زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۱۰
» اجتماعی » هر چه باران ببارد از خشکسالی نمی شود فرار کرد
تاریخ انتشار : 2018/11/30 - 17:00
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 29623
 475 بازدید

هر چه باران ببارد از خشکسالی نمی شود فرار کرد

معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو گفت: علی‌رغم این‌که پاییز امسال شاهد افزایش بارندگی‌ها در ایران هستیم، اما به‌دلیل این‌که خشکسالی ایران از ۱۵ سال پیش نهادینه شده، نمی‌توان به بهبود وضعیت خشکسالی امید داشت.

هر چه باران ببارد از خشکسالی نمی شود فرار کرد

معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو گفت: علی‌رغم این‌که پاییز امسال شاهد افزایش بارندگی‌ها در ایران هستیم، اما به‌دلیل این‌که خشکسالی ایران از ۱۵ سال پیش نهادینه شده، نمی‌توان به بهبود وضعیت خشکسالی امید داشت.

هدایت فهمی، با بیان این‌که افزایش بارندگی در پاییز یک سال، به‌معنای سال آبی پربار نیست، اظهار کرد: ممکن است در زمستان و بهار شاهد کمبود بارندگی‌ها در ایران باشیم.

وی افزود: در برخی از سال‌های ‌گذشته نیز چنین شرایطی اتفاق افتاده، اما به‌طور کلی باید گفت که به فرض این‌که امسال سال پربارانی باشد، باز هم نمی‌توان خشکسالی‌های ۱۵ ساله ایران را که حتی در برخی موارد این مساله از ۱۵ سال نیز بیش‌تر قدمت دارد را جبران کرد.

معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو با بیان این‌که افزایش رطوبت خاک و حل کسری مخازن آب‌های زیرزمینی موضوعی است که باید با تدبیر و اقدام همگانی جبران شود و نمی‌توان تنها با یک سال پرباران نسبت به حل این مساله امید داشت.

به گفته فهمی با توجه به این‌که ۸۵ درصد ایران در یک منطقه خشک واقع شده است، باید شرایطی ایجاد شود که بتوان با این مناطق خشک و نیمه‌خشک سازگار شد که در این بین بهترین راه‌حل مدیریت، تقاضا و مصرف است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر این‌ مساله که در ایران در تمام بخش‌های مصرفی بیش از حد نرمال جهانی مصرف صورت می‌گیرد، تصریح کرد: باید تدابیری اندیشیده شود تا صرفه‌جویی در مصرف الگوی تمام مردم باشد.

معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو افزود: این مساله به معنای عدم مصرف آب نیست، بلکه تنها انتظار وزارت نیرو این است تا مصرف مشترکان بهینه شود، چراکه تنها از این طریق می‌توان مشکل آب را در کشور برطرف کرد.

فهمی یکی‌ دیگر از راهکارهای حل خشکسالی را استفاده از پساب عنوان و اظهار کرد: استفاده از دستگاه‌های کاهنده مصرف و هم‌چنین راهکارهای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت وزارت نیرو می‌تواند برای این مساله راهگشا باشد.

معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو تصریح کرد: هیچ دولتی به تنهایی قادر به مدیریت آب نیست مگر آن‌که مردم به‌عنوان اصل طلایی، در این حوزه مشارکت ویژه‌ای داشته باشند.

رضا اردکانیان وزیر نیرو نیز چندی پیش اعلام کرد که با توجه به خشکسالی سال‌های گذشته و از دست رفتن رطوبت مناسب خاک، افزایش بارندگی‌های اخیر موجب ایجاد روان آب و حل مشکل خشکسالی نمی‌شود.


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اجتماعی , خبر داغ
ارسال دیدگاه