زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۱۰
» اسلایدر اصلی » عراقچی: برجام همچنان حفظ شده است
تاریخ انتشار : 2018/11/26 - 21:44
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 29135
 482 بازدید

در سومین سمینار همکاری‌های ایران و اروپا

عراقچی: برجام همچنان حفظ شده است

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با تاکید بر اهمیت برنامه جامع اقدام مشترک، اظهار کرد که همه بر حفظ و نجات توافق هسته‌ای با ایران مصمم هستند.

عراقچی: برجام همچنان حفظ شده است

سیدعباس عراقچی در سومین سمینار همکاری‌های ایران و اروپا اظهار کرد: این سمینار و این زمان بسیار مهم است. همکاری‌ هسته‌ای بخش مهمی از برجام است. همکاری صلح‌آمیز در زمینه‌های هسته‌ای خود بسیار اهمیت دارند؛ خصوصا در این زمان، چراکه پیامی که به جهان می‌فرستد بسیار مهم است. پیام این است که همکاری با ایران در زمینه‌های خاص و بسیار حساس فناوری‌های هسته‌ای ادامه دارد. پس برجام همچنان حفظ شده است و ما همه بر حفظ و نجات برجام مصمم هستیم.

وی با بیان این‌که «برجام یک دستاورد بزرگ دیپلماسی است» در عین حال گفت: حقیقت این است که برجام در خطر است و در شرایط بسیار بدی قرار دارد. کمیسیونر کانته اظهار کرد که این توافق بسیار خوب در حال اجرا است. از سوی یک طرف بله؛ ولی از سوی طرف دیگر چندان خوب اجرا نمی‌شود. ایران به طور کامل به تعهداتش پایبند است.

وی با اشاره به محقق نشدن منافع ایران ذیل توافق هسته‌ای افزود: با اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا، مزایایی که ایران از برداشته شدن تحریم‌ها به دست می‌آورده، به صفر نزدیک شده است.

معاون سیاسی وزیر کشور خاطرنشان کرد: برجام به ایالات متحده تعلق ندارد. برجام حتی به ایران نیز تعلق ندارد. برجام به شورای امنیت تعلق دارد.

وی با اشاره به قطعنامه 2231 شورای امنیت اعلام کرد: آمریکا این قطعنامه را نقض کرده است. آمریکا کشورهایی که تخطی و قطعنامه شورای امنیت را نقض نمی‌کنند، مجازات می‌کند. نجات برجام یک وظیفه بین‌المللی است. وظیفه ما این است که همکاری کنیم و این توافق مهم را سرپا نگهداریم.

وی با قدرانی از تلاش‌های اتحادیه اروپا اعلام کرد: ما بابت مواضغ آن‌ها و بیانیه‌هایی که صادر کرده‌اند قدردانیم. ما باور داریم که اتحادیه اروپا از لحاظ سیاسی در سمت درستی قرار دارد؛ اما حقیقت این است که هیچ راهکار عملی ارائه نشده است. آن‌ها نتوانسته‌اند سازوکاری را توسعه دهند تا ما بتوانیم از توافق سودی ببریم.

عراقچی با بیان این‌که «اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند توافق را نابود کند» اظهار کرد: حقیقت این است که اگر ایران نتواند از برجام بهره‌ای ببرد، این توافق قادر به حفظ شدن نخواهد بود.

وی یادآور شد: برجام از لحاظ دادن و گرفتن بسیار متعادل است اما حال، این تعادل برهم خورده است. پس ما باید برای متعادل کردن این توافق، با یکدیگر همکاری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: شش ماه برای توسعه سازوکار زمان کمی نیست اما ما همچنان منتظر می‌مانیم و به همکاری‌مان با اتحادیه اروپا برای توسعه این سازوکار ادامه خواهیم داد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه بار دیگر یادآور شد: اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا همکاری‌های هسته‌ای‌مان را در خطر قرار داده است.

وی با اشاره به تاثیرات بد تحریم‌های آمریکا بر همکاری‌های هسته‌ای در زمینه‌های مختلف از جمله تجاری افزود: این همکاری‌ها ممکن است پایان یابد؛ چراکه آمریکا اسامی زیادی را در لیست تحریم‌های خود قرار داده است، شرکت‌ها را برای عدم همکاری با ایران تهدید کرده است و هیچ شبکه‌ بانکی برای این‌گونه همکاری‌ها وجود ندارد. همین مسئله زمینه‌های متفاوتی از همکاری‌های هسته‌ای ایران و کشورهای اروپایی را در خطر قرار داده است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال، شرکت پارس ایزوتوپ شرکت ایرانی معروفی است در زمینه رادیو دارو فعالیت دارد. این شرکت رادیو داروهایی تولید می‌کند که برای تشخیص و درمان گونه‌های مختلف سرطان استغاده می‌شود. میلیون‌ها ایرانی به این محصولات احتیاج دارند. این شرکت حال در لیست تحریم‌های آمریکا قرار دارد؛ چراکه با سازمان انرژی اتمی ایران مرتبط بوده است. این شرکت باید در بسیاری از موارد با سازمان انرژی اتمی ایران ارتباط داشته باشد. این شرکت تحریم است. این شرکت نمی‌تواند مواد خام خود را دریافت کند. این شرکت نمی‌تواند دارو برای افرادی که در ایران از سرطان رنج می‌برند تولید کند. این تنها یک نمونه از شرکت‌ها و موسسات بسیاری بود که به همکاری با شرکای اروپایی‌شان نیازمندند. حال تمام این همکاری‌ها یا به خاطر خود تحریم‌ها و یا به خاطر عدم دسترسی به کانال بانکی قطع گشته است.

معاون سیاسی وزیر کشور گفت: این سازوکاری که اتحادیه اروپا سعی در پیاده کردن آن دارد، برای همکاری‌های هسته‌ای ضروری است. امیدوارم که در این سمینار بتوانیم این مشکل را حل کنیم تا بتوانیم با همکاری‌های‌مان در زمینه‌های هسته‌ای بدون مواجه با تحریم‌ها و یا مجازات‌های آمریکا ادامه دهیم. امیدوارم که این سازوکار نیز در همین سمینار توسعه یابد.


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : اسلایدر اصلی , تله تایپ , خبر داغ , سیاسی
ارسال دیدگاه