زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۹
» اجتماعی » فرش دستباف ایرانی چالش بزرگی را تجربه می کند
تاریخ انتشار : 2018/12/28 - 12:49
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 33407
 16006 بازدید

روایت رسانه آمریکایی از تحریم‌ها بر بازار صنعت تاریخی ایران

فرش دستباف ایرانی چالش بزرگی را تجربه می کند

آسوشیتد پرس در گزارشی از تاثیر تحریم آمریکا بر صنعت فرش ایران نوشته است.

فرش دستباف ایرانی چالش بزرگی را تجربه می کند

رسانه آمریکایی آسوشیتدپرس در گزارشی به بررسی بازار فرش ایران پس از تحریم‌ها پرداخته است. نقل‌قول‌ها در این گزارش به نقل از برخی فعالان در حوزه فرش ایران در داخل و خارج از ایران است.

در هنگامی دولت ترامپ قصد دارد با قدرت کلمات توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را از این ببرد، تولیدکنندگان معروف فرش ایران نگران از دست دادن بازار حیاتی خود هستند.

پیش از خروج آمریکا از برجام صنعت ۴۲۵میلیون دلاری فرش ایران هم از فرهنگ باستانی این کشور محافظت می‌کرد و هم منبع درآمدی برای ایرانیان و کارگران بود. ایران سالانه ۴۰۰تن فرش تولید می‌کند و این ۸۰درصد این تولیدات صادر می‌شود.

یکی از بزرگترین مقاصد صادرات فرش ایرانی ایالات متحده آمریکا است، این کشور مقصد بیش از یک چهارم فرش ایرانیان است.

اما حالا با وضع سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ ایران توسط ایالات متحده همه این اوضاع در حال تغییر است. حالا آثار این موضوع در بازار بزرگ کاشان هم احساس شده، شهری قدیمی و یکی از بزرگترین منابع فرش‌بافی این کشور. در روزهای اخیر بسیار از مغازه‌های این بازار بسته شده و افراد کمی در آن حضور دارند.

تحریم‌ها بحران اقتصادی را در ایران به شکلی تشدید کرده که در چند ماه گذشته ارزش ریال به شدت کاهش پیدا کرده و مردم ذخایر مالی خود را از دست داده‌اند و توریست‌های اندکی هم که به ایران سفر می‌کنند قابلیت استفاده از کارت‌های اعتباری را ندارند.

فابیان سیمون، یک توریست فرانسوی در بازار فرانسه می‌گوید:‌ «اگر می‌توانستم از کارت اعتباریم استفاده کنم پول بیشتری خرج می‌کردم. من پول ثابتی را برداشته‌ام و وقتی تمام شود دیگر تمام شده!»

محمود که در ۴۰ سال اخیر در صنعت فرش ایران کار کرده و حالا به نظر او ۲ موضوع در حال از بین بردن آن هستند؛ علت اول فرش‌های ماشینی است شرکت او در دهه ۹۰میلادی ۱۰۰ فرش دست‌باف تولید می‌کرد این میزان امسال به ۲۰ رسیده است. عامل دوم هم عدم ورود سرمایه‌گذاران کشورهای اطراف خلیج‌فارس است.

از سویی ایران دیگر نمی‌تواند به طور مستقیم به آمریکا فرش صادر کند و تجار فقط می‌توانند این کار را از طریق یک کشور سوم انجام بدهند.

جواد که خانواده‌اش صاحب یکی از قدیمی‌ترین کارگاه‌های تولیدکننده فرش در ایران است می‌گوید این صنعت تنها به دلیل استفاده از کارگرهای ارزان و بعضا کارگران افغان توانسته زنده بماند. به گفته او ۲ میلیون نفر ایرانی در صنعت فرش کار می‌کنند و زندگی ۸ میلیون نفر به طور غیرمستقیم به این صنعت وابسته است.

جواد که یکی از فعالان این حوزه در ایران است در رابطه با خطر این موضوع هشدار می‌دهد:‌ «اگر این فرش‌بافان و کارگران ارزان خصوصا کارگران افغان بازار ایران را ترک کنند شکی ندارم که صنعت فرش دست‌باف در ایران چالش‌های زیادی را تجربه می‌کند.»


برچسب ها : , , , , ,
دسته بندی : اجتماعی , انتخاب سردبیر , تله تایپ , خبر داغ , پیشنهاد سردبیر , گردشگری
ارسال دیدگاه