زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۲۸
» اجتماعی » موزه های دیدنی تهران کدامند؟
تاریخ انتشار : 2018/11/28 - 22:24
 کد خبر: 29433
 709 بازدید

تهران شهر موزه ها

موزه های دیدنی تهران کدامند؟

هیچ شهری مثل تهران این تعداد موزه را در خودش جای نداده و به همین دلیل می‌توان به تهران لقب شهر موزه‌ها را داد.

موزه های دیدنی تهران کدامند؟

درست است که موزه‌گردی در ایران و تهران چندان محبوب نیست، اما در پایتخت موزه‌هایی هست که به یک بار دیدن می‌ارزند.

موزه آبگینه

موزه آبگینه، یکی از پرطرفدارترین موزه‌های تهران است و در سال بیش از ۲ میلیون نفر از آن دیدن می‌کنند. این موزه، خانه‌ایست مربوط به دوره قاجار. زمانی بین سال‌های ۱۳۰۰ تا ۱۳۳۰، قوام‌السلطنه، سیاستمدار و نخست‌وزیر اواخر دوران قاجار و روزگار پهلوی، در این خانه به کارهای حکومت سر و سامان می‌داد. اما حالا می‌توان در طبقات و تالارهای این خانه گشت و شیشه‌ها و سفال‌های مربوط به دوره‌های مختلف را دید. این موزه در خیابان سی‌تیر قرار دارد. همه روزهای هفته به جز دوشنبه‌ها از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر می‌توان به دیدن موزه آبگینه رفت.

اگر به تهران سفر کرده‌اید و می‌خواهید در هتل ارزانی اقامت کنید، قیمت هتل های تهران را برای ارزان تمام شدن سفرتان نگاه کنید، در نزدیکی موزه آبگینه تعدادی از هتل‌های تهران با تخفیف قرار گرفته‌اند.

موزه فرش

موزه فرش ایران در خیابان کارگر شمالی و تقاطع فاطمی واقع شده. ساختمان این موزه در دل باغی پر دار و درخت است و همین موضوع یکی از دلایل جذابیتش محسوب می‌شود. در طبقه اول موزه فرش، ۱۳۵ قطعه قالی و گلیم از قرن نهم تا دوره معاصر و از شهرهای کاشان، کرمان، اصفهان، تبریز، خراسان و کردستان به نمایش درآمده و طبقه دوم آن هم به نمایشگاه‌های دائمی و فصلی اختصاص دارد. در اطراف این موزه هم جاهای دیدنی‌ای مثل موزه هنرهای معاصر، پارک لاله و بازارچه این پارک می‌تواند برای هر گردشگری جذاب باشد. همه روزهای هفته به جز دوشنبه‌ها، از ساعت ۹ صبح تا ۶ بعدازظهر می‌توان از این موزه دیدن کرد.

کاخ موزه گلستان

در صدر بهترین موزه‌های تهران کاخ موزه گلستان قرار دارد. بر طبق آمار اعلام شده تنها در روز نخست فرودین‌ماه ۹۷، ۱۶ هزار و ۴۲۶ بازدیدکننده‌ ایرانی و خارجی از این کاخ و ۱۴ موزه آن دیدن کرده‌اند. کاخ گلستان محل حکومت سلسله قاجار بوده و جزو آثار جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. تخت مرمر که در تالار آینه واقع شده و شمس‌العماره که ساعت آن توسط ملکه ویکتوریا به ناصرالدین شاه اهدا شده از جاهای دیدنی در کاخ موزه گلستان است. دیواره‌های کاشی‌کاری شده این کاخ هم برای نصب عکس‌های سلطنتی ساخته شده‌اند. کاخ گلستان در میدان ۱۵ خرداد قرار گرفته. ساعت بازدید از کاخ گلستان در ۶ ماه اول سال ۹ تا ۱۷ و در ۶ ماه دوم سال ۹ تا ۱۶ است.

موزه جواهرات

موزه جواهرات محبوب‌ترین جاذبه گردشگری تهران به حساب می‌آید. در موزه جواهرات که ۱ هزار متر است، در ابتدا فقط زیورآلات و جواهرات دوره صفویه، زند، افشار، قاجار و دوره اول پهلوی نگهداری می‌شد تا اینکه بعد از انقلاب در سال ۶۹ جواهرات و مرواریدهای زمان پهلوی دوم نیز به موزه اضافه و درهایش به روی بازدیدکنندگان گشوده شد. حالا بخش پهلوی کامل شده و جواهرات، تاج‌ها و نیم‌تاجهایی که محمدرضا شاه پهلوی و فرح در جشن‌ها و دید و بازدیدها بر سر می‌گذاشتند هم وجود دارد.

موزه جواهرات در زیرزمین بانک مرکزی، در خیابان فردوسی تهران و مقابل سفارت ترکیه واقع است. از شنبه تا چهارشنبه و از ساعت ۱۴تا ۱۶:۳ می‌توان از آن دیدن کرد.

کاخ سعدآباد

یکی دیگر از موزه‌های تهران، کاخ موزه سعدآباد است که هم خودش دیدنی‌ست و هم موزه‌هایش. سعدآباد در شمال تهران با درخت‌های سربه فلک کشیده و صدای کلاغ‌هایش، ۱۸ کاخ کوچک و بزرگ از دوره‌های قاجار و پهلوی را در خودش جای داده و با قدم گذاشتن در آنها گوشه‌ای از زندگی شاهان را می‌توان دید.

کاخ سعدآباد در ابتدا کاخ تابستانی شاهان قاجار بود، اما در ۱۲۹۹ با افزایش کوشک‌ها و فضای سبز به محل اقامت تابستانی رضاشاه تبدیل شد، بعدها کاخ‌های دیگری هم برای سکونت اعضای خاندان پهلوی در آن ساخته شد که بعد از انقلاب به موزه تبدیل شدند. حالا کاخ سعدآباد موزه‌هایی دارد که از جذاب‌ترین‌هایش موزه آشپزخانه سلطنتی، موزه پوشاک سلطنتی، موزه اتومبیل‌های سلطنتی، موزه آب و موزه سلاح‌های دربار و کاخ تابستانی‌ست.

کاخ موزه سعدآباد در خیابان ولی‌عصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید کمال طاهری قرار گرفته. نیمه اول سال همه روزه (شنبه تا جمعه) از ساعت ۹ تا ۱۹، فروش بلیت تا ساعت ۱۷ و نیمه دوم سال همه روزه (شنبه تا جمعه) از ساعت ۹ تا ۱۷، فروش بلیت تا ساعت ۱۶ می‌توان به دیدن این مجموعه رفت.


برچسب ها : , , , , ,
دسته بندی : اجتماعی , خبر داغ , شهری , مطالب خواندنی
ارسال دیدگاه