زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۹
» اقتصاد کلان » علل گرانی کالاهای اساسی مشخص شد
تاریخ انتشار : 2019/01/04 - 11:43
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 34030
 194 بازدید

علل گرانی کالاهای اساسی مشخص شد

رئیس کمیته ویژه بررسی افزایش قیمت کالاهای اساسی مجلس برای ارزیابی علل عدم کنترل بازار و افزایش قیمت کالاها نتیجه بررسی این موضوع در این کمیته را تشریح کرد.

علل گرانی کالاهای اساسی مشخص شد

حسن حسینی شاهرودی رئیس کمیته ویژه برای بررسی علل عدم کنترل بازار و افزایش قیمت کالاهای اساسی در گفتگو با مهر اظهار داشت: چالش‌های بازار ارز، قیمت گذاری کالاها، نظارت بر بازار، تامین کالاهای اساسی، چگونگی توزیع کالاها، زنجیره توزیع از ثبت سفارش، تامین ارز، خرید از خارج، انتقال به خارج، ورود و ترخیص کالا تا توزیع مورد رصد کمیته قرار گرفت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه آسیب های این حوزه مورد بررسی قرار گرفت، گفت: حلقه های مفقوده در این زنجیره بسیار زیاد است. در حقیقت همه این حلقه ها منفصل از هم هستند. هر کسی در حوزه خود فعالیت کرده و از فعالیتش خشنود است اما این حلقه ها به یکدیگر متصل نیست. حلقه مفقوده در نظام توزیع این است که ارتباط معقولی بین حلقه های مختلف برای تأمین کالاهای اساسی وجود ندارد.

نماینده مردم شاهرود در مجلس ادامه داد: زمانی که ثبت سفارش در وزارتخانه صمت انجام می شود، باید به صورت آنلاین این ثبت سفارش خود را در بانک مرکزی نشان دهد و بعد از آن تخصیص ارز عینا در سازمان صمت و بانک عامل نشان داده شود این سامانه باید به گمرک متصل باشد تا کالایی که ثبت سفارش شده و ارز آن تخصیص داده شده است و به گمرک انتقال یافته است منشا ارز آن مشخص باشد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی گفت: باید انباری که این کالاها دپو شده باشد کاملا مشخص باشد تا سازمان صمت دقیقا بداند این کالاها در کجا وجود دارد. باید این سامانه به شبکه توزیع کالا و بازار متصل باشد و همه باید به این سامانه دسترسی داشته باشند.

حسینی این امر را موجب شفافیت اقتصادی خواند و گفت: در کشور ما هنوز این زنجیره ها به یکدیگر متصل نشده اند. اتصال دادن این سامانه ها به یکدیگر کار سختی نیست، زیرا در هر حوزه سامانه ای وجود دارد و فقط باید نخ تسبیحی این دانه ها را به یکدیگر متصل کند.

وی دولت را مسئول پیوند دادن این زنجیره ها به یکدیگر خواند و گفت: دولت باید جایگاهی را به این منظور تعیین کند، به نظر می رسد دستگاه ها به حال خود رها شده اند و همین عدم نظارت موجب سوءاستفاده ها، اختلاس ها و فساد شده است.

حسینی تصریح کرد: اگر این سامانه به روز باشد هر زمان که عدد و رقم و یا اسم کالا عوض شد، سریعا دستگاه های مربوطه متوجه خواهند شد و اگر به عنوان مثال به جای کالای اساسی ماشین‌های لوکس وارد شده همه دستگاه ها به صورت آنلاین اطلاع پیدا خواهند کرد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی تأکید کرد: در راستای حل این مشکل پیشنهاداتی مطرح شده است که قرار است با وزیر صنعت، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس گمرک مورد بررسی قرار گیرد تا به راهکار مشترکی برسیم و وفاقی بین مسئولان ایجاد شود، در غیر این صورت کمیسیون اقتصادی طرحی را تهیه خواهد کرد و در قالب تکلیف قانونی به دولت ابلاغ می کند.


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اقتصاد کلان , اقتصادی , بازار , تله تایپ , خبر داغ
ارسال دیدگاه