زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۵
» اقتصادی » تمام بانک‌ها ملزم به اجرای سرویس رمز دوم یکبار مصرف به مشتریان هستند
تاریخ انتشار : 2018/12/10 - 15:01
 کد خبر: 30996
 541 بازدید

تمام بانک‌ها ملزم به اجرای سرویس رمز دوم یکبار مصرف به مشتریان هستند

رئیس پلیس فتا استان زنجان گفت: تمامی بانک‌ها و مؤسسات مالی ملزم هستند در اجرای عملیات بانکی، سرویس رمز دوم یکبار مصرف به مشتریان خود ارائه دهند.

تمام بانک‌ها ملزم به اجرای سرویس رمز دوم یکبار مصرف به مشتریان هستند

محمدعلی آدینه لو رئیس پلیس فتا استان زنجان گفت: به منظور جلوگیری از سهولت دسترسی مجرمان به اطلاعات حساب بانکی شهروندان، از ابتدای آذرماه سال جاری با پیگیری پلیس فتا و با ابلاغ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تمامی بانک‌ها و مؤسسات مالی ملزم به ارائه‌ی سرویس رمز دوم یکبار مصرف شدند.

سرهنگ آدینه لو در خصوص روش بهره‌مندی از این سرویس توضیح داد: مشتریان می‌توانند به بانک یا موسسه‌ای که در آن حساب دارند مراجعه کرده و نسبت به درخواست و فعال‌سازی رمز یک‌بار مصرف اقدام کنند.

این مقام مسئول تاکید کرد: کاربران و شهروندان با فعال سازی رمز پویا در هر نوبت خرید اینترنتی رمز یک‌بار مصرفی که تنها به مدت ۶۰ ثانیه و برای یک تراکنش اعتبار دارد برای آن‌ها ارسال می‌شود. این کار از دسترسی مجرمان و هکر‌ها به رمز حساب‌های بانکی جلوگیری کرده و حضوری امن و بی‌خطر در حوزه‌ی بانکداری الکترونیک در فضای وب ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه براساس بخشنامه بانک مرکزی پس از مهلت سه ماهه بانک مرکزی به بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری موظفنداز ابتدای آذر ماه سال ۱۳۹۷ رمز پویا را در اختیار مشتریان خود قرار دهند افزود: رمز دوم ایستا که تا به امروز در شبکه بانکی مورد استفاده بوده، به‌طور کامل حذف و رمز‌های دوم پویا جایگزین آن خواهد شد.

رئیس پلیس فتا زنجان درپایان گفت: براساس تاکید بانک مرکزی در صورت عدم طراحی، راه‌اندازی و پیاده‌سازی زیرساخت رمز یک‌بار مصرف توسط بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری کشور، اگر مشتری با یکی از روش‌های کلاهبرداری مالی سایبری از جمله فیشینگ متحمل ضرر شود، بانک یا موسسه مالی و اعتباری مذکور باید خسارت مشتری خود را به‌صورت کامل جبران کند.

سرهنگ آدینه لو مشخصات لازم برای رمز‌های پویا که توسط بانک مرکزی اعلام شده است، را برشمرد:

۱-حداقل طول رمز پویای جایگزین رمز اول کارت باید چهار رقم باشد.

۲-حداقل طول رمز پویای جایگزین رمز دوم کارت باید هفت رقم باشد.

۳-طول عمر رمز‌های پویا بایدحداکثرشصت ثانیه بوده وپس ازاین زمان رمز تولید شده منقضی وغیرقابل استفاده شود.

۴-رمز‌های پویا در طول عمر خود باید تنها یک بار توسط موسسه اعتباری پذیرفته شوند.

۵-رمز‌های پویا در طول عمر خود صرفاً برای استفاده از خدمات مبتنی بر یک کارت مشخص ازبین کارت‌های صادرشده توسط موسسه اعتباری قابل استفاده باشند.


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اقتصادی , بانک و بیمه , خبر داغ
ارسال دیدگاه