زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۳۱
» اجتماعی » اخلال در درمان سوختگی با درمان‌های سنتی
تاریخ انتشار : 2018/12/19 - 16:46
 کد خبر: 32378
 566 بازدید

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

اخلال در درمان سوختگی با درمان‌های سنتی

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: درمان‌های سنتی سوختگی باعث اشکال در رویه درمان می‌شود این اقدامات در برخی مواقع باعث می‌شود نتوانیم از درمان‌های صحیح استفاده کرده و مجبور به جراحی‌های ترمیمی می‌شویم.

اخلال در درمان سوختگی با درمان‌های سنتی

حسن طاووسی امروز در نشستی خبری که به مناسبت، یکم دی‌ماه، روز ملی پیشگیری از سوختگی در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد برگزار شد، اظهار کرد: سوختگی یکی از معضلات جامعه پزشکی است هرچه سطح فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جامعه بیش‌تر باشد حوادث ناشی از سوختگی کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: متأسفانه سالانه حدود 300 هزار بیمار سوختگی به مراکز سوختگی مراجعه می‌کنند، البته آمار بیش‌تر از این است، زیرا افرادی نیز هستند که درمان سرپایی می‌شوند و به بیمارستان مراجعه نمی‌کنند. از این 300 هزار نفر بین 5 تا 10 درصد نیاز به بستری و جراحی‌های ترمیمی دارند.

این جراح سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) با بیان این‌که «80 تا 90 درصد حوادث سوختگی قابل پیشگیری هستند»، خاطرنشان کرد: در کشور ما بیماران با 60 تا 70 درصد سوختگی به طور موفقیت‌آمیزی درمان می‌شوند. در کشورهای پیشرفته امکان درمان موفقیت‌آمیز بیماران با 90 تا 95 درصد سوختگی هم وجود دارد. این موضوع به تجهیزات، تکنیک‌ها، روش‌های نوین جراحی و… وابسته است. درمان بیماران سوختگی یک کار تیمی است. ما در ایران نیروی انسانی کافی و با مهارت و علم روز داریم، اما در تجهیزات بیمارستانی همچون نوع فیزیک اتاق عمل، آی‌سی‌یوها، پانسمان‌های جدید، روش‌های درمانی و… که در درمان سوختگی تأثیر کمبودهایی داریم و تمام تلاش ما این است کمودها را جبران کنیم و به درجه مطلوب برسیم.

سوختگی در ایران 8 برابر متوسط جهانی است

طاووسی عنوان کرد: تخت‌های سوختگی در کشور 1050 عدد است که در مقایسه با استاندار جهانی 2500 تخت سوختگی در کشور کم داریم. این در حالی است که میزان سوختگی در ایران 8 برابر متوسط جهانی است.

وی بیان کرد: مرکز سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) جزو بهترین مراکز کشور است و سالانه هم در زمینه پژوهش و هم در زمینه آمار بهبودی بیماران رتبه یک تا سوم بیمارستان‌های کشور را به خود اختصاص می‌دهد این مرکز از استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، گلستان، سیستان‌‌وبلوچستان و گاهی اوقات مازندران مریض پذیرش می‌کند. سوختگی‌های حاد افغانستان و هم‌چنین سوختگی‌های حاد و جراحی‌های ترمیمی از کشورعراق به بیمارستان امام رضا(ع) مراجعه می‌کنند. بنابراین اگر تعداد بیماران سوختگی افزایش یافته به معنای افزایش سوختگی در مشهد نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تأکید بر اهمیت پیشگیری، گفت: با توجه به این که به سالگرد حادثه پلاسکو نزدیک می‌شویم به دولت پیشنهاد شده روز نخست دی، روز ملی پیشگیری ثبت شود و ما هر سال برای آن برنامه داشته باشیم. ما از سال گذشته برنامه‌های خود را در زمینه پیشگیری در قالب طرح‌های تحقیقاتی در مدارس مناطق کم‌برخوردار مشهد آغاز کرده‌ایم، اگر از مهدکودک‌ها و مدارس موضوع پیشگیری را آموزش دهیم آمار سوختگی در سال‌های یعد کاهش خواهد یافت.

طاووسی ادامه داد: باید تعامل بیش‌تری بین وزارت بهداشت و آموزش‌وپرورش باشد تا این مطالب نهادینه شود و حتی اگر لازم شد در کتاب‌های درسی هم گنجانده شود. کشورهای پیشرفته مراکز آموزش پیشگیری از سوختگی دارند. در مدارس و مهدکودک‌های آن‌ها به دانش‌آموزان آموزش می‌دهند که اگر لباس آن‌ها آتش گرفت به جای این که فرار کنند بایستند، خود را روی زمین بیاندازند و غلت بزنند. تلاش جمعی و همت ملی می‌خواهد که موضوع پیشگیری را جا بیاندازیم نه تنها آموزش‌وپرورش بلکه وزارت صنایع و معادن و شرکت برق هم باید در این زمینه همکاری کنند.

کارگران ساختمانی؛ شایع‌ترین قربانیان برق‌گرفتگی

وی ادامه داد: کارگران ساختمانی شایع‌ترین قربانیان برق‌گرفتگی در ایران هستند که اکثرا به علت عدم رعایت نکات پیشگیرانه دچار قطع عضو هم می‌شوند. در سه ماه گذشته حدود 4 بیمار برق گرفتگی داشتیم که به قطع اندام‌های فوقانی انجامید.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: متأسفانه اغلب افرادی که دچار سوختگی می‌شوند به دلیل ناهنجاری‌های ظاهری از حضور در جمع پرهیز می‌کنند. این موضوع گاهی در خانم‌ها منجر به طلاق می‌شود. هم‌چنین برخی از افراد خودکشی و خودسوزی می‌کنند. بیماران سوختگی معمولا نیاز به کاردرمانی، فیزیوتراپی، استفاده از لباس‌های مخصوص پیشگیری از اسکار و… دارند، اما با توجه به این‌که اغلب این بیماران از قشر مستضعف هستند ما به دلیل فقر مالی دچار مشکل می‌شوند و اینجاست که سازمان‌های مردم نهاد باید پای کار بیایند.

این جراح سوختگی بیمارستان امام رضا با اشاره به این‌که «هزینه درمان بیماران سوختگی سنگین است»، عنوان کرد: برای درمان هر یک درصد سوختگی بین 2 تا 5 میلیون تومان هزینه می‌شود. واحد مددکاری خیرین سازمان‌های مردم نهاد به ویژه میزبانان خورشید فعالیت‌های خوبی داشتند و هزینه‌های بیماران ما به کمک آن‌ها پرداخت می‌شود.


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : اجتماعی , خبر داغ , سلامت , شهری
ارسال دیدگاه