زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۴
» بین الملل » کناره گیری مرکل از ریاست حزب محافظه‌ کارش
تاریخ انتشار : 2018/10/29 - 16:53
 کد خبر: 23905
 615 بازدید

کناره گیری مرکل از ریاست حزب محافظه‌ کارش

بر اساس گزارش‌ها، به دنبال ریزش قابل‌توجه آرای حزب دموکرات مسیحی آلمان به رهبری آنگلا مرکل، او اعلام کرد که در کنگره آتی این حزب دیگر نامزد ریاست حزب نخواهد شد. این کنگره در ماه دسامبر سال جاری میلادی برگزار می‌شود. اگرچه وی همچنان تا ۲۰۲۱ به عنوان صدراعظم باقی می‌ماند اما اعلام شده که مرکل برای دور بعد برای صدراعظمی هم کاندیدا نمی‌شود.

کناره گیری مرکل از ریاست حزب محافظه‌ کارش

به گزارش تدبیر تازه نیوز، خبرگزاری آلمان به نقل از منابع حزبی ناشناس امروز دوشنبه از آمادگی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان برای کناره‌گیری از رهبری حزبش موسوم به اتحادیه دموکراتیک مسیحی آلمان گزارش داد. این خبر همزمان با نشست حزبی پس از برگزاری انتخابات در یک ایالتی برگزار شد که حزب مرکل و شریکش در دولت ملی –حزب چپ‌میانه سوسیال دموکراتیک آلمان، متحمل لطمه سنگینی شدند.

روزنامه بیلد هم به نقل از منابعی در حزب مرکل گزارش داد، صدراعظم کنونی آلمان بار دیگر در رقابت تعیین رهبری این حزب در ماه دسامبر در هامبورگ نامزد نخواهد شد. مرکل همواره تاکید کرده بود که رهبری حزب و ریاست دولت باید در دست یک نفر باشد. بنابراین منطق حالا او باید از مقام صدراعظمی نیز کناره‌گیری کند.

با این حال سخنگوی کابینه آلمان گفت: آنگلا مرکل تا ۲۰۲۱ یعنی تا پایان دوره صدراعظمی در این پست خواهد ماند.

استفان زیبرت، سخنگوی کابینه آلمان تاکید کرد: پیش از انتخابات پارلمانی صدراعظم گفته بود که تا پایان دوران قانونی خود به کار ادامه خواهد داد. وی این موضوع را بارها به طور علنی اعلام کرده است .

گرهارد شرودر، صدراعظم پیشین آلمان سال ۲۰۰۴ از رهبری حزبش کناره‌گیری کرد اما همچنان کارش را به عنوان صدراعظم ادامه داد. مرکل از سال ۲۰۰۰ رهبری حزب محافظه‌کار اتحادیه دموکراتیک مسیحی آلمان را در اختیار دارد و سال ۲۰۰۵ هم به عنوان رهبر آلمان تعیین شد. این حزب محافظه‌کار قصد دارد ماه دسامبر کنفرانسی برگزار کند و رهبری حزب در آنجا تجدید می‌شود.

بنا به اطلاع خبرگزاری‌های آلمان نتایج انتخابات روز گذشته در ایالت هسن و شکست سنگین حزب دموکرات مسیحی از جمله عوامل تعیین کننده در تصمیم مرکل بوده است.

نامزدهای احتمالی ریاست حزب دموکرات مسیحی آلمان آنه گرت کرامپ کارن باور، دبیرکل حزب دموکرات مسیحی آلمان، ینس اسپان، وزیر بهداشت آلمان و آرمین لاشت، وزیر کشور ایالت نوردراینوستفالن هستند.

نتایج اولیه انتخابات ایالتی هسن نشان می‌دهد که دو حزب دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات هر کدام به نسبت انتخابات قبلی حدود ۱۱ درصد از آرای خود را از دست داده‌اند. برخی از ناظران معتقدند نتایج این انتخابات که شباهت زیادی با نتایج انتخاباتی در ایالت بایرن دارد، می‌تواند ادامه کار دولت ائتلافی در برلین و هم‌چنین ادامه صدراعظمی آنگلا مرکل را با چالش روبرو کند. تصمیم امروز مرکل احتمالا اولین نشانه‌های بارز این بحران در دولت ائتلافی خواهد بود.

آنگلا مرکل این دور از ریاست دولت را با اختلافات بسیار با هورست زیهوفر، رهبر حزب سوسیال مسیحی و متحد اصلی حزب مرکل شروع کرد. تلاش‌های اولیه برای تشکیل یک دولت ائتلافی با احزاب لیبرال و سبزها به جایی نرسید و دولت ائتلافی با سوسیال دموکرات‌ها نیز پیوسته در دست‌انداز چالش‌هایی قرار گرفت که باز کردن درهای آلمان در سال ۲۰۱۵ به روی پناهندگان از مسائل اصلی آن بوده است.

به باور برخی از ناظران این سیاست به قدرتگیری حزب راست افراطی، آلترناتیو برای آلمان، منجر شد که حالا در تمام ایالت‌های این کشور وارد مجلس‌های ایالتی شده است. این سیاست و هم‌چنین مخالفت‌های رهبر حزب سوسیال مسیحی با راه و روش مرکل، در عمل دولت فعلی را از رسیدگی به بسیاری از مشکلات عاجل باز داشت. امری که خود منجر به ریزش آرای هرسه حزب حاکم در انتخابات بایرن و روز گدشته در هسن شد.


برچسب ها : , ,
دسته بندی : بین الملل , خبر داغ
ارسال دیدگاه