زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۱۰
» تله تایپ » دعوت اتحادیه اروپا از چین و روسیه برای پیوستن به سازوکار پرداخت به ایران
تاریخ انتشار : 2018/10/26 - 17:26
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 23423
 238 بازدید

یک دیپلمات روس مطرح کرد

دعوت اتحادیه اروپا از چین و روسیه برای پیوستن به سازوکار پرداخت به ایران

سفیر روسیه در اتحادیه اروپا گفت که این اتحادیه قصد دارد از چین و روسیه بخواهد تا به سازوکار ویژه پرداخت به ایران بپیوندند.

دعوت اتحادیه اروپا از چین و روسیه برای پیوستن به سازوکار پرداخت به ایران

به گزارش تدبیر تازه نیوز به نقل از خبرگزاری تاس، «ولادیمیر چیزف» سفیر روسیه در اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی روسیه-24 اظهار داشت: اتحادیه اروپا قصد دارد از روسیه و چین دعوت کند به سازوکار آتی پرداخت به ایران که جایگزین شبکه پرداخت جهانی سوئیف می‌شود، بپیوندد تا بتوانند از تحریم‌های آمریکا پرهیز کنند.

وی همچنین گفت: در این مورد درکی مبنی بر این وجود دارد که این سازوکار ابتدا برای خودشان ایجاد شود و پس از عملیاتی شدن، برای دیگر کشورها نیز باز خواهد شد که به‌طور قطع روسیه و چین جزو آن خواهند بود.

چیزف در ادامه بیان کرد: تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا با ایران ارتباط تجاری ندارند اما آنهایی که با ایران دادوستد می‌کنند، کشورهای بزرگ (اروپا) هستند و به‌طور فعال در این پروژه مشارکت دارند. در راس آنها امضا کنندگان برجام، یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان هستند.

این دیپلمات روس افزود: حفظ رابطه تجاری با ایران در اولویت برنامه‌های اتحادیه اروپا قرار دارد و پروژه ایجاد سازوکار ویژه پرداخت به ایران جهت دور زدن تحریم‌های آمریکا در بالاترین سطح در جریان است.

کشورهای عضو توافق هسته‌ای با ایران به‌علاوه اتحادیه اروپا در ماه سپتامبر توافق خود برای ایجاد یک سازوکار ویژه برای پرداخت به ایران را با هدف حفظ توافق هسته‌ای، از طرق ادامه تجارت با تهران اعلام کردند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا باوجود مخالفت شدید دیگر طرف‌های توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5، در ماه مه خروج خود از این توافق را اعلام کرد و گفت که تحریم‌ها علیه این کشور را بازمی‌گرداند. بخش اول این تحریم‌ها در ماه اوت اجرا شد و بخش دوم نیز از اوایل نوامبر اعمال خواهد شد که صادرات نفت ایران را هدف قرار می‌دهد.

دولت آمریکا بارها اعلام کرده است که قصد دارد خرید نفت از ایران را به صفر برساند و در همین راستا از مشتریان بزرگ نفت جمهوری اسلامی خواسته است تا به این واردات خود از ایران پایان دهند.

این در حالی است که محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان تاکید کرده است که ایران در شرایط فعلی هم قادر به فروش نفت خود است و هم می‌تواند اقتصاد خود را حفظ کند.

وی همچنین تصریح کرده است که “دولت آمریکا می‌تواند با بازگشت به توافق هسته‌ای که به‌صورت غیرقانونی از آن خارج شد و لغو تحریم‌هایی که پس از این خروج علیه ایران اعمال کرد، راه را برای مذاکره با ایران هموار کند.”

ظریف ابراز اطمینان کرده که ایران می‌تواند بر تحریم‌های ایالات متحده غلبه کند و خاطرنشان کرده که بسیاری از کشورها برای تجارت با ایران آمادگی خود را نشان داده‌اند.

به گفته وزیر امورخارجه کشورمان، علاوه بر سه کشور اروپایی (آلمان، انگلستان و فرانسه)، کشورهای دیگری که اهمیت زیادی برای توافق هسته‌ای قائل هستند، از جمله روسیه، چین و ژاپن، آماده‌اند تا به سهم خود در [در تجارت با ایران] عمل کنند.


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : تله تایپ , خبر داغ , سیاسی
ارسال دیدگاه