زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۱۰
» اجتماعی » تعدیل 250 نیرو در رده مدیران ارشد شهرداری تهران
تاریخ انتشار : 2018/12/11 - 19:36
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 31153
 416 بازدید

تعدیل 250 نیرو در رده مدیران ارشد شهرداری تهران

خزانه دار شورای شهر از حذف ۲۵۰ مدیر ارشد شهرداری تهران در صورت تصویب و اجرای طرح الزام شهرداری تهران به ادغام و کاهش حوزه‌های معاونت شهرداری تهران از ۹ سطح به حداکثر ۶ سطح سازمانی و حذف پست‌های قائم مقام و یا جانشین و مشاور در کلیه واحد‌های ستادی، مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه خبر داد.

تعدیل 250 نیرو در رده مدیران ارشد شهرداری تهران

سید حسن رسولی در نشست خبری درباره تشریح طرح الزام شهرداری تهران به ادغام و کاهش حوزه‌های معاونت شهرداری تهران از ۹ سطح به حداکثر ۶ سطح سازمانی و حذف پست‌های قائم مقام و یا جانشین و مشاور در کلیه واحد‌های ستادی، مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه اظهار کرد: با ارائه گزارش تغییر و تحول آقای نجفی، به تصویر نسبتاً گویایی از شرایط جاری نظام مدیریت شهری رسیدیم، همچنین به دلیل کم ثباتی شهرداران شهر تهران در ماه‌های اخیر، شورای شهر تهران در این مقوله نسبت به شهرداران قبلی و فعلی اشراف بیشتری به مسایل دارد.

وی ادامه داد: بحث ساماندهی سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری شامل دو بخش اصلاح ساختار سازمان و شرکت‌های وابسته به شهرداری و ساختار سازمانی ستاد شهرداری مناطق و نواحی است. بدون شک از جمله چالش‌های مهم شهرداری تهران نامناسب بودن ساختار سازمانی با شرح وظایف و ماموریت در این سازمان است. در این شرایط از منظر علم سازمان، مدیریت و تجارب فنی و حرفه‌ای نظام گردش کار، به دلیل بزرگی بیش از حد سازمان با کندی مواجه شده به همین دلیل مسیر ارائه خدمات به شهروندان نیز روند عادی ندارد، برای نمونه با وجود راه اندازی دفاتر خدات الکترونیک شهر حداقل زمان برای صدور پروانه ساخت ۹ ماه طول می‌کشد.

خزانه دار شورای شهر تهران اعلام کرد: یکی از کارکرد‌های مورد انتظار نظام کارآمد، نظام گردش کار سریع و شفاف است و این مهم با حذف موانع و مراحل اضافی و سرعت بخشیدن میسر خواهد بود. علاوه بر این، این هدف جز با مهندسی مجدد سازمان و ساختار و تجدیدنظر در نظام ساختار، اختیارات و مسئولیت‌ها و بازنگری در حد و اندازه سازمان میسر نمی‌شود. شورای شهر تهران به دنبال ایجاد نظم و انضباط کار در شهرداری تهران است و باید در این باره ورود جدی داشته باشد، به همین دلیل اصلاح ساختار سازمان‌های شهرداری تهران در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس کمیته تشکیلات و منابع انسانی شورای شهر تهران، با تاکید بر اینکه حد و اندازه شهرداری تهران در طول سال‌های گذشته بیش از اندازه فربه شده و با تایید متخصصان به دلیل این امر سازمان ناکارآمد شده است، گفت: این توسعه به صورت افقی و عمودی در سطح معاونت ها، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه موجب موازی کاری و دوباره کاری انجام ماموریت‌ها در شهرداری تهران شده است.

رسولی ادامه داد: در این طرح به دنبال این هستم که تعداد معاونت‌های شهرداری تهران از ۹ معاونت به حداکثر شش معاونت کاهش یابد. همچنین علاوه بر هرس سازمانی برای حذف چابک سازی پست‌های غیرضرور نیز اقدام شده است، زیرا برخی از این پست‌ها فاقد شرح وظیفه و ماموریتی خاص هستند. پست‌های مانند، مشاور، قائم مقام و جانشین پست‌های غیرضرور هستند که کمکی به کارآمدی سازمان نمی‌کند.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه ضرورت این طرح برای تمام اعضای شورای شهر تهران نیز تشریح شده است، اظهار کرد: طرح مذکور هیچ اثر مثبت و منفی در وضعیت کارکنان شهرداری تهران ندارد. البته در بودجه سال ۹۷ شهرداری تهران را ملزم کردیم که ۶ درصد از نیرو‌های موجود را کاهش دهد همچنین به شهرداری اجازه دادیم معادل این ۶ درصد، ۳ درصد نیرو از نخبگان و متخصصان از طریق آزمون استخدامی جذب کند.

وی همچنین گفت: برای قانونی شدن ساختار معاونت و سازمان‌های شهرداری تهران باید مراحل مختلف طی شود. برخی از معاونت‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری تهران تمام مراحل را طی نکرده‌اند. برای نمونه شش تا از سازمان‌های وابسته به شهرداری تهران تمام مراحل قانونی را طی نکردند و تائید وزارت کشور را ندارند. طی نکردن تمام مراحل قانونی به معنای تخلف نیست که حتما باید از معاونت‌ها حذف شوند، بلکه به این معنا است که سه معاونت از ۹ معاونت شهرداری تهران مراحل قانونی را طی نکرده‌اند.

رسولی بابیان اینکه در طرح الزام شهرداری تهران به حذف پست‌های قائم‌مقام و یا جانشین و مشاور در کلیه واحد‌های ستادی، مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه به دنبال حذف پست‌هایی هستیم که با ردیف سازمانی بدون هیچ شرح وظیفه‌ای در ساختار ایجاد شده است و معادل‌سازی با جایگاه مدیران شده است، تأکید کرد: مشاورانی که در شورای شهر تهران حضور دارند، رابطه استخدامی با شورا ندارند و دارای پست نیستند و خرید خدمت شده‌اند این در حالی است که در شهرداری رابطه استخدامی وجود دارد و حتی مشاوران هم‌طراز با مدیران هستند.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین اصلی که در طراحی ساختار سازمانی هر نهادی از جمله شهرداری به لحاظ علمی باید حاکم باشد جلوگیری از موازی کاری است، گفت: موازی کاری یعنی یک فعالیت هم‌جنس در دو یا سه واحد به‌طور هم‌زمان صورت می‌گیرد که این مصداق عینی ناکارآمدی سازمان است. شهرداری سازمانی است که قریب به هزار مورد مایحتاج مردم را در ۲۴ ساعت تأمین می‌کند، ازاین‌رو باید نحوه ارائه این خدمات به‌صورت سیستماتیک در کمترین زمان انجام شود.

رسولی درباره اصلاح ساختار سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران نیز عنوان کرد: در دهه ۷۰ به تصمیم نمایندگان مجلس، شهرداری موظف شد تا ۴ درصد از درآمد‌های شهرداری برای فعالیت‌های فرهنگی هزینه شود. باوجوداینکه هزینه بودجه این سازمان از جیب مردم تهران تأمین می‌شوند، اما شهرداری کمترین نقشی در مجمع و هیات مدیره و ارکان این سازمان دارد و باید برای اصلاح ساختار آن دولت یا مجلس اقدام کند.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران درباره علت رأی نیاوردن یک‌فوریت این طرح اظهار کرد: فرصتی برای توضیح این طرح در صحن به من داده نشد برای همین یک‌فوریت آن روی نیاورد البته درباره این طرح از ابتدای دوره پنجم برنامه‌ریزی‌شده است و در حداقل زمان مجدداً به صحن آورده خواهد شد.
رسولی ادامه داد: بنده به‌عنوان طراح این طرح جدی هستم. طرح ارائه‌شده به نفع عموم مردم بوده و عوارض آن برای خواص است. در این طرح به دنبال منافع عموم هستیم و البته هرس سازمانی مورد اعتراض برخی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه با اجرای این طرح ۲۵۰ مدیر ارشد اعم از قائم‌مقام، مشاور و جانشین در بخش‌های مختلف شهرداری تهران حذف خواهند شد، تصریح کرد: در طرح الزام شهرداری تهران به ادغام و کاهش حوزه‌های معاونت شهرداری تهران از ۹ سطح به حداکثر ۶ سطح سازمانی و حذف پست‌های قائم‌مقام و یا جانشین و مشاور در کلیه واحد‌های ستادی، مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه، تعدیل از بالا در ساختار انجام خواهد شد. البته درباره تعدیل نیرو از پایین ساختار نیز معتقدم نباید نیرو‌ها رها شوند و باید در بخش پیمانکاری شهرداری مورد استفاده قرار گیرند.

رسولی همچنین اعلام کرد: در طرح مذکور صرفه‌جویی مالی متغیر اول نیست و متناسب‌سازی هدف اصلی است.

وی درباره نیرو‌های بازنشسته شهرداری تهران ازجمله آقای مختاری مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز، گفت: منطقی نیست قانونی در مجلس تصویب شود، اما تنها برخی از مدیران بازنشسته شود و برخی باقی بماند. در مورد بازنشستگان شهرداری ازجمله آقای مختاری می‌بایست فرایند قانونی طی شود و باید مافوق نسبت به بازنشستگی آن درخواست داشته باشند. لیست بازنشستگان شهرداری تهران تهیه شده است.

وی درباره وضعیت کنونی بانک شهر نیز گفت: بانک شهر متعلق به شهرداری هشت کلان‌شهر است و شهرداری تهران نیز بخشی از سهام این بانک دارد و در قالب قانون تجارت در مجمع این بانک می‌تواند اعمال‌نظر کند. در زمان حضور آقای افشانی در شهرداری تهران جلسات متعددی برای معرفی اعضای هیات مدیره جدید بانک تشکیل‌شده و گویا این در حال نهایی شدن است.


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اجتماعی , تله تایپ , خبر داغ , شهری
ارسال دیدگاه