زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۹
» اجتماعی » عاشقان در حبس، چشم انتظار کاهش نرخ سکه
تاریخ انتشار : 2018/10/10 - 12:17
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 20548
 915 بازدید

عاشقان در حبس، چشم انتظار کاهش نرخ سکه

در حال حاضر موضوع افزایش قیمت سکه دست به گریبان مردانی شده است که پیش از این بنا به تشخیص دادگاه، مهریه زنان را به شکل قسطی پرداخت می‌کردند اما حالا بسیاری از آنان با تغییرات شدید قیمت سکه دیگر توان پرداخت آن را ندارند.

عاشقان در حبس، چشم انتظار کاهش نرخ سکه

کمتر کسی پیدا می‌شود تا درک کند که این افراد چگونه شب‌هایشان را تا طلوع آفتاب در پشت میله‌های زندان با خاطراتی که اکنون تبدیل به کابوس شده‌اند، صبح می‌کنند.

افزایش قیمت سکه خواب خوش را از مجنونانی که به عشق لیلی در شب خواستگاری سینه سپر کرده بودند و اکنون در مرز طلاق هستند، گرفته است.

آخر این فرهنگ اشتباه « مهریه را کی داده و کی گرفته» تعداد بسیاری از این عاشقان را روانه زندان کرده است، عاشقانی که حتی فکر نمی‌کردند روزی، خنده‌ پس از شنیدن این جمله مضحک توسط برخی، بدون آینده‌نگری تبدیل به گریه و پشیمانی شود.

در خصوص دلیل افزایش زندانی‌های مهریه تصمیم گرفتیم که درد و دل عاشقان در حبس را بشنویم، لذا به زندان شهرکرد رفتیم و با تعدادی از آن‌ها صحبت کردیم.

مردی میان سال که با قلبی ضعیف و چندین بیماری، چند روزی بود که به زندان آمده بود، چنین گفت: من زمانی که به خواستگاری رفتم، با مشورت همسرم قرار گذاشتیم که 14 سکه و یک دانگ از خانه خودم را مهریه همسرم کنم، اما به محض اینکه در محضر حاضر شدیم، برای چشم و هم چشمی زنان فامیل و اینکه در مقابل دیگران کم نیاورد، 200 سکه، 20 مثقال طلا و دو دانگ خانه در قباله همسرم ثبت کردیم، اما عهد بسته بودیم که قرارمان همان میزان قبلی باشد.

او می‌گوید: یکسالی از ازدوجمان گذشت و هر روز به بهانه‌های مختلف همسرم مهریه‌اش را از من طلب می‌کرد، تا اینکه تصمیم به طلاق گرفت و اکنون دیگر خبری از آن عهد و پیمان و 14 سکه و یک دانگ خانه نیست.

این مرد با بغضی فرو خورده ادامه می‌دهد: دلیل زندانی شدن من، گران شدن قیمت سکه و طلا است، چراکه همسرم 200 سکه‌ را به قیمت روز از من می‌خواهد، حال اگر وضعیت قیمت سکه به همان دوران قبل بود، می‌توانستم با اقساطی کردن، مهریه‌اش را پرداخت کنم، اما با این اوصاف این دیوارها و میله‌های زندان باید تنها چیزهایی باشد که تا آخر عمر شاهد آن هستم.

با زندانی دیگری که تنها 28 سال سن داشت و او نیز قربانی مهریه بود، هم کلام شدم و درد و دل او را نیز شنیدم.

او گفت: من دوسال قبل با دختر دایی خود ازدواج کردم و متاسفانه قربانی همین حرف‌های پیش پاافتاده شدم، بدون توجه به میزان مهریه و تعداد سکه‌ها و با خیالی راحت که همسرم، از فامیل است و فامیل اگر گوشت هم را بخورند، استخوان‌های هم را دور نمی‌اندازند، تشکیل خانواده دادم و خیالم راحت از اینکه هیچگاه حتی پس از طلاق هم مشکلی پیش نخواهد آمد.

اوایل زندگی همه چیز خوب پیش رفت تا اینکه صحبت گرانی سکه شده بود، با اینکه زندگی نرمال و خوبی داشتیم، کم کم صحبت‌های من و همسرم به دعوا تبدیل شده بود.

چند روزی نگذشت که از من درخواست مهریه‌اش را کرد و من را تهدید کرد که باید مهریه‌اش را بدهم تا با من زندگی کند در غیر اینصورت درخواست طلاق می‌دهد.

او گفت: من هم ناگزیر به دنبال گرفتن قرض و وام رفتم، از دوست گرفته تا آشنا و فامیل قرض کردم اما حتی نتوانستم 10 درصد آن را پرداخت کنم، اکنون شش ماه است که در زندان هستم و هیچ راهی برای پرداخت اقساطم ندارم.

وکیل پایه یک دادگستری در این خصوص گفت: اینکه می‌گویند مهریه را «کی داده و کی گرفته»، نباید جدی گرفته شود و مردان باید مهریه همسر خود را تمام و کمال پرداخت کنند.

وی افزود: بسیار دیده‌ایم که مردانیاز روی احساسات بدون توجه به میزان مهریه عقدنامه را امضا کرده‌اند و به سال نکشیده، روانه زندان شده‌اند.

فاطمه جعفری ادامه داد: بخش عمده‌ای از زندانیان مهریه، حتی توانایی مالی پرداخت اقساط ماهانه معادل ربع سکه یا نیم سکه از مهریه همسرانشان را هم ندارند.

وی تاکید کرد: در صورتی که مرد 110 سکه از مهریه همسر خود را پرداخت کند طبق قانون «رفع جنبه کیفری از صداق بالای ١١٠ سکه» دیگر محکمه‌ای نمی‌تواند او را در حبس نگه دارد اما باز هم به پرداخت مابقی مهریه تعیین‌شده ملزم است.

جعفری گفت: در صورت امتناع مرد از پرداخت مهریه، مطابق ماده 2 محکومیت‌های مالی؛ زندان در انتظار فرد خاطی است.

افزایش 12 درصدی زندانی‌های مهریه چهارمحال و بختیاری

مدیر ستاد دیه چهارمحال و بختیاری نیز در خصوص زندانیان مهریه، گفت: تعداد زندانیان مهریه در سال جاری نسبت به سال گذشته 12 درصد افزایش داشته است و این در حالی است که در سال گذشته تعداد زندانی‌های مهریه 62 نفر بوده که از این تعداد 58 نفر توسط خیرین و تسهیلات ستاد دیه آزاد شده‌اند.

حافظ طاهری با اشاره به 78 زندانی مهریه در سال جاری، بیان کرد: مبلغ بدهی این زندانیان به انضمام چهار هزار و 159 سکه، 172 نیم سکه، 181 مثقال طلا و 92 گرم طلا، 39 میلیارد و 237 میلیون ریال است.

مدیر ستاد دیه چهارمحال و بختیاری با اشاره به کاهش کمک‌های خیرین به ستاد دیه از خیرین خواست تا در خصوص آزادی زندانیان جرایم غیرعمدی که بدون پشتوانه مالی و به دلیل وقوع حادثه‌ای غیرقابل پیش‌بینی سر از زندان درآوررده‌اند؛ کمک‌های خود را دریغ نکنند.

بسیاری از پرونده‌های موجود در دادگاه‌های خانواده مربوط به مهریه‌هایی است که ابتدا با توجه به عشق و علاقه طرفین امضا شده و تصوری مبنی بر مطالبه آن وجود نداشته، اما در گذر زمان و با بروز مشکلات میان زوجین ماجرای مهریه تازه آغاز شده است.

بدون شک در اختلاف میان زنی که خواهان مهریه خود شده و مردی که متعهد به پرداخت آن است هیچ کس نمی‌تواند کاری انجام دهد، مگر آنکه خود به نتیجه و صلح برسند. اما اطلاع از قوانین و آگاهی به شرایط عقد ازدواج می‌تواند از مشکلات مالی، خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه بکاهد.

محکومان مالی به ویژه زندانیان مهریه چشم‌انتظار اقدامی جدی از سوی مسئولان هستند، راهکاری که بتواند مانع از تورم محکومان در زندان‌ها شود زندانیانی که امیدوار بودند با پرداخت ۱۱۰ سکه می‌توانند طعم آزادی را بچشند، حالا گرانی قیمت سکه امیدشان را ناامید کرده است و آزادی را دور از دسترس می‌دانند. در این زمینه باید تلاش کرد افرادی که هرگز مرتکب جرمی نشده‌اند و تنها به دلیل عدم پرداخت مهریه یا نفقه در زندان هستند با تمهیداتی که از سوی مسئولان اندیشیده می‌شود به جامعه و زندگی خود بازگردند.


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اقتصادی , خبر داغ , شهری , گزارش
ارسال دیدگاه