زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۹
» اسلایدر دوم » بلایی که مصرف متانول و مشروبات الکلی تقلبی بر سر بدن انسان می‌آورد
تاریخ انتشار : 2018/09/29 - 19:01
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 18947
 807 بازدید

بلایی که مصرف متانول و مشروبات الکلی تقلبی بر سر بدن انسان می‌آورد

سم شناس پزشکی قانونی گفت: مصرف مشروبات الکلی تقلبی و متانول باعث کوری، اختلالات کلیوی و مرگ مصرف کنندگان می‌شود.

بلایی که مصرف متانول و مشروبات الکلی تقلبی بر سر بدن انسان می‌آورد

طی روزهای گذشته خبرهایی از فوت چندین نفر بر اثر مصرف مشروبات الکلی تقلبی و متانول در استان های مختلف از جمله استان های خراسان شمالی، فارس،کرج و هرمزگان توسط پزشکی قانونی و اورژانس کشور منتشر شده است.

کامبیز سلطانی نژاد سم شناس پزشکی قانونی در گفتگو با خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص تاثیر مشروبات الکلی تقلبی در بدن انسان اظهار کرد: در مشروبات الکلی تقلبی میزان متانول بیش از حد مجاز است که بر روی کل سیستم بدن انسان تاثیر مخرب می گذارد.

وی افزود: با مصرف مشروبات الکلی، متانول در بدن متابولیزه می شود و مواد سمی تولید می کند که باعث اختلالات چشمی، کوری، اسید دوز متابولیک، اختلالات الکترولیتی در بدن، تشنج، نارسایی کلیه و در نهایت بر روی کل بدن تاثیر می گذارد و حتی موجب مرگ می شود.

این سم شناس پزشکی قانونی بیان کرد: در صورت مصرف خوراکی مشروبات الکلی تقلبی و غیر مجاز، بین 6 تا 24 ساعت علائم مخرب آن در بدن ظاهر می شود و در صورت عدم درمان به احتمال 30 درصد باعث مرگ مصرف کننده می شود.

سلطانی نژاد گفت: طی روزهای گذشته گزارش های از مصرف مشروبات الکلی تقلبی و فوت چندین نفر در شهر های بندرعباس، کرج و استان فارس به پزشکی قانونی ارسال شده است.

آمار مسمومیت با مصرف مشروبات الکلی تقلبی و متانول

حسین داودی رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با ارائه گزارشی از مسمومیت با مصرف مشروبات الکلی در بندرعباس گفت: تعداد فوتی‌های مسمومیت الکلی در بندرعباس به 16 نفر افزایش یافته است.

وی افزود: از شب چهارشنبه تاکنون 168 نفر با علائم مسمومیت الکلی به بیمارستان‌های شهید محمد‌ی و خلیج فارس بندرعباس مراجعه کرده اند.

وی با بیان اینکه محدوده سنی افراد کننده بین ۱۵ تا ۶۵ سال است، گفت: هفت نفر از مسمومان زن و بقیه مرد هستند و از این 168 نفر تاکنون 90 نفر دیالیز شده اند.

همچنین حقیقتی رئیس بیمارستان امام حسن (ع) بجنورد با ارائه آماری در رابطه با مسمویت با مشروبات الکلی دست ساز گفت: بر اثر مصرف مشروبات الکلی حاوی متانول در بجنورد، ۱۳ نفر مسموم شدند و یک نفر فوت کرد.

وی افزود: ٤ نفر از مبتلایان وضعیت مساعدی ندارند و یک نفر نیز به دلیل مسمومیت شدید فوت شد.

در مجموع در استان خراسان شمالی طی 10 روز گذشته 25 نفر به علت مصرف مشروبات الکلی دست ساز مسموم شدند که سه نفر از آنها جان خود را از دست داده است.

در مرداد ماه نیز در فسا 2 نفر به دلیل مشوربات الکلی حاوی متانول فوت کردند و یک نفر نابینا شد.

پیر حسین کولیوند رئیس پدافند غیر عامل وزارت بهداشت با اشاره به آمار مسمومان ناشى از مصرف الکل در کشور گفت: تا ساعت ۲۱ روز گذشته(جمعه؛ ششم مهر ماه) ۲۱۹ نفر با الکل در استان‌های البرز، کهگلویه و بویر احمد، خراسان شمالی و هرمزگان مسموم شده اند.

کولیوند با اشاره به آمار فوتى‌ها ناشى از مسمومیت با الکل گفت: ۱۲ نفر در هرمزگان، ۲ نفر در کهگلویه و بویر احمد 3 نفر در خراسان شمالی و ۳ نفر در البرز بر اثر مسمومیت با الکل جان باختند.

رئیس پدافند غیرعامل وزارت بهداشت اظهار کرد: ۱۷۸ نفر در بیمارستان بستری شدند که ۱۱ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بسترى هستند و ۱۶ نفر درمان و ترخیص شده اند.

تاثیر مشروبات الکلی دست ساز در بدن

متانول (الکل متیلیک یا الکل چوب) سبک‌ترین الکل موجود در طبیعت و یکی از محصولات مهم شیمیایی است که امروزه در صنایع پتروشیمی از گاز طبیعی نیز تولید می‌شود.

تاثیر مخرب مشروبات الکلی تقلبی بر چشم و کلیه/ فوت 20 نفر در اثر مصرف مشوربات الکلی دست ساز

متانول در شکل خالص خود مایعی بی‌رنگ و بی‌بو است که از آن به عنوان حلال در صنایع رنگ‌سازی، جلاکاری، لاک ناخن، محلول‌های چاپ و تکثیر، چسب‌ها و سایر محصولات شیمیایی و به عنوان ضدیخ در محلول‌های شیشه‌شوی خودرو و منازل، سوخت جامد یا مایع و همچنین در آزمایشگاه‌ها به عنوان حلال استفاده می‌شود.

متانول به دلیل ارزان بودن گاهی به عنوان ماده تقلبی به مشروبات الکلی اضافه می‌شود. خطر مسمومیت با متانول از طریق خوراکی، استنشاقی و پوستی وجود دارد. این ماده به راحتی از دستگاه گوارش جذب شده و در مدت 30 تا 90 دقیقه به حداکثر غلظت در خون می‌رسد.

مصرف متانول در چند نقطه از بدن تاثیر مخرب دارد. در دستگاه عصبی باعث بروز گیجی، سردرد، سرگیجه، تشنج و گاهی افت هوشیاری می‌شود.

در مغز مصرف کنندگان مشروبات الکلی دست ساز، ضایعاتی مشابه با بیماران مبتلا به پارکینسون در مغز افراد مسموم دیده می‌شود و در چشم ایجاد دوبینی، ترس از نور، احساس دیدن طوفان برفی، تاری دید، کاهش میدان بینایی و کوری می‌کند.


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اسلایدر دوم , خبر داغ , سلامت , مطالب خواندنی
ارسال دیدگاه