زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۹
» اقتصاد کلان » عراق روابط خود با آمریکا را به همکاری با بانک های ایرانی ترجیح داد
تاریخ انتشار : 2018/10/29 - 18:48
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 23929
 590 بازدید

عراق روابط خود با آمریکا را به همکاری با بانک های ایرانی ترجیح داد

مشکلات پیش آمده برای زائران ایرانی در تبدیل ریال به دینار ناشی از عدم همکاری عراق با بانک های ایرانی بود؛ امری که یک اقتصاددان معتقد است با توجه به تحریم‌ها و فشار بر عراق احتمالا ادامه‌دار باشد.

عراق روابط خود با آمریکا را به همکاری با بانک های ایرانی ترجیح داد

وحید شقاقی شهری – عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی تهران، اظهار کرد: اواخر سال گذشته آمریکایی‌ها بانک البلاد اسلامی در عراق را با برچسب حمایت از تروریسم تحریم کردند. این عمل براساس برچسب SDGT بود که بعد از تحریم‌های کاتسا برای کشورهای حامی تروریسم به زعم آمریکا اعمال می‌شود. براین اساس بانک‌های عراقی به دلیل ترس بی مورد از مورد تحریم قرار گرفتن، تمایلی به انجام مبادلات پولی با ایران ندارند.

عراق نمی‌خواهد رابطه خود را با آمریکا متزلزل کند

این استاد دانشگاه ضمن پیش‌بینی ادامه روند فعلی در مناسبات بانک‌های عراقی با ایران گفت: واقعیت این است که عراق نمی‌خواهد رابطه خود را با آمریکا متزلزل کند. مساله پیش‌آمده درباره بانک البلاد و ترس از اقدامات مشابه باعث شده روابط بانکی عراق با ایران در حداقل ممکن خود باشد.

او با بیان این که کار ما در ادامه روابط اقتصادی با همسایگان‌مان در منطقه سخت‌تر خواهد شد، اظهار کرد: آمریکا برای تنگ‌تر کردن حلقه تحریم‌ها می‌خواهد روابط ما با کشورهای منطقه را محدود کند. عراق جزو شرکای اصلی ماست که روابط گسترده اقتصادی با آن داریم. این مساله حتی ممکن است به کشورهای دیگر منطقه از جمله امارات که ما روابط گسترده‌ای با آن‌ها داریم هم گسترش پیدا کند.

شقاقی با تاکید بر این که ممکن است آمریکا با شرکای تجاری خود با ایران هم برخوردی مشابه با عراق داشته باشد، ادامه داد: برخی کشورها شاید به خودی خود اهمیت اقتصادی بالایی نداشته باشند اما ما برای دور زدن تحریم‌ها از آنها استفاده می‌کردیم؛ مانند امارات که در دوره قبلی تحریم‌ها بخش عمده‌ای از تبادلات پولی خود را در آنجا انجام می‌دادیم.

آمریکا نقشه ارزی ما را خوب می‌شناسد

او با بیان این که آمریکا نقشه ارزی ما را خوب می‌شناسد، ادامه داد: آنها به خوبی می‌دانند که ما کجا بدهکار و کجا بستانکار هستیم و دقیقا همان جا را هدف قرار می‌دهند. علت این مساله هم این است که نقشه ارزی ما متنوع نیست. حدود ۶۵ درصد از ارتباطات ارزی و اقتصادی ما با چهار کشور چین، هند، کره‌جنوبی و امارات است.

این اقتصاددان با طرح این احتمال که عراقی‌ها حتی ممکن است اطلاعات و آمار بانکی ما را به آمریکا هم بدهند، این احتمال را به خاطر گسترش روابط بانکی ما با عراقی‌ها قبل از به وجود آمدن قضایای اخیر و تحریم‌های آمریکا دانست.

روابط مان با چین ادامه پیدا خواهد کرد

شقاقی با اشاره به چین به عنوان یک شریک استراتژیک در روابط اقتصادی با ایران ادامه داد: اخیرا برخی خبرها مبنی بر قطع همکاری بانک Kunlun که یک بانک مطرح چینی است با ما شنیده شده است. اهمیت این بانک در این بود که ما برخی از مصارف ارزی خود را از طریق این بانک که اتفاقا سرمایه اولیه آن توسط خود ما تامین شده بود، انجام می‌دادیم.

او درباره اوضاع ادامه ارتباطات اقتصادی با کشور چین هم اظهار کرد: احتمالا روابطمان با چین ادامه پیدا خواهد کرد، چراکه چین مانند کشورهای کوچک‌تر که از تحریم‌های آمریکایی واهمه دارند نیست و به دلیل بزرگ بودن اقتصادش احتمالا روابط خود را با ما ادامه خواهد داد. بر این اساس ما احتمالا باید با چینی‌ها روی مسائل صادرات و وارداتی خود و چگونگی انجام دادن آن به تفاهم برسیم.

هفته قبل مدیرعامل بانک ملی و رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی اظهار کرد که بانک مرکزی عراق نسبت به صدور مجوز برای دایر کردن باجه‌های بیشتر در عراق جهت پرداخت ارز به زائران، همکاری لازم را ندارد که ایران درخواست کرده اگر اجازه افزایش تعداد باجه‌ها و همچنین افزایش ساعات کار و شبانه‌روزی کردن آن‌ها را نمی‌دهند، حداقل اجازه دهند دینارهای موجود را به داخل مرز ایران منتقل کنیم تا در کشورمان و در مرز به زائران پرداخت شود که متأسفانه طرف عراقی با این پیشنهاد هم موافقت نکرده است.


برچسب ها : , , , , ,
دسته بندی : اقتصاد کلان , اقتصادی , تله تایپ , خبر داغ
ارسال دیدگاه