زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۹
» اقتصادی » اثر تصویب FATF و تحریم‌های آبان بر بازار ارز و سکه
تاریخ انتشار : 2018/10/08 - 12:49
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 20233
 416 بازدید

اثر تصویب FATF و تحریم‌های آبان بر بازار ارز و سکه

آن طور که رئیس کانون صرافان می‌گوید تصویب FATF نمی‌تواند در کوتاه مدت اثر اساسی بر بازار ارز داشته باشد و زمان‌بر است. تحریم‌های آبان‌ماه نیز در بازار بی‌اثر نیست، اما اثر عمده‌ای هم نخواهد داشت.

اثر تصویب FATF و تحریم‌های آبان بر بازار ارز و سکه

ترکاشوند رئیس کانون صرافان  امروز در نشستی خبری درباره‌ جریان بازار ارز و شرایط صرافی‌ها در این بازار توضیحاتی ارائه و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

در روز گذشته لوایح FATF در مجلس شورای اسلامی بررسی و مورد بررسی قرار گرفت تا در مرحله‌ی بعد در شورای نگهبان بررسی شود.

بعد از این مصوبه بازار واکنش نشان داده و قیمت‌ها از بیش از ۱۳ هزار تومان تا حتی ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان کاهش پیدا کرد، اما سپس نرخ‌ها در بازار به ۱۳ هزار تومان و بالاتر برگشت.

همین‌ که تصویب لوایح FATF تا چه اندازه می‌تواند بر بازار ارز اثرگذار باشد و در ادامه تحریم‌های آبان‌ماه چگونه بازار را دستخوش تغییر می‌کند، موضوعی بود که رئیس کانون صرافان درباره آن توضیحاتی ارائه کرد.

به گفته ترکاشوند بخشی از قیمت ارز ناشی از حباب مثبت روانی است که به دلیل فشارهای خارج از کشور ایجاد می‌شود که در نهایت براثر مصوباتی از قبیل FATF می‌تواند برای مدتی کاهش یابد، اما در مجموع این مصوبه تاثیر اساسی بر بازار ندارد، چرا که نمی‌تواند در کوتاه‌مدت کمکی به واردات اسکناس و یا نقل و انتقالات آن از کانال بانکی کند، بنابراین در کوتاه‌مدت اثر چندانی نخواهد داشت، ولی در بلندمدت و به مرور FATF می‌تواند تاثیرگذار باشد.

وی همچنین در مورد اثری که تحریم‌های آبان‌ماه می‌تواند بر نوسان بازار ارز داشته باشد، توضیح داد: همان‌طور که مسئولان تاکنون اعلام کرده‌اند آنچه که آمریکا تاکنون برای تحت فشار قرار دادن ایران در نظر داشته در این مدت و قبل از ۱۳ آبان‌ماه انجام داده است از قبیل نخریدن نفت از ایران و یا مذاکراتی که با طرف‌های مقابل داشته است. بنابراین بانک مرکزی نیز پیش‌بینی های لازم را انجام داده و آماده ایستادن در برابر ابعاد این تحریم‌ها است. با این حال نمی‌توان گفت تحریم‌های آبان‌ماه بی‌تاثیر خواهد بود، ولی اثر عمده‌ای هم نخواهد داشت.

توضیح درباره افشای اطلاعات ۴۰۰ صرافی

در حالی در مدت اخیر بحث‌هایی در مورد افشای اطلاعات ۴۰۰ صرافی در جریان بررسی و تصویب FATF مطرح شد که رئیس کانون صرافان در این باره اینگونه توضیح داد که دنیای امروز دنیای شفافیت و حرکت اطلاعات است و همه اطلاعات صرافی‌ها در کانال‌ها و سایت‌های معتبر از جمله بانک مرکزی، ثبت شرکت‌ها و یا حتی کانون وجود دارد و از سوی دیگر ما نیز به اطلاعات صرافی‌های دنیا حتی صرافی‌های آمریکا دسترسی داریم.

صرافی‌ها اگر ارز بخرند می‌فروشند

ترکاشوند در رابطه با این‌که چرا برخی از صرافی‌ها با وجود مجوز بانک مرکزی برای معاملات آزاد ارز از خرید یا فروش آن امتناع می‌کنند، توضیح داد: در گذشته شرایط به گونه‌ای بود که بانک مرکزی نقش بازارساز را در بازار بر عهده داشت و تقریبا تمامی نیاز اصلی بازار را تامین می‌کرد به طوری که با تزریق ارز به بازار صرافی‌ها منابع را دریافت و به فروش می‌رساندند، اما دیگر اینگونه نیست و صرافی‌ها فقط از محل خریدی که انجام می‌دهند ارز می‌فروشند، بنابراین طبیعی است که زمانی پیش بیاید که یک صرافی ارزی خریداری نکرده و منابعی برای فروش در اختیار نداشته باشد.

وی در رابطه با نرخ‌گذاری صرافی‌ها گفت که در حال حاضر با توجه به اینکه بازار می‌تواند به شدت ریزشی شود، حاشیه سود صرافی‌ها از فروش هر دلار و یورو حداکثر ۱۰۰ تومان و برای سکه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است.

نرخی که بانک مرکزی اعلام کرد کف نرخ بازار بود

در ادامه در رابطه با نرخ خریدی که بانک مرکزی برای ارز از مردم اعلام کرد و در مرحله اول در بانک‌ها با حدود ۱۱ هزار تومان بود از رئیس کانون صرافان سوال شد.

وی توضیح داد که نرخی که بانک مرکزی اعلام کرد نرخ پایین بازار بود تا مردم کمترین زیان را از فروش ارز خود داشته باشند، اما اکنون در صرافی‌ها قیمت بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و صرافی‌ها بر این اساس نرخ‌گذاری می‌کنند.

ترکاشوند همچنین در مورد برخی اظهارنظرها برای نرخ ۷۰۰۰ تومانی دلار نیز گفت: تاکنون بانک مرکزی در رابطه با نرخ هیچ نظری اعلام و قیمتی را مشخص نکرده است. این در حالی است که باید اظهارات شخصی از نظر مراجع اصلی تفکیک کرد و باید اجازه داد که مکانیزم بازار هدایت کننده جریان و نرخ آن باشد. به هر صورت لازم است در مسیر تعدیل قیمت و کاهش آن تا سطح منطقی حرکت کرد چرا که افزایش بیش از حد قیمت دلار و رها کردن آن موجب ضربه خوردن تولید و عقب‌نشینی تولیدکنندگان شده و مردم را به سمت سرمایه‌گذاری در بازار ارز حرکت می‌دهد.

جریان ابطال مجوز صرافی‌ها

از ترکاشوند در مورد ابطال مجوز صرافی‌ها در مدت اخیر سوال شد و وی در این باره گفت که بانک مرکزی در کمترین موردی دست به ابطال مجوز صرافی‌ها زده است، اما اگر هم موردی بوده، به دلیل تخلفاتی بود که از سوی سیستم قضایی مورد بررسی و حکم آن صادر شد و البته آن هم به جریان سال ۱۳۹۶ برمی‌گردد که در مورد توزیع ارز و جابه‌جایی‌ها که انجام شد، بوده است.

وی همچنین در رابطه با متهمین ارزی اخیر که حکم اعدام در مورد برخی از آنها صادر شده است نیز گفت که باید تاکید کنم هیچ یک از این افراد صراف نبوده‌اند.

سکه را حتما از صرافی بخرید

موضوع دیگری که در این نشست مطرح شد به ماجرای سکه ثامن برمی‌گردد که رئیس کانون صرافان در این رابطه گفت که هیچ نهادی به غیر از دولت حق ضرب سکه را نداشته و این خود دولت است که تعیین می‌کند که چه کسی و کجا باید سکه‌ها را به فروش برساند. در این رابطه ما باید بتوانیم بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت را مورد بررسی و تفکیک قرار دهیم و بررسی‌های لازم هم در مورد این ماجرا انجام شده است. به هر حال سکه ثامن مجوزی دریافت کرده و پیگیری‌هایی هم در مورد آن انجام شده است.

وی تاکید کرد که تنها مرجع فروش سکه صرافی‌ها هستند و این جزو دستورالعمل بانک مرکزی است و از این رو اگر مردم از صرافی‌ مجاز سکه بخرند، هر گونه اتفاقی برای آن بیفتد، از طریق کانون قابل پیگیری بوده و حتما صراف خاطی تا ۱.۵ برابر هم جریمه خواهد شد. در مورد ارز هم همین طور است. مردم وقتی که به صرافی مراجعه می‌کنند حتما سند سنا را در مقابل خرید دریافت کنند و ضمن اینکه این قابلیت وجود دارد که بتوانند پرینت شماره اسکناس خریداری شده را از صراف بگیرند که در ادامه برای آنها قابلیت پیگیری داشته باشد.

سایت‌های اعلام نرخ دلار بررسی و آغاز به کار خواهند کرد

در مدت اخیر و در جریان نوسان بازار ارز برخی سایت‌ها و کانال‌های اعلام نرخ دلار حتی آنهایی که اعلام رسمی داشتند نیز دچار اختلال شده و مخاطبان برای دریافت نرخ با مشکل مواجه‌اند.

رئیس کانون صرافان در این باره گفت که این سایت‌ها و کانال‌ها در حال بررسی هستند و به محض صدور مجوز برخی از آنها برای اعلام نرخ رسمی ارز و سکه باز خواهند شد.


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اقتصادی , بازار , تله تایپ , خبر داغ
ارسال دیدگاه