‌: ما درباره مسائل داخلی ونزوئلا دخالت نمی‌کنیم و عادت نداریم مثل دیگران برای دیگر کشورها نسخه بپیچیم و به دیگران نیز هشدار می‌دهیم که به مسائل داخل کشورها از جمله ونزوئلا ورود پیدا نکنند و مردم ونزوئلا تعیین کننده سرنوشت خود هستند.

برچسب ها : , , ,
دسته بندی : خبر داغ , سیاسی
ارسال دیدگاه