زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۳۱
» اقتصادی » مناطق آزاد پایگاهی برای توسعه «شتابدهنده های صادراتی»
تاریخ انتشار : 2019/01/15 - 17:50
 کد خبر: 35772
 182 بازدید

مناطق آزاد پایگاهی برای توسعه «شتابدهنده های صادراتی»

معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: مناطق آزاد می توانند پایگاهی برای […]

مناطق آزاد پایگاهی برای توسعه «شتابدهنده های صادراتی»
معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: مناطق آزاد می توانند پایگاهی برای رشد و توسعه صنایع خلاق و به شکل ویژه «شتابدهنده های صادراتی» باشند.

به گزارش  پایگاه خبری تدبیرتازه نیوز به نقل از فرینا، محمدرضا رستمی در نشست علمی ـ آموزشی «مناطق آزاد؛ الگوی توسعه صنایع فرهنگی و خلاق» که با حضور مدیران و کارشناسان فرهنگی، هنری و گردشگری سازمان های مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی در تهران برگزار شد افزود: ایجاد یک جریان اطلاعاتی، ارتباطی و گفتگو محور برای توسعه برنامه ها و سیاست های صنایع فرهنگی و خلاق به لحاظ پدیداری یک «گفتمان خلاق» در مناطق آزاد ضروری است.
رستمی به مزیت ها و ظرفیت های مطلوب برای توسعه ساخت انیمیشن در مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: مفهوم سازی صنایع فرهنگی و خلاق موضوعی متاخر است و در جامعه ایران بسیار جدید است. صنایع خلاق موضوعی است که در مبادلات و جریان های صنعتی و سرمایه گذاری برای جامعه ما «نو پدید» به حساب می آید.
وی ادامه داد: به لحاظ نو پدید بودن مفهوم صنایع فرهنگی و خلاق یکی از مهم ترین کارهایی که باید انجام شود شکل گیری جریان های صنعتی، سرمایه گذاری و به «اولویت» تبدیل شدن صنایع خلاق به یک موضوع گفتگو محور در مناطق آزاد است.
معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد، گفتمان سازی صنایع خلاق در مناطق آزاد را نیازمند تبدیل شدن به یک ضرورت و اولویت دانست و افزود: گفتمان سازی به این معناست که تمامی عناصر موثر برای شکل گیری یک مفهوم و پدیده باید جایگاه خود را پیدا کند و نیازمند این است که یک سازمان اداری برای آن تعریف شود.
رستمی گفت: امروزه نقش صنایع خلاق در GDP (تولید ناخالص ملی) در دنیا 3.2 درصد است. راه ورود ایران به افزایش تولید ناخالص ملی توجه به حوزه صنایع خلاق است.  به همین منظور جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور در حوزه صنایع خلاق در مناطق آزاد در دستور کار این مناطق قرار می گیرد.  به زودی نیز تفاهم نامه ای با ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز امضا خواهد شد و زمینه های همکاری مشترک مناطق آزاد با این ستاد فراهم می شود.

صنایع خلاق؛ حوزه تولید، خلق ثروت، توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری در مناطق آزاد هستند

وی ادامه داد: با برگزاری نشست های متعدد ابهام ها در خصوص صنایع فرهنگی و خلاق در مناطق آزاد برداشته شده و امروز می توان گفت مزیت های آن، خود را نمایان ساخته است. این نشست علمی و آموزشی در راستای این فرآیند طراحی شده که می توانیم باور کنیم که حوزه فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق می تواند حوزه تولید، خلق ثروت، توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری در مناطق آزاد باشد.
معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد به تعیین بودجه برای صنایع خلاق در بودجه بندی سال آینده مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: مناطق آزاد در حوزه صنایع خلاق یک اولویت و مزیت رقابتی را انتخاب کنند. هر منطقه برای شروع کار در حوزه صنایع فرهنگی و خلاق، یک محور و یک خوشه را انتخاب کنند تا اکو سیستم آن شکل بگیرد. بعد از انتخاب اولویت ها؛ محورهایی مثل فعالیت افراد، نیروهای کارآفرین، توسعه بازار و بازاریابی، تولید، فروش و زنجیره ارزش برای اکوسیستم انتخاب شده تعیین شود.
رستمی ادامه داد: هفت منطقه آزاد کشور می توانند به هفت موضوع و هفت محور صنعتی و سرمایه گذاری در حوزه صنایع خلاق تبدیل شوند. در صنایع خلاق امکان انتقال تجارب وجود دارد و مناطق آزاد می توانند تجارب خود را در این حوزه با سایر مناطق آزاد و حتی سرزمین اصلی به اشتراک بگذارند. هم چنین برای اولویتی که انتخاب می شود حتما می بایست موقعیت منطقه آزاد نسبت به ایران، سهم آن نسبت کشورهای همسایه و در نهایت جهان دیده شود. برای تغییر این سهم نیازمند برنامه های یک ساله، سه ساله و پنج ساله هستیم.
وی با اشاره با تاکید بر اینکه با برنامه ریزی هدفمند و حرکت بر مبنای توسعه پایدار ایران می تواند در حوزه صنایع خلاق موفق تر از آنچه که هست عمل کند افزود: تمام کشورهای دنیا در حوزه صنایع خلاق می توانند موفق باشند اما کشورهایی که دارای غنای فرهنگی بزرگی هستند همچون ایران بازارهای بزرگتری در این حوزه در انتظار آنان است.  باید به این سئوال ها پاسخ داده شود که آیا تقاضا برای آنچه که در حوزه صنایع خلاق انتخاب کرده ایم در داخل کشور وجود دارد؟ بازارهای بزرگ برای این تقاضا و هدفگذاری توسعه بازار در کجاست؟
معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در ادامه گفت: تغییرات زندگی در جهان معاصر زیاد است و توسعه صنایع فرهنگی و خلاق می تواند به این تحولات جوامع پاسخ دهد. راه حل های فرهنگی مسیر را برای تحولات اقتصادی و سرمایه گذاری در مناطق آزاد هموار می کند.
رستمی مسئله شناسی اجتماعی را حلقه مفقوده توسعه فرهنگی در مناطق آزاد عنوان کرد و افزود: می توانیم در حوزه صنایع خلاق به خانواده ها و جوامع محلی در مناطق آزاد راهکار ارائه دهیم.  به مفهوم صنایع خلاق، جامعه محوری نگاه کنیم و در مناطق آزاد در یک ارتباط سازمان یافته و برنامه ریزی شده باید کمک کنیم تا اکوسیستم های تخصصی و محوری شکل بگیرد.
وی با اشاره به اینکه در حوزه های فرهنگی و صنایع خلاق نیازمند این هستیم که شنونده خوب و پرسشگران دقیقی باشیم و به دنبال یافتن خلأها و راه حل ها باشیم نیز افزود: توسعه صنایع خلاق راه رهایی از وابستگی به نفت است. حوزه فرهنگی و صنایع خلاق را در مناطق آزاد جدی بگیریم. جدی شدن مدیران در این حوزه، رشد همزمان صنعت و اقتصاد است

.
معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پایان گفت: در مناطق آزاد تغییر رویکردها را دنبال کرده تا بتوان ثابت کرد در حوزه صنایع خلاق کارهای بزرگ و متمایزی را می توان انجام داد. توسعه صنایع خلاق نگاه دنیا به ایران را عوض خواهد کرد.
به گزارش فرینا، نشست علمی دو روزه «مناطق آزاد؛ الگوی توسعه صنایع فرهنگی و خلاق» با حضور مدیران فرهنگی، هنری و اجتماعی، مدیران گردشگری و فعالان حوزه صنایع خلاق در سازمان های مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی روزهای سه شنبه 25 و چهارشنبه 26 دیماه در تهران و در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برگزار می شود.


برچسب ها :
دسته بندی : اقتصادی
ارسال دیدگاه