زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۱۰
» اجتماعی » رئیس پزشکی قانونی کشور : متاسفانه شاهد سونامی مصرف الکل در کشور هستیم
تاریخ انتشار : 2018/10/06 - 21:08
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 19986
 508 بازدید

رئیس پزشکی قانونی کشور : متاسفانه شاهد سونامی مصرف الکل در کشور هستیم

رئیس پزشکی قانونی گفت: در کل کشور افرادی که بر اثر مصرف الکل متانول فوت کردند 44 نفر بوده است، همیشه چنین چیزی وجود دارد، اما گاهی اوقات سونامی‌های وجود دارد، که الان شاهد نمونه‌ای از آن بوده‌ایم، استفاده از الکل و مضرات ان را شما اصحاب رسانه باید منتشر کنید، این موارد در اثر معضلات فرهنگی اتفاق می‌افتد.

رئیس پزشکی قانونی کشور : متاسفانه شاهد سونامی مصرف الکل در کشور هستیم

رئیس پزشکی قانونی کشور گفت: کمبود پزشک زن یا بالعکس طبیعی است.

احمد شجاعی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در استان مرکزی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر این که برنامه پزشکی قانونی برای حل مشکل نبود پزشک زن در اکثر مجموعه‌های پزشکی قانونی چیست اظهار داشت: کمبود پزشک زن یا بالعکس طبیعی است وقتی در یک شهر تنها یک پزشک داریم به هر صورت جای اعتراض است، اما در مناطقی که آمار بالا است به طور حتم دنبال این هستیم که هم پزشک زن و هم پزشک مرد حضور داشته باشند.

رئیس پزشکی قانونی کشور  افزود: در شهرهای بزرگ ما عمدتا به همین شکل است و در مرکز اراک به طور حتم هم پزشک زن و هم مرد حضور دارد، تا جای ممکن این کار را انجام می‌دهیم و خود سازمان پیگیر این موضوع است، اما ممکن است در شهری هیچ خانمی برای استخدام در مجموعه پزشکی قانونی نیاید یا بالعکس اما در برنامه داریم که به طور حتم در مناطقی که آمار بالا است هم یک پزشک مردو هم پزشک زن داشته باشیم.

رئیس پزشکی قانونی کشور تصریح کرد: در رابطه با مجوز استخدام 600 نیروی کاری که گفته شد، مجوز استخدام 120 نیرو را که سال گذشته دولت داده و قرار شده که هر سال استخدام 120 نفر را در برنامه پنج‌ساله داشته باشیم و قول‌هایی داده شده، سال نخست که مجوز استخدام داده شد و امیدواریم که سال‌های بعدی هم این مجوز صادر شود.

شجاعی با اشاره به جایگاه پزشکی قانونی ایران در منطقه و جهان گفت: پزشکی قانونی ایران در منطقه در جایگاه نخست قرار دارد، براساس شاخص‌هایی که ارزیابی انجام می‌شود رتبه نخست منطقه را دارد، در سطح جهان نمی‌توان گفت در جایگاه چندم قرار داریم اما جزو کشورهای رده بالا هستیم، شاخص‌های ارزیابی به طور عمده بحث‌های تخصصی، رسیدگی به پرونده‌ها و ایجاد تشکلات است که پزشکی قانونی در سایر کشور در وضعیتی که ما الان هستیم نیست، در ایران یک سازمان متمرکز تمامی امور پزشکی قانونی را با داشتن آزمایشگاه‌های مجهز، سالن‌های تشریح مجهز، مرکز معاینات و غیره دنبال می‌کند درحالی که در خیلی از کشورها این امور به شکل تفکیک‌شده بوده و متمرکز انجام نمی‌شود.

وی افزود: در بحث توانمندی‌ها هر کاری و آزمایشی که در سطح دنیا انجام می‌شود را می‌توانیم انجام دهیم، سطح تخصصی متخصصان ما هم بسیار بالا است، درست است نیرو کم داریم اما سطح تخصص تعدادی که داریم بالا بوده و جزو کشورهای رده بالای جهان هستیم.

رئیس پزشکی قانونی کشور تصریح کرد: این که گفته می‌شود چرا این سازمان زیر نظر قوه قضائیه است، زیرمجموعه بودن قوه‌ قضائیه برای این است که ماهیت کاری این سازمان بیشتر در ارتباط با قوه قضائیه بوده و در واقع کارشناسی پرونده‌های قضایی را انجام می‌دهد، در واقع این سازمان بازوی تخصص قاضی برای صدور حکم عادلانه است.

شجاعی بیان کرد: یکی از وظایف این سازمان رسیدگی به شکایات بیماران از پزشکان است که آمار در این حوزه متاسفانه هر ساله افزایش دارد که تحت تاثیر عواملی است، یک این که آمار جراحی سالانه رو به افزایش است و به تبع آن خطاهای پزشکی و شکایات هم افزایش پیدا می‌کند، دو اطلاعات و آگاهی مردم از این که می‌توانند شکایت کنند و دیگر ترغیب و تشویق این که پزشک بیمه است و می‌توانند خسارت بگیرند که اینها عواملی است که در بالا رفتن آمار بی‌تاثیر نبوده است.

وی ادامه داد: بیشترین شکایت‌ها در چند سال گذشته مربوط به رشته زنان و زایمان بوده است و علت بالا بودن زایمان و خطراتی است که دارد، بعد از این رشته هم رشته ارتوپدی در سطح دوم قرار دارد، جراحی‌های هم رشته سومی است که شکایات مربوط به آن بیشتر است.

رئیس پزشکی قانونی کشور عنوان کرد: در سطح جهان رنکینگی وجود ندارد که بگوییم مقام چندم هستیم، ولی چیزی که وجود دارد در همین استان مرکزی آزمایشگاهی که دارد در آزمایشگاه سم‌شناسی آخرین تجهیزات روز دنیا و نیروهای تخصصی را دارد و در کل کشور هم به لحاظ تجهیزات و نیروی انسانی از بالاترین سطح استاندارد بین‌المللی برخوردار هستیم و در آزمایشگاه سم‌شناسی ما در سطح کشور جی سی مس، اچ پی ان سی و غیره وجود دارد و در سطح کشور 10 آزمایشگاه ژنتیک با پیشرفته‌ترین تجهیزات داریم.

شجاعی اضافه کرد: به لحاظ نیروی انسانی هم متخصصان سم‌شناسی، آسیب‌شناسی و غیره به وفور در سازمان حضور دارند، البته نیاز بیشتر است، بنابراین با این استدلال می‌توان گفت در درجات بالای بین‌المللی قرار داریم.

وی افزود: کارشناسی باید مستقل باشد و استقلال کارشناس از فضای قوه قضائیه خود را خیلی بهتر در استدلال نشان می‌دهد،

رئیس پزشکی قانونی کشور با اشاره به محتاط بودن پزشکی قانونی در ارائه آمار خودکشی گفت: آمار خودکشی را داریم و در ارائه هم مشکل نداریم، اما ارائه برخی از آمارها تاثیر منفی می‌گذارد برای مثال در اردیبهشت سال گذشته آماری از خودکشی ارائه کردیم که سبب افزایش آمار خودکشی شد که برای همین یک مقدار احتیاط در این زمینه لازم است اما در دنیا رتبه ما در این زمینه بسیار پایین است.

شجاعی تصریح کرد: آمار خودکشی آمار واقعی نیست زیرا خیلی وقت‌ها مراجعه نمی‌کنند و یا افرادی که مراجعه می‌کنند به اسم خودکشی مشخص نیست که همین بوده باشد، خیلی از موارد هم به پزشکی قانونی ارجاع نمی‌شود، آمار سال 96 در خودکشی نسبت به 95 حدود 4 درصد افزایش داشته و دگرکشی نسبت به سال گذشته 4.3 درصد کاهش داشتیم و در حادثه کار 3.9 درصد کاهش داشتیم، آمار خودکشی در ایران نسبت به آمار جهانی درصد خیلی پایینی است.

وی بیان کرد: استان مرکزی در نزاع رتبه 25 کشور را دارد، در تصادف رتبه دوم کشور را دارد که به سبب شاهراه مواصلاتی بودن آن است، در بحث مسمومیت و مرگ با مونوکسید کربن هم رتبه سوم را دارد و به سبب قرار گرفتن در منطقه سردسیر و رعایت نشدن اصول ایمنی است، در مرگ بر اثر حوادث کار هم رتبه پنجم را دارد که این هم به سبب کارگری بودن استان مرکزی است، اما در خودکشی استان هجدهم کشور است.

رئیس پزشکی قانونی کشور ادامه داد: در سازمان پزشکی قانونی براساس چارت مصوبی که داشتیم، 7 هزار و 350 ردیف سازمانی داریم که با احتساب نیروهای قراردادی 2 هزار و 800 نفر در استخدام پزشکی قانونی هستند و حدود 32 درصد ردیف‌های سازمانی ما اشغال شده است و از موانعی که سبب شده نتوانیم ردیف‌های سازمانی خود را براساس استانداردهای موجود که پاسخگوی نیازها کاری باشد و حجم فعالیت‌هایی که در استان‌ها انجام می‌شود را بدهد این است که مجوز برای استخدام در سال اخیر با توجه به شرایط سختی که حاکم بوده را نداده‌اند.

شجاعی عنوان کرد: در طول قانون پنجم توسعه درمجموع 230 نفر در کل کشور استخدام داشتیم که با استخدام‌هایی که در سطح استان‌ها انجام می‌شود مجموعه به 300 نفر می‌رسد، در قانون و برنامه توسعه ششم هم با توجه به سند توسعه منابع انسانی سازمان درحال تهیه است، سالانه 120 نفر در برنامه پیشنهادی خود داریم.

وی افزود: سال گذشته در قانون بودجه مجوز استخدام 120 نفر نیروهای بورسیه یا تعهد خدمتی را گرفتیم که تعدادی از انها به کار گرفته شدند و 97 نفر کادر پزشکی در سال گذشته و امسال در مراحل استخدام داریم که هم پزشک هستند و از این 120 نفر 20 نفر متخصص و 100 نفر پزشک عمومی هستند که هر 20 نفر پزشک متخصص را استخدام کرده‌ایم و از بین پزشکان عمومی تا کنون 75 نفر استخدام شده که 25 نفر ظرفیت خالی وجود دارد، دلایل متعددی برای انگیزه پایین ورود افراد به پزشکی قانونی وجود دارد که عمده‌ترین آنها مقایسه شرایط پرداختی خود با پزشکان علوم پزشکی است که با اجرای طرح تحول سلامت فاصله زیادی را پید کرده است.

رئیس پزشکی قانونی کشور تصریح کرد: پزشکی قانونی استان ارتباط با اصحاب رسانه را باید مد نظر داشته باشد زیرا خیلی از این آمارها پیشگیرانه است و می‌تواند هشداردهنده باشد، آمار واقعی و نهایی در هز زمینه‌ای که بین پلیس و دیگر نهادها مشترک بوده متعلق به پزشکی قانونی است، پلیس ممکن است آمار فوتی‌ها سر صحنه را بدهد یا غیره است.

شجاعی بیان کرد: در کل کشور افرادی که بر اثر مصرف الکل متانول فوت کردند 44 نفر بوده است، همیشه چنین چیزی وجود دارد، اما گاهی اوقات سونامی‌های وجود دارد، که الان شاهد نمونه‌ای از آن بوده‌ایم، استفاده از الکل و مضرات ان را شما اصحاب رسانه باید منتشر کنید، این موارد در اثر معضلات فرهنگی اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: پایین‌ترین آمار مرگ و میر و مسمومیت با اتانول ایران است و در رتبه 183 در جهان قرار دارد، آن چیزی که مشکل دارد مصرف مشروبات تقلبی به سبب داشتن متانول است، زیرا به صورت قاچاق وارد می‌شود و دست‌ساز ساخته می‌شود و استاندارد نیست.

رئیس پزشکی قانونی کشور عنوان کرد: در 5 ماهه نخست امسال تعداد مراجعات در حوزه نزاع 266 هزار و 146 مورد بوده که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته که تعداد آن 258 هزار و هفت مورد بوده 3.2 درصد افزایش داشته که 180 هزار و 575 مورد ان مرد و 85 هزار و 571 مورد مربوط به زنان بوده است.

شجاعی با اشاره به کمیسیون‌ها گفت: همچنین در این مدت تعداد پرونده‌هایی که مطرح شده و کل پرونده‌های قصور پزشکی ارجاع شده بوده 2 هزار و 698 مورد بوده است که در مقایسه با سال 96 که دو هزار و 558 مورد بوده 5.5 درصد افزایش داشته است، از پرونده‌های امسال یک‌هزار و 185 مورد منجر به محکومیت و یک‌هزار و 513 مورد هم منتهی به تبرئه شده است.


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , اسلایدر اصلی , حوادث , خبر داغ
ارسال دیدگاه