زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۱۰
» اجتماعی » سردیس ۲۵۰۰ ساله هخامنشی در موزه ملی ایران رونمایی شد
تاریخ انتشار : 2018/10/07 - 13:33
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 20133
 358 بازدید

سردیس ۲۵۰۰ ساله هخامنشی در موزه ملی ایران رونمایی شد

رئیس سازمان میراث فرهنگی و اهالی رسانه از سردیس ۲۵۰۰ ساله هخامنشی در موزه ملی ایران رونمایی کردند.

سردیس ۲۵۰۰ ساله هخامنشی در موزه ملی ایران رونمایی شد

سردیس ۲۵۰۰ ساله هخامنشی در موزه ملی ایران رونمایی شد/  به گزارش تدبیر تازه نیوز،  امروز در مراسمی با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی و اهالی رسانه از سردیس ۲۵۰۰ ساله هخامنشی در موزه ملی ایران رونمایی شد.

علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی و معاون رئیس جمهور در جمع خبرنگاران گفت: به ملت شریف ایران تبریک عرض می کنم که یک قطعه تاریخی کشور بعد از ۸۰ سال به کشور برگشته است. این امر موجب خوشحالی مردم ماست. ما در سال ۲۰۱۷میلادی از طریقی متوجه شدیم این قطعه تاریخی که ۸۰ سال قبل به صورت غیر قانونی از کشور خارج شده بود، قرار است در یکی از حراج‌های شهر نیویورک به فروش برسد.

وی افزود: بلافاصله با هماهنگی وزارت امور خارجه و دفترمان در سازمان ملل موفق شدیم که مانع حراج این قطعه ارزشمند تاریخی بشویم و بعد از آن تمام تلاشمان را کردیم که مستندات مورد نیاز دادگاه عالی آمریکا را مهیا کنیم و الحمدلله موفق شدیم که حکم دادگاه عالی آمریکا را مبنی بر مالکیت ایران بر این قطعه تاریخی و برگشت آن به کشور بگیریم. خوشبختانه در بازگشت رئیس جمهور از نیویورک، این قطعه تاریخی که به دفتر ایران در سازمان ملل تحویل داده شده بود به کشور برگشت و امروز مراسم رونمایی آن انجام شد.

مونسان اظهار کرد: پیش بینی می شد این قطعه که در حراج با قیمت پایه 1.2 میلیون دلار به حراج گذاشته شده بود، بیش از این قیمت ارزش داشته باشد. برنامه ما این است برای آنکه همه مردم شریف ایران بتوانند قطعه تاریخی را از نزدیک ببینند، ان شاءالله بعد از چند روز که در موزه ملی در معرض دید عموم قرار گرفت، آن را به شهر‌های منتخب منتقل کنیم. این سرباز دور از وطن در نهایت در محلی که از آن جدا شده است، نصب می شود. البته قطعات تاریخی دیگری هم هستند که پیگیر بازگشت آن‌ها به کشور هستیم و این پیگیری‌ها را به شدت افزایش دادیم.

وی افزود: براساس توافقات انجام شده ۸۵۰ میلیارد تومان در قالب تسهیلات به حوزه گردشگری تعلق می گیرد. ۷۵۰میلیارد تومان آن به تشویق سفر‌های داخلی و ایرانگردی اختصاص دارد و ۱۰۰میلیارد آن هم به حمایت از دفاتر خدمات گردشگری اختصاص پیدا می‌کند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی درباره اصلاح اساسنامه این نهاد اظهار کرد: موضوع اصلاح اساسنامه سازمان میراث فرهنگی به یک سال گذشته برمی گردد. این موضوع از طریق کمیسیون کلان شهر‌ها پیش رفت و نماینده سازمان میراث فرهنگی حضور نداشت. اگرچه در این اساسنامه به شهرداری‌ها اجازه داده می شود که نسبت به تملک بنا‌های تاریخی اقدام کنند، اما به معنای آن نیست که شهرداری‌ها می توانند مالک بنا‌های نفیس ملی باشند. شهرداری می‌تواند بنا‌های تاریخی را که در بافت‌های تاریخی شهر‌ها وجود دارند، با تایید سازمان میراث فرهنگی به تملک خود در بیاورد.

وی درباره احتمال لغو تعطیلی روز سیزدهم فروردین (روز طبیعت) از سوی مجلس بیان کرد: این روز، روز طبیعت است و قطعاً ما موافق هستیم که این روز همچنان تعطیل باشد. مجلس و نمایندگان نیز حتماً همکاری می کنند و به طور حتم تصمیمی نمی گیرند که خللی به حوزه گردشگری وارد کند.

مونسان در بخش دیگری از سخنانش به تعطیلات زمستانی اشاره کرد و گفت: وزیر آموزش و پرورش به من گفت که وزارت آموزش و پرورش با کلیات موضوع موافق است؛ اما بررسی می کنند که آیا می توانند موضوع را در شورای عالی آموزش و پرورش حل کنند یا نه. اگر این موضوع ممکن باشد، می‌توانند طرح تعطیلات زمستانی را امسال اجرایی کنند و نیازی به مقدمات ندارد؛ اما اگر نیازی به مصوبه قانونی مجلس شورای اسلامی باشد باید فرآیند طولانی تری را پشت سر بگذرانیم. اگرچه بسیاری از نمایندگان از طرح تعطیلات زمستانی حمایت کرده اند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی در خصوص نحوه سر و سامان دادن به حوزه گردشگری گفت: اول باید به یک تفاهم درونی برسیم. ما الآن با وزارت خارجه صدور ویزای ترانزیت رایگان را بررسی می کنیم و امید است که افرادی که در فرودگاه ترانزیت می شوند به مدت۷۲ساعت به صورت رایگان شهر را ببینند.


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , تله تایپ , خبر داغ
ارسال دیدگاه