زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۹
» تله تایپ » اظهارات دوباره جان کری درباره توافق هسته ای با ایران
تاریخ انتشار : 2018/10/06 - 11:28
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 19854
 460 بازدید

اظهارات دوباره جان کری درباره توافق هسته ای با ایران

وزیر خارجه سابق آمریکا گفت: : «رئیس‌جمهور روحانی تلاش می‌کرد آن کشور را به سمت مسیری متفاوت حرکت دهد؛ او تلاش می‌کرد در حین وفاداری به نظام، با دنیا هم تعامل کرده و فعل و انفعالات را تغییر دهد.»

اظهارات دوباره جان کری درباره توافق هسته ای با ایران

« جان کری »، که یکی از معماران توافق هسته‌ای ایران (برجام) به شمار می‌رود در نشستی در اندیشکده شورای روابط خارجی، بار دیگر نظرات خود را درباره این توافق و خروج دولت آمریکا از آن مطرح کرد.

کری، خروج دولت آمریکا از این توافق هسته‌ای را «اشتباهی عظیم» توصیف کرد و مدعی شد این اقدام «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به تقویت گروه‌های مخالف دولت «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران منجر شده است.

او ادعا کرد: «فکر می‌کنم [خروج از برجام]، اشتباهی عظیم بود. دلایل متعددی وجود دارد. اقدام او در خروج از برجام، در واقع، پیچیده‌ترین و سرسخت‌ترین نیروها در داخل ایران را تقویت کرده است.»

جان کری در ادامه مدعی شد رئیس‌جمهور ایران در زمان پابرجا بودن برجام تلاش داشته ایران را به سمت آنچه به گفته وی «مسیری متفاوت» بوده، هدایت کند.

وی ادعا کرد: «رئیس‌جمهور روحانی تلاش می‌کرد آن کشور را به سمت مسیری متفاوت حرکت دهد؛ او تلاش می‌کرد در حین وفاداری به نظام، با دنیا هم تعامل کرده و فعل و انفعالات را تغییر دهد.»

وزیر خارجه سابق آمریکا به مخالفت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران با مذاکره با آمریکا هم اشاره کرد.

کری گفت: «لازم است مردم این نکته را به خاطر داشته باشند آیت‌الله خامنه‌ای قاطعانه مخالف مذاکره با ایالات متحده بود… او می‌گفت شما نمی‌توانید به آمریکا اعتماد کنید.»

وزیر خارجه سابق آمریکا خاطرنشان کرد دولت کشورش تصمیم گرفته مذاکرات با ایران را به مسائل هسته‌ای محدود کند و بعد از حل این مسئله سراغ مسائل دیگری مانند برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران برود.

جان کری، گفت: «بهتر این بود که نگذاریم آنها به سلاح هسته‌ای دست پیدا کنند و بعد بدون اینکه آنها سلاح اتمی داشتند با آنها بر سر تمام آن مسائل دیگر توافق می‌کردیم.»

وی اضافه کرد: «کاری که ترامپ انجام داده تقویت آدم‌هایی در داخل ایران است که می‌گفتند با آمریکا معامله نکنید، چون شما را می‌سوزانند.»

جان کری در ادامه بار دیگر ادعای خود درباره اینکه سران مصر و عربستان آمریکا را به جنگ با ایران تشویق می‌کرده‌اند تکرار کرد.

کری قبلا در چند مصاحبه گفته قبل از برجام، «ملک عبدالله»، پادشاه سابق عربستان، «حسنی مبارک»، رئیس‌جمهور مخلوع مصر و «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، آمریکا را به بمباران ایران تشویق می‌کرده‌اند.

جان کری، مذاکره با ایران را «دشوار» و «پیچیده» توصیف کرد و گفت برای بررسی احتمال آغاز مذاکرات، دو سال با مقام‌های عمان همکاری کرده است. او گفت امکان چنین مذاکراتی، تا قبل از انتخاب حسن روحانی کاملاً محقق نشده است.

وزیر خارجه سابق آمریکا: «خیلی دشوار بود… مذاکرات بسیار پیچیده‌ای بود. دو سال با عمانی‌ها و بقیه همکاری کردم تا فقط متوجه شوم که آیا امکان مذاکره وجود دارد یا خیر. مذاکره تا زمانی که روحانی انتخاب شد، کاملاً ممکن نشد.»

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طور یکجانبه با نقض تعهدات آمریکا ذیل توافق هسته‌ای برجام کشورش را از این توافق خارج کرد. خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد تحریم‌های هسته‌ای که ذیل این توافق رفع شده بودند در دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه احیا خواهند شد.

ترامپ شامگاه دوشنبه ۱۵ مردادماه با امضای فرمانی رسماً دستور اجرای اولین بسته تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد.


برچسب ها : , , , , ,
دسته بندی : تله تایپ , خبر داغ , سیاسی
ارسال دیدگاه