زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۳۱
» خبر داغ » رای اعتماد به ۴ وزیر پیشنهادی؛ تنفس نمایندگان مجلس تا ساعت ۱۸:۱۵
تاریخ انتشار : 2018/10/27 - 18:27
 کد خبر: 23605
 232 بازدید

رای اعتماد به ۴ وزیر پیشنهادی؛ تنفس نمایندگان مجلس تا ساعت ۱۸:۱۵

نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز (شنبه) جلسه با حضور ۲۰۱ نماینده جلسه رسیدگی به صلاحیت فرهاد دژپسند، محمد شریعتمداری، رضا رحمانی و محمد اسلامی وزرای پیشنهادی اقتصاد، تعاون، صنعت و راه را آغاز کردند.

رای اعتماد به ۴ وزیر پیشنهادی؛ تنفس نمایندگان مجلس تا ساعت ۱۸:۱۵

مشروح این جلسه را در ذیل بخوانید:

با رأی نمایندگان جلسه رأی اعتماد به وزرا دو شیفته شد

نمایندگان در رأی‌گیری انجام شده در صحن علنی برای ادامه جلسه علنی مجلس رأی دادند تا امروز در نوبت دوم نیز کار رأی اعتماد به وزرا انجام شود. بر این اساس ادامه کار بررسی استیضاح 4 وزیر پیشنهادی، کار، راه، اقتصاد و صنعت در نوبت شامگاهی ادامه پیدا خواهد کرد.

شهاب نادری در مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

شریعتمداری در وزارت صنعت چه گلی به سر صنعت خودرو و دیگر صنایع زده است که حالا برای وزارت کار معرفی شده است؟
آقای روحانی، چرا با وجود اینهمه جوان پرتلاش شریعتمداری را برای وزارت کار معرفی کردید؟
اگر شریعتمداری وزیر کارامدی بود چرا از وزارت صنعت استعفا داد؟
آیا خبر دارید که پرونده استیضاح شریعتمداری هنوز مفتوح است

نماینده موافق: شریعتمداری با فساد مبارزه می‌کند

بابایی، نماینده موافق شریعتمداری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با بیان اینکه شریعتمداری با فساد مبارزه می‌کند، گفت:‌ بیماری از معضلات جدی ماست و وزیر کار می‌تواند هماهنگی را بین دستگاه‌ها ایجاد کند و‌ شریعتمداری این امکان را داراست. او فردی با قاطعیت لازم در مبارزه با فساد به ویژه فساد سازمان‌یافته است. در موضوع ثبت سفارش خودرو ،آنچه در زمان وزیر سابق اتفاق افتاده بود، برملا کرد. در صندوق تأمین اجتماعی نیز می‌تواند مانع حضور ذی‌نفودان شود.

نماینده مخالف: اگر شریعتمداری برای صنعت ناکارآمد بود برای کار هم ناکارآمد است

شهاب نادری نماینده مخالف وزیر پیشنهادی کار گفت:‌ اگر شریعتمداری برای وزارت صنعت ناکارآمد بود برای کار هم ناکارآمد است.

ولی‌ملکی: برنامه پیشنهادی شریعتمداری با اسنادبالادستی منطبق نیست

ولی ملکی در مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مخالفت با وزیری به معنای سیاه دیدن همه چیز نیست. شریعتمداری آدم اخلاق‌مداری و اهل تعامل است اما نتوانست اقتصاد بیمار را درمان کند. همه می‌دانند که ما در حال عادی نیستیم و در شرایط جنگی اقتصادی هستیم. در زمان جنگ همه باید حالت جنگی بگیرند.

وی با بیان اینکه 48 درصد برنامه پیشنهادی آقای شریعتمداری با اسنادبالادستی منطبق نیست، تصریح کرد: چگونه یک زن سرپرست خانوار با 150 هزار تومان زندگیش را بگذارند؟ وعده ندهیم. نامه‌هایی که از وزرا می‌گیریم چند درصدش اجرایی می‌شود؟ به خاطر اینکه رودربایستی دارند ولی در عمل بودجه ندارند او تصریح کرد: شستا را دست کم نگیرید. چرا بنگاه‌های شستا کارایی ندارند؟ ما در این مسائل باید شاخص داشته باشیم. در قانون کار مشخص کنید می‌خواهید چه کنید. نه کارگر امنیت شغلی دارد نه بنگاه‌دار می‌تواند کارش را پیش ببرد.

آغاز بررسی صلاحیت محمد شریعتمداری برای وزارت کار

پس از پایان بررسی صلاحیت فرهاد دژپسند برای وزرات اقتصاد، هم‌اکنون کار بررسی صلاحیت محمد شریعتمداری برای وزرات کار آغاز شده است. ولی ملکی اولین مخالف شریعتمداری است که سخن می‌گوید.

فرهاد دژپسند: می‌توانیم جنگ اقتصادی را با تعامل پشت سر بگذاریم

فرهاد دژپسند وزیر پیشنهادی اقتصاد در صحن علنی مجلس در دفاع از برنامه خود گفت: جنگ اقتصادی را که با آن مواجه هستیم می‌توانیم با تعامل هم پشت سر بگذاریم بدون اینکه یک سانت از خاک مقدس را به دشمن بدهیم. این سرمایه اجتماعی بود که به کمک ما رسید، الان هم برای عبور از جنگ اقتصادی باید همین رویه را داشته باشیم. من برنامه اقتصاد بدون نفت را مدنظر دارم و برنامه‌اش را تدوین کرده‌ام. در گذشته توانستیم برنامه تحقق عدالت اجتماعی را تدوین کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه در هسته‌های اندیشه‌ورزی باید نمایندگان مجلس هم باشند،‌ تصریح کرد: امروز شرایط متفاوت است، اینکه گفته شده من گفتم ابرتورم داریم درست نیست. من گفتم برای جلوگیری از بروز ابرتورم باید اقدامات خاص انجام دهیم. امروز یکی از مشکلات کشور بحث تامین مالی است. تامین مالی از برنامه‌های اصلی ماست. آنچه خود در کشور داریم نباید از بیگانه تمنا کنیم.

او اضافه کرد:‌ در داخل داشته‌های فراوانی داریم اما ما قبل آن باید برای اصلاح نظام بانکی اقدام کنیم. رئیس‌جمهور اولین نکته‌ای که به من گفتند اصلاح نظام بانکی بود. بعضی مسائل بانک‌ها را زمین‌گیر کرده است که یکی از این مسائل مطالبات معوق است. باید معوقات را برگردانیم. بانک‌ها متاسفانه گرفتار شرکت‌داری و اموال مازاد هستند. این موضوضع موجب می‌شود اعطای تسهیلات کاهش پیدا کند. ما شرایط خزانه را می‌دانیم. باید خود بانک‌ها بیایند هم‌اندیشی کنیم تا بتوانیم بازپرداخت بدهی دولت به بانک‌ها را انجام دهیم.

دژپسند در پایان اظهار امیدواری کرد که نمایندگان به او رای اعتماد بالایی بدهند.

آقای جهانگیری به حرف‌های من می‌خندد! حق هم دارد بخندد

ولی ملکی نماینده مشکین‌‌شهر در مخالفت با فرهاد دژپسند وزیر پیشنهادی اقتصاد در نطق خود گفت: آقای دژپسند، شما در برنامه اعلامی خودتان نوشتید تلاش برای کاهش نرخ تورم. چه مکانیسمی دارید؟. برنامه‌هایی که داده می‌شود عملیاتی می‌شود یا نه؟ چرا به مردم وعده می‌دهیم و بعد خودمان از وزیر سوال می‌کنیم؟ شما با چه مکانیسمی گفتید که مسائل ارزی را حل می‌کنید؟ شما اقتصاددان هستید،. رئیس‌جمهور گفت که ابرتورم نداریم درحالی که در برنامه شما آمده است. وی اضافه کرد: زمان وزارت طیب‌نیا گفته شد که او پایان نامه خود را در مهار تورم نوشته است، اما تورم بالا رفت. شما با چه مکانیسمی می‌خواهید بانک‌ها را سروسامان بدهید؟ همه می‌دانند که بدنه بانک‌ها بیمار است. تنها کاری که می‌کنند بهره می‌گیرند. تولید و پشتوانه مالی ما زمانی سامان می‌گیرد که بانک ها در سود و زیان مشارکت داشته باشد. آقای جهانگیری به حرف‌های من می‌خندد! حق هم دارد بخندد.

نماینده موافق: دژپسند با تیم اقتصادی کابینه هماهنگ است

سبحانی‌فر، نماینده موافق با فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی: دژپسند خود یکی از بنیانگذاران اقتصاد شفاف و اقتصاد ای تی از 15 سال پیش بوده و با تیم اقتصادی کابینه هماهنگ است. کاتب دیگر نماینده موافق فرهاد دژپسند نیز گفت:‌ شاخصه تصمیم‌گیری باید فقط منافع ملی باشد؛ به همکاران توصیه می‌کنم با دقت انتخاب کنید تا مجبور نشوید دوباره استیضاح کنید و به وزرا نیز توصیه می‌کنم عهد ببندید آنچه می‌گویید را عملی کنید.

نماینده مخالف: برنامه‌های دژپسند تکراری است

علی ساری، نماینده اهواز و مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد اولین مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت:‌ برنامه‌های ارائه شده از سوی آقای دژپسند اکثرا تکراری است. برنامه به نظر می‌رسد مشابه کتاب‌ها و مقالات تالیفی برای ارائه‌های نظری است. او همچنین گفت: شنیده ها حاکی از آن است که سالانه بودجه هایی تحت عنوان پاداش مصوب کرده‌اید در این باره و 10 میلیارد تومان بودجه برای آینده پژوهی توضیح دهید. برنامه های دژپسند تکراری است و‌ راهکار عملی برای افزایش قدرت پول ملی و حفظ سرمایه مشهود نیست.

نمایندگان: آقای روحانی آمار اشتغال را گرد نکنید

بعد از اینکه رئیس‌جمهور در میان اظهاراتش در مجلس درباره آمار اشتغال صحبت می‌کرد و گفت من اعداد را گرد می‌کنم، بعضی از نمایندگان خطاب به او گفتند گرد نکن! این سروصدای نمایندگان با تذکر علی لاریجانی رئیس مجلس مواجه شد. همچنین زمانی که حسن روحانی از رضا رحمانی دفاع می‌کرد چند تن از نمایندگان با فریاد دو دو و چهار چهار می‌کردند.

روحانی مجلس را ترک کرد

حسن روحانی بعد از دفاع از 4 وزیر پیشنهادی‌اش با بدرقه محمدرضا تابش عضو فراکسیون امید و حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور و برخی دیگر از نمایندگان مجلس صحن علنی مجلس را ترک کرد.

حاشیه رای اعتماد به 4 وزیر پیشنهادی دولت

بعد از اینکه رئیس‌جمهور در میان اظهاراتش در مجلس درباره آمار اشتغال صحبت می‌کرد و گفت من اعداد را گرد می‌کنم، بعضی از نمایندگان خطاب به او گفتند گرد نکن! این سروصدای نمایندگان با تذکر علی لاریجانی رئیس مجلس به آن‌ها مواجه شد
همچنین زمانی که حسن روحانی از رضا رحمانی دفاع می‌کرد چند تن از نمایندگان با فریاد دو دو و چهار چهار می‌کردند

اسامی نمایندگان مخالف یا موافق وزرای پیشنهادی

آقایان سبحانی‌فر و علیجانی به عنوان موافق و ساری و کمالی پور به عنوان مخالف آقای دژپسند وزیر پیشنهادی اقتصاد صحبت می‌کنند. شهریاری و یوسف نژاد در موافقت و محمود صادقی و احمد بیگدلی در مخالفت با رحمانی وزیر پیشنهادی صنعت سخنرانی خواهد کرد.محمدعلی پورمختار و حسن سلیمانی به عنوان موافق و سهراب گیلانی و محمد فیضی به عنوان مخالف اسلامی وزیر پیشنهادی راه صحبت خواهند کرد. بابایی صالح و زاهدی در موافقت و ولی ملکی و شهاب نادری در مخالفت با شریعتمداری وزیر پیشنهادی کار صحبت خواهند کرد.

روحانی: آمریکا را به زانو در می آوریم

کمتر سراغ داریم که آمریکا در سطح جهان تصمیم مهمی را علیه یک کشور بزرگ اتخاذ کرده باشد و هم پیمانانش، ایالات متحده را رها کرده باشند
پیروزی سیاسی ملت ایران در ماه های اخیر یک پیروزی کم نظیر در تاریخ است
چه کسی فکر می کرد در ظرف چند ماه در سه صحنه بزرگ حقوقی نمایندگان ملت ایران به پیروزی برسند
در دادگاه لاهه، ایران مقتدر تا کنون 2 بار در ماه های اخیر مقابل آمریکا پیروز شده است
ملت ما از احاظ سیاسی و حقوقی امروز دست برتر را مقابل آمریکا دارد
از لحاظ افکار عمومی، جهان ایران را متعهد به رفتار خود و آمریکا را کشوری که وفای به عهد ندارید و مقررات را زیر پا میگذارید ، میشناسی
ما به 2 موفقیت دیگر نیاز داریم. یکی اجتماعی و اقتصادی
ما باید در موضوع اقتصادی و اجتماعی در کنار یکدیگر باشیم و آمریکا را به زانو در بیاوریم
مردم در رنج و در فشار هستند و زندگی مردم مخصوصا کسانی که درآمد مقطوع دارند به سختی می گذرد
مردم از ما میخواهند که مشکلات آنها را حل کنیم
نتیجه امروز مجلس حتما بارقه ی امیدی برای ملت ایران خواهد بود
رسانه های بیگانه میخواهند افکار مردم را برای خودشان تسخیر کنند و به دروغ به مردم ما میگویند که ایران گران ترین کشوری است که آنها در آن زندگی می کنند
آیا ایران در درمان، جزو ارزان ترین کشور ها نیست؟ آیا آموزش رایگان نیست؟ آیا ایران در بزنرین، گازوئیل جزو ارزان ترین کشورها نیست؟
ما در تامین کالاهای اساسی مردم جزو ارزان ترین کشور های دنیا هستیم ما نمی توانیم به مردم بگوییم چون فشار آمریکاست ما کاری نمیتوانیم بکنیم
ما نمی تواینم به مردم بگوییم چون فروش نفت ما مشکلاتی دارد، در اداره کشور ناتوان هستیم ما نمیتوانیم به مردم بگوییم از لحاظ مرادوات بانکی با دینا مشکلاتی داریم.
مردم باید واقعیت ها را بداند و شرایط کشور را بدانند. من با صراحت میگویم، ما در زمان کوتاه از این مشکلات عبور خواهیم کرد
آن ها که به مردم میگویند ما اَبَر تورم داریم دروغ می گویند. این حرف نادرست است
ما از تورم تک رقمی عبور کردیم متاسفانه اما حتما تورم را مهار میکنیم و برای ما امکان پذیر است این روند صعودی تورم ادامه نخوهد یافت
ما در مقطعی به دلیل شرایط مختلف تورم افزایش پیدا کرد و سرمایه گذاری ما کاهش پیدا کرد. هیچ زمانی در سالهای گذشته ذخائر کالاهای اساسی ما به اندازه امروز در سطح بالا نبوده
انبار کالهای اساسی ما کاملا مطمئن است. علی رقم مشکلات ارزی، ذخائر ارزی ما از همه سال های گذشته بالاتر است
هم ذخائر ارزی و هم ذخائر اسکناس ما از همه سالها بالاتر است
امروز فرصت های خوبی برای تحول در اقتصاد داریم
یکی از مشکلات بزرگ ما بانک ها هستندبانک ها از یک طرف بار سنگین اقتصاد را بر دوش دارند و روابط پولی و مالی ما با دنیا بدون بانک ها امکان پذیر نیست
رشد نقدینگی به عنوان یک مشکل در کشور ما همیشه بوده رشد نقدینگی از آسمان هفتم نازل نشده
در دولت های قبل رشد نقدینگی به خاطر قرض دولت از بانک مرکزی بوده بانک ها گاها مشکل آفرین هستند و یکی از آن مشکلات رشد نقدینگی است
ما در هفته های اخیر، اختیارات بانک مرکزی را افزایش دادیم ما در جلسات سه قوه هم از تحریم عبور میکنیم و هم گاهی از قانون
ما از قانون عبور نمی کینم اما قانون باید توسط مجلس اصلاح شود
وزیر ما حداقل باید 14 ساعت در روز کار کند. ما نمی‌توانیم با 8 ساعت کارمان را پیش ببریم
نمایندگان شما انتظاری را که از وزرا دارید اعلام کنید و به وزرا بگویید که توقعتان از آنها چیست
در این شرایط ما باید با قدرت بیشتر این مسیر را ادامه بدهیم. بازار سرمایه دست وزارت اقتصاد است. این بازار برای ما بسیار مهم است
در کنار تورمی که از یک رقمی داشت عبور می‌کرد، در کنار رشد اقتصادی که داشت به زمین می‌نشست،‌ بازار سرمایه این وضع را جبران کرد
سرمایه‌گذاری خارجی در اختیار این وزارتخانه است. نگویید که چند کشور اروپایی از ایران خارج شدند، مهم نیست. ما از کشورهای همسایه و کشورهای دوست می‌توانیم سرمایه جذب کنیم
آمریکا به ما خیانت کرد و نشان داد که با دولت ایران مخالف نیست با ایران مخالف است
بعضی‌ها قبول داشتند که بیایند کار کنند اما صدایشان لرزان بود
من برای معرفی هر یک از این وزرا ده‌ها ساعت فکر کردم، استخاره هم گاهی با ما همراه نبود. بعضی‌ها را دعوت کردیم و گفتند استخاره ما خوب درنیامده است!
بعضی‌ها قبول داشتند که بیایند کار کنند اما صدایشان لرزان بود. دیدم این صدای لرزان نمی‌تواند بار کشور را بر عهده ببرد.
این وزرایی که معرفی کردم احساس کردم اراده لازم را برای بردوش گرفتن این بار سنگین دارند و مناسب هستند
به وزیر نقد کنید اما به وزیر کمک هم بکنید تا وقتی وزیر من به کمیسیون می‌آید با روحیه و با نشاط برگردد. شما نمایندگان ملت شجاع ایران هستید.
باید دست به دست هم بدهیم. امروز دشمن اصلی ما جناح‌ها و احزاب نیستند. ما همه با هم برادریم. دشمن اصلی ما یعنی آمریکا شمشیر را از غلاف بیرون آورده و ما باید مبارزه کنیم. اصلاح‌طلب و اصولگرا همه ملت ایرانیم. الان موقع رقابت‌های لیگ نیست، ما امروز در تیم ملی به میدان رفته‌ایم.
ما نمی‌توانیم بین‌الانتخابین بمانیم. پس کی فرصت وحدت و دوستی پیش می‌آید؟ ما باید با وحدت کارمان را پیش ببریم.
وزیر راه کار دشواری بر عهده دارد. من به عنوان رئیس‌جمهور می‌گویم در زمینه مسکن دولت بدهکار مردم است. ما باید مساله مسکن را جبران کنیم. در بنادر و حمل و نقل و کشتیرانی و هواپیمایی خوب عمل کردیم، اما در زمینه مسکن باید جبران کنیم.
در همین شرایط سخت باید نقدینگی را به سمت مسکن بچرخانیم. ما باید برای خانه اولی‌ها مسکن ارزان به وجود بیاوریم
عده‌ای از ارز یارانه‌ای سوء استفاده کردند
در زمینه صنعت امروز بار بسیار سنگینی بر دوش داریم. علاوه بر بخش صنعت در بخش نیازمندی‌های مردم هماهنگی‌ای که باید این وزارتخانه با بانک مرکزی داشته باشد بسیار اهمیت دارد
عده‌ای از ارز یارانه‌ای سوء استفاده کردند. ارز 4200 تومانی در اختیار عده‌ای گذاشتیم اما برخی سوء استفاده کردند
اکثر بازرگانان و مغازه‌داران افرادی سالم و دلسوز برای کشور هستند اما همه یک اقلیت سوء استفاده‌‌گر داریم
این وزارتخانه کلیدی است. به رحمانی گفتم اگر در بعضی از سمت‌ها ابوذر و سلمان را هم به کار گرفتی یک سال بعد عوضش کن. در جامعه ما آدم سالم را عده‌ای دیگر با طواف معکوس فاسد می‌کنند
رحمانی از جنس پارلمان است و نماینده بوده است. من تذکرات و سوالاتی را که در مجلس بود خواندم. همیشه منصفانه بوده است، اگر نقد هم کرده منصفانه نقد کرده است

روحانی برای دفاع از وزرای پیشنهادی وارد مجلس شد

حسن روحانی با همراهی مطهری نایب رئیس مجلس و تعدای از نمایندگان وارد مجلس شد تا از چهار وزیر پیشنهادی اقتصاد، صنعت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و راه شهرسازی دفاع کند.

رای موافق فراکسیون امید به سه وزیر پیشنهادی اقتصاد، صنعت و کار

جلسه مجمع عمومی فراکسیون امید صبح امروز با حضور اعضای این فراکسیون برگزار شد و برای هر وزیر پیشنهادی یک نماینده به عنوان موافق و یک نماینده به عنوان مخالف صحبت کردند.
نهایتا براساس رای گیری صورت گرفته در جلسه فراکسیون امید اعضای این فراکسیون موافقت خود را با سه گزینه پیشنهادی صنعت (رحمانی)، اقتصاد (دژپسند) و کار (شریعتمداری) اعلام کردند.
براساس رای گیری صورت گرفته اعضای فراکسیون امید به گزینه پیشنهادی وزارت راه رای مثبت ندادند.

موافقت فراکسیون مستقلین با چهار وزیر پیشنهادی

مهرداد لاهوتی سخنگوی فراکسیون مستقلین گفت: در جلسه صبح امروز فراکسیون مستقلین آقای شریعتمداری با ۵۸ درصد، رحمانی با ۸۷ درصد، اسلامی با ۶۳ درصد و دژ پسند با ۷۶ درصد نظر مثبت فراکسیون را به خود جلب کردند.به گفته‌ی وی اعضای فراکسیون مستقلین به هر چهار وزیر پیشنهادی رای موافق خواهند داد.

نظر فراکسیون ولایی درباره وزرای پیشنهادی

سید حسین نقوی حسینی در توضیح جلسه صبح امروز فراکسیون نمایندگان ولایی برای جمع بندی درباره‌ی چهار وزیر پیشنهادی وزارت‌خانه‌های صمت، راه و شهرسازی، اقتصاد و تعاون و کار و رفاه اجتماعی گفت: فراکسیون به این نتیجه رسید که اعضا برای رای به آقای رحمانی آتش به اختیار عمل کند و درباره‌ی سه وزیر دیگر فراکسیون به جمع بندی رسید ولی قرار شد اعلام عمومی نکند.


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : خبر داغ , سیاسی
ارسال دیدگاه