زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۹
» تله تایپ » فشار اروپایی‌ها بر آمریکا برای ماندن ایران در سوئیفت
تاریخ انتشار : 2018/10/10 - 12:38
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 20555
 274 بازدید

فشار اروپایی‌ها بر آمریکا برای ماندن ایران در سوئیفت

وزرای امور مالی اروپا برای کاستن از فشار‌ها بر ایران، هفته آینده درباره مسئله پرداخت‌ها به وزیر خزانه‌داری فشار خواهند آورد.

فشار اروپایی‌ها بر آمریکا برای ماندن ایران در سوئیفت

به گزارش فایننشال‌تایمز، هفته آینده در جلسه صندوق بین المللی پول در بالی اندونزی، وزرای امور مالی اروپایی به استیون منوچین، وزیر خرانه‌داری آمریکا، فشار خواهند آورد که ارتباط ایران با سوئیفت، سامانه پیام‌رسانی مالی جهانی، را قطع نکند.

در پنجم نوامبر آینده دولت دونالد ترامپ قرار است تحریم‌های گسترده‌ای علیه ایران اجرا کند که بخشی از آن‌ها خدمات پیام‌رسانی مالی با بانک مرکزی ایران را هدف قرار می‌دهند. فرانسه، آلمان و بریتانیا از اینکه نتوانسته‌اند دولت ترامپ را به اتخاذ یک موضع ملایم‌تر درباره سوئیفت متقاعد کنند، ناراحت هستند.

یک دیپلمات اروپایی ضمن تایید جلسات مقامات اروپایی با منوچین، گفت: “پرسش ما این است: وقتی می‌توانید یک چراغ را خاموش کنید، چرا باید کل سیم‌های برق یک ساختمان را خراب کنید. وقتی شما می‌توانید یک بانک را تحریم کنید، دیگر نیازی به اجبار سوئیفت به قطع ارتباط با ایران هم نیست”.

یک منبع آگاه گفته اختلاف‌نظر درباره سوئیفت به سوی رقم زدن یک “فاجعه دیپلماتیک” حرکت می‌کند. مقامات اروپایی که ماه گذشته با مقامات آمریکایی دیدار کردند و از آن‌ها خواسته‌اند که موضع ملایمی بگیرند، دست خالی باز گشته‌اند.

یک مقام دوم اروپایی گفت: “ما با دولت (ترامپ) تلاش کرده‌ایم، اما به بن‌بست رسیدیم. آن‌ها به استدلال ما گوش نمی‌دهند”.

با وجود اینکه برخی معتقدند که دولت ترامپ احتمالا بانک مرکزی ایران را تحریم و ارتباط آن با سوئیفت را قطع کند، اما مقامات دولت ترامپ هنوز به نتیجه نهایی نرسیده‌اند که چگونه با بانک‌های تجاری ایران رفتار کنند.

حامیان سوئیف نگران هستند که اگر قوانین آمریکایی، اروپایی و بلژیکی دچار اختلاف شوند، این نهاد بین المللی، که دو تن از ۲۵ عضو هیئت مدیره آن آمریکایی هستند، نتواند به طور همزمان به همه این قوانین پایبند شود.

یک مقام ارشد سوئیفت گفت:” از آنجا که هیچ تغییری در قانون اتحادیه اروپا اتفاق نیفتاده ما طبیعتا با آن مشورت می‌کنیم و از مقامات اتحادیه اروپا و آمریکا توضیحاتی می‌خواهیم”. هفته گذشته در واشنگتن، مقامات سوئیف با نمایندگان دولت آمریکا دیدار کردند.

برخی از مقامات و افرادی که از مسائل سوئیفت آگاه‌اند معتقدند که منوچین در حمایت از سوئیف اقدام خواهد کرد تا نقش آمریکا در سامانه امن پیام‌رسانی جهانی را حفظ کند و از پنهانی شدن تراکنش‌های ایران جلوگیری کند.

اما تندرو‌های دولت ترامپ و کنگره که به ترامپ هم نزدیک هستند، قصد دارند کارزار منزوی کردن کامل ایران از سوئیف را تا قبل از پنجم نوامبر پیش ببرند. آن‌ها استدلال می‌کنند اگر سوئیف به تحریم‌های آمریکا پایبند نشود، آمریکا ممکن است دارایی اعضای هیئت مدیره را توقیف کند و به آن‌ها ویزا ندهد و حتی بانک‌های عضو سوئیف را جریمه کند. آن‌ها معتقدند که سهامداران سوئیف چنین ریسک‌هایی را تحمل نخواهند کرد.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، دو هفته پیش طی سخنرانی در نیویورک این پرسش را مطرح کرده که سوئیف “چگونه می‌تواند تسهیل ماجراجویی‌های بزرگترین کشور حامی تروریسم در جهان را توجیه کند”.

یک کارمند بلندپابه کنگره گفته سخنرانی بولتون، نشان داد او در رأس بحث سوئیفت در داخل دولت آمریکا است و هرکسی که بخواهد در این مسئله با بولتون دربیافتد در معرض خطر خواهد بود.

ریچارد گولدبرگ، قانون تحریم‌های ۲۰۱۲ که ایران را از سوئیف محروم کرد، نوشته بود. او گفته تصمیم درباره ارتباط ایران با سوئیفت برعهده ترامپ خواهد بود:” بحث اصلی این است که اگر در کاخ سفید بین منوچین و بولتون (بر سر سوئیفت) دعوا بشود، ترامپ کدام طرف را خواهد گرفت؟ ”

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، پیشنهاد کرده بود که اروپایی‌ها یک نهاد مشابه سوئیف تاسیس کنند که بر یورو مبتنی باشد. با این حال، یک فرد مطلع از موضوع سوئیف گفته هنوز امید وجود دارد که برای سوئیفت هم راه حلی پیدا شود. این منبع گفته منوچین ممکن است از تاخیر تحریم یا اعطای معافیت به سوئیف از تحریم‌ها حمایت کند.

وزرای امور مالی بریتانیا و فرانسه و همچنین والدیس دمبروسکیس، معاون رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در امور سیاست‌گذاری خدمات مالی، قرار است در جلسات صندوق بین المللی پول با منوچین دیدار کنند.

دیپلمات‌های اروپایی به آمریکا فشار می‌آورند که بنا به دلایل انسانه‌دوستانه، سوئیفت را از تحریم‌ها معاف کند. اروپایی‌ها امیدوارند با این کار، تهیه غذا و سایر کالا‌های مصرفی غیرقابل تحریم برای مردم ایران را تضمین کنند.


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : تله تایپ , خبر داغ , سیاسی
ارسال دیدگاه