زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۱۰
» اسلایدر اصلی » لایحه بودجه ۹۸ امروز به مجلس تقدیم شد/ دستگاه‌ها از اعتبار بودجه سال ۹۸ راضی نیستند
تاریخ انتشار : 2018/12/06 - 18:44
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 30404
 253 بازدید

نوبخت:

لایحه بودجه ۹۸ امروز به مجلس تقدیم شد/ دستگاه‌ها از اعتبار بودجه سال ۹۸ راضی نیستند

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: لایحه بودجه ۹۸ در ۶ جلد به همراه سه جلد گزارش عملکرد دولت در خصوص اجرای برنامه ششم توسعه، امروز به مجلس تقدیم شد.

لایحه بودجه ۹۸ امروز به مجلس تقدیم شد/ دستگاه‌ها از اعتبار بودجه سال ۹۸ راضی نیستند

محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری با اصحاب رسانه در تشریح بودجه‌ریزی سال ۹۸ اظهار کرد: طبق اعلام صندوق بین المللی پول، در سال‌های اخیر شفافیت بودجه ریزی در ایران تحسین برانگیز است.

وی گفت: به دقت تلاش کرده‌ایم که بودجه سال ۹۸ شفاف و صریح ارائه شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با تأکید بر اینکه ادعا نداریم که پول فراوانی داریم، افزود: همه دستگاه‌ها معتقدند پولی که به آنها اختصاص داده شده، کم است و هیچ دستگاهی در این باره راضی نیست.

نوبخت گفت: لایحه بودجه ۹۸ در ۶ جلد به همراه سه جلد گزارش عملکرد دولت در خصوص اجرای برنامه ششم توسعه، امروز به مجلس تقدیم شد.

وی افزود: دو جلد اهداف مبانی اقتصادی و اجتماعی همه دستگاه‌ها را تحت عنوان سند بنیادین لایحه بودجه ۹۸ به مجلس ارائه کرده‌ایم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه، تصریح کرد: برای اینکه نمایندگان مطمئن شوند که بودجه مبتنی بر عملکرد است، در یک جلد مبانی قیمت تمام شده دستگاه‌ها را به مجلس ارسال کردیم.

وی افزود: از ۱۵ تیرماه تمام تلاش خود را به کار بردیم تا بودجه سال ۹۸ رأس روز ۱۵ آذر به ساختمان مجلس برود.

نوبخت تأکید کرد: ادعا نداریم که بودجه خوبی را تنظیم کرده‌ایم، اما می‌دانیم که بهترین گزینه‌ها را آورده‌ایم.

۴۲هزارمیلیارد تومان؛ بودجه یارانه نقدی

وی در خصوص بودجه یارانه نقدی برای سال آینده گفت: در لایحه پیشنهادی دولت، بودجه یارانه نقدی برای سال آینده ۴۲ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه، افزود: در قانون بودجه سال ۹۷ کل کشور، بودجه یارانه نقدی ۴۴ هزار میلیارد تومان است.

نوبخت با اشاره به منابع درآمدی بودجه گفت: عمده درآمد بودجه در سال ۹۸ از مالیات و حقوق گمرکی لحاظ می‌شود که البته ما برای افزایش درآمد‌ها به دو روش متصل می‌شویم، اولین روش فروش دارایی‌های دولت و یا واگذاری آنهاست.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه منظور از واگذاری دارایی‌های مالی فروش اوراق و سهام شرکت‌هاست، افزود: در روش دوم سرمایه‌های دولت را واگذار خواهیم کرد، این سرمایه‌ها عبارتند از نفت و گاز که البته اینها کافی نیست، پس در نتیجه در بخش‌های دیگر به واگذاری دارایی‌های مالی خواهیم پرداخت.

نوبخت تصریح کرد: ما باید مصارف خود را مشخص کنیم، مصارف ما در سه سر فصل طبقه‌بندی می‌شود یکی از این سرفصل‌ها با عنوان هزینه ثبت می‌شود که البته این عنوان تحت تأکید صندوق بین‌المللی پول برای تمام کشور‌ها بیان شده است.

وی افزود: این هزینه‌ها مصارف ما در امور جاری هستند. مصرف دیگری که به آن خواهیم پرداخت مصارف تملک دارایی‌هاست. فروش نفت برای کشور دارایی‌هایی را ایجاد می‌کند که ما از این فروش به مصارف و برنامه‌های دیگر از جمله تسهیل در روند آب رسانی، نوسازی برق خواهیم پرداخت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: در مرحله‌ بعد به فروش اوراق نزدیک می‌شویم برای اینکه بتوانیم پروژه‌های عمرانی خود را تکمیل کنیم به فروش اوراق نیاز داریم. لازم به ذکر است که امسال در بودجه ۹۸ پرداخت ۳۲ هزار میلیارد تومان سررسید اوراق را لحاظ کرده‌ایم که بسیاری از منتقدان از این روند ناراضی هستند.

نوبخت تأکید کرد: اگر به فروش اوراق نپردازیم، قطعا در سال‌های آینده برای تکمیل پروژه‌هایمان ضرر خواهیم کرد، برای مثال امسال دو طرح مهم از جمله پروژه راه‌آهن ارومیه که آذربایجان غربی را به خط ریلی سراسری متصل کرده است و دیگر پروژه اتصال خط راه‌آهن رشت به تهران به این ترتیب تکمیل شدند.

وی افزود: اگر این کار را نمی‌کردیم یکباره با هزینه‌های هنگفتی در بخش‌های مختلف طرح‌های عمرانی مواجه می‌شدیم، لازم به ذکر است که بگوییم در سال ۹۸ مبلغ ۳۸ هزار میلیارد تومان اوراق سر رسید داشتیم که ۳۲ هزار میلیارد تومان آن را پرداخت خواهیم کرد و تنها مبلغ ۶ هزار میلیارد تومان باقی خواهد ماند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: این اجازه به خزانه‌داری کشور داده شده است، که برای پرداخت هزینه اوراق سر رسید بدون تخصیص بودجه اقدام کند، می‌دانیم که حتی یک ریال هم بدون تخصیص از خزانه کشور به هیچ ارگان ملی پرداخت نمی‌شود، اما ما در قانون این اجازه را به سازمان برنامه و بودجه داده‌ایم تا برای پرداخت اوراق سررسید این کار را انجام دهد. برای مثال در پرداخت حقوق‌ها حتی یک روز هم تعلل نمی‌کنیم و به کارمندمان نمی‌گوییم که درآمد نداریم، بلکه هر میزان حقوق کارمند را به موقع پرداخت می‌کنیم.

نوبخت گفت: با اطمینان عرض می‌کنم بودجه سال ۹۸ دارای ویژگی‌های منحصر به فردی خواهد بود.

حمایت از معیشت عمومی، سلامت و عدالت اجتماعی بارز‌ترین ویژگی بودجه ۹۸

در ادامه سید حمید پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه کشور در مورد ویژگی‌های منحصر به فرد بودجه سال آینده، بیان کرد: امسال در شرایط خاصی هستیم و تحریم‌های ظالمانه آمریکا بر کشور محدودیت‌هایی در منابع خواهد گذاشت، همچنین در فضایی که نوساناتی در بازار داشتیم بودجه‌ریزی بسیار سخت و پیچیده بوده است.

وی ادامه داد: حمایت از معیشت عمومی، سلامت و عدالت اجتماعی از بارزترین ویژگی‌های بودجه ۹۸ بوده است.

پورمحمدی با بیان اینکه در شرایط تحریمی تولید ملی باید جنب‌وجوش ویژه‌ای داشته باشد، گفت: در بودجه‌ریزی سال آینده طوری برنامه‌ریزی کرده‌ایم که مواد اولیه و منابع در اختیار واحد‌های تولیدی قرار بگیرد، همچنین در زمینه اشتغال‌زایی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی جایگاه ویژه‌ای را در نظر گرفته‌ایم.

وی توجه به محیط زیست، فرهنگ و علم و دانش را از دیگر موارد در نظر گرفته شده در بودجه سال آینده معرفی کرد و افزود: با فرض اینکه تحریم‌ها در سال آینده شرایط سختی را برای کشور به وجود آوردند، طبیعتا بودجه باید پایداری کشور را در برابر تحریم‌ها تقویت کند، از اینرو انضباط و شفافیت بودجه‌ای در این شرایط بسیار حائز اهمیت است.

معاون سازمان برنامه و بودجه کشور بیان کرد: اگرچه در سال ۹۷ گام مهمی در شفافیت بودجه برداشتیم، اما در بودجه‌ریزی سال آینده زوایای جدیدی از شفافیت بودجه‌ای از قبیل یارانه‌های مستقیم و غیر مستقیم لحاظ شده است.

۱۴ میلیارد با نرخ ارز ۴۲۰۰ برای کالا‌های اساسی اختصاص یافت

پورمحمدی در تشریح حمایت‌های در نظر گرفته شده از معیشت عمومی گفت: دولت بزرگترین بازیگر بازار ارز است از اینرو وقتی جهت‌گیری و قیمت ارز را تعیین می‌کند باقی بازیگران از آن تأثیر می‌پذیرند. در بودجه سال آینده در جهت حمایت از معیشت مردم و برای اینکه آثار تورمی و تحریمی در سفره مردم وجود نداشته باشد دولت ۱۴ میلیارد تومان با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تأمین کالا‌های اساسی در نظر گرفته است.

از ثبات در حق یارانه‌ها تا اختصاص ۷ هزار میلیارد تومان برای مبارزه با فقر مطلق

وی با بیان اینکه یارانه‌ها همانند امسال ۴۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان کماکان باقی خواهد ماند از افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان لشکری و کشوری در سال ۹۸ خبر داد و گفت: برای همسان سازی حقوق قشری که از حداقل دستمزد برخوردارند، ۲ هزار میلیارد تومان لحاظ کرده‌ایم.

پورمحمدی ادامه داد: ۷ هزار میلیارد تومان برای مبارزه با فقر مطلق و حمایت از اقشار ضعیف در نظر گرفته شده است همچنین برای سلامت مردم به غیر از منابع اختصاصی که در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است، ۳۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته‌ایم.

معاون سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: برای توسعه و توازن منطقه‌ای در راستای عدالت اجتماعی ۱۵ هزار میلیارد تومان بودجه لحاظ شده است.

اعتبار خرید گندم از ۵ به ۸ هزار میلیارد تومان رسید

وی در تشریح بودجه لحاظ شده در حمایت از کشاورزی و امنیت غذایی گفت: نهاده‌های کشاورزی در قالب یارانه‌ها رشد ۲۰ درصدی داشته‌اند، همچنین برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی، ویژه گندم رقم ۵ هزار میلیارد تومانی در نظر گرفته شده در سال ۹۷، در بودجه سال آینده به ۸ هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

۳۰۰ هزار واحد مسکونی مشمول بازآفرینی شهری قرار می‌گیرند

پورمحمدی در تشریح حمایت از تولید و اشتغال در بودجه ۹۸ گفت: حدود یک تا دو ماه گذشته طرح مسکن فرسوده و بازآفرینی شهری آغاز شده است که در راستای این مهم امسال ۱۰۰ هزار واحد مسکونی مشمول این طرح قرار خواهند گرفت. از اینرو در سال آینده طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده طرح مذکور با افزایش سه برابری در ۳۰۰ هزار واحد مسکونی اجرا خواهد شد که بخشی از منابع آن در قالب تسهیلات بانکی و یارانه تسهیلات دیده شده است.

معاون سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: در بخش حمایت از تولید و اشتغال در حوزه کشاورزی نیز طرح‌های وسیعی به ویژه برای الگو‌های کشتی، تولید پروتئین و محصولات باغی و زراعی در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: برای جوانان جویای کار نیز از طریق طرح کارورزی مشوق‌های بیمه‌ای و حمایت دستمزدی لحاظ شده است. همچنین برای مشاغل خانگی؛ منابع بانکی و بانکداری پیوندی تعریف شده است.

پورمحمدی از بهبود زیرساخت‌ها و افزایش اشتغال در بخش گردشگری و صنایع دستی در بودجه سال ۹۸ خبر داد و گفت: حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، فناوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه آنها در بودجه سال آینده لحاظ شده است.

ورود مینی‌بوس‌ها و موتور سیکلت‌ها در جایگزینی ناوگان فرسوده

معاون سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: امسال کامیون‌ها و اتوبوس‌ها مشمول طرح نوسازی ناوگان حمل ونقل بودند که طبق برنامه‌ریزی انجام شده سال آینده مینی‌بوس‌ها و موتورسیکلت‌ها وارد طرح جایگزینی ناوگان فرسوده می‌شوند.

وی افزود: برای اینکه حمایت دولت در بخش عمرانی کاهش پیدا نکند سهم بودجه از سال جاری از مبلغ ۶۲ هزار میلیارد تومان به مبلغ ۶۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

پورمحمدی تأکید کرد: برای تبدیل منابع به درآمد‌ها روش‌های مختلفی را اعمال خواهیم کرد از جمله جذب منابع خارجی و توسعه تولیدات ملی در سری برنامه‌های ما قرار خواهد گرفت.

معاون سازمان برنامه و بودجه کشور تصریح کرد: در این برهه از زمان برای مقابله با تورم و تحریم‌های احتمالی چتر حمایتی خود را بر سر پیمانکاران داخلی باز کردیم به گونه‌ای که حمایت از آن‌ها در بخش صادرات ۷۰۰ میلیارد تومان و در ردیف بودجه‌ای صادرات ۳۰ هزار میلیارد تومان تعریف شده است.

وی گفت: نکته دیگری که در بحث بودجه به آن اشاره کرده بودیم توسعه علم و فرهنگ و محیط زیست است که توجه خوبی به حمایت از پارک‌های علمی و فناوری شده است.

پورمحمدی اضافه کرد: بودجه سال ۹۸ با افزایش‌های چشمگیری روبرو شده است ما در بخش محیط زیست رشد ۷۱ درصدی را در بودجه اعمال کرده‌ایم، ۵ دانشگاه باید تراز خود را به سطح بین المللی در حوزه فناوری ارتقا دهند.

معاون سازمان برنامه و بودجه کشور تأکید کرد: این اجازه را به این دانشگاه‌ها داده‌ایم تا برای پرداخت به روز رسانی تجهیزات آزمایشگاهی خود تا مبلغ یک میلیون دلار از دولت حمایت دریافت کنند.

وی گفت: دانشگاه‌ها مجوز فروش اوراق مالی را در بودجه سال ۹۸ دریافت کرده‌اند، نکته مهم دیگری که در مراحل پایانی به آنها توجه شده است اعطای تسهیلات خرد برای استادان و دانشجویانی که در مقاطع تحصیلی دکترا قرار دارند است، یعنی شرکت‌های وابسته به دولت قسمتی از بودجه خود را برای عملیاتی شدن طرح‌های دانشجویان دکترا و عملیاتی شدن طرح‌های آن شرکت‌ها تخصیص دهند.

اعتبارات هزینه‌ای آموزش و پرورش به ۴۳هزارمیلیارد تومان افزایش یافت

پورمحمدی تصریح کرد: ۲ هزار میلیارد تومان برای رتبه بندی معلمان در سال آینده در نظر گرفته شده است. اعتبارات هزینه‌ای ادارات کل آموزش و پرورش ۲۸ درصد افزایش یافت و از ۳۳ به ۴۳ هزار میلیارد تومان رسید.

معاون سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: در بودجه سال ۹۸، چهار استان برای ارتباطات پژوهشی اضافه شده‌اند، همچنین برای بازسازی مدارس مناطق محروم رقم ۴۱۲ میلیارد تومان که در سال ۹۷ عنوان شده بود به عدد ۹۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است که با همکاری خیرین مدرسه‌ساز به مبلغ یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اضافه خواهد شد.

معاون اقتصادی رئیس سازمان برنامه و بودجه تأکید کرد: در بحث دانشگاه فرهنگیان حمایت‌هایی صورت گرفته است که رقم آن در بودجه آموزشی عنوان شده است، سایر حمایت‌های صورت گرفته در خصوص مدارس عبارتند از ایجاد چمن‌های مصنوعی برای زمین‌های بازی، نوسازی آب شرب مدارس و غیره که قطعا این رقم نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

وی گفت: اعتبارات به روزرسانی تجهیزات آب شرب رشد ۲۰ درصدی داشته است که البته خرسندیم خرید تضمینی آب با همکاری بخش خصوصی صددرصد رشد داشته است.

پورمحمدی اظهار کرد: در بخش حمایتی محیط بانان نیز شامل رشد ۸۰ درصدی بودجه بوده است، علاوه بر اینکه در بودجه سال ۹۸ بخش عمرانی به طور متوسط شاهد ۵ درصد رشد بوده پروژه‌های عمرانی بخش محیط زیست شاهد رشد ۱۸ درصدی خواهند بود.

معاون اقتصادی رئیس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: ما در بحث فرهنگسازی محیط زیست و نحوه حمایت از محیط بانان نیز رشد بودجه ریزی ۸۴ درصدی را اعمال کرده‌ایم در همین سال گذشته آخرین تغییرات در بودجه سازمان محیط زیست رقم ۱۸ درصد رشد را به ۳۵ درصد مبدل کرد.

وی با اشاره به اعتبارات تخصیص یافته به بخش میراث فرهنگی بیان کرد: میراث فرهنگی هرساله توجه ویژه‌ای را به خود معطوف کرده است، لذا امسال نیز رشد ۵۰ درصدی را در بخش زیرساختی، رشد ۱۰۰ درصدی در بخش مشارکت همگانی، رشد ۵۰ درصدی در بخش مناطق کم‌تر برخوردار و رشد ۵۰ درصدی برای تولید اخبار و ارتباطات نیز در اعتبارات شاهد افزایش بوده است.

پورمحمدی در تبیین آثار تحریم به بودجه ۹۸ اظهار کرد: پایداری بودجه در مقابل تحریم‌ها و شوک‌های احتمالی اصلاحاتی بود که در روز‌های گذشته ما را سخت مشغول کرده بود تا بتوانیم به طور جدی حامی کسب و کار باشیم؛ دولت حجم وسیعی از دارایی‌های منقول و غیرمنقول خود را باید تبدیل به دارایی‌های مولد و واگذار شونده به بخش خصوصی کند.

معاون اقتصادی رئیس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: بخش دیگری که بودجه برای اذهان عمومی قابل توجه است ساز و کار یارانه‌ها، قیمت گذاری و به ویژه هدفمندسازی یارانه‌ها در سال آینده خواهد بود، دستگاه‌ها سال آینده با صرفه جویی جدی و حذف هزینه‌های غیرضرور همراه خواهند بود.

وی افزود: سال ۹۸ با بودجه ریزی بسیار سختی همراه بود چرا که ما برای تکمیل پروژه‌های عمرانی مجبور به اعمال اولویت بندی‌ها بودیم.

پورمحمدی گفت: آخرین بحثی که بودجه سال ۹۸ سرفصل بندی شده است بحث شفافیت و انضباط مالی است؛ سال گذشته تنها ۳۰ درصد از بودجه ملی بر اساس عملکرد سازمان‌ها تخصیص داده می‌شد، اما امسال این عدد به صد در دصد رسیده است که البته بیشترین تأکید ما در تخصیص بودجه‌های استانی مبتنی بر عملکرد است.

معاون اقتصادی رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: در سال‌های آینده تمامی دستگاه‌های اجرایی تنها بر اساس دستور رئیس جمهور مبنی بر گزارش عملکرد خود بودجه ریزی خواهند شد، در بحث شفافیت نیز معافیت‌ها و درآمد‌های مالیاتی گمرکی از مباحث مهمی بود که به آن پرداختیم.

وی گفت: تلاش برای آشکارسازی یارانه‌های پنهان برای افکار عمومی از وظایف ماست، تعدادی از شرکت‌ها و نهاد‌ها برای استفاده از بودجه در این لیست قرار می‌گرفتند، اما در دریافت بودجه عقب می‌ماندند و برخی شرکت‌ها نیز شرکت‌های زیان دهی بودند که شامل بازشماری مجدد آن‌ها در بودجه بودیم، اما امسال دیگر با این مشکلات روبرو نخواهیم شد.

پورمحمدی افزود: در بحث معافیت مالیاتی و درآمد‌های گمرکی جذابیت‌های بسیاری برای اصحاب رسانه وجود دارد که آن‌ها بتوانند خلأ‌ها و ضعف‌های بودجه را برای اذهان عمومی و مسئولان آشکار کنند.

معاون اقتصادی رئیس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: برخی از یارانه‌هایی که به صورت پنهان پرداخت می‌شوند باید به مردم اعلام و دلایل این پرداخت کاربرد شکافی شود، همچنین نکات مهمی نظیر نظم بدهی دولت، آثار بودجه در معیشت مردم، آثار بودجه در اشتغال و تولید کالای ایرانی، منابع ارزی مصرفی، چگونگی ساماندهی بدهی‌های دولت، بودجه ریزی استانی و طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای موضوع بسیار مهمی برای مشارکت عمومی است.

وی گفت: در بخش بودجه‌های استانی مجوز بررسی را به شورا‌های استان‌ها واگذار کرده‌ایم.

پورمحمدی با اشاره به دخالت بانک مرکزی در اجرای صحیح بودجه گفت: عملیات باز بانک مرکزی در بازار بسیار حائز اهمیت است، در سال‌های گذشته این نهاد آنچنان تمایلی برای فروش اوراق مالی نداشت، زیرا در بخش‌های مختلفی درباره نرخ‌های بالای بازپرداخت مورد انتقاد قرار می‌گرفت.

معاون اقتصادی رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: دولت‌ها برای جبران بدهی‌های خود به بانک‌ها نسبت به فروش اوراق مالی و تکمیل پروژه‌های خود اقدام می‌کنند که باعث بست بازار سرمایه و تجهیز منابع تولید می‌شود.

وی اضافه کرد: فروش اوراق مالی موجب ایجاد انضباط مالی در بانک مرکزی می‌شود، زیرا این اجازه را به بانک مرکزی می‌دهد تا وی بداند به کدام تولید کننده یا سرمایه گذار خط اعتباری لازم را تخصیص می‌دهد، مجموعه وسیعی از همکاری‌ها بین بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه برای انضباط مالی، شفافیت، تعیین و بست بازار سرمایه و کاهش قیمت اوراق مالی با همکاری این دو نهاد صورت می‌گیرد.

پورمحمدی گفت: این موضوع که بسیار حائز اهمیت است موجب سهولت در تهاتر بدهی‌های دولت با فعالان اقتصادی و بانک مرکزی نیز می‌شود.

معاون اقتصادی رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: بند جدول ۱۷ از بودجه سال ۹۸ که مبنی بر کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی بوده حذف شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اهمیت تحریم در بودجه نویسی گفت: آنچه در خصوص تحریم در بودجه‌ها اعمال کرده‌ایم بحث پیش‌بینی فشار‌های احتمالی است، ما هم در مصارف و هم درآمد‌ها تحریم را مدنظر خود قرار داده‌ایم به طور مثال فروش نفت از ۲ میلیون و ۴۱۰ هزار بشکه به فروش یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز تقلیل داشته است البته در تلاشیم این میزان را کاهش داده و وابستگی خود را از نفت بکاهیم.

نوبخت افزود: در حال حاضر در بودجه سال ۹۸ وابستگی مالی دولت به درآمد‌های نفتی ۲۷ درصد است؛ جالب است که ما دقت خود را بر روی درآمد‌های مالیاتی معطوف کرده‌ایم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: هزینه‌های خود را به دو حوزه تفکیک کرده‌ایم هزینه‌های عمرانی و هزینه‌های جاری، در هزینه‌های جاری ردیف اعتبار سایر را به صفر رسانده‌ایم و معتقدیم بیشترین هزینه‌ها در بخش حقوق و دستمزد شاهد رشد بوده است.

وی گفت: اینکه برخی از نماینده‌های مجلس به میزان افزایش حقوق شکایت می‌کنند بدانند که آخرین تغییرات در بودجه را آن‌ها اعمال خواهند کرد و نمی‌شود نظرات شخصی را تنها مصداق کار خود قرار داد.

نوبخت افزود: بودجه سال ۹۸ بسیار سخت پایه ریزی شده است چرا که راهکار‌های بسیاری را برای مهار تورم، رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال بررسی کرده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: در نظر داریم همه خانوار‌های ایرانی در سال ۹۸ برای مایحتاج ضروری خود که شاهد ۲۸ قلم کالای اساسی است با نوسانات قیمتی شدید مواجه نشوند، زیرا این کالا‌ها بر اساس ارز دولتی یعنی همان ۴۲۰۰ تومان تهیه می‌شود.

وی در ادامه گفت: این چتر حمایتی بر سر بنگاه‌های اقتصادی نیز باز شده و ما برای پرداخت مابه التفاوت سود تسهیلات رقم ۶۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تخصیص داده‌ایم، عامل دیگری که در مهار تورم و تحریم‌ها به ما کمک می‌کند پیش بینی احتمال افزایش قیمت‌هاست که از این طریق نیز ما مابه التفاوت نرخ ارز را برای آن درنظر گرفته‌ایم.

نوبخت گفت: تمام موضوعات تحریمی بر سه پایه منابع، مصارف و هزینه‌ها اعمال شده است.


برچسب ها : , , , , , ,
دسته بندی : اسلایدر اصلی , تله تایپ , خبر داغ , سیاسی
ارسال دیدگاه