زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۳۱
» اجتماعی » تا پایان امسال امکان ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی از دندان‌های شیری
تاریخ انتشار : 2018/10/16 - 13:09
 کد خبر: 21499
 381 بازدید

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان خبر داد

تا پایان امسال امکان ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی از دندان‌های شیری

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان با بیان اینکه دندان شیری یکی از منابع سلول‌های بنیادی است، از امکان جمع‌ آوری و جداسازی سلول‌های بنیادی دندان‌های شیری کودکان تا پایان سال جاری در این شرکت خبر داد.

تا پایان امسال امکان ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی از دندان‌های شیری

مرتضی ضرابی با اشاره به سلول‌های بنیادی مشتق از دندان شیری، اظهار کرد: خوشبختانه اکنون دانش فنی ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی پالپ دندان (رگ‌ها و اعصاب دندان) را نیز داریم و در حال تجهیز آزمایشگاه آن هستیم و به نظر می‌آید که امسال بتوانیم خدمات جمع‌آوری دندان‌های شیری و جداسازی سلول‌های بنیادی از آن را برای خانواده‌هایی که می‌خواهند سلول‌های بنیادی فرزندان‌شان را در قالب دندان‌های شیری ذخیره‌سازی کنند ارائه دهیم.

وی درباره سایر منابع سلول‌های بنیادی توضیح داد: ما تلاش‌ کرده‌ایم بتوانیم به جز خون بند ناف سایر منابعی را که می‌تواند سلول‌های بنیادی داشته باشد جمع‌آوری کنیم. به طور مثال خود مغز استخوان و خون محیطی سلول‌های بنیادی دارند که می‌تواند در درمان بیماری‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

ضرابی افزود: به همین دلیل ما در بانک سلول‌های بنیادی بانک سلول‌های بنیادی مغز استخوان و خون محیطی را نیز داریم تا بتوانیم خدمات مربوط به آن را نیز ارائه دهیم. همچنین به غیر از خون بند ناف، خود بند ناف نیز منبع دیگر سلول‌های بنیادی است که خوشبختانه ما از خود بند ناف نیز سلول‌های بنیادی مزانشیم را جداسازی کردیم و در حال حاضر قادر به جداسازی و ذخیره‌سازی آن به عنوان یک منبع قابل استفاده هستیم.

تعداد اندک نمونه‌های بندناف ذخیره شده در بانک عمومی، نتیجه حمایت کمرنگ دولت از بانک

وی با بیان اینکه بانک خون بند ناف به دو شیوه عمومی و خصوصی خدمات ارائه می‌کند، توضیح داد: بانک عمومی خون بند ناف نمونه‌هایی را که خانواده‌ها از بند ناف فرزندشان به بانک اهدا می‌کنند، بدون دریافت هزینه از خانواده‌ها نگهداری می‌کنند اما این خانواده‌ها نسبت به نمونه ذخیره شده مالکیتی ندارند. هزینه نگهداری این نمونه‌ها را نیز باید دولت تامین کند اما از آنجایی که در چند سال گذشته متاسفانه بودجه‌ای برای توسعه بانک عمومی در اختیار رویان قرار نگرفته است، حداکثر تعداد نمونه‌ای که توانستیم در بانک عمومی ذخیره‌سازی کنیم، پنج هزار نمونه است و به همین خاطر توسعه چندانی در بانک عمومی ایجاد نشده است.

ضرابی درباره ذخیره‌سازی نمونه خون بند ناف در بخش خصوصی این بانک اظهار کرد: از آنجایی که هزینه‌ها در بانک خصوصی توسط خانواده‌ها تامین می‌شود، در بانک خصوصی بیش از ۱۰۰ هزار نمونه را ذخیره‌سازی کرده‌ایم و آمار بانک خصوصی ما به مراتب بیشتر از بانک عمومی است.

وی درباره هزینه‌های ذخیره‌سازی نمونه خون بند ناف در این بانک گفت: هزینه اولیه ذخیره‌سازی حدود سه میلیون تومان است که این پول صرف هزینه‌های مربوط به جمع‌آوری، جداسازی سلول‌ها، هزینه آزمایشات کنترل کیفی و آزمایش ژنتیکی می‌شود و سالانه برای نگهداری این نمونه‌ها مبلغی حدود ۱۴۰ هزار تومان توسط خانواده‌ها پرداخت می‌شود.

وی یادآور شد: یکی از نکات مثبتی که در مورد این بانک وجود دارد این است که ما در مقایسه با خیلی از کشورهایی که قبل از ما در این حوزه شروع به کار کرده‌اند روند بسیار بهتری داشته‌ایم.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان با بیان اینکه بسیاری از مردم در کشور علی‌رغم اینکه ممکن است شرایط مالی چندان مناسبی نداشته باشند با آینده‌نگری برای ذخیره‌سازی خون بند ناف فرزندانشان اقدام می‌کنند، گفت:‌ اقبال مردم باعث شده است که بانک ما وضعیت نسبتا خوبی در حوزه ذخیره‌سازی داشته باشد.

انعقادتفاهم‌نامه برای راه‌اندازی بانک خون بندناف در کشورهای دیگر

وی ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر در این بانک نمونه‌هایی از خارج کشور از جمله، امارات، عراق و کردستان داریم، اما اخیرا در تفاهم‌نامه‌هایی که با چند کشور داشتیم توافقاتی شده تا بتوانیم بانک خون بندناف را در آن کشورها راه‌اندازی کنیم که جزئیات این فعالیت‌ها را پس از آن‌که به نتیجه رسید اعلام می‌کنیم.

نوسانات ارزی هزینه‌های خدمات بانک خون بندناف را افزایش داده است

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان درباره تاثیر نوسانات ارزی بر فعالیت‌های این بانک توضیح داد: نوسانات ارزی به جز صدماتی که به تامین کالاهای ما که متاسفانه وابسته به واردات است، وارد کرده است، باعث افزایش هزینه‌های ما هم شده است.

ضرابی افزود: در این راستا، شهریور ماه مجبور شدیم حدود ۱۰ درصد نرخ ارائه خدمات را افزایش دهیم. البته تلاشمان این است که با مدیریت هزینه‌ها روند را به گونه‌ای کنترل کنیم که ناچار نشویم در مقطع دیگری هزینه عقد قرار داد را افزایش دهیم. به نظر می‌آید اگر روند رو به کاهش دلار ادامه یاید، ما مجبور نشویم که هزینه‌ها را افزایش دهیم اما اگر کاهش نیابد ما مجبور می شویم تا پایان سال تغییری در تعرفه‌ها ایجاد کنیم.

امکان استفاده از نمونه‌های خون بند ناف، حتی برای افراد غیر خویشاوند

وی در خصوص ذخیره‌سازی بندناف در این بانک یادآور شد: ما به همه‌خانواده‌هایی که شرایط اقتصادی‌شان اجازه می‌دهد، توصیه می‌کنیم که ذخیره‌سازی خون بندناف را انجام دهند، زیرا این نمونه نه تنها برای صاحب آن، بلکه برای هرکسی که با آن تطابق ژنتیکی داشته باشد کاربرد دارد.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان با بیان اینکه مزیت خون بندناف این است که می‌توان آن‌ را به راحتی برای غیرخویشاوندانی با نمونه تطابق ژنتیکی داشته باشند، استفاده کرد، گفت: برای مثال در حال حاضر نمونه‌ای از استان خوزستان وجود دارد که برای فردی از استان خراسان رضوی قابل پیوند است. بنابراین نمونه‌ها را به هرکسی که تطابق ژنتیکی داشته باشد می‌توان پیوند زد.

ضرابی در ادامه با اشاره به اهمیت ذخیره‌سازی خون بندناف افرادی که در خانواده بیماری‌هایی هم‌چون تالاسمی یا سرطان خون دارند، تصریح کرد: اگر در خانواده‌ای فرزند مبتلا به سرطان خون، تالاسمی یا این قسم بیماری‌ها وجود دارد، حتما توصیه می‌کینم که برای فرزند دوم نمونه خون بندناف را ذخیره‌سازی کنند زیرا بیش از ۷۰ یا ۸۰ درصد پیوندهایی که تاکنون در این بانک صورت گرفته است، برای همین موردها بوده است و نمونه یک فرزند برای خواهر و برادرهای دیگر استفاده شده است.

وی ادامه داد: بنابر این حتما این دسته از خانواده‌ها توصیه به ذخیره‌سازی می‌کنیم و آن‌ها را با تخفیف در هزینه‌ها و یا تقسیط این هزینه‌ها حمایت می‌کنیم تا این افراد بتوانند به نوعی از این خدمات استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان در پایان درباره اینکه هر نمونه ذخیره شده در این بانک قابلیت چند بار استفاده را دارد، توضیح داد: با توجه به نوع بیماری دفعات استفاده از این نمونه‌ها متفاوت است، اگر بیماری خونی باشد قاعدتا برای یک نوبت می‌توان از نمونه خون بندناف استفاده کرد، اما اگر بیماری عصبی باشد با توجه به اینکه در بیماری‌های عصبی تعداد سلول‌های کمتری برای پیوند مورد نیاز است، ممکن است بتوان از یک نمونه خون بندناف دو یا سه بار استفاده کرد.


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اجتماعی , تله تایپ , خبر داغ
ارسال دیدگاه