زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۱۰
» اسلایدر اصلی » مجلس جای هیاهو و تهمت نیست/شهید مدرس حزب بازی را عامل تفرقه می‌دانست
تاریخ انتشار : 2018/12/02 - 10:37
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 29861
 523 بازدید

لاریجانی در نطق پیش از دستور مجلس:

مجلس جای هیاهو و تهمت نیست/شهید مدرس حزب بازی را عامل تفرقه می‌دانست

رئیس مجلس گفت: شهید مدرس حزب بازی و باند بازی را عامل تفرقه می‌دانست، البته موافق حزب بود، اما با باند بازی مخالف بود.

مجلس جای هیاهو و تهمت نیست/شهید مدرس حزب بازی را عامل تفرقه می‌دانست

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در صحن علنی امروز یکشنبه( 11 آذر ماه) ضمن گرامیداشت و تبریک روز مجلس به نمایندگان به مناسبت سالگرد شهادت آیت‌الله مدرس و روز مجلس، گفت: در شرایط امروز که آمریکا و متحدان وی به طور واضح علیه ملت ایران صف‌آرایی کرده اند، بیش از گذشته باید به منش مدرس توجه کنیم.

وی با اشاره به اتحاد ملی تصریح کرد: در منظومه فکر مدرس این اتحاد جایگاه مهمی دارد، مدرس به اتحاد و همگرایی میان مردم ایران و در مرحله بعد در جهان اسلام باور عمیق داشت توجه اصلی وی به مسائل اصولی کشور بود و نه امور جزئی و فرعی و اظهار کرد می‌بینم که دستی در کار است تا بین مردم اختلاف انداخته و علما را خانه‌نشین کند لذا باید ایستادگی کنیم.

رئیس مجلس بیان کرد: مدرس اعلام کرد که حفظ کشور و مجلس موقوف بر کلمه جامع اتحاد یعنی اتحاد در غرض و نه اتحاد در سلیقه می‌دانم،‌ شان وکلا اجل این است که ناخواسته از روی غرض خدای نکرده اقدامی بدون عقل و بر اساس سستی انجام دهند و بنده خواهشمندم که به نحو اخوت و یک جهتی از رئیس و مرئوس و کل آن کسانی که عاشق این اساس مشروعیت هستند این جزئیات را متارکه به اصل غرض و اصل مقصودی که برای ما تمام مسلمانان است بپردازیم و ابدا نکته‌گیری از یکدیگر نکنیم.

لاریجانی تاکید کرد: مدرس حزب‌بازی افراطی و باندبازی را عامل تفرقه می‌دانست و هشدارهایی هم به احزاب مانند حزب دموکرات می‌داد البته وی موافق حزب بود و مخالفت وی با باندبازی بود و می‌گوید متاسفانه در این بیست سال مشروطیت حزبی وجود پیدا نکرد هر چه بود اسم بلارسم بوده است لذا زود از میان رفته‌اند.

وی بیان کرد: برخی مشکلات در کشور ما ریشه صدساله دارد و بعد از این همه سال ریشه یکی از مشکلات سیاسی کشور همان است که آن روز مدرس برایش نگران بود و رفع هم نشده است.

رئیس مجلس با اشاره به تفکر راهبردی شهید مدرس در سیاست خارجی هم گفت: مدرس نماد مبارزه با استبداد داخلی رضاخانی، استعمار و استبداد همه جانبه بیگانگان بود و در این راه یک تنه مقابل خصم ایستادگی می‌کرد و ایستادگی وی در برابر توافق وثوق‌الدوله، التیماتوم روس و … نمونه‌های موثر بودن این شخصیت در صحنه‌های سیاست خارجی و داخلی بود، همچنین مدرس موسس تفکر مساوقت سیاست و دیانت بود که تئوری توازن عدمی است.

لاریجانی افزود: مدرس اعلام کرد که از هر دولتی که بخواهد ذره‌ای در امور ما دخالت کند می‌ترسم و باید توازن عدمی مراعات نکرد و نه توازن وجودی را، مدرس در شهامت و استقامت در منافع ملی یکی از شاخص‌ترین رجال‌های ایران بود و چند توصیه مهم در سیاست خارجی داشت.

وی اظهار کرد: چون از ناحیه ما زیانی نیست نسبت به همه دول به خصوص همسایه، لازم است همیشه در سیاست و اقتصاد روابط حسنه داشته باشیم و بلااستثنا از شرق، غرب، جنوب و شمال، همچنین مدرس پیشرفت پایدار ایران را اسلام می‌دانست نه آنکه نسبت به تحولات اسلام بی تفاوت باشد لذا در ماجرای دخالت انگلیس در عراق نطق صریحی داشت و گفت اغلب مسلمانان جهان و به‌ویژه ایرانیان قلبمان متوجه بین‌النهرین است و ما روحا و جسما به مردم و زمین آن علاقمندیم و نسبت به دخالت انگلیس اظهار تنفر می‌کنیم و در فتنه وهابیت و تخریب اماکن مقدس در مکه و مدینه در سال 1304 سخنرانی کرد و گفت این ویرانی در شهر مدینه و حرکت به سوی عراق برای ویرانی مرقد ائمه اطهار یک ضایعه بزرگ است و دستوراتی به دولت داد.

رئیس مجلس افزود: مدرس صحنه بین‌المللی را صحنه قدرت‌طلبی و بی‌عدالتی می‌دانست، لذا مصلحت سیاست خارجه ایران را حفظ ایران و منافع آن می‌دانست و می‌فرمود سیاست ما ایرانیان باید سیاست بز کوهی باشد زیرا بز کوهی در بین‌الطلوعَین چِرا می‌کند که به قدری هوا روشن باشد علف را ببیند اما به قدر روشن نباشد که صیاد او را ببیند و صید کند، پس ما ایرانیان باید سیاست‌مان به نحوی باشد که زندگی کنیم اما ما را صید نکنند.

لاریجانی تاکید کرد: مدرس گفت سیاست بعد از جنگ جهانی دوم معطوف به اقتصاد شده است و باید این اصل حاکم باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در یکصدساله اخیر قیام‌های بزرگی به رهبری روحانیت در ایران صورت گرفته است، نهضت تنباکو به رهبری میرزای شیرازی بزرگ، قیام مشروطیت به رهبری مراجع نجف و تهران، حرکت شهید شیخ فضل الله نوری، انقلاب عراق به رهبری میرزای شیرازی یا حرکت‌های انقلابی مرحوم مدرس در چند دوره مجلس که از جمله حساس‌ترین دوران تاریخ ایران بود، قیام مرحوم خیابانی و قیام میرزا کوچک خان جنگلی که در هر یک از این قیام‌ها نکته‌های آموختنی نهفته است و دانستن آنها ضرورت دارد که به همین جهت مقام معظم رهبری به جوانان به ویژه دانشجویان توصیه کرده اند که با تاریخ آشنا شوند و تاکید کرده اند که تاریخ درس بوده و می‌توان از تاریخ بسیار درس‌ها آموخت.

رئیس مجلس تاکید کرد: مرحوم مدرس واقعاً ستاره‌ای بدرخشید و ماه مجلس شد، ملک الشعرای بهار درباره شهید مدرس می‌گوید که یکی از شخصیت‌های بزرگ ایران که از فتنه مغول به بعد نظیر آن بدان کیفیت استعداد و تمامی وجوه از حیث صراحت لهجه، شجاعت و ویژگی‌های فنی در علم سیاست، خطابه و امور اجتماعی دیده نشده، سید حسن مدرس است.

وی افزود: ایران رجال اصلاح طلب، شجاع و فداکاری همانند امیرکبیر، سید جمال اسدآبای، ملک المتکلمین و… داشته و داریم، اما مدرس از حیث تمامی امور چیز دیگری بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در چند دوره‌ای که شهید مدرس در مجلس حضور داشت، گاه به عنوان مجتهد ناظر مصوبات و گاهی به عنوان نماینده مردم برای استقرار استقلال در ایران جایگاهی جز مجلس قائل نبود.

لاریجانی بیان کرد: شهید مدرس در مجلس ششم فرمود که مجلس مرکز ثقل و قضا و قدر مملکت ایران است و اگر یک روز به عمر مجلس شورای ملی باقی بماند، شخصی برخلاف اساس مشروطیت اقدام کند، از وکالت منعزل است که همین تفکر را در آرای امام خمینی (ره) بار‌ها ملاحظه کرده ایم که فرمودند که من تکرار می‌کنم که مجلس بالاترین مقام در این کشور است و اگر مجلس رأی داد و شورای نگهبان آن رأی را پذیرفت هیچکس حق ندارد یک کلمه درباره آن چیزی بگوید.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) در جای دیگری فرمودند که کسانی که با قانون مخالفت می‌کنند، با اسلام مخالفت می‌کنند که علت تاکید اساسی شهید مدرس و امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بر جایگاه مجلس این است که مظهر اراده ملت بوده و مردم سالاری از نظر آنها یک امر فانتزی نبود و مجلس را مرجع بحث‌های جدی برای مصالح کشور می‌دانستند.

لاریجانی با بیان اینکه نکته نخست در نگاه مدرس برای حفظ کیان چنین جایگاهی آزادگی روحی بود که در پناه آزادی اخلاقی محقق می‌شود، اظهار کرد: شهید مدرس آزادی اخلاقی را زیربنای تمام آزادی‌ها می‌دانست و با توجه به اینکه فقیهی اسلام شناسی بزرگ بود، می‌فرمود که باید جان انسان از هر قید و بندی آزاد باشد تا مراتب انسانیت و آزادی خویش را حفظ کند.

وی افزود: مرحوم آیت الله شیخ حسنعلی نخودکی یکی از نوادر و امتاد آن روزگار که هم حجره مدرس بود، می‌گوید که مدرس اهل تهجد و نماز شب بود و تمامی ایامی که با او بودم، نماز شبش ترک نشد و بیشتر شب‌ها در پشت بام مدرسه صدر به سر برده و اهل نماز، دعا و مطالعه بود.

رئیس قوه مقننه بیان کرد: میرزای شیرازی بزرگ در وصف شهید مدرس می‌گوید که او پاکدامنی اجدادش را دارا است و قوه قضاوت شهید مدرس در حد کمال و نهایت درستکاری و تقواست.

وی با بیان اینکه نکته دوم در تفکر مدرس این است که عامل استحکام مجلس را حضور عقاید گوناگون و رعایت حقوق آن‌ها می‌دانست، تصریح کرد: شهید مدرس فرمود که عقیده دارم که مجلس شورای ملی مجلس انس نیست و در مجلس تمام عقاید و مطالب باید گفته، حلاجی و حل شود و در جای دیگر می‌گوید که هر کسی باید عقاید سیاسی خود را بگوید، اما نباید به عقیده دیگری تعرض داشته باشد.

لاریجانی افزود: مدرس واقعا باور داشت که مجلس جای عقاید مختلف است که باید تحمل آن را داشت، لذا خود می‌گوید که من صاحب عقیده خلاف بودم و در قرارداد وثوق الدوله آقایان بودند که مخالفت کردیم، صاحبان عقاید مختلف بودند، اما خدا شاهد است که یک لفظ توهین آمیز نسبت به موافقان قرارداد نگفتم، چرا که یک اختلاف نظر سیاسی بود.

وی با بیان اینکه نکته سوم این است که شهید مدرس تفکر راهبردی داشت و به شدت با مردم فریبی و ظاهرسازی در دوران قاجار و رضاخان مخالف بود، ادامه داد: پس از افتتاح کارخانه وطن، مدرس از بخش‌های مختلف آن بازدید کرد و شوتمن مهندس آلمانی توضیحاتی داد و از مدرس اجازه خواست که مجسمه اش را طراحی و نصب کند که شهید مدرس گفت: مجسمه من خوب است که در قلوب مردم باشد و اصولاً پیشوایان مذهبی ما هرگونه تظاهر را منع کرده اند.

رئیس قوه مقننه گفت: شهید مدرس بسیاری از فعالیت‌های عمرانی را پایه گذاری کرده، اما اسمی از خود را در میان نمی‌آورد، مثلا اندیشه انتقال آب شرب شهر اصفهان از منطقه کوهرنگ از ابتکارات شهید مدرس بود و در سال ۱۳۴۴ قمری زمانی که نماینده مجلس بود و می‌خواست پس از مدت‌ها از تهران به اصفهان بازگردد، چند مهندس را به همراه خود آورد تا چگونگی انتقال آب کوهرنگ به اصفهان، طراحی کنند که مهندسان به منطقه رفته و نقشه اولیه را در این زمینه تهیه کردند که بعد‌ها به اجرا درآمد.

وی با بیان اینکه به قول ملک الشعرای بهار حقایق در افکار مدرس، بسیار متمرکز بود تا ظاهرسازی و عوام فریبی افزود: شهید مدرس به هیچ وجه هتاک، بی نزاکت و مفتری نبود و این همان نکته‌ای است که امام خمینی (ره) در اصالت مجلس روی آن تاکید کرده و فرمودند که مجلس باید مسائل را طرح و رد و بدل کرده و انتقاد صحیح و بدون جار و جنجال و هیاهو صورت گرفته و کسی که مخالف یا موافق بوده نظر خود را بدون هیاهو و جنجال مطرح کنند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه از نظر شهید مدرس و امام خمینی (ره) مجلس جای مباحثه عقلانی است که نمایندگان متقاعد شده و از سر تکلیف رأی دهند، تاکید کرد: جنجال، هیاهو، تهمت، افترا و تهدید رویه کسانی است که کمبود منطق عقلانی را می‌خواهند با این ابزار‌ها جبران کنند که همان عوام فریبی در عرصه سیاست است.

وی با بیان اینکه نکته چهارم در تفکر و عمل سیاسی شهید مدرس گذشت بود، تصریح کرد: در عالم سیاست اشتباهات و اظهارات غیردقیق کم نیست، به ویژه اگر افراد کمتر مراقب خویش بوده و دچار نسیان از روز رستاخیز شوند، غفلت از این معانی آن‌ها را به اشتباهاتی سوق داده و کدورت ها، سرمایه‌های کشور را هدر می‌دهد و حادثه‌ای نشان می‌دهد که شهید مدرس تا چه میزان به این امر توجه داشت، به گونه‌ای که عشقی شاعر در دوره چهارم مجلس اشعاری علیه مدرس سرود و سپس متوجه اشتباهات خود شد که از مرحوم ملک الشعرای بهار درخواست کرد که با او نزد مدرس بیاید و عشقی به محض ورود به منزل مدرس خواست که اظهار ندامت و شرمندگی کند که مدرس دستی بر سر و صورت وی کشیده و به او گفت که پسرعموجان بیا که نوبت صلح است و دوستی و سلامت به شرط آنکه نگویی از آنچه رفت حکایت.


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اسلایدر اصلی , خبر داغ , سیاسی
ارسال دیدگاه