زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۹
» اقتصادی » پرداخت ۲۴ میلیارد دلار ارز دولتی و نیمایی به واردات + جزئیات
تاریخ انتشار : 2018/10/01 - 14:12
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 19156
 746 بازدید

وزارت صنعت اعلام کرد

پرداخت ۲۴ میلیارد دلار ارز دولتی و نیمایی به واردات + جزئیات

در پی انتشار فهرست دریافت‌کنندگان ارز دولتی و نیمایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که در نیمه اول امسال دولت ۲۴ میلیارد دلار ارز بانکی و نیمایی پرداخت کرده است که بیشترین ارز اختصاص یافته به واردات ۱۰ قلم کالای اساسی بوده است.

پرداخت ۲۴ میلیارد دلار ارز دولتی و نیمایی به واردات + جزئیات

در پی انتشار فهرست دریافت‌کنندگان ارز دولتی و نیمایی از سوی بانک مرکزی، یک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که در سال جاری دولت ۲۴ میلیارد دلار ارز از طریق سیستم بانکی (دلار ۴۲۰۰ تومانی) و سامانه نیما پرداخت کرده است که ۱۰ قلم از کالاهای وارداتی بیشترین ارز را دریافت کرده و جزو کالاهای اساسی هستند.

وی با انتقاد از شیوه انتشار فهرست دریافت‌کنندگان ارز از سوی بانک مرکزی که نواقصی مانند جمع ارز پرداخت شده و تفکیک شرکت‌ها و اسامی به صورت کامل را دارد، گفت: مجموع ارز پرداخت شده برای واردات کالا و خدمات در شش ماهه نخست امسال که ممکن است ثبت سفارش آنها در سال گذشته اتفاق افتاده باشد به ۲۴ میلیارد دلار می‌رسد که از این میزان ۲۰ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی از سیستم بانکی تامین و چهار میلیارد دلار دیگر ارز از طریق سامانه نیما پرداخت شده است.

پرداخت یورو ۹۰۰۰ تومانی در سامانه نیما

به گفته این مقام مسئول، البته بخشی از ارز پرداخت شده از سامانه نیما نیز به نرخ دولتی ۴۲۰۰ تومانی بوده و مابقی آن که از شانزدهم مرداد ماه امسال و پس از بسته جدید ارزی پرداخت شده به نرخ بازار ثانویه یعنی حدود ۹۰۰۰ تومان به ازای هر یورو پرداخت شد.

وی با بیان اینکه ۱۰ کالای وارداتی در شش ماهه نخست که بیشترین ارز را دریافت کرده‌اند، شامل کالاهای اساسی هستند، اظهار کرد: برنج، ذرت، انواع روغن خام و دانه سویا بیشترین ارز را برای واردات در شش ماهه نخست امسال دریافت کرده‌اند که به ترتیب ۶۰۲ میلیون یورو، ۵۴۰ میلیون یورو، ۳۲۸ میلیون یورو و ۳۲۸ میلیون یورو برای واردات این اقلام اختصاص یافته و پرداخت شده است.

همچنین طبق اعلام این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت، در شش ماهه نخست امسال ۲۱۲ میلیون یورو برای واردات جو، ۲۰۶ میلیون یورو برای واردات انواع کنجاله، ۱۳۹ میلیون یورو برای واردات گوشت گوساله و ۱۲۸ میلیون یورو برای واردات گوشت گرم گوسفندی پرداخت شده است.

بیشترین ارز دولتی و نیمایی به ۱۰ کالای اساسی پرداخت شده است

او با بیان اینکه برخی از اقلام وارداتی کالای اساسی به بخش‌های دیگر به غیر از بخش کشاورزی اختصاص دارد، گفت: در شش ماهه نخست امسال بالغ بر ۱۰۹ میلیون یورو انواع خمیر کاغذ و بیش از ۱۰۵ میلیون یورو انواع کاغذ تحریر وارد شده است که نگاهی به اقلام وارد شده نشان می‌دهد ۱۰ قلم کالای اول وارداتی از نظر اختصاص و پرداخت ارز از سیستم بانکی و سامانه نیما به کالاهای اساسی اختصاص دارد.

در حالی این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت میزان ارز اختصاص یافته برای واردات کالاها و تفکیک کوچکی از میزان ارز تخصیصی به کالاهای اساسی را بیان کرد که انتظار می‌رفت این تفکیک‌ها چه از نظر موضوعی و کالایی و چه از نظر شرکت‌ها یا افراد دریافت کننده ارز از سوی بانک مرکزی صورت گیرد و شفافیت اگر قرار است مد نظر دستگاه‌های اجرایی و دولتی قرار گیرد به صورت کامل رعایت شود.


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اقتصادی , خبر داغ , صنعت،معدن و تجارت
ارسال دیدگاه